American Akita

Poisonous

Trådstartare
Nu är jag och Sambon i hundköpartankar.
Jag har funderat flera gånger förut men det har aldrig blivit av.
Delvis pga. pengar och delvis pga. allergi. (Det är dyrt att köpa renrasigt)
Men iaf.
Nu har vi börjat fundera på en American Akita.
Jag har som sagt aldrig haft hund, dock uppfostrat många hästar och jobbat en del med unghästar.
Är 25 f.n arb.lös och verkar inte bli någon ändring inom en snar framtid

Han är 28 uppvuxen med hund men inte haft någon egen.
Fast arbete som egen företagare men styr tiderna som han vill.

Vi bor i en femma med tillhörande bakgård som är relativt stor.
Jag spenderar mycket tid i stallet och hemma. Sambon gillar att vara ute i skog och mark,.

Vi båda är intresserade av lydnadsträning och gå promenader.

Vi söker lite vakt då vi bor i en ganska orolig by.
Men även om det är vakt så får den inte skälla.
Medelmåttigt med motion, långa promenader och annan aktiviering så som lek och lydnad. Ev. lite agility.
Gärna större modell av hund.

Kan en akita vara något eller ska man se sig om efter någon annan?

Sv: American Akita

Känner folk som tävlar lydnad med akita. Agility kanske inte är så lämpligt pga storleken, men annars passar nog rasen er bra :) arbetskamraten har en och han verkar väldigt lugn och sansad, kräver inte mycket i aktivitetsväg, dock extremt hanhundsaggressiv, men jag vet inte om det är rastypiskt.

Är inte så mycket för att tävla så lydnad och agility är mer för vårat och hundens nöje på hobbynivå :)
Jo vad jag kan läsa mig till är det rastypiskt att dom inte tycker om det egna könet.

Överlag, är en tik eller hane bäst som första hund?

Jag har ingen jätteerfarenhet av just akitan, men det var en av de raser jag övervägde innan jag skaffade shiban och intresset för de japanska spetsarna är stort. ^^ Så länge ni är medvetna om att jycken kan ha svårt för andra hundar (både av eget och motsatt kön; många hundar blir provocerade av urspetsarna har jag upptäckt...) tror jag säkert att det här kan vara hunden för er!

Jag tycker att ni ska kika mer på de japanska linjerna är de amerikanska dock. En lättare, mer funktionell kroppstyp ger friskare och mer aktiva hundar. Jag har upplevt att japanerna jag mött har mycket mer snärt och energi än amerikanerna.
Förutsatt att ni inte specifikt är ute efter den amerikanska molossertypen förstås!

Tik eller hane är nog er egen preferens, men tiken ska vara betydligt mindre och nättare än hunden.

Jag vet att det har varit en del turbulens om huruvida man ska skilja de två typerna åt i rasstandard, men såvitt jag vet har man inte gjort det ännu. Inte inom SKK i alla fall? Jag känner mig mycket ouppdaterad.
Ta kontakt med rasklubben och hör vad de har att säga!

Det finns dessutom ett par akitaägare på forumet, förhoppningsvis hittar de hit och förhoppningsvis vet de mer.

Senast ändrad:

kl

Jag har American Akita en tik och en hane, helt underbar ras om du frågar mig :)

Det är en ras med stor integritet och ett stort självförtroende. De är egensinniga och lite kattlika i beteendet. De älskar sin familj men är mer avvaktande mot främmande. De vaktar det som är deras och kräver en fast hand, det är dock inte en svår ras enligt mig. Jag har tidigare haft rottis och dobberman och de testade gränserna mer än AA och var mer krävande.

Våra hundar tycker det är kul att jobba och jag tränar både lydnad och spår med mina samt ställer ut dom. Vi drar även en del med våra.

Vi är en stor familj med många barn och det har aldrig varit några som helst problem däremot så får man passa lite för dom vaktar barnen om de tex sitter uppbundna vid barnvagnen.

När det gäller motion så älskar de att röra sig med kan lika gärna ligga inne och slappa en dag, de är nöjda bara de får vara med sin familj.

Fråga gärna det du vill veta :)

Check! Jag är så glad att det kom igenom till slut. =) Det är stor skillnad mellan de olika typerna.
Den japanska akitan, upplever jag, är betydligt närmare shiban än den amerikanska. Vilket ju vore helt naturligt och troligt.

Men jag tycker att det är konstigt att det inte stod någonting om det på rasklubbens hemsida. Visst borde man ta upp någonting om 'delningen'?

Senast ändrad:

bara en tanke... och unran... ALLERGI!? vad för slags allergi??
finns det pälsdjursallergi?? vad händer när ni skaffar barn då?? och barnet blir allergisk, vad gör ni med hunden då?!

Har ingen erfarenhet själv så ta detta med en nypa salt; men vi träffade en kvinna i Malmö på utställningen som hade ett par KO's och en Akita och hon sa att det var Akitan man skulle passa sig för, så de verkar reällt skarpa. (Nu pratade hon iofs om inbrott etc, men ändå.)

Nu har vi börjat fundera på en American Akita.

Vi båda är intresserade av lydnadsträning och gå promenader.

Vi söker lite vakt då vi bor i en ganska orolig by.
Men även om det är vakt så får den inte skälla.
Medelmåttigt med motion, långa promenader och annan aktiviering så som lek och lydnad. Ev. lite agility.
Gärna större modell av hund.

Kan en akita vara något eller ska man se sig om efter någon annan?

En akita är inte nån typisk lydnads- eller agilityhund, den är rätt självständig med egna idéer. Tänk också på att det inte är den enklaste hunden att börja sitt hundägande med, den är stor, kan vara svår med andra hundar, och är ofta reserverad mot människor. En storvuxen hund är alltid jobbigare att hantera än en mindre hund om man t ex får problem med hundmöten eller så. Om ni ändå vill ha den typen av hund kanske shiba kan vara något? Men det är inte precis någon lydnadshund heller.

Senast ändrad:

Jag bor med en American akita.
Tyvärr skulle jag aldrig rekommendera denna ras, om man inte är helt 100% införstådd med vad man ger sig in på.
Vi har en hane, jättetrevlig hund i familjen, gosig nallebjörn precis som de ser ut. Men skenet kan bedra.. Vår har visserligen missat det där med att vara reserverad mot främmande, han älskar de flesta :D MEN. Några få människor gillar han inte, och om jag säger så här, det spelar ingen roll om den människan är hundvan eller ej, den går INTE fram till hunden. Och det gör den förmodligen rätt i....

Och ja, hatet mot samma kön är rasbundet. Jag upplever dessutom att det bara smäller utan förvarning.
Kan ju säga också att jag talar av erfarenhet från VÅR AA.
Lydnadsträning kan man oftast glömma. Visst går det att lära honom saker, han kan vara riktigt alert och vara med på noterna. En liten stund. När man inte vill mer, ja då går man helt enkelt.
Stor jaktlust.

Som tidigare skrev så skulle jag också säga att rasen är något kattlik, den gör lite vad den har lust till.

Sen vet inte jag om vår akita varit annorlunda att arbeta med om jag varit med från början, när jag och sambon träffades (hans hund) så var hunden redan 2år, och husse är väl inte så intresserad av lydnad..

Fast varför skulle det inte gå att träna lydnad med en AA??

Det är bara det att man själv måste vara lite mer påhittig, de tröttnar fort så det gäller att arbeta i korta pass och med mycket positiv förstärkning.

Som jag tidigare sa så tränar jag lydnad med mina hundar vilket inte alls är något problem utan de älskar att jobba. Tränar även lite agility vilket de tycker är jättekul men de är inte särskilt snabba :D

Mina hundar aktiverar jag även mycket genom att trick träna, öppna skåp, släcka ljus, städa, rulla runt, sitta fint, vikna osv och detta älskar dom de är dessutom oerhört snabblärda.

När det gäller aggressivitet mot andra hundar så kan jag till vis det hålla med dig, det kan vara svårt att ha två a.akitor av samma kön tillsammans. Hanen jag har går bra att ha tillsammans med andra hundar av samma kön så länge de är lägre i rang än honom. Min erfarenhet är att det kan ta lite tid innan en ny hund kommer in i flocken men har den väl gjort det är de vänner för livet.
Men absolut är detta något man ska tänka på om man väljer att skaffa en aa.
Min erfarenhet är den att en aa sällan startar ett bråk men de backar heller inte undan om de hamnar i en sådan situation. Jag upplever heller inte att de är svåra på det viset att de gör utfall osv utan att de istället ignorerar andra hundar så länge den andra hunden inte stör dom.

Men visst är aa en tuff hund men jag tycker inte att den är svårare en de raser vi haft tidigare (rottis, doberman) mer än att de är lite mer självständiga och kattlika.

Som jag sa så talar jag om erfarenhet av VÅR akita. Och jag beundrar verkligen de som har orken att träna lydnad med sina ;)
Våran spelar belöningen ingen roll, använda hjärnan till det som matte vill anstränger han sig inte för ;)
Men som sagt, hade jag vart med i bilden redan från början och börjat träna redan från valp så hade det förmodligen sett annorlunda ut.

Om man har allergi i släkten är det bästa du kan göra för att undvika att den utvecklar pälsdjursallergi att låta barnet växa upp med en hund/katt och undvika rökning.

bara en tanke... och unran... ALLERGI!? vad för slags allergi??
finns det pälsdjursallergi?? vad händer när ni skaffar barn då?? och barnet blir allergisk, vad gör ni med hunden då?!

Pälsdjursallergiker ja.
Min mamma och jag fick allergin samtidigt då jag var 13. Innan hade mamma hållit på med djur hela sitt liv utan känning så ja.
Hunden? Båda mina mostrar är hundintresserade så någon av dem skulle tveklöst kunna ta hunden.
Sambons föräldrar skulle också tveklöst ta den.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Vi funderar på att skaffa hund, obs funderar! Sambon kan bara tänka sig Golden Retriver. Jag har inget emot rasen, förutom storleken...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 909
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka