alternativa sätt

orion_x

Trådstartare
Dressyrhästar är ju kända för att vara lite mer på tårna än andra. Drar en parallell till att de kanske har lättare att få spänningar i så fall. Jag bara spånar....
Är det vanligt att man behöver använda regelbundna besök av massör, equiterapeut, kiropraktor mfl för att hålla en fungerande häst?
Är det många som använder sig av det för att förebygga problem? Hur ofta i så fall?
Är många hästar så pass känsliga att är det minst lilla fel så fungerar det inte för dem? Eller är det bara min:crazy:

Sitter och spånar då jag precis kommit hem från kliniken och man kan inte hitta direkt nått fel på henne... Förstår inte varför hon reagerar som hon gör.
Det enda de kan hitta är muskelspänningar... och då har hon ändå inte gått något speciellt senaste 1,5 månaden och vilat och bara skrittats i en vecka. För halt är hon inte. Och röntgenfel finns inte heller....

Eller kan det bli sån missmatch mellan ryttare och häst?
Hur gör alla ni andra?

Sv: alternativa sätt

Dressyrhästar är ju kända för att vara lite mer på tårna än andra. Drar en parallell till att de kanske har lättare att få spänningar i så fall. Jag bara spånar....
Är det vanligt att man behöver använda regelbundna besök av massör, equiterapeut, kiropraktor mfl för att hålla en fungerande häst?
Är det många som använder sig av det för att förebygga problem? Hur ofta i så fall?
Är många hästar så pass känsliga att är det minst lilla fel så fungerar det inte för dem? Eller är det bara min:crazy:

Sitter och spånar då jag precis kommit hem från kliniken och man kan inte hitta direkt nått fel på henne... Förstår inte varför hon reagerar som hon gör.
Det enda de kan hitta är muskelspänningar... och då har hon ändå inte gått något speciellt senaste 1,5 månaden och vilat och bara skrittats i en vecka. För halt är hon inte. Och röntgenfel finns inte heller....

Eller kan det bli sån missmatch mellan ryttare och häst?
Hur gör alla ni andra?

Eftersom hon stått 1,5 månad så tar det ett tag att komma igång ,personligen skulle jag dra ner på kraftfoder och börja motionera
hästen mera så blir hon nog mindre på tårna....Kolla att det inte är så att hon är energi känslig ,vet iof inte värdet på ditt grovfoder .....När hästen får rätt motion och mat så lugnar hon sig nog...

Jag tror att grunden är som så att red vi bättre skulle vi behöva mindre sådant. Men jag använder regelbundet massör på mina hästar, har en helt outstanding sådan dessutom!

Jag tror att vissa hästar har en benägenhet att blir mer spända i kroppen, de som har mycket nerv och gör av med mycket energi av att "bara vara" så att säga. Blir de inte riktigt bra ridna så startar de på - istället för 0 eller + som en del gör. Och blir något fel eller ett ridpass blir pannkaka så sätter det sig lättare på dessa högnerviga hästar. Min förra var sådan som startade på minus ganska ofta p.g.a. att han... vad ska man säga, reagerade starkt på allt runt omkring honom! Sen var vi inte rätt för varandra, tyvärr, men sista halvåret red bara min tränare + hennes elev och då funkade han prima!

De hästarna blir trötta snabbare och protesterar eller har svårt att bli lösgjorda. Mjölksyran kanske sitter kvar mer i musklerna och det är ju inte supermysigt.

Min nuvarande häst har en gammal muskelskada på ryggen som min massör hjälper oss med. Efter en omgång är typ hälften redan borta.

Sen är det väl lite så att hur många elitidrottsmän (ex. friidrott, fotboll, hockey, whatever) använder inte massage, naprapat o.s.v. för att underlätta för sin kropp? Så mycket vi ändå kräver av hästen kontra så dåligt som vi hobbyryttare oftast rider är det väl inte konstigt om hästar "behöver" lite extra kroppslig omvårdnad.

Huvva vad flummigt! :D

Flummigt kanske men tänkvärt.
Jo det kanske kan vara så att mjölksyra m.m sitter kvar. Känner igen det där med att starta på minus....

En blandning av genetik, uppväxt och miljö. Samt hur man behandlar sin häst, sk. hanterar den. (gillar inte ordet hantering, men de används så ofta att tom jag använder det ibland).

Vi använder oss av ET till våra hästar. Hur ofta beror på hur hästarna känns. (Dock har jag alltid veterinärundersökt innan någon ET får pilla på hästarna).

Hur ofta använde du dig av massör? Kompletterade du det med att massera själv? Använda dig av magnetprodukter/BoT eller liknande?

Hur tänkte du när du la upp ridpassen på honom? Eller tog du det lite för hur dagsformen verkade?

En häst som bara står blir stel, dom mår oftast bättre i sina muskler av att motioneras regelbundet och ridas igenom ordentligt. Sen är det givetvis så att en häst som är rädd och otrygg i sin omgivning ständigt står och spänner sina muskler, redo att fly. Då får man försöka flytta till ett lugnare stall eller jobba på hästens självförtroende. Många hästar har magnesiumbrist, så köp Biomag! Märker rätt stor skillnad på mina med och utan.

Mina hästar får akupunktur, då jag själv har utbildning inom det. Är numera mkt sällsynt att jag har behov av någon ET. Masserar alltid med Arnica på hästens svaga punkter efter hårdare pass. Alla hästar har en eller flera svaga punkter, det kan vara kotleder, sener, rygg, höfter etc. Dom gäller det att ha extra koll på.

Tror inte dressyrhästar är mer spända än andra, men däremot tror jag dressyrryttare mkt lättare upptäcker om hästen är spänd/stel pga hur vi jobbar dom.

Min första tanke är: Passar sadeln fortfarande?
Nu har du ju inte lämnat så mycket bakgrundsinfo, men kan det vara som så att hästen står och spänner sig i hagen pga vädret?

Man får tänka lite på hästens exteriöra förutsättningar också. Min Tetris har en lång ländrygg som hon väldigt lätt för spänningar i. Jag har själv en lång ländrygg och får också väldigt lätt spänningar. Det går visserligen inte att dra direkta paraleller mellan hästa och människa, men det är inte konstigt att eventuella exteriöra avvikelser skapar spänningar.

När jag stod i samma stall som en massör fick Tetris massage nästan 1 gång i månaden. Kiro körde jag till en gång i halvåret. Tycker det är sjukt svårt att verkligen hitta en riktigt BRA kiropraktor! När jag bodde i Skåne körde jag till LJ på Hbg´s djursjukhus. Han är en mirakelman!

Kände du av att du fick bättre träningsresultat när du anlitade massör så pass regelbundet jämfört med annars?

Jag tror att fler skulle behöva använda sig av dessa. Olika hästar är ju olika känsliga, det gäller ju allt. Ett lätt knep som jag tror många glömmer är att stretcha. Både sig själv och hästen. För är man själv stel så påverkar ju det hur man rider hästen, och hästen påverkas av hur vi rider den.
Sedan är ju dressyr mycket mer krävande än vad många tror. (hästen håller inte för det och det och det, men dressyr är ju bra, det går lugnt och man håller sig på marken...) Well, en stor missuppfattning om ni frågar mig.
Sedan är det ju så att en muskel jobbar genom att dra ihop sig, och om den bara får dra ihop sig och dra ihop sig - utan att sträckas ut någon gång, ja, då blir muskeln kort och hästen uppfattas som stel.

Musklerna syns ju inte på röntgen, så ja, är det något muskulärt så hjälper det inte att röntga. Jag tycker dock att du kan vara glad att din veterinär kunde se att det var muskelspänningar - jag har träffat många veterinärer som behandlat för kotledsinflammation för att de inte hittat något annat... Och så blir den inte bättre (undrar varför!?).
Iallafall så tänker jag lite som så. Att hästen är ju från början ett sströvande djur, det går ute jämt och springer från faror eller betar (men den rör på sig när den betar). Och våra hästar är ute kanske 7 timmar dag (från 8-15), och sedan står de inne i en liten box resterande 17 timmar.
Om den då inte rids så rör den ju inte på sig direkt mycket, och då känns det som den borde bli stel? Det är ju inte ett djur som ska vila liksom.
Eller tycker ni att jag är helt galet ute?

Tja, nu är kanske inte min häst det bästa att jämföra med pga hennes skadehistorik. Massören hade sin egen häst i samma stall så därför var det smidigt med tät massage. Men i efterhand får jag nog säga att det faktiskt påverkade hästen väldigt positivt. När vi flyttade från stallet och den täta massagen upplevde jag det som om hon fick fler spänningar.

Menar du till mina små spända saker?

Z fick massage var 3e-4e vecka och jag var noga med att skritta fram och av ordentligt, att inte låta honom vila utan hellre skritta ut lååånga vändor i skogen, linimentade efter hårt jobb och stretchade.

Beroende på dagsformen gjorde vi mer eller mindre. Var det en "dålig" dag gjorde vi mest övergångar och försökte ha honom mellan hjälperna och i ramen. För att stärka honom där och verkligen bli lösgjord. Tänker inte påstå att det alltid funkade men bättre än att "bråka". En bra dag fick han prova på svårare saker helt enkelt. Ett vanligt pass kan man väl säga.

BoT har jag använt men på de senaste två hästarna bara på benen. Försökte massera, stretcha och hålla honom varm över ryggen främst.
Är man bara konsekvent med hur man behandlar hästarnas kroppar så ger det resultat!

Jag har ett fullblod som har nerv och spänner till sig rätt lätt.
Å andra sidan är hon ett fullblod med makalös återhämtning så massörer och ET osv tycker
hon är kanonfin i kroppen.. Svårt läge.

Det jag tycker är bäst är att variera ridningen, många med nerviga hästar fastnar lätt på volten
där hästen går och spänner, spänner och spänner. RID UT! och låt de skutta för farliga saker
så kommer de slappna av efterhand och sluta spänna sig för allt.

Det finns inget som bränner ur och slappnar av min häst mer än en fri galopp uppför en lång backe.
Då lossar hon sin kropp själv vilket är bättre än vilken massör som helst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 102
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar