American Pitbull Terrier

Sv: American Pitbull Terrier

Det finns många myter om pitbullens aggressivitet och grymhet. Dessa myter är så långt ifrån sanningen man kan komma! Få hundraser är så mjuka och beskedliga mot människor som en pitbull. En pitbull är mycket förarvek, vilket innebär att den aldrig skulle kunna tänka sig att utmana sin ägare på samma sätt som många större och vanliga bruksraser gör. Det är till exempel vanligt att en Schäfer eller Rotweiler ifrågasätter ledarskapet i familjen när den börjar uppnå könsmogen ålder. Detta är ett beteende som är näst intill okänt hos pitbullen. Vi känner till många barnfamiljer som äger pitbulls och som trivs mycket bra med sin hund. En pitbull är mycket smärttålig och risken att hunden biter ifrån för att skydda sig ifrån ett barns hårdhänta lek är nästan helt obefintlig.

http://www.pitbull.se/?page_id=32
Hämtat den texten härifrån.

Det finns många myter om pitbullens aggressivitet och grymhet. Dessa myter är så långt ifrån sanningen man kan komma! Få hundraser är så mjuka och beskedliga mot människor som en pitbull. En pitbull är mycket förarvek, vilket innebär att den aldrig skulle kunna tänka sig att utmana sin ägare på samma sätt som många större och vanliga bruksraser gör. Det är till exempel vanligt att en Schäfer eller Rotweiler ifrågasätter ledarskapet i familjen när den börjar uppnå könsmogen ålder. Detta är ett beteende som är näst intill okänt hos pitbullen. Vi känner till många barnfamiljer som äger pitbulls och som trivs mycket bra med sin hund. En pitbull är mycket smärttålig och risken att hunden biter ifrån för att skydda sig ifrån ett barns hårdhänta lek är nästan helt obefintlig.

:rofl: :rofl:

Vidare skrivs det: "Våra förhoppningar är att den amerikanska pitbullterriern kan återta sin plats som en självklar familjehund, jämte hundraser som Boxer, Schäfer, Labrador och Golden retreiver."

Hur ska dom ha det:confused: :rofl:

Vidare skrivs det: "Våra förhoppningar är att den amerikanska pitbullterriern kan återta sin plats som en självklar familjehund, jämte hundraser som Boxer, Schäfer, Labrador och Golden retreiver."

Hur ska dom ha det:confused: :rofl:

Vad menar du?
De vill ju att folk sk begripa vilka underbara hundar de är.
Att de blir accepterade av allmänheten.

Grannarna frågade oss vad vi skulle vilja ha för hund härnäst.... Svarade då att en staffe har vi funderat på.
Du skulle sett deras miner när de förklarade att om de någonsin såg den lös på våran trädgård skulle de skjuta den.....
De är ju de reaktionerna man vill få bort..........

Det står också i början på den texten (har läst den förut). Att de används till kamp. Och det skrev ju Knut att de inte avlades för.

Trevligt att det finns vettiga PB-ägare som inte förtränger vad de har. Jag tror inte heller att PB är onda eller behöver vara aggressiva, däremot har de ett annat hämningsmönster än de flesta andra hundar vilket gör dem farligare när ngt händer.
PL

Jag anser som ägare till pitbull måste man veta vad hunden har för arv med sig.

dessutom frågade jag innan om peter ansåg att det finns avel inom pitbull som är inriktad på familjehund?

Ja det tror jag men absolut inte i så stor utsträckning o så länge att de farliga egenskaperna är borta.
PL

Så detta har ju redan diskuterats. Vissa pitbulls avlas enbart för kamp även här i Sverige, medans många arbetar för att aveln ska inriktas på familjehund. Så som jag ser det finns det två grenar. Självklart vet man inte vilken sorts pitbull du möter på gatan så min ptibull får inte heller hälsa på en annan pitbull, inga hundar heller för övrigt. Ska han leka o hälsa anser jag att båda hundar ska vara lösa så att det kan läsa varandras signaler utan att människan ska lägga sig i. De hundar han får leka med är dom som han naturligt träffar genom mitt umgänge eller grannar.

Välj en annan ras! Detta råd är inte så dumt som det låter. Tänk på följande: En hund bör väljas efter de egenskaper rasen besitter i första hand, och utseendet bör inte spela någon större roll. Varje år avlivas eller omplaceras ett antal pitbulls i Sverige pga ägarnas inkompetens. Hunden är helt enkelt inte vad de tänkt sig och är införskaffad på felaktiga grunder. Två klassiska exempel på detta är den på ytan tuffa killen som skaffar en pitbull för sitt eget svaga självförtroendes skull, utan att ha vare sig kunskaper om rasen i fråga eller om hundägande i allmänhet. Det andra är den välvilliga men ack så godtrogna och naiva personen som skaffar en pitbull med syftet att visa omvärlden att det är minsann ingen mördarhund utan en liten ”gosenalle”. Båda är lika mycket ute och cyklar, och borde egentligen inte äga hund över huvud taget.

