Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Snälla ta inte den diskussionen. Någonstans finns det en tonårstjej som höll den hästen som trampade flickan och en annan tonåring som höll hästen flickan ramlade av, och oavsett vad alla säger så kommer de resten av sina liv att grubbla och anklaga sig själv. Så låt dem slippa läsa spekulationer. De gjorde sitt bästa och det var en olycka. Jag tycker så oerhört synd om dessa tjejer och jag hoppas att de får hjälp att gå vidare ur det här.

Tänk på att det är hästtjejer och det är stor sannolikhet att just de läser här på buke.

Det är väl självklart. Men diskussionen måste ju trots det komma fram för det är inte rätt att unga tjejer skall gå runt och leda små barn på en ridskola. De skall inte ha det ansvaret!

OCH självklart skall det inte läggas någon skuld på dessa ungdomar!!!

Sedan skall en olycka som denna aldrig behöva hända och man måste utröna varför och hur det kunde ha undvikits, som man gör med alla olyckor oavsett om det är en ridolycka eller bilolycka.

Jag tycker att olyckan är fruktansvärd och känner så för föräldrarna som mist sitt lilla barn

Jag måste ha missat något, men var framkommer det ens att de hade ledare till ponnyerna? Det står i artikeln att Alva hade ridit i två års tid, men inget om att någon ledde ponnyn över huvudtaget? Vad har jag missat?

Du har nog missat alla andra fyrtioelva artiklar då, för i många av dom står det just det :D

Jag tänkte samma sak som du. Och varför har man så många som 9st inne på samma gång när det är nybörjare eller små barn?

Det har jag inget bra svar på men runt 9 barn på en nybörjarlektion, är inte det ganska vanligt? I alla fall när jag red på ridskola så låg grupperna däromkrig, ev. någon mer faktiskt.

Du har nog missat alla andra fyrtioelva artiklar då, för i många av dom står det just det :D

Ah, jag måste ha läst just dom 5-6 st som det inte står något om det i då.

Men tack, då vet jag. Började fundera om det handlade om allmänt förhastade slutsatser som vanligt ;)

Ah, jag måste ha läst just dom 5-6 st som det inte står något om det i då.

Men tack, då vet jag. Började fundera om det handlade om allmänt förhastade slutsatser som vanligt ;)

Haha det brukar vara min vanliga tur, har du stulit den :eek::D

Här är två exempel:

I en av de senaste ridolyckorna föll en sjuårig flicka av en ponny under lektion och blev så illa trampad att hon avled.
-Ponnyn hade en ledare, och så vitt man förstår var allt så säkert det kunde vara. Ändå inträffade det, säger Göran Dalin, som betecknar händelsen som extremt ovanlig.
http://www.pitea-tidningen.se/sport/artikel.aspx?articleid=5799863

Efter att någon ponny, samtliga hade ledare, av okänd anledning hoppade till reagerade några andra oroligt varvid tre elever föll av. Två av eleverna klarade sig utan skador men den tredje låg kvar.
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=533414

*kl*

Riktigt tragiskt för alla inblandade.
Tror tyvärr att det här med ledare till alla hästar handlar om ekonomi. På den ridskolan jag jobbade på en gång i tiden hade man just 13-14 åriga tjejjer som hjälpte till att leda hästarna. Som betalning fick dom rida en extra lektion på söndagarna. Fanns inte pengar till att betala vuxna personer som kunde hjälpa till att leda.
Undrar om det finns någon ridskola som har råd att ha mindre grupper och dessutom betala (för det tror jag man måste göra om man ska ha vuxna med mer hästerfarenhet som ledare) 5-7 personer för att leda i 30 min - 60 min.

Om mina barn rider på ridskola någon gång i framtiden och jag själv inte kan vara med och leda så tänker jag spontant att det lätt är värt mer pengar för att någon erfaren ska finnas med och leda ponnyn.

Sänder en tanke till familjen och alla inblandade.

Lösningen kanske är att göra som körskolorna gjort, föräldrarna vars barn ska rida på ridskolan får ta en lite kortare kurs i hästkunskap där de får lära sig att hantera hästar, och hur de ska uppföra sig i kritiska situationer.
Och vill ens barn rida på ridskola, så får man helt enkelt vara med som ledare själv.

Det där håller jag verkligen med om. Jag har varit med om att ett barn på en ridlektion tippade av ponnyn, relativt odramatiskt, varav föräldrarna kastar sig nerför räcket till manegen från läktaren. Flera hästar blir rädda, skenar, massa barn trillar av. Kommer inte ihåg om någon skadades, men kunde ju blivit livsfarligt med trampade barn. Hoppas det inte var något sådant som hände här.

Tragiskt och hemskt med senaste tidens dödsolyckor.:cry:

Jag håller Helt och hållet med dig!
Det är Inte deras fel utan ridskolans ansvariga som lät dom leda hästarna som är ansvariga för det.

Håller med hon som skrev under dig (niyama).
Vad är egentligen en erfaren ledare? Skulle likt kunnat hända Malin Baryard om hon ledde hästen såsom hon som ledde hästen vid olyckstillfället. De som ledde hästen då kan man inte lägga någon skuld på.

Fast det var ju faktist det jag skrev, att de som ledde ponnyerna inte kunde få skulden utan att det är de som tillåter att unga oerfarna tjejer får leda som skall bära ansvaret.

Spelar ingen roll hur duktiga tonårstjejer är på hästar, de är inte nog starka.
Vuxna är starkare och där de brister i kunskap kan man lära dom (därav mitt inlägg om att ge föräldrarna en kurs i hästkunskap innan deras barn får börja rida).

Tonåringar må ha kunskapen, men de kan inte lära sig att bli nog starka.

Visst kan vem som helst tappa en ponny, men med kunskap, och styrka, kan man förebygga.

*kl*
Varför kan man inte bara konstatera att det var en olycka.
De allra flesta ridskolor i Sverige lever på ideelt arbete, utan alla tonårstjejer skulle det troligtvis vara få nybörjare som hade ledare alls.
Hur många av er har inte varit med och lett hästar åt nybörjare? Tycker jag att man gjorde var och varannan helg.
Och visst bör man alltid se över en olycka, men med tanke på hur många barn som rider och hur många tonårstjejer som är med och leder de här barnen och hur få allvarliga olyckor det faktiskt händer, kan man inte för de drabbade tjejernas skull bara konstatera att det är en jättetragisk olycka?

Har du läst alla inlägg? Det du skriver har vi redan diskuterat.

Föräldrarna är väll de som ska ta ansvaret att leda sitt barn, har man enorm hästskräck eller är väldigt allergisk får man hitta en ersättare. Men... att sätta unga tjejer att leda hästar/ponnyer är obotligt korkat. Så länge det fungerar är allt väl, men i lägen som detta, då det Inte fungerade så är det fruktansvärt för den som ledde!
Och jag anser inte att de unga tjejerna (eller killarna) ska ha det ansvaret.

Som jag skrev, inför hästhanterings och hästvettskurser som föräldrarna får gå Innan deras barn ska börja rida på ridskola, så kommer denna typ av olycka att minska.

Senast ändrad:

Det har jag inget bra svar på men runt 9 barn på en nybörjarlektion, är inte det ganska vanligt? I alla fall när jag red på ridskola så låg grupperna däromkrig, ev. någon mer faktiskt.

Fast jag tycker inte att det är ok..

Skulle det hända något så är ju olycksrisken betydligt högre ju fler hästar det finns

Haha det brukar vara min vanliga tur, har du stulit den :eek::D

Haha jag tror minsann du smittar! :D

Men uscha, det är en fruktansvärt tragisk olycka som skett, för samtliga inblandade. Och man kan bara hoppas att det kan dras nytta av de säkerhetsdiskussioner som det har triggat igång. Fruktansvärt att det skulle krävas en liten flickas liv för det bara. Men ja, det är levande djur och olyckor kommer alltid att ske. Även med dödlig utgång. Tragiskt, men sant.

Som jag skrev, inför hästhanterings och hästvettskurser som föräldrarna får gå Innan deras barn ska börja rida på ridskola, så kommer denna typ av olycka att minska.

Vi har provat att ha flertalet sådana kurser, fast då inte obligatoriska. Vi har fått ställa in varje gång p.g.a. för få/inga deltagare. Risken är nog att ridskolorna kanske inte får några elever alls om man sätter ett sådant krav. Men visst hade det varit jättebra om det fungerade, undrar om det finns någon ridskola i Sverige som har ett sådant system idag?

Fast om de inte hade ett val, utan det var standard på Alla ridskolor så skulle det komma föräldrar.

Körskolorna skulle nog inte få så många deltagare om det varit valfritt att komma på handledarutbildningarna.

Har du läst alla inlägg? Det du skriver har vi redan diskuterat.

Föräldrarna är väll de som ska ta ansvaret att leda sitt barn, har man enorm hästskräck eller är väldigt allergisk får man hitta en ersättare. Men... att sätta unga tjejer att leda hästar/ponnyer är obotligt korkat. Så länge det fungerar är allt väl, men i lägen som detta, då det Inte fungerade så är det fruktansvärt för den som ledde!
Och jag anser inte att de unga tjejerna (eller killarna) ska ha det ansvaret.

Men du kan inte mena att man måste vara hästkunnig för att låta sina barn rida? Och visst, en viss kunskap till föräldrarna är bra, men för att kunna bli nog erfaren för att kunna vara en erfaren ledare (japp, som NI redan diskuterat) bör man ha många års hästvana, kanske tom jobbat i diverste stall och hanterat många olika hästar i så fall, och jag kan inte se hur några föräldrar ska kunna få nog med vana för att kunna leda barnens hästar genom en kurs. Och det står INGET här om hennes föräldrar var hästkunniga eller inte.
Tjejen hade dessutom ridit i två år, de skrittade väl bara vad jag har förstått av andra sidor. Är det ens säkert att ledarna höll i hästen öht? När jag var med och ledde hästar höll vi inte i dem när de skrittade runt om inte ryttaren var helt grön eller ville det.
Jag är fullt medveten om att NI diskuterat detta men vad JAG menade var att vissa är så snabba på att leta syndabockar. VI håller på med hästar. Saker händer, saker man inte tror ska kunna hända alls. Man kan inte skydda sig mot allt. Föräldrarna var på plats. Föräldrarna har förlorat sitt barn. Inte ens de anklagar någon, men folk på Buke ska göra det.

Fast om de inte hade ett val, utan det var standard på Alla ridskolor så skulle det komma föräldrar.

Körskolorna skulle nog inte få så många deltagare om det varit valfritt att komma på handledarutbildningarna.

Fast jag tror ju att intresset är större hos föräldrarna att barnen får körkort än att betala en massa pengar för att stå i kalla ridhus.

*kl*

Otroligt tråkig olycka, jag känner verkligen med föräldrarna.
Jag har två st. 5åriga tjejer som nyss har börjat "hästfritids" (4 ggr där man ska lära sig hur man handskas med hästar och sista gången får de rida).
Jag känner verkligen att jag vill leda hästen själv men jag kan ju inte gärna klona mig i två.....(får de turas om är det ju inget problem nu men när de vid 7 års ålder ska börja i riktig barngrupp blir det ju skarpt läge).

Jag var själv och ledde hästar som lite större barn och såhär nu i eftertankens kranka blekhet kan jag definitivt tycka att allt för mycket ansvar läggs på unga tjejers axlar. Jag känner ju att jag vid 30 års ålder har betydligt mer massa och betydligt mer koll än när jag var 12 år gammal. Jag skulle dessutom helst vilja ha ett delta med lång ledtygel istället för att hålla i hästens tygel (då blir det lätt att ledaren släpper tygeln då barnet ska svänga själv).

Jag hoppas att den här olyckan leder fram till att klubbarna verkligen kollar igenom säkerheten. Kanske de som rider vuxenlektion skulle få reducerat pris om de kunde leda på barnlektionerna?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I maj inträffade olyckan där Tuva Lind skadades svårt och hennes medryttarhäst avled av sina skador. I juni berättade Ridsport att Tuva...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna som råkade ut för en ridolycka förra veckan har avlidit av sina skador. Olyckan skedde under en ridlektion i Östergötland. ...
Svar
0
· Visningar
1 453
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är hösten här, och med den nya ridrutiner för min del. I våras red jag 1½ gång i veckan på stora ridskolan, och ungefär en lektion i...
Svar
0
· Visningar
720
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama