American Pitbull Terrier

Sv: American Pitbull Terrier

just den engelska staffen är väl ett gränsfall, men den amerikanska är det inte.

det har alltid funnits problemhundar och kommer alltid att finnas. licensen ska bara hindra spridningen av de potentiellt farligaste.

sedan finns det andra raser som saknar både kamp och skärpa, men som är goa glada familjehundar. varför väljer man inte en sådan som aktiv sällskapshund?

just den engelska staffen är väl ett gränsfall, men den amerikanska är det inte.

det har alltid funnits problemhundar och kommer alltid att finnas. licensen ska bara hindra spridningen av de potentiellt farligaste.

sedan finns det andra raser som saknar både kamp och skärpa, men som är goa glada familjehundar. varför väljer man inte en sådan som aktiv sällskapshund?

Har vänner som som föder upp både staffar och amstaffar... De är fruktansvärt lika i sätt o beteende.
Lugna trygga hundar som är tåliga och bra tillsammans med barn.

Många ifrågasatte oss när vi skaffade oss våra leonbergers när vi hade små barn. Men en stor hund är ju tåligare. en leonberger ligger alltid ivägen:rofl: men inte bekommer det dem när barnen snubblat över dem i dörröppningar o dylikt. nu när barnen är äldre så blir nästa hund ev en mindra smidigare sak.

inte på schäfer och inte på stövare. leonberger vet jag inget om, men jag tror inte det. jag menar inte att det ska vara licens på de flesta raser, utan att det bara drabbar en extrem grupp som medelsvensson ändå inte har något intresse av att ha.

Så du menar att schäfer som är en så pass vass ras inte behöver licens.
Händer ju faktiskt en hel del med schäfer & bara tänk om den hamnade i samma händer som såkallade pittbulls.

Schäfer vass? Är en vek ras enligt mig.

Tror schäfer är den ras som folk oftast är osäkra på.
Jag har inget emot dem alls utan tycker de är trevliga hundar oftast.
Har en herre här i byn som avlivat 3 av sina schäfrar på grund av de attackerat honom ordentligt.
Han kan ju inte haft sådan otur att han fått 3 psykiskt sjuka schäfrar på raken utan att han gjort något som framkallar detta.

Licensen ska finns där för hundar och människors skull o den nu ska finnas.

schäfern är avlad på sin förarvekhet. men du vet väl inte vad det ordet betyder ens...

Har han fått avliva 3 hundar är det säkert han själv det är fel på.

Precis, därför hade det varit bra om licens inte bara infördes på stora kraftiga hundar för allmänhetens säkerhets skull utan även för hundarnas del.

återigen, en schäfer biter (normalt) inte på det sättet, och de biter inte heller av samma anledning som kamphundar. hört ordet bithämning förut?

återigen, en schäfer biter (normalt) inte på det sättet, och de biter inte heller av samma anledning som kamphundar. hört ordet bithämning förut?

Ja det är något man önskar att alla hundar skulle ha men de har de inte alltid, tyvärr.
Våran blandras hade inte alltid detta om han blev provocerad in i ett slagsmål.

KL

Hmmmm, har inte orkat läsa alla inlägg.
En PB är INTE avlad att kampera med människor och en PB som fostrats rätt skulle sannolikt inte bita en människa. De flesta man hör om är INTE äkta PB utan oftast korsningar. Avvikelser finns inom alla raser, det ska till mycket att det inte förekommer några som helst olyckor inom någon ras men statisktik som görs räknar inte med äkta PB utan de går efter kamphundsliknande raser!!!
I Sverige har (äkta) PB funnts sedan 50-talet, det är alltså först nu på senare år som det blivit ramaskri om den rasen/sorten.

Så du menar att schäfer som är en så pass vass ras inte behöver licens.
Händer ju faktiskt en hel del med schäfer & bara tänk om den hamnade i samma händer som såkallade pittbulls.

Har bekanta med PB som blivit attackerade av Schäfrar vid flertal gånger.

tänker inte diskutera varför man väljer vilken hundras eller hundtyp. men jag tycker att det hade varit väldigt positivt med "hundkörkort" för alla hundar och då eventuellt "licens" för större o vassare hundar. Tycker även att tant agda som inte klarar av att hålla sin ettriga pubel så den helt oprovocerat anfaller och biter min pitbull i benet när jag kommer runt hörnet med honom i koppel, borde ha verkligen ha gått kurs eller tagit hundkörkort. Men det gick bra både med min hund och hennes. Min pitbull tryckte ner pubeln och nafsa honom i ryggen och släppte honom sedan. Så det borde faktiskt finnas hundkörkort för alla, för tanten kunde haft otur - min pitbull hade kunnat bitit ihjäl hennes pubel.

KL

Hmmmm, har inte orkat läsa alla inlägg.
En PB är INTE avlad att kampera med människor och en PB som fostrats rätt skulle sannolikt inte bita en människa. De flesta man hör om är INTE äkta PB utan oftast korsningar. Avvikelser finns inom alla raser, det ska till mycket att det inte förekommer några som helst olyckor inom någon ras men statisktik som görs räknar inte med äkta PB utan de går efter kamphundsliknande raser!!!
I Sverige har (äkta) PB funnts sedan 50-talet, det är alltså först nu på senare år som det blivit ramaskri om den rasen/sorten.

:bow: Håller helt med dig!!!:bow: :bow:

Men för att bita andra hundar! Det är främsta därför som jag inte vill ha dessa hundar ute i samhället.

Men för att bita andra hundar! Det är främsta därför som jag inte vill ha dessa hundar ute i samhället.

Men tror du verkligen att Alla Pitbulls/amstaff gör sådant då? Jag kan med nästan 100% säga att min hund aldrig skulle göra ngt sådant.

Utan det är de mesigare raserna som tykar sig, min hund vill bara leka. Nu är hon iofs ung men älskar alla hundar, finns inget ont i henne. Du ska inte dra alla över en kam, lite fult att göra så faktiskt!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Varför gör man såhär: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=10-bn34-2fE Varenda hund blir rädd och ja... :crazy...
Svar
14
· Visningar
1 491
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Min lilla valp på snart 3 månader har de senaste börjat låta mysko, nästan som en groda. Hennes pappa låter likadant, men eftersom han i...
Svar
13
· Visningar
10 671
Senast: Blandrastik
·
Relationer Jag vill inte förorena datingtråden då det här handlar om bedrägerier. Jag blev kontaktad av en(?) man(?) som så många andra. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
42 800
Senast: Mia_R
·
G
Hundavel & Ras Trillade över en (antagligen väldigt gammal) men bra film på youtube ikväll! En film som många borde se och lära sig lite mer om rasen...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Svamp?
  • Oseriös avel 2023