Amatörer, har ni något system?

Det saknas inte men få vill jobba så hårt för att bli en bra ryttare.. uppenbarligen!
Var kan jag hitta det systemet?
Jag har ridit i många år öfr ett antal olika personer och det är exakt en som har gått igenom bäckenets lutning och placering. Enligt mig är det grundläggande för att de andra delarna ska falla på plats. Tränaren kan tex skrika sig blå om att axlarna ska dras tillbaka om bäckenet är felaktigt lutat för det enda som händer är att det skapar spänningar i hela kroppen och axlarna snart faller fram igen.

Fast ni missförstår ju vad @fio försöker förmedla, nämligen det att det tyska systemet går ut på att erfarna ryttare utbildar unghästar och gröna ryttare rider erfarna hästar. Det tänket har vi ju tappat totalt i Sverige där alla ska ha en utvecklingsbar unghäst istället för att köpa en normalutbildad häst som motsvarar den nivå ryttaren kan förväntas uppnå med hjälp av tränare. En normalt utbildad häst blir ju inte "förstörd" om ryttaren tar hjälp på vägen utan tvärtom så gör de flesta hästar rätt när de känner igen det ryttaren just lärt sig att förmedla. Men att sätta en grön ryttare att "utbilda" en unghäst är ju att be om problem och oftast är det ju inte hälften så roligt som om ryttaren hade en häst som motsvarar nivån människan kan ta sig till.

Men å andra sidan skulle ju duktiga tillridningsryttare då bli arbetslösa så det är kanske en dum idé att återgå till detta.;)
Men det där är liksom old news! Jag tror att de flesta vet att det är en bra ide med grön häst + erfaren ryttare och vice versa. Det är inte det jag diskuterar. Jag diskuterar att vi vanliga amatörryttare med en vanlig häst inte får adekvat hjälp i den ridundervisning som är standard i Sverige och hästens utbildningstrappa täcker inte det. Och därför hade jag önskat att det fanns en "utbildningstrappa " för oss ryttare också! Jag har hittat min i M. Wanless böcker och tack vare att min tränare är intresserad av sånt, och det kommer mer och mer även på annat håll har jag lagt märke till, vilket är bra. Att höja medvetenheten om detta behövs då jag tycker att fler ryttare ska ställa krav på en bättre ryttarträning.

Sen håller inte jag häst för att duktiga tillridningsryttare ska ha jobb - jag håller häst för att jag vill rida och bli duktigare. ;)

Men det där är liksom old news!

Eller inte...för som jag skrev, om du skaffar dig en häst som är högre utbildad än du själv så kan de flesta tränare hjälpa dig att nå den nivån du kommer att nå, som antagligen ligger nånstans runt MSV B dressyr eller 120 hopp eftersom det är det som 90% av Sveriges amatörer rider. Om en tränare inte kan hjälpa dig dit är det dags att byta tränare.

Men jag vill ju lära mig att utbilda min häst. Oavsett om det är en yngre förmåga eller en äldre så vill jag - VARJE GÅNG JAG RIDER - sätta IN på hållbarhetskontot. Och det gör jag genom att förbättra mig själv och ge min häst ännu bättre förutsättningar att bära mig. Jag fattar inte den här idén att hästar bara ÄR på en viss nivå och är kvar där, oavsett hur ryttaren rider. Det är ju en levande process, allt som lever förändras, antingen till det bättre eller till det sämre. Och jag har under mina 30 år som ryttare inte sett mycket ridundervisning som faktiskt fokuserar på ryttarens största medel för inverkan; bålstabilitet och balans och hur man uppnår detta. Nästan ingen, för att vara helt frank.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 268
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar