Du har ju fått svar från en veterinär i tråden att de har problem med lederna. Sen kan du inte jämföra bully-aveln med renreasavel när det gäller sjukdomar. Visst finns det problem med sjukdomar som allergier inom andra raser, men det följs upp och hanteras av rasklubbar. Inom bully- och annan blandrasavel finns det inga som helst hälsoprogram, inget sätt att följa vilka linjer som ger allergier och undvika dem, osv. Det är liksom det som är poängen med renrasavel - det finns dokumentation och en organisation som kan hantera de sjukdomar som uppkommer.Jag tänker lite som du när det gäller amstaffs. Alla kan inte vara dåliga hundar för då skulle så många människor köpt dåliga hundar. Det måste finnas bra amstaffar också så det är väl som med alla hundar att det beror på vem som håller i kopplet. Sen kan ju en ouppfostrad understimulerad amstaff ställa till med större skada än en liten hund så klart.
Det är tråkigt och ett stort lidande med allergierna men jag har känt både labradorer och schäfrar med svåra allergier.
Men med bullys undrar jag över hälsan eftersom en del ser så extrema ut.
Hur påverkar fysiken hälsan?