Pitbull är en krävande hund! Därför kräver den också mer kunskap och ansvar än många andra raser.

Taget från pitbull.nu

Det andra är den välvilliga men ack så godtrogna och naiva personen som skaffar en pitbull med syftet att visa omvärlden att det är minsann ingen mördarhund utan en liten ”gosenalle”. Båda är lika mycket ute och cyklar, och borde egentligen inte äga hund över huvud taget.

Pitbull är en krävande hund! Därför kräver den också mer kunskap och ansvar än många andra raser.

Den här sorten av ägare tycker jag är farligast:crazy:

Det står också i början på den texten (har läst den förut). Att de används till kamp. Och det skrev ju Knut att de inte avlades för.

"Till skillnad mot andra hundraser som avlades fram i Europa på 1800-talet för olika ändamål (till exempel Howavart, Dobermann och Boxer) så vet man väldigt lite om dessa raser. Det beror på att man avlade för att få fram hundar som segrade i kampringen, och detta skedde i stor konkurrens med andra raser. Det man vet är att rasen härstammar från gruvområdet kring Stafforshire och sedan hamnade ett antal hundar i USA där den slutgiltiga formen av Pitbullterriern skulle ta form."

Precis som jag skrev, att det har funnits hundar som använts i kamp som haft stor betydelse i aveln. Det är början av APBT historia, innan man fått fram rasen i sig.

från PB.nu:
Amerikansk pit bull terrier är en hundras med en lång och brokig historia. I början av 1800-talet började den då atletiska och arbetande engelska bulldoggen korsas med terriers för att få fram en piggare hund främst för hundkamp och råttjakt. Typen av hund följde tidigt med utvandrande engelsmän och irländare till alla hörn av det engelska imperiet. Många av dem kom att hamna i USA där hundarna blev en viktig förutsättning för nybyggare. Typen av hund användes där som allt-i-allo-hund och gårdshund, och skulle klara av alla på en gård förekommande arbetsuppgifter. Storleken ökade något eftersom en större hund kunde försvara gårdens djur mot pumor, prärievargar och andra rovdjur.

Hundtypen användes även i USA för hundkamp även om omfattningen av detta är starkt överdriven.

Eftersom en Pitbull har en hundkampshistoria, är de alltså avlade till att tycka att det är roligt att slåss med andra hundar. Detta medför att man kanske inte alltid kan få sin hund att komma överens med alla andra hundar. Många uppfödare säljer hundarna med orden “Hundarna är inte alls aggressiva, det finns möjligen lite könsaggressivitet som med alla andra”. Och det kan vara så att det går jättebra hela livet, inget händer och din hund kommer överens med alla andra hundar. Men man får inte glömma vad det är man har i kopplet och ta sitt ansvar som hundägare. Att använda koppel där minsta risk finns att träffa på andra människor och djur är en självklarhet.

från: http://www.svenskaapbtklubben.se/om-rasen/
( jag fetstilade)

och de verkar ju anse att det är om inte ett "problem", så vanligt förekommande, och något man får räkna med vid köp av rasen.

Precis som så många andra utav våra vanliga raser....:angel:

Jag anser inte att vem som helst ska skaffa en APBT likväl som jag inte anser att vem som helst ska skaffa en hund överhuvudtaget. Jag tycker mest att det är synd att människor gör denna ras till något den inte är, ett hemskt monster.
Men det människor inte riktigt har fattat fortfarande är att man gärna blandar ihop en APBT med alla korsningar som folk har införskaffat i tron om att det är en APBT, folk som absolut inte skulle ha en hund överhuvudtaget. Jag vill gärna påstå att det är de människorna (och vi ska inte glämma media) som har ställt till det för rasen.

Vilka av våra vanligaste raser är avlade till att slåss på liv och död med andra hundar och tycka att det är "livet på en pinne" under tiden de slåss :confused: :confused:

Kankse är trög men jag fattar inte.......
Men som svar kan jag bara säge Nej sådan raser finns nog inte..

Fast då kan jag fortsätta här.......PB, n är i stort inte avlad för kamp, däremot har några PB som använts i kamp haft stor betydelse i aveln. Hade den inte haft sitt namn, Pitbull, så hade den inte blivit lika "häftig" hos fel människor och sådana som älskar att hata denna ras skulle ha haft annat att klaga på:angel: .

tycker om knut :banana:

Så om jag tar en bitsk pudel o använder den till kamp mot en annan bitsk pudel så blir de en kamp hund, den har ju använts för att kampas med...........:love:

De är inte framtagna för kamp men visst de har använts till detta

Så om jag tar en bitsk pudel o använder den till kamp mot en annan bitsk pudel så blir de en kamp hund, den har ju använts för att kampas med...........:love:

De är inte framtagna för kamp men visst de har använts till detta

mm, det tåls å tänka på :angel:

... För Den Som Vet Vad Den Har I Andra Änden Av Kopplet Varesig Det Är En Chihuahua Eller Irländsk Varghund Är Hundar Underbara Men Skaffa Inte En Chuhuahua För att bara Ha Den I e bling-blig väska, skaffa inte en Pit som penisförlängare Skall Du ha hund så ta reda på lite om dem, först om hundar sedan kanske du hittar en ras som verkar passa dig då kan du läsa lite, åka till olika uppfödare & kolla lite på just denna rasen kanske den inte alls var som du tänkt dig? Kanske den var perfekt! Då får du kolla om du verkligen är mogen för en hund,, funkar det med tider, ekonomi, vill alla i familjen? Då kan man skaffa en hund enligt mig men tro inte att då är allt över inte ens hälften att ha med detta med olika raser osv är bara 1 % av jobbet. Nu måste Valpen/hunden instaleras, älskas, fostras mm. Med ung valp kan det bli många kiss & bajsar i hemmet den första tiden, tigg-tugg osv har du nerver för det? En valp behöver någon där en mycket ung valp 8 v typ kan vara lite osäker när den blivit fråntagen eller ja det blir ju alla hundar först men sen när ni lär känan varandra gud! Allt blir värt jobbet! Nej detta har ine med denna diskusationen att göra men skaffa den rasen som passar dig inte den vännen har du kanske älskar hunden men har kanske inte den styrkan till just den rasen då får du tänka på hundens bästa & kanske börja om med en mer passande hund! Pitten är helt underbar men i rätt händer! En löpare kanske inte skall skaffa en Chiahuahua för att de har inte du musklerna då kanske man skall skaffa en lite mer hund som klarar några mil per dag! Såklart är detta frånn individ till idvid i hundarna men i all allmänhet.

Sv: ingen hund för gemeneman

Alla dessa kamphunds korsningar Är inge hundar för vanliga människor som igentligen bara vill ha en sällskapshund!!

Dom kan vara hur trevliga som helst o älskvärda, men dom är
trots allt avlade i århundraden på att slåss med andra hundar
eller djur, dom får inte visa några tecken innan dom slåss för en sån hund hamnar direkt i underläge i en fajt!!

En "vanlig hund" morrar visar tänderna för att undvika att behöva slåss de är dock bort avlat på dessa raser, därför alla "olyckor"
med "snälla" hundar kan ske....

... För Den Som Vet Vad Den Har I Andra Änden Av Kopplet Varesig Det Är En Chihuahua Eller Irländsk Varghund Är Hundar Underbara Men Skaffa Inte En Chuhuahua För att bara Ha Den I e bling-blig väska, skaffa inte en Pit som penisförlängare Skall Du ha hund så ta reda på lite om dem, först om hundar sedan kanske du hittar en ras som verkar passa dig då kan du läsa lite, åka till olika uppfödare & kolla lite på just denna rasen kanske den inte alls var som du tänkt dig? Kanske den var perfekt! Då får du kolla om du verkligen är mogen för en hund,, funkar det med tider, ekonomi, vill alla i familjen? Då kan man skaffa en hund enligt mig men tro inte att då är allt över inte ens hälften att ha med detta med olika raser osv är bara 1 % av jobbet. Nu måste Valpen/hunden instaleras, älskas, fostras mm. Med ung valp kan det bli många kiss & bajsar i hemmet den första tiden, tigg-tugg osv har du nerver för det? En valp behöver någon där en mycket ung valp 8 v typ kan vara lite osäker när den blivit fråntagen eller ja det blir ju alla hundar först men sen när ni lär känan varandra gud! Allt blir värt jobbet! Nej detta har ine med denna diskusationen att göra men skaffa den rasen som passar dig inte den vännen har du kanske älskar hunden men har kanske inte den styrkan till just den rasen då får du tänka på hundens bästa & kanske börja om med en mer passande hund! Pitten är helt underbar men i rätt händer! En löpare kanske inte skall skaffa en Chiahuahua för att de har inte du musklerna då kanske man skall skaffa en lite mer hund som klarar några mil per dag! Såklart är detta frånn individ till idvid i hundarna men i all allmänhet.

fint & sant :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Varför gör man såhär: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=10-bn34-2fE Varenda hund blir rädd och ja... :crazy...
Svar
14
· Visningar
1 491
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Min lilla valp på snart 3 månader har de senaste börjat låta mysko, nästan som en groda. Hennes pappa låter likadant, men eftersom han i...
Svar
13
· Visningar
10 672
Senast: Blandrastik
·
Relationer Jag vill inte förorena datingtråden då det här handlar om bedrägerier. Jag blev kontaktad av en(?) man(?) som så många andra. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
42 800
Senast: Mia_R
·
G
Hundavel & Ras Trillade över en (antagligen väldigt gammal) men bra film på youtube ikväll! En film som många borde se och lära sig lite mer om rasen...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit