Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag hoppas att den här olyckan leder fram till att klubbarna verkligen kollar igenom säkerheten. Kanske de som rider vuxenlektion skulle få reducerat pris om de kunde leda på barnlektionerna?

Det här är en mycket bättre idé än att föräldrar ska leda. Jag har sett det, och det blir inte säkrare, snarare tvärtom. Hästrädda hänger i tygeln, stressar upp ponnyn, en del bara blåvägrar, andra tycker inte de behöver nån (gratis) intro för det "kanvälintevasåjävlasvårtåhållaenponny" En förälder släppte tygeln när ponnyn småkonstrade lite. Ren instinkt, man lär sig inte tillräclkligt på en introkurs ÄVEN om man är intresserad. Tror jag! Så rädda/okunniga/nonchalanta föräldrar är enligt mig farligare än en hästvan tjej i "vuxenstorlek"

Jag vet inte hur gamla "tonåringar" som ni diskuterar är? 12-14, eller 16-18? Det är en himla skillnad, i kroppsmassa och erfarenhet och kanske insikten i vilket ansvar man tar.

Som vuxen skulle jag kunnat tänka mig att leda (mot nån slags ersättning, dvs lektion eller kanske rabatt) under ekonomiskt usla tider. T ex som student! Jag hade gladeligen traskat runt för att få rida lektion själv. Vet inte om det funkar skattemässigt? Eller om ridskolorna skulle få ihop nog med såna, tilllräckligt erfarna?

Men, vad är då en erfaren ledare och när blir man det och vilken utbildning ska man gå för att vara 100%?

Jag som har hästerfarenhet 30år ++ har tappat hästar i olika situationer pågrund av olika anledningar?

Vart sätter man gränsen för att vara tillräckligt erfaren ledare för att leda en ridskolehäst med nybörjare på ryggen?
Vilken vikt bör man ha?
Styrka?
Ålder?
Erfarenhet i år?

Rent krass skulle jag då vilja ha en stark 150kg man av skogshuggar typ med ca 20 års erfarenhet, då skulle jag känna mig ganska säker på att den skulle kunna få stopp på kusen.

Visste det är svårt att avgöra när folk är tillräckligt kunniga, men här handlade det om TRE hästar som kom lösa, och det har jag i alla fall inte varit med om hänt när det varit en rutinerad person som hållit i var och en av hästarna. En häst som kommer lös, det händer, men inte tre, då har folket på marken varit för orutinerat för den uppgiften dom blivit satta till att göra.

*kl*

Problemet man sedan har är att ridskolorna får inte tag på rutinerat folk att leda. Och de allra flesta gångerna så behövs det inte heller, sedan är det tyvärr sådana undantagstillfällen som detta. Det får inte hända, ändå vet jag faktiskt inte om det är möjligt att förebygga heller?

/Camilla

Fast jag anser ju inte att jag någonstanns i mina inlägg anklagar varken föräldrarna eller de som ledde. Jag säger att ansvaret för ledarna skall läggas på ridskolan, OM det var unga tjejer som ledde (vilket är standard).
Jag, och många med mig, tycker att det är fel att unga tjejer ska vara ansvariga ifall en sådan här sak händer.

Jag skrev ingenstans att jag ansåg att föräldrarna i detta fall var okunniga?

Att låta ryttarna rida själv när de skrittar är ju änmer dumt, av den anledningen att när hästar skrittar är det inte alltför ovanligt att de blir skrämda eftersom de slappnar av mer då. De hör även mer saker när de skrittar.

Det spelar absolut ingen roll huruvida försäldrar är beredda att gå kurser eller inte, av den anledningen att de unga tonårstjejerna Inte ska vara ledare.
De ska inte bli den som är ansvarig ifall de tappar en ponny och ett barn dör, om inte annat så för dom själva, eller andra barn på ridskolan. Barn är inte snälla mot varandra.

Visste det är svårt att avgöra när folk är tillräckligt kunniga, men här handlade det om TRE hästar som kom lösa, och det har jag i alla fall inte varit med om hänt när det varit en rutinerad person som hållit i var och en av hästarna. En häst som kommer lös, det händer, men inte tre, då har folket på marken varit för orutinerat för den uppgiften dom blivit satta till att göra.

*kl*

Problemet man sedan har är att ridskolorna får inte tag på rutinerat folk att leda. Och de allra flesta gångerna så behövs det inte heller, sedan är det tyvärr sådana undantagstillfällen som detta. Det får inte hända, ändå vet jag faktiskt inte om det är möjligt att förebygga heller?

/Camilla

Nu skriver jag med reservation för jag vet inte vad som skrämde hästarna, men Om 3 kommer lös på en lektion för nybörjare, känns det självklart att det hände något som skrämde hästarna!

Och om du och 8 kompisar håller i hästar och något skrämmer dem plötsligt, så känns det inte särkillt konstigt om 3 av er inte riktigt hinner med och tappar hästarna, så man behöver inte alla vara särkillt okunnig eller oerfaren för att 3 av 9 ska tappa eller inte orka hålla kvar en häst.
Det räcker väl med det faktum att något händer plötsligt och oväntat.

När jag var liten på ridskola red vi i ridtält och där var alla hästar lösa, utom möjligen någon halvdöd ponny, när snön rasa från tältet och inte ens ridläraren som just då höll i min orkade hänga kvar.

Senast ändrad:

Återigen jag vet inte vad som hände egentligen.

Men om man tänker realistiskt och en häst har ledare, så:
Något skrämmer hästen så den hoppar framåt/sidan, ryttaren förlorar balansen och ramlar bakåt, hästen hålls fast av ledaren vilket gör att bakbenen går utåt och ryttaren blir trampad.
Låter inte det ganska logiskt med tanke på att flickan blev trampad av hästen?

Vilken vuxen med erfarenhet hade kunnat ändra utgången om det gick till så?
Att hålla hästen kvar på plats betyder ju inte automatiskt att ingen skada sker, utan kan väl snarare vara orsak till skada genom att hästen inte kan fly.

Nu vet jag vad som hände, men det jag skriver kanske ändå ger en tanke på hur lätt det kan ske och att det behöver inte vara en ung ledare för att utgången ska bli olycklig.

Senast ändrad:

kl

Orutinerade människor eller barn ska inte leda runt ponnierna. Leder gör man i grimskaft, inte genom att hålla ett tag i tygeln eller sidostycket.

Det ska inte vara så stora grupper som 9 elever när det är nybörjarlektion.

På läktaren ska det vara knäpptyst, det ska inte vara något spring alls där.

Om det t ex är mycket blåsigt eller snö som kasar av taket och man har hästar som reagerar på det ska man inte ha nybörjarlektioner den dagen.

Sadlarna ska ha handtag för barnen att hålla sig i.

Jofa-hjälmar och andra i samma stil borde inte vara godkända. Som barn trillade jag av och fick en blåtira av öronskyddet som bisarrt nog klämdes bor ögat när hjälmen kasade runt. och min hjälm passade så bra som en sån hjälm gick att få att passa. Det borde vara krav på störtkrukor eller andra extremt säkra hjälmar för nybörjare som trillar för ingenting.

kl

Orutinerade människor eller barn ska inte leda runt ponnierna. Leder gör man i grimskaft, inte genom att hålla ett tag i tygeln eller sidostycket.

Det ska inte vara så stora grupper som 9 elever när det är nybörjarlektion.

På läktaren ska det vara knäpptyst, det ska inte vara något spring alls där.

Om det t ex är mycket blåsigt eller snö som kasar av taket och man har hästar som reagerar på det ska man inte ha nybörjarlektioner den dagen.

Sadlarna ska ha handtag för barnen att hålla sig i.

Jofa-hjälmar och andra i samma stil borde inte vara godkända. Som barn trillade jag av och fick en blåtira av öronskyddet som bisarrt nog klämdes bor ögat när hjälmen kasade runt. och min hjälm passade så bra som en sån hjälm gick att få att passa. Det borde vara krav på störtkrukor eller andra extremt säkra hjälmar för nybörjare som trillar för ingenting.

Jag håller inte riktigt med dig. :)

Ledare ska vara de som klarar det och hästen skall ledas med utrustning som gör att ledaren vid behov orkar stoppa hästen i det första skedet.

Läkktaren ska inte behöva vara tyst, hästarna ska tränas till att kunnna hantera plötsliga och höga ljud utan att för den sakens skull behöva skena.

Men sen håller jag nog med dig, lektioner ska ställas in om det finns risker med snöras eller annat som hästarna kan reagera på.
Men lite vind ska väl en ridskolehäst klara?

Varför använder man inte bomull i öronen på ridskolehästar under nybörjar lektioner btw?

Och vill ens barn rida på ridskola, så får man helt enkelt vara med som ledare själv.

Tror att det finns många hästrädda föräldrar som inte skulle våga hålla kvar en häst som skuttar till.
Jag tror att vi ska vara tacksamma över att ungdomarna vill hjälpa till. Ungdomarna känner ofta ridskolans hästar bättre än vad en förälder gör som kanske är med en gång i veckan.

Själv hade jag aldrig fått lära mig rida ifall mina föräldrar skulle varit ledare. De var inte ens med när jag skulle tävla klubbtävlingar som liten.

Återigen jag vet inte vad som hände egentligen.

Men om man tänker realistiskt och en häst har ledare, så:
Något skrämmer hästen så den hoppar framåt/sidan, ryttaren förlorar balansen och ramlar bakåt, hästen hålls fast av ledaren vilket gör att bakbenen går utåt och ryttaren blir trampad.
Låter inte det ganska logiskt med tanke på att flickan blev trampad av hästen?

.

Det var en av de andra hästarna som trampade henne.

Varför använder man inte bomull i öronen på ridskolehästar under nybörjar lektioner btw?

Förmodligen för att det inte förekommer inom rid världen knappt alls men också för att på nybörjarlektioner så krävs det att ponnyerna lyssnar på instruktören. När eleverna har kommit så långt att de rider själva så är det guld med hästar som lyssnar på instruktören, att instruktören kan få hästarna att sakta av genom sina ord har räddat många barn från värre olyckor när de har ramlat av eller någon är påväg av.
Alla har vi väl suttit på hästar som börjat galoppera när instruktören säger galopp och saktat av när hen säger sakta av. Visst är det tråkigt att hästen lyssnar så mycket på instruktören när man har kommit en liten bit men som sagt, det är guld när någon ramlar av.

Delvis knapplån

Att ha vuxna som leder hästarna skulle aldrig fungera, vem skulle ha tid att tillbringa så mycket tid med att springa runt i ridhuset som vuxen? Att kräva att föräldrarna leder skulle bara leda till att massor av barn aldrig skulle få börja rida.
Jag tror istället på utbildning av det slaget som vi hade på den ridskola jag jobbade på där man gick igenom och lärde ut hur man hjälper till och hur man ska leda. Många gånger ser man ju ledare som håller i ena tygeln, vilket innebär att om hästen springer iväg och ledaren håller i så gör hästen en snäv sväng och ryttaren faller definitivt av. Man leder alltid med grimskaft och delta! Aldrig i tygeln eller i sidostycket. Först då finns det en rimlig chans för barnen att få hjälp istället för stjälp av ledaren. Barnet kan styra och göra halt själv medans ledaren finns där som extra säkerhet.

Det är en fruktansvärd olycka som har hänt och jag tror inte att de hittar någon syndabock. Förhoppningsvis kommer de dock fram till riktlinjer för ridskolor där vikten av ledarutbildning, grimskaft och delta tas upp. Hur många gånger har man inte sett nybörjar lektioner där det travas varv på varv med en helt slut liten unge hängandes i ena tygeln och hästen springer på tvären med huvudet in mot ledaren? Det måste till en komunikation så att instruktören tar hänsyn till ledarna så att de får en rimlig chans att utföra sin uppgift.

Jag lider verkligen med föräldrarna, det är det värsta som kan hända som har hänt dem :cry:

Och ni bara fortsätter mala på om ledarna utan någon som helst hänsyn till tjejerna. Jag hoppas verkligen att jag har fel så de inte finns på buke.

Som jag skrev, inför hästhanterings och hästvettskurser som föräldrarna får gå Innan deras barn ska börja rida på ridskola, så kommer denna typ av olycka att minska.

Nja - min tolvåring (som förövrigt är betydligt starkare än jag själv är) rider på en av de större klubbarna i staden och den har ett väldigt bra säkerhetstänk. Grupperna är inte tillnärmelsevis så stora som i min barndoms ridklubbar i Göteborg och speciellt inte nybörjargrupperna. Redan innan det var lag om utevistelse så spenderade hästarna tid i hagen och busade av sig en del och nybörjare börjar med att longeras vecka ut och vecka in i små grupper. Inför varje terminsstart påpekas att man ska läsa säkerhetsreglerna och det är noga med att barnen har hjälm vid allt umgänge med hästen och alltså inte bara uppsuttna eller i hagar utan även i stallet.

Föräldrakurser hålls flera gånger om året och är väldigt populära för att föräldrarna ofta känner att de vill ha någon form av kontroll över vad barnen håller på med och de får då lära sig hur man går in till en häst, hur de reagerar/deras synfält samt sadla och tränsa m.m. Då många nybörjare longeras så är det inte samma behov av ledare jämt som på andra ställen utan det blir "bara" vid nybörjarnas uteritter samt vid knatteridningen med stallets minsta ponnyer för riktigt små barn som inte kan börja på riktiga lektioner.

Trots allt detta går det inte att undvika olyckor eftersom de hänt i andra grupper än just nybörjarnivå. En hoppgrupp där de riktigt erfarna rider samt under en uteridning (på mellannivå) där hästen snubblade har lett till olyckliga fall som ju inte en människa fattar hur de skulle kunnat undvikas. Det är här jag menar att bättre säkerhetsvästar och annat är det enda som skulle ha kunnat lindra fallen. Se min tidigare länk till Rapport där det pratas om att detta faktiskt redan finns men är alldeles för dyrt för att massproduceras på det stadie det är i just nu - låter lite som miljöbilar...

Nu säger jag inte att denna väst är guds gåva till ryttaren men den verkar onekligen lovande jämfört med dagsläget.

Var anklagas de aktuella ledarna för någonting. Kan du citera? Jag kan bara läsa att många kritiserar hur ledandet av nybörjarlektioner går till på de flesta ridskolor runt om i landet utan att det specificeras vilka. Påpekandet är att hela ledargrejen är ett systemfel som invaggar alla inblandade i falsk säkerhet.
På den ridskola jag "lärde" mig rida så var ledandet av nybörjare rena skämtet. Precis som många beskriver så leddes de genom att man höll i tygeln (hur lär man sig styra då?), av små barn ofta med väldigt lite hästvana själva (många ca 1 års ridvana) där barnen hängde som vantar i de travande ponnyernas tyglar. Inga kurser eller instruktioner fanns heller om hur man leder på ett säkert sätt. Det lustiga är att det fanns deltan. När vi (vuxna) ledde handikapplektioner så hade vi deltan på hästarna :confused:.
Detta konstaterande är väl inte att anklaga ledarna för någotning utan ett generellt konstatera att verksamhet där man har ledare måste styras upp av ridskolorna, inte av "barnen" som håller i tygeln.

Nu vet jag itne om någon svarat dig.

I artikeln står det att ponnyerna kom lös, sprang tillsammans och Alva föll av varpå en annan häst sprang över henne och då trampade på henne.
De hade alltså hunnit en bra bit ifrån ledarna.

Är man hästrädd får man som jag tidigare skrivit hitta ersättare.

Jag ser ingen skillnad på detta och rutinerna många ridskolor har, att eleverna har stalljour.

Jag tycker det är fel att unga tjejer ska ha detta ansvar, förstår ni hur de som höll i de 3 ponnyerna måste känna sig idag!?
Är det rätt att de ska känna så, är det rätt att de ens ska behöva känna så?

Ridklubbar sköts till stor del på hjälp av eleverna.
Kan inte de mer rutinerade ryttarna över 18 år ta några ledpass/år?

Senast ändrad:

Och ni bara fortsätter mala på om ledarna utan någon som helst hänsyn till tjejerna. Jag hoppas verkligen att jag har fel så de inte finns på buke.

Den enda som antyder anklagan mot dessa ryttare i tråden är du!? :confused:

Själv påpekar jag att det är ridskolans ledning som gör fel, för att de tillåter det hela.
Kan inte hitta någon annan som anklagar ledarna heller?

*kl*
Satt och funderade lite. Hon hade ridit i två år. När min dotter hade ridit i två år red hon utan ledare och då var hon i Alvas ålder. Hur länge ska man rida med ledare?
Det hände ofta tycker jag att folk ramlade av under ridlektioner när man var yngre, och då pratar jag inte bara när man ridit ett år utan kanske 5-6 år också och hästarna for iväg ibland och som det stod i artikeln hade hästen kastat sig in mot mitten (som jag uppfattade det) och hur många ramlar in av då? Händer vuxna erfarna också.

Bomull gör inte hästen döv, den hör bra, men det filtrerar bort höga ljud och har en lugnande effekt.

Nu vet jag itne om någon svarat dig.

I artikeln står det att ponnyerna kom lös, sprang tillsammans och Alva föll av varpå en annan häst sprang över henne och då trampade på henne.
De hade alltså hunnit en bra bit ifrån ledarna.

Fast jag skrev ju då att jag läst vad som skett, men ändå, det jag beskriver är ändå ett inlägg i frågan om det hjälper med en vuxen/erfaren som håller fast hästen, det kan lika gärna sluta illa just därför.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I maj inträffade olyckan där Tuva Lind skadades svårt och hennes medryttarhäst avled av sina skador. I juni berättade Ridsport att Tuva...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna som råkade ut för en ridolycka förra veckan har avlidit av sina skador. Olyckan skedde under en ridlektion i Östergötland. ...
Svar
0
· Visningar
1 453
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är hösten här, och med den nya ridrutiner för min del. I våras red jag 1½ gång i veckan på stora ridskolan, och ungefär en lektion i...
Svar
0
· Visningar
720
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama