Citerade mig själv ovan. Påstod och påstod. Jag har alltså fått det förklarat för mig. Inte forskat vidare i det själv. Och jag anser väl inte det vara så osannolikt att man på något sätt uppmuntrar det med tanke på att hundarna tillåts hålla på mycket mer än i andra raser.
Jag kan då berätta att det inte stämmer. Exteriöraveln inom ADBA har vuxit fram som en separat avelsinriktning. Man behöver inte ta vägen via USA för att lära sig mer om rasen. Den har funnits i Sverige i över 30 år.
ADBA har lokalavdelningar i ett flertal Europeiska länder där det regelbundet anordnas utställningar. Rasstandarden finns tillgänglig på nätet och det är bara de exteriöra delarna som bedöms. Det enda arbete hundar kan meriteras i inom ADBA är weightpulling.
De uppfödare som fokuserar på utställningar har hemsidor och stamtavlorna innehåller vanligtvis inte kampmeriterade hundar. Att korsa in hundar från andra avelsinriktningar kan innebära att avkommorna inte följer standarden.
OFRN är en rätt vanligt förekommande linje inom exteriöraveln både i UKC och ADBA. Länkar ett exempel på en sådan uppfödare som förutom exteriöravel även använder sina hundar som catchdogs och till andra hundsporter.
https://www.southerninfernokennels.com/males