Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan
Nu tror jag inte man ska jämföra ridskola med travskola. Själv har jag i alla fall aldrig sett en ridskolehäst neddövad med tussar i öronen eller ryckhuva, ännu mindre med hel/halvstängt huvudlag och inte heller uppkäkad och slaggjord..
Skulle du sätta på dessa små tussar, huva, helstängt så skulle de förmodligen somna rakt av.
De går med öppet huvudlag utan käk och tusslöst i öronen.
Slaggjorden är en säkerhets åtgärd.
Vänd på resonemanget och ta bort allt dövande ljud,allt stängt seende både i sidled och bakåt och ta bort käken så att dom inte kan bocka, ta bort slagjorden så dom inte kan slå bakut så ska du få se att att även "trygga travare" kan bete sig som fria flycktdjur.
Nu vet jag att du befunnit dig på någon alternativ travgård, men vi kör aldrig med käk långsamt (endast i banjobb/lopp och inte ens på alla då), har ingen som går med slaggjord, en med stängt i träning, och ett fåtal med huva.
Alla har tussar, men som sagt de hör fint ändå
Som du nämner,, hästar kan aldrig bli 100% säkra och det är själva budskapet till människan och förmodligen den största anledningen till att man inom travet har en mängd hjälputrustning där bara fantasin kan sätta gränser för säkerheten.
Ja precis, du har verkligen tänkt till här ser jag, synd att den valiga oturen dabbade dig!
Jag väntar fortfarande på den dagen man inom travet förbjuder all typ av neddövning,käk,slaggjord och endast tillåter helt öppet huvudlag i lopp och sedan skulle jag vilja se hur många kuskar som ens kom på tanken av att köra prem,kval eller lopp. Du talar ju helt emot dig själv eftersom det skulle vara rent livsfarligt och sedan påstå att travare skulle vara väluppfostrade.
Jag vet att detta är lönlöst men:
Ska vi ta en travdag o räkna hur många hästar som har slaggjord, som väl faktiskt är den enda säkerhetsutrustning som används, den övriga är hjälputrustning för hästen.
Sen sitter den ibland på hästar som inet behöver den eller hästar som behöver den saknar den.
Att sätta sig bakom en pigg häst som är lätt i rumpan är ju ett självmordsuppdrag och är väl knappast något du i samma mening kan påstå skulle vara rekommenderbart utan säkerhets utrustning när du själv säger att ingen häst är 100%
Tryggheten inom travet består enbart i mängden otaliga utrustningar som leder till att individen inte kan bete sig naturligt. Trots detta så inträffar flertalet olyckor inom travet med större dödlighet än inom ridsporten
Vilket då betyder att vi som har hästar som går med långsamhuvudlag, sele och vagn i träning faktiskt har säkra hästar och kan tycka oss ha det oxå.
Annars är du vilken dag som helst välkommen ut på en körtur med trevliga, lugna och väluppfostrade hästar!
För det är verkligen jätte kul att du i din ålder tror att travare skulle bli galna hoppande monster utan sin utrustning