Vem passar din ras?

Sv: Vem passar din ras?

*KL*

Skriver om Louisiana catahoula cur

Mkt aktiv manniska, som inte kraver blind lydnad eller blixtsnabba reactioner pa kommandon. En manniska som kan hantera att hunden ratt rakt av anser dig vara dum i huvudet som gor saker pa "fel" satt och gar och gor det pa sitt eget vis istallet. En mkt anpassningsbar person som kan improvisera, har boskap och kan lata hunden fa springa av sig REJALT varje dag. En overenergisk catahoula ar en otroligt destruktiv individ som inte tanker 2 ganger angaende att moblera om ditt hus, sla ut vaggar eller kaka mobler. En manniska som ocksa kan acceptera, och hantera, att en catahoula kan vakta ratt rejalt och, faktiskt, haller grudges. Antingen sover dom - eller sa ar det fullt os medvetslos. Stark jaktinstinkt och mkt aktiv nasa, haller bra koll pa husse/matte man tar hemskt garna ett rejs pa egen hand.

Jag rekommenderar ytterst sallan rasen. Informerar desto mer om jag far tillfalle. Manga aro de catahoulas/catahoula korsningar som hamnat i fel hander pga den "vackra" fargen och de blaa ogonen.

*kl*

Shiban passar framför allt en människa som lever ett aktivt uteliv och har hundintresse strax över normen för den normala hobbyhundisten - kanske någon som funderat på att skaffa endera hund, räv, katt eller barn och slutligen fallit för det bästa (ibland värsta) av fyra världar.
Jag skulle vilja att framtida shibaägare hade en stor förståelse (och ibland överseende med) rasens historik som en hetsjagande spets i asiens snårskog samtidigt som de inte glömmer att kvicka vändningar, en stark näsa och självständigt tänkande går att styra med mjuk och beslutsam hand. Önskvärt för framtida shibahussar/mattor är också att de läser på om positiv förstärkning.. för en shiba tar en inkorrekt korrigering högst personligt och det kan leda till framtida trust-issues.

Med detta i åtanke tycker jag trots allt att shiban är en underskattad hund som ibland beskrivs svårare än den är: visst är det gött att folk ser en utmaning utanpå den förrädiskt söta rävadräkten... men ibland undrar jag om de inte målar fan på väggen. Shiban är nöjd med Din aktivtet.. så länge den är aktiv.

Note - kraghandskar att föredra under valpåldern.

KEESHOND....
Passar nog de flesta som vill ha en hund som är en allroundhund och nån som kan tänka sig ha med hunden på det mesta. Gärna nån som vill prova på olika aktiviteter, men även om man är lite lat ibland och vill ta en dag i soffan. Är inte alltid jättemotiverad så lite tålamod krävs. Passar även nån som har mycket hundkompisar då de går bra ihop med de flesta. Man ska inte skaffa en kees om man inte tycker en hund ska skälla, men det är en väldigt bra vakthund. Passar väldigt bra på en gård ute på landet nånstans, springer inte iväg efter vilt och håller sit tätt intill sin ägare

Collien (av båda hårlagen) passar den som är intresserad av att leva ett aktivt liv med sin hund, och kan erbjuda träning både för kroppen och knoppen. Collien älskar att tillhöra, och vakta, en familj där vuxna såväl som barn och smådjur kan ingå. Den kan dock ha en rejäl skopa jaktlust som behöver kontrolleras i unga år.

Collien är signalkänslig och förig och passar någon som kan fostra med timing och som kan anpassa korrigeringen efter sin hund. Den passar inte som gräsmattedekoration utan behöver sysselsättning för både hjärna och kropp. Långhåren behöver såklart borstas, men en korrekt långhårspäls håller sig snygg med skötsel en gång i veckan. Korthåren klarar sig på ännu mindre.

Det finns många problem i rasen, främst gällande mentalitet, men jag rekommenderar gärna rasen till den som har tid och engagemang nog att noggrant sätta sig in i linjer och kennlar, för att få en valp som är nyfiken, arbetsvillig och orädd. Den som bara vill kunna köpa första bästa valp på Blocket ska nog välja en annan ras där fallgroparna är lite färre och mindre. En golvrädd eller skotträdd collie är en plåga att leva med.

Spännande :) Höll faktiskt på att skaffa en Eurasier som hund nr 2 men det blev en finsk lapphund istället.

Alaskan malamute

Säger som en del andra, att jag sällan rekommenderar rasen till andra. Istället kan jag fråga dem om de verkligen tänkt igenom sitt val riktigt noga, så att det int är så att de går på utseende, vilket tyvärr många gör.

Malamuten är en ras som passar den friluftsälskande människan som gärna vill vara ute i skogen i timtal. Framförallt så bör den få utlopp för sin vilja att dra då det märks väldigt tydligt att det är detta som de tycker är riktigt roligt. Som ägare till en malamute bör man ha en del humor och självdistans eftersom det inte är alltid som malamuten tycker att den behöver lyssna på dig direkt. Rasen är väldigt klok och klurar lätt ut vad olika ord betyder samt hur man öppnar lådor och dörrar. Däremot så är det inte säkert att de väljer att utnyttja det, utan det är mest så att de vill visa att de kan om de vill.

För den som har tid och vilja att ägna många timmar utomhus så är malamuten en underbar kompis som orkar gå eller springa mil efter mil. De kan dock koppla av inomhus och det går att ha vilodagar då man inte gör så mycket alls utan att det gör hunden så mycket.

Nackdelar kan vara att de har svårt för att bli lämnade ensamma, då ylar de gärna och vissa kan t. om ge sig på heminredningen. De blir ganska lätt missförstådda av andra hundar och människor då de kan prata med mörk röst när de vill leka, vilket av andra ofta tolkas som att de morrar.

Ofta ganska dominanta och kan försöka styra veka individer. Riktiga matvrak som äter i princip allt de kommer över.

Sist men inte minst, en underbar friluftskompis som bjuder dig på många skratt. Pratiga och kan sitta och hålla långa monologer :D

Jag har två Burksschäfrar.

Min ras passar den som är väldigt aktiv och vill arbeta tillsammans med sin hund - dagligen, det är långt ifrån en sällskapshund utan en ras som kräver ett jobb att utföra. Det är en väldigt variabel hund som kan utföra det mesta, eftersöka, skydda, valla, bevaka med mera, därav populariteten. Den är väldigt lättlärd och lättmotiverad, oerhört flockcentrerad med liten jaktlust. Håller sig nästan alltid inom synhåll om man har hunden med på ridturer tex. Du som vill köpa bruksschäfer måste ha tid och ork att lägga ner minst 2-3 timmar på att aktivera din hund och inte vara borta hemifrån allt för länge då rasen är väldigt familjebunden. Tyvärr är det väldigt många som inte avlar efter mentalitet och bruksegenskaper inom schäfern, utan det finns fler exteriöruppfödare idag än vad det gör brukshundar. Så var oerhörd noga med att du verkligen köper en sund, arbetande hund med friska linjer och från en kunnig uppfödare. Vad är det för mening med att ha en hund som ser ut som en schäfer men inte klarar av det arbetet man kräver av rasen?
En mentalt svag hund eller en sjuk hund med dålig genetik är oerhört jobbigt och slitsamt även för dig som hundägare.

min_hund-141.jpg
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/min_hund-141.jpg

Borzoien är en stor, aktiv sällskapshund som dagligen vill få rusa av sig lös och behöver en rejäl promenad varje dag för att må bra. Inomhus håller den sig lugn och gör inte mycket väsen av sig.

På hobbynivå och med gott godis i fickan har du en glad träningskompis i lydnad, spår, agility eller varför inte vinthundens egna grenar lurse coursing eller kapp.

Pälsen är lättskött och det är en frisk ras. Passar dig som är mjuk i din träning och vill ha en hund som kär familjemedlem. Alltså gärna i både soffan och sängen ;)
Du bör också ha tillgång till bra ställen för hunden att springa lös på där den inte får chans att kunna springa efter vilt.

Helt enkelt en kärleksfull människa med lite humor till allt vad ett liv med en långnäsa innebär...

Welsh Springer Spaniel

Den som vill ha en Welsh Springer Spaniel måste nog vara lite tokig, eller i alla fall ha en god portion humor - det är ingen slump att Welshen kallas för hundvärldens clown.

Du bör ha god kondition och klimatsäkra kläder, för welshen gillar långa skogspromenader och vädret, temperaturen eller terrängen är aldrig något hinder för en glad welsh.

Du måste vara beredd på att bli aktiverad, för man vet aldrig när welshen kommer dragande med dassborsten eller någon annan kul leksak för att få fart på dig.

Du måste gilla att ständigt ha din hund runt fötterna och vara villig att dela din TV-soffa och säng, för welshen vill ha närhet och maximal kroppskontakt.

Du bör vara snabb med klickern och uppmärksam på din hunds signaler, för welshen gillar godis och gör i stort sätt vad som helst för att locka ur dig en belöning.

Du bör inte vara allt för städtokig, för welshen älskar att bada i dypölar, och gillar dessutom att jaga sopborsten eller golvmoppen.

Som sagt - det är nog bäst att du är lite tokig, för är du inte det redan från början blir du det förmodligen förr eller senare med en welsh i huset.

Sv: Welsh Springer Spaniel

Min hund passar någon som vill ha en lagom stor ROLIG sällskapshund och som inte tar det där om att "hundar ska alltid lyda" på allvar utan kan uppskatta att den Tibetanska Terrien tolkar regler på sitt egna sätt.
Får man inte nosa eller nudda köksbordet när det finns mat ovanpå så kan man alltid stå och BALANSERA på två ben nära bordskanten, med tassarna tätt tryckta mot kroppen så att de inte nuddar bordet....

Man kan träna en massa saker om tibben vill, har tibben lust så är det en ren fröjd att träna - min stjäl apportblocket från hatthyllan och KASTAR på mig om jag låter honom ha för tråkigt. Och vill tibben INTE så kan du glömma projektet varken att muta med oxfile eller stackel och el skulle hjälpa
Men man MÅSTE inte. Träna alltså. Tibben är ganska nöjd bara hän får vara nära sin/sina människor.
.

Du ska kunna ha möjlighet att ta med dig hunden mycket, ensamhetsproblem verkar vara vanligt inom rasen. Men en tibbe brukar vara så lätt och så söt att man får lov att ta med den nästan överallt. Speciellt hem till personer som "inte tycker om hundar".
Däremot kan "hundälskande" vänner bli lite kränkta, tibben är oftast väldigt tydlig med vem han älskar. Resten kan kvitta om de inte har mat eller värme att erbjuda så dom struntar han i!

Antingen bör du tycka om att pilla med päls, tvätta och borsta eller ogilla det såpass mycket att du klipper ned hunden regelbundet. Annars kommer hunden tova ihop.

Den passar en pigg pensionär, småbarnsfamilj eller hundungdom som vill träna och ha kul med sina vänner. Eller nån som bara vill ha en sällskapshund som har lite egna ider för sig.
Den enda den inte passar till är nog tävlingsnarkomaner, folk som har ceasar Milan som högsta idol och där hunden bara ska ligga ensam hemma och ha tråkigt.

Senast ändrad:

Staffordshire bullterrier - Jag brukar inte rekommendera mig ras för andra eftersom jag anser att det är en rätt svår ras.

Den är lättskött vad det gäller päls och motion (föredrar lek framför ren motion, men hänger alltid med). Men den är ingen förstagångshund och passar bara vissa typer av människor med visst temperament. Till och börja med har staffen terrierns envishet, för det andra har den bulldoggens låga skärpa. Det kräver en människa med mycket tålamod och men också humor. Bullfnatt kräver humor! Vidare är den stark för att vara så liten. Dessutom måste man förstå rasens historia - de gillar inte alltid andra hundar utan måste vänja sig vid andra individer. Man kan också säga att de har högre EQ (Emotionell intelligens) än IQ gentemot människor.

Trots - lättskött, söt, charmig, rolig, positiv, oftast lugn och tystlåten - brukar jag alltså inte rekommendera dem.
Ägaren ska ha; tålamod, snäll, styrka och självsäkerhet, du ska gilla att jobba med hunden och att gosa, ha envishet och humor.
Jag bedömer att det är få människor som har kombinationen stark tydlig ledare ihop med ödmjukhet.

kl.
Dansk/svensk gårdshund, passar en person som vill ha en aktiv sällskapshund. Gårdshunden hänger med på allt, bara den får någon form av regelbunden mental & fysisksysselsättning är den nöjd. Den passar någon som vill ha med sin hund på mycket grejer och inte lämnar den själv allt för länge. Den passar någon som gillar att vara nära sin hund, helst hela tiden. Den passar någon som vill ha en mjuk, förig, livlig och påhittig hund att aktivera sig med.

En person som gärna är ute mycket, men inte nödvändigtvis är aktiv hela tiden. Sitta i en solstol och lyssna på fåglarna är en utmärkt aktivitet, helst intill en sjö. Någon som vill ha en trogen vän som är lite "mammig", och vill vara nära hela tiden.
Man bör också tycka om att kela med sin hund, helst 2-3 timmar i taget. Och så måste man gilla att dammsuga och att köpa hundmat.:D
Då passar man som matte till en Leonberger.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar