Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

En stor eloge till föräldrarna som inte skyller på ridskolan :bow:

Vila i frid lilla Alva!

Själv påpekar jag att det är ridskolans ledning som gör fel, för att de tillåter det hela.

Och därmed har du ju faktiskt sagt att det inte är bra nog med tonåringar som leder hästarna. Jag pratar inte om vem som egentligen är ansvarig, det hela var en olycka och inget annat.
Jag pratar om två flickor som gjort sitt bästa, som av någon anledning tappade hästarna de höll och det hände en fruktansvärd olycka. De kommer att bära detta hela livet. Om jag hållt i bättre, om jag inte vridit på huvudet, om jag hade haft de andra skorna, om jag hade stannat den dagen hemma osv. Förstår du hur jag menar? Saker som inte spelar den minsta roll men som man älter inom sig om och om igen efter en sådan här olycka. Det är de skuldkänslorna jag inte ville att någon skulle spä på. För skuldkänslor har de här tjejerna, det kan jag lova utan att känna dem. Det hade vem som helst haft. Trots att vi alla vet att det inte är deras fel.

Att ha vuxna som leder hästarna skulle aldrig fungera, vem skulle ha tid att tillbringa så mycket tid med att springa runt i ridhuset som vuxen? Att kräva att föräldrarna leder skulle bara leda till att massor av barn aldrig skulle få börja rida.
Jag tror istället på utbildning av det slaget som vi hade på den ridskola jag jobbade på där man gick igenom och lärde ut hur man hjälper till och hur man ska leda. Många gånger ser man ju ledare som håller i ena tygeln, vilket innebär att om hästen springer iväg och ledaren håller i så gör hästen en snäv sväng och ryttaren faller definitivt av. Man leder alltid med grimskaft och delta! Aldrig i tygeln eller i sidostycket. Först då finns det en rimlig chans för barnen att få hjälp istället för stjälp av ledaren. Barnet kan styra och göra halt själv medans ledaren finns där som extra säkerhet.

Det är en fruktansvärd olycka som har hänt och jag tror inte att de hittar någon syndabock. Förhoppningsvis kommer de dock fram till riktlinjer för ridskolor där vikten av ledarutbildning, grimskaft och delta tas upp. Hur många gånger har man inte sett nybörjar lektioner där det travas varv på varv med en helt slut liten unge hängandes i ena tygeln och hästen springer på tvären med huvudet in mot ledaren? Det måste till en komunikation så att instruktören tar hänsyn till ledarna så att de får en rimlig chans att utföra sin uppgift.

Jag håller som sagt delvis med dig. ERFARNA vuxna är idealet. Jag tror inte ett dugg på att förlita sig på föräldrarna. En liten klick klarar av det. Har som du sett totalt fel/farliga situationer, och där var det just "tvingade" föräldrar. Jag ser det som 100% orealistiskt, tyvärr.

Jag tror fortfarande på att det skulle gå att få dit vuxna! Med rätt morot, särskilt på högskoleorterna.

Som du och nån mer tror jag skrivit så är ju utrustning och teknik A & O (förutom erfarenhet/kunna läsa hästar/rätt instinkt). Hänga i tygel eller sidstycke gör ingen glad eller säker. Vet inte vad som skulle funka. Delta? Grimma eller kapson? Ledpositionen är också viktig, och att ge barnet en chans att rida mer självständigt så småningom. Sen går det aldrig att komma ifrån att barn ramlar av även när man stoppar hästen från marken. Det blir ju ofta den där halvcirkeln om det är plötsligt tokskrämd häst. Men då är ju iaf farten inte så hög o man ramlar väl utåt, från "volten" så att säga? Trots det: extrem otur kan man inte säkra bort. Inte heller levande djur.

@Snuffsan
Läser vi samma tråd?? Ingenstans klandras ledarna (Det enda som diskuteras var om flickan blev trampad av sin ponny eller en annan. Utan anklagan) utan snarare lyfter "vi" ansvaret från ledarna, så som det ser ut på många ridskolor idag. Är det rimligt att lägga ett så stort ansvar på ibland mycket unga tjejer? Och hur ska ett bra system för nybörjarledare se ut. Konstruktiv och trevlig diskussion, om än kanske under en "udda" rubrik.

Lider fruktansvärt med föräldrarna, ridläraren och ledarna. De kan ha gjort det allra bästa mest exakt rätta i denna situation och det hade likförbaskat troligen hänt. Ingen har klandrat deras förmåga, snarare tyngden av ansvaret för en ung person. Som de nu får bära, som du säger, resten av livet trots att de är helt oskyldiga :cry: Jag knappt läst nåt om detta, men jag ser det som en sak som alla ridskolor bör ta en funderare på nu. Dels för att -så gott det går- minska olycksrisker, och dels för att reflektera över vad som händer med de inblandade när/om något sådant här sker.

(själv hoppade jag glatt in och ledde som ponnyunge, fast vi inte fick nåt för det utom cred av ridläraren. Så här i efterhand: vansinne...)

Senast ändrad:

Själv tycker jag vansinnet ligger i att ridskolan har minst 3 hästar som skenar för ett plötsligt ljud!

Hästar kan aldrig bli 100% säkra, men på en ridskola där man erbjuder nybörjare att lära sig rida, tycker jag minimun kravet ska vara att hästen kan hantera ljud och plötsliga rörelser.
Att de är väluppfostrade och trygga.

Vi har 20 tävlingstravare i stallet och ingen av dem skulle skena för ett plöstligt ljud, hoppa till ja absolut, men att ta sig fri och skena och springa över folk, nej.

Min son på 5 år går travskolan, ibland är jag tveksam om de hästarna som används till barnen ens är vid liv, men så rör de på sig och jo de lever, men de är inte rädda för något alls, utan väluppfostrade, tränade och trygga.

Sen kan olyckor hända ändå, men att hästen är trygg i de flesta situationer är ju en förutsättning för at skapa så mycket trygghet som går runt ett stort flyktdjur.

Själv tycker jag vansinnet ligger i att ridskolan har minst 3 hästar som skenar för ett plötsligt ljud!

Hästar kan aldrig bli 100% säkra, men på en ridskola där man erbjuder nybörjare att lära sig rida, tycker jag minimun kravet ska vara att hästen kan hantera ljud och plötsliga rörelser.

Det ligger en hel del i det. Undrar om ponnyerna (iaf de som används till nybörjare) miljötränas nåt speciellt? Förutom att de vänjer sig vid normala läktarljud menar jag.

Samtidigt, att när flera hästar "flippar ur" så kan det ju vara nåt extremt, plus att de triggar varandra. Enligt min erfarenhet är ridskolor där hästarna får gå i rejäla hagar, i flock, betydligt säkrare än "box 24h/smårutor en och en".

Det ligger en hel del i det. Undrar om ponnyerna (iaf de som används till nybörjare) miljötränas nåt speciellt? Förutom att de vänjer sig vid normala läktarljud menar jag.

Samtidigt, att när flera hästar "flippar ur" så kan det ju vara nåt extremt, plus att de triggar varandra. Enligt min erfarenhet är ridskolor där hästarna får gå i rejäla hagar, i flock, betydligt säkrare än "box 24h/smårutor en och en".

Ett plötsligt ljud läste jag mig till skulle vara orsaken till att hästarna skrämdes.
Jag förstår om det plötsliga ljudet var ett flygplan som kraschade i stallet, men annars nej, ridskolehästar ska kunna hantera plötsliga och höga ljud utan att för den sakens skull skena omkring.
Meningen med mitt tycke är ju att de inte ska flippa ur oavsett.

Någon annan skrev att säkerhet var en knäpptyst läktare, säkerhet är väl tvärt om att vänja hästarna vid en högljudd läktare.

När jag red på ridskolor, så miljötränades hästarna inte alls.
Vi hade alla de sorter från filbunkar till studsande ilskna pisston...

Att de är väluppfostrade och trygga.

Vi har 20 tävlingstravare i stallet och ingen av dem skulle skena för ett plöstligt ljud, hoppa till ja absolut, men att ta sig fri och skena och springa över folk, nej.

Min son på 5 år går travskolan, ibland är jag tveksam om de hästarna som används till barnen ens är vid liv, men så rör de på sig och jo de lever, men de är inte rädda för något alls, utan väluppfostrade, tränade och trygga.

Sen kan olyckor hända ändå, men att hästen är trygg i de flesta situationer är ju en förutsättning för at skapa så mycket trygghet som går runt ett stort flyktdjur.

Nu tror jag inte man ska jämföra ridskola med travskola. Själv har jag i alla fall aldrig sett en ridskolehäst neddövad med tussar i öronen eller ryckhuva, ännu mindre med hel/halvstängt huvudlag och inte heller uppkäkad och slaggjord.

Vänd på resonemanget och ta bort allt dövande ljud,allt stängt seende både i sidled och bakåt och ta bort käken så att dom inte kan bocka, ta bort slagjorden så dom inte kan slå bakut så ska du få se att att även "trygga travare" kan bete sig som fria flycktdjur.

Som du nämner,, hästar kan aldrig bli 100% säkra och det är själva budskapet till människan och förmodligen den största anledningen till att man inom travet har en mängd hjälputrustning där bara fantasin kan sätta gränser för säkerheten.

Jag väntar fortfarande på den dagen man inom travet förbjuder all typ av neddövning,käk,slaggjord och endast tillåter helt öppet huvudlag i lopp och sedan skulle jag vilja se hur många kuskar som ens kom på tanken av att köra prem,kval eller lopp. Du talar ju helt emot dig själv eftersom det skulle vara rent livsfarligt och sedan påstå att travare skulle vara väluppfostrade.

Tryggheten inom travet består enbart i mängden otaliga utrustningar som leder till att individen inte kan bete sig naturligt. Trots detta så inträffar flertalet olyckor inom travet med större dödlighet än inom ridsporten.

Är man hästrädd får man som jag tidigare skrivit hitta ersättare.

Jag ser ingen skillnad på detta och rutinerna många ridskolor har, att eleverna har stalljour.

Jag tycker det är fel att unga tjejer ska ha detta ansvar, förstår ni hur de som höll i de 3 ponnyerna måste känna sig idag!?
Är det rätt att de ska känna så, är det rätt att de ens ska behöva känna så?

Ridklubbar sköts till stor del på hjälp av eleverna.
Kan inte de mer rutinerade ryttarna över 18 år ta några ledpass/år?

Hej!

Vad jag tror många glömmer är att nybörjarlektionerna oftast är första lektionen på em, dvs vid 14-15. Inte många äldre som slutat skolan då. Och framför allt inte många föräldrar heller.

Jag har jobbat på ridskola och vet hur det funkar där (men såklart inte på alla ridskolor), både med barn som inte ridit länge som leder, för dom får rida gratis som belöning, och sett hur de hästrädda föräldrarna försökt leda, med likaledes uruselt resultat. Jag har också sett hur intresset bland de vuxna i "mitt" område ser ut. Det är många som skickar ut sina döttrar att själva gå genom skogen till stallet och sen rida och gå hem igen i mörkret!!! Föräldrar som lämpar av ungen nån halvtimme innan lektionen och vägrar sätta sin for utanför bilen. Där jag bor skulle ridskolorna gå under om krav på föräldrarnas närvaro fanns.

Det är klart att det inte är bra för de stackars tjejer som ledde, eller för den delen kommer fortsätta leda när något sånt här händer, men samtidigt.. Hur mycket ska vi skydda varandra? Jag hade aldrig kunnat rida när jag var liten om inte de äldre tjejerna lett mej- och då var dom inte mycket äldre än jag, bara lite kunnigare..

Däremot kan jag hålla med om att säkerheten i allmänhet bör kunna förbättras, man måste ju inte ta med avkastarkungarna på nybörjarlektionerna tex- det gjorde dom där jag jobbade.. Det gick ju bra ibland!!

/Lavinia, trött på ridskolevärlden och väl medveten om att oavsett hur man gör så kommer tyvärr alltid olyckor hända.

Nu tror jag inte man ska jämföra ridskola med travskola. Själv har jag i alla fall aldrig sett en ridskolehäst neddövad med tussar i öronen eller ryckhuva, ännu mindre med hel/halvstängt huvudlag och inte heller uppkäkad och slaggjord..
:rofl:
Skulle du sätta på dessa små tussar, huva, helstängt så skulle de förmodligen somna rakt av.

De går med öppet huvudlag utan käk och tusslöst i öronen.
Slaggjorden är en säkerhets åtgärd.

Vänd på resonemanget och ta bort allt dövande ljud,allt stängt seende både i sidled och bakåt och ta bort käken så att dom inte kan bocka, ta bort slagjorden så dom inte kan slå bakut så ska du få se att att även "trygga travare" kan bete sig som fria flycktdjur.
Nu vet jag att du befunnit dig på någon alternativ travgård, men vi kör aldrig med käk långsamt (endast i banjobb/lopp och inte ens på alla då), har ingen som går med slaggjord, en med stängt i träning, och ett fåtal med huva.
Alla har tussar, men som sagt de hör fint ändå :)

Som du nämner,, hästar kan aldrig bli 100% säkra och det är själva budskapet till människan och förmodligen den största anledningen till att man inom travet har en mängd hjälputrustning där bara fantasin kan sätta gränser för säkerheten.
Ja precis, du har verkligen tänkt till här ser jag, synd att den valiga oturen dabbade dig! :rofl:

Jag väntar fortfarande på den dagen man inom travet förbjuder all typ av neddövning,käk,slaggjord och endast tillåter helt öppet huvudlag i lopp och sedan skulle jag vilja se hur många kuskar som ens kom på tanken av att köra prem,kval eller lopp. Du talar ju helt emot dig själv eftersom det skulle vara rent livsfarligt och sedan påstå att travare skulle vara väluppfostrade.
Jag vet att detta är lönlöst men:
Ska vi ta en travdag o räkna hur många hästar som har slaggjord, som väl faktiskt är den enda säkerhetsutrustning som används, den övriga är hjälputrustning för hästen.
Sen sitter den ibland på hästar som inet behöver den eller hästar som behöver den saknar den.

Att sätta sig bakom en pigg häst som är lätt i rumpan är ju ett självmordsuppdrag och är väl knappast något du i samma mening kan påstå skulle vara rekommenderbart utan säkerhets utrustning när du själv säger att ingen häst är 100%

Tryggheten inom travet består enbart i mängden otaliga utrustningar som leder till att individen inte kan bete sig naturligt. Trots detta så inträffar flertalet olyckor inom travet med större dödlighet än inom ridsporten
Vilket då betyder att vi som har hästar som går med långsamhuvudlag, sele och vagn i träning faktiskt har säkra hästar och kan tycka oss ha det oxå.

Annars är du vilken dag som helst välkommen ut på en körtur med trevliga, lugna och väluppfostrade hästar! :D
För det är verkligen jätte kul att du i din ålder tror att travare skulle bli galna hoppande monster utan sin utrustning :rofl:

*delvis KL*

Frågan är ju om ponnyerna blev verkligen blev rädda, eller bara allmänt uppspelta och tog chansen att liva upp det hela lite..

Jag har sett mer än en lektion där en häst börjar bralla av någon anledning, och poff så är hälften igång med diverse tokerier. Det bryter tristessen och är roligare än att knata på led runt, runt.

Det här var en nybörjarlektion med ledare, enligt dagens tidningen Ridsport så var det fri skritt på lång tygel, med ledare. (och iom att det var avslappnat och lugnt slappnade ledarna av och tappade ponnyerna när de plötsligt började fara iväg).

Och en ponny kan ju ha hoppat till för något, eller tagit ljudet som en möjlighet att liva upp tillvaron med lite 'bock och galopp' och då hakade resten på.

Att 'låtsas' bli rädd för saker och ta det som en förevändning för att bocka/bralla/studsa/galoppera har jag mött mer än en äldre, rutinerad egentligen orädd häst som gjort, t ex under perioder när den inte fått riktigt den motion som den behövt och/eller den är har mer energi än vanligt av annan orsakt, samt finns pågående arbete ganska trist.

Nu säger jag inte det var så i det aktuella fallet, det vet man ju inte. Men just det att det som benämnts som 'blev rädda' inte nödvändigtvis måste ha varit rädda på riktigt.

Jag läste i en blogg skriven av en flicka som tydligen såg det hela hända att det inte var någon av de andra två ponnierna som trampade lilla Alva, utan hästen hon själv satt på. Det fick mig att börja fundera på om hon eventuellt kan ha fastnat i stigbygeln. Obs: jag spekulerar bara nu, och vet inte alls hur det hela gick till. Men det är en sak som slagit mig när jag varit på vissa ridskolor, att man inte har säkerhetsstigbyglar som standardutrustning. Jag har hört talas om och även sett flera otäcka tillbud när barn fastnat med foten i en stigbygel och blivit släpade efter hästen. Den sortens olycka är ju åtminstone något man kan förebygga, genom att använda säkerhetsstigbyglar. Varför jag funderar på det där med stigbygeln är just att hon hamnade under sin egen häst. I "normala" fall när barn - och vuxna med, för den delen - ramlar av så brukar de ju hamna en bit ifrån hästen. Men om man fastnar i stigbygeln är det lätt att dras ner under hästen och bli trampad, speciellt om farten är låg. Som sagt, bara en spekulation. Det är verkligen bra att Ridsportförbundet utreder den här hemska olyckan i detalj, så att man kan få fram om det fanns något som kunnat förhindra den.

*delvis KL*

Frågan är ju om ponnyerna blev verkligen blev rädda, eller bara allmänt uppspelta och tog chansen att liva upp det hela lite..

Jag har sett mer än en lektion där en häst börjar bralla av någon anledning, och poff så är hälften igång med diverse tokerier. Det bryter tristessen och är roligare än att knata på led runt, runt.

Det här var en nybörjarlektion med ledare, enligt dagens tidningen Ridsport så var det fri skritt på lång tygel, med ledare. (och iom att det var avslappnat och lugnt slappnade ledarna av och tappade ponnyerna när de plötsligt började fara iväg).

Och en ponny kan ju ha hoppat till för något, eller tagit ljudet som en möjlighet att liva upp tillvaron med lite 'bock och galopp' och då hakade resten på.

Att 'låtsas' bli rädd för saker och ta det som en förevändning för att bocka/bralla/studsa/galoppera har jag mött mer än en äldre, rutinerad egentligen orädd häst som gjort, t ex under perioder när den inte fått riktigt den motion som den behövt och/eller den är har mer energi än vanligt av annan orsakt, samt finns pågående arbete ganska trist.

Nu säger jag inte det var så i det aktuella fallet, det vet man ju inte. Men just det att det som benämnts som 'blev rädda' inte nödvändigtvis måste ha varit rädda på riktigt.

Jo, fast det beteendet är ju inte heller acceptabelt på en ridskola och hästarna på nybörjarlektion ska väl inte ha så mycket överskotts energi att de ska studsa runt och liva upp stämmningen i allmänhet?

Det jag läst är ett plötsligt ljud skrämde hästarna..

Jo, jag har också läst att ett plötsligt ljud skrämde hästarna. Men ang diskussionen om hur nervklena ridhästar ev är, så ville jag belysa att det inte är så säkert att hästar verkligen blir rädda på riktigt av t ex ett ljud, utan lika gärna kan ta det som en anledning att låtsas bli rädda och fladdra runt.

Sen om det var så i fallet med olyckan eller ej är ju omöjligt sia om, lika mkt/lite ang hur motionerade ponnyerna var i övrigt.

Rent generellt så det där med nybörjarponnyer är lite olika har jag märkt. Vissa ridskolor har 'bara' från C-ponny och uppåt i princip, och de hästar som då går nybörjarlektioner/ridlekis/etc är således ponnyer som går 'vanliga' lektioner med. Fördelen är att de oftast är ganska välrastade, men nackdelen är ju att de små barnen får rida lite 'större' ponnyer. Andra ridskolor har småponnyer, t ex shettsar, också - just för nybörjarlektioner/ridlekis etc. Bra för barnen får en lagom liten ponny, men de ponnyerna går ju nästan uteslutande på nybörjarlektioner, och är inte alltid så 'välmotionerade' då de är för små för att gå mer på lektioner med de större barnen t ex.

Men, det framgår ju inte detaljerna vad gäller just det aktuella fallet. Heller inte vad det 'plötsliga ljudet' var. Rent teoretiskt så om det rasar snö från ridhustaket eller en dumper släpper av ett lass grus utanför porten är det ett plötsligt ljud. Som de flesta hästar inte är oberörda av. Var det plötsliga ljuset att någon nös på läktaren eller en dörr stängdes är det ju mindre förlåtande att hästen ens rör ett öra. (Nu hade det ju garanterat framkommit om det var takras eller en lastbil som tippade ett lass grus utanför i det aktuella fallet, så menar att det inte var så där. Utan återigen för att belysa en annan aspekt ang diskussionen om nervklena ridhästar/-ponnyer som reagerar på ljud).

I många artiklar står det även att flickan gled av ponnyn. Dvs ponnyerna kan ha blivit rädda/låtsas bli rädda och travat iväg, och tjejen glidit av. I det pappan berättar så satt hon ju kvar först, men sen vände de lösa ponnyerna 'inåt' och då ramlade hon av. Stöder ju att det inte nödvändigtvis var skrämde ponnyer som kastade av sina ryttare etc.

Hursom är det en enormt tragisk olycka, men enligt det lilla som framkommit så anser jag det tyvärr inte är en av de man kan skydda sig från. (Den åsikten kan ändras om andra fakta skulle komma fram)

Senast ändrad:

I en annan blogg står nästan samma sak. En häst blev rädd, sprang in i flickans häst som blev skrämd och springer in i en tredje häst. Ledarna tappar hästarna, flickan ramlar av sin häst och hamnar under den och blir trampad. Står inget om fastnade där, men att hon blev trampad av sin egen ponny. Personen som bloggar var en av ledarna på lektionen, men hennes ponny fick ingen ryttare så hon satt på läktaren.

I den bloggen stod btw hästnamnen, så jag kunde kolla ang mitt tidigare inlägg att man inte vet hur stora ponnyerna var (och därmed hur rastade de blivit av andra lektioner). Flickan som dog red en D-ponny, och de andra två var en C-ponny och en D-ponny. Så förhoppningsvis var de välrastade/motionerade av andra lektioner =)

Fast som jag då skrev så tycker jag inte det är en ursäkt, snarare ännu värre om man har hästar med överskotts energi med på nybörjarlektioner.:crazy:

Alla hästar kan bli skrämda, men att ha pigga busar som studsar lite för att liva upp stämningen tycker jag är helt uppåt väggarna.

Ja det är en mycket tragisk och ren olycka men i debatten handlar det väl lite om hur man gör för att det inte ska hända liknande saker igen.

Utbildad personal, rätt utrustning och passande hästar tycker jag är grundläggande för att undvika olycka.

Med utbildad personal så menar jag inte direkt vuxna, utan personen som fått utbildning, erfarenhet och som passar för uppdraget
i kombination med
utrustning som gör att man orkar hålla kvar hästen i ett kritiskt skede
i kombination med
väluppfostrade hästar som är miljötränade och orädda, dessutom ska de då varit arbetade/gått i stor hage/liknande och inte ha någon överskotts energi att behöva få ut.

Nej, jag menade det inte som en ursäkt, och det hörde som sagt inte till det aktuella fallet, utan diskussionen om hur 'lättskrämda' ridhästar var. Att de är inte alltid så himla skrämda, utan kan ta chansen att liva upp det hela.

Givetvis ska sådana hästar inte gå nybörjarlektioner, men det var ju inte det jag svarade på utan just det du tyckte om att de verkade så lättskrämda jmf med travisarna.

Nej, jag menade det inte som en ursäkt, och det hörde som sagt inte till det aktuella fallet, utan diskussionen om hur 'lättskrämda' ridhästar var. Att de är inte alltid så himla skrämda, utan kan ta chansen att liva upp det hela.

Givetvis ska sådana hästar inte gå nybörjarlektioner, men det var ju inte det jag svarade på utan just det du tyckte om att de verkade så lättskrämda jmf med travisarna.

Jag har varit verksam på ridskolar ganska många år, så jag tycker mig ha ganska bra koll på vad som kan finnas i material på en ridskola, dock aldrig på den aktuella i denna debatten.

Nej, jag förklarade var jag ansåg vara en passande häst för nybörjare att börja lära sig på och de fanns på den skola han lär sig på.
Det var inte just travhästar överlag som var säkrare, utan att denna travskola hittat lämpliga ponnys för ändamålet. :)

I en annan blogg står nästan samma sak. En häst blev rädd, sprang in i flickans häst som blev skrämd och springer in i en tredje häst. Ledarna tappar hästarna, flickan ramlar av sin häst och hamnar under den och blir trampad. Står inget om fastnade där, men att hon blev trampad av sin egen ponny. Personen som bloggar var en av ledarna på lektionen, men hennes ponny fick ingen ryttare så hon satt på läktaren.

I den bloggen stod btw hästnamnen, så jag kunde kolla ang mitt tidigare inlägg att man inte vet hur stora ponnyerna var (och därmed hur rastade de blivit av andra lektioner). Flickan som dog red en D-ponny, och de andra två var en C-ponny och en D-ponny. Så förhoppningsvis var de välrastade/motionerade av andra lektioner =)

Ja, det var just den bloggen jag menade. Nej, jag vet att det inte står något om att hon fastnade där. Men det kan ju ha gått väldigt fort, och det är inte säkert att tjejen på läktaren uppfattade alla detaljer. Vi får väl invänta förbundets utredning och hoppas att de kommer fram till något som kan förklara hur det kunde gå så illa.

Okej, det finns en till blogg, där står påståendet att ryttarinnan fastnat och blivit trampad. Den bloggen jag (och du) pratar om känns dock mer 'trovärdig' eller hur man ska säga.

Jag håller inte riktigt med dig. :)

Ledare ska vara de som klarar det och hästen skall ledas med utrustning som gör att ledaren vid behov orkar stoppa hästen i det första skedet.

Läkktaren ska inte behöva vara tyst, hästarna ska tränas till att kunnna hantera plötsliga och höga ljud utan att för den sakens skull behöva skena.

Men sen håller jag nog med dig, lektioner ska ställas in om det finns risker med snöras eller annat som hästarna kan reagera på.
Men lite vind ska väl en ridskolehäst klara?

Varför använder man inte bomull i öronen på ridskolehästar under nybörjar lektioner btw?

Av samma anledning som du inte tycker att det måste vara knäpptyst på läktaren kanske? :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I maj inträffade olyckan där Tuva Lind skadades svårt och hennes medryttarhäst avled av sina skador. I juni berättade Ridsport att Tuva...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna som råkade ut för en ridolycka förra veckan har avlidit av sina skador. Olyckan skedde under en ridlektion i Östergötland. ...
Svar
0
· Visningar
1 453
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är hösten här, och med den nya ridrutiner för min del. I våras red jag 1½ gång i veckan på stora ridskolan, och ungefär en lektion i...
Svar
0
· Visningar
720
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama