Alternativ till fyrkantiga banker; bolån?

Jag har försökt få exet att skriva över det på sig men han vägrar...för då får ju han svårare att låna. Att jag bara stod med för att vara snäll så han skulle få bättre ränta spelar visst ingen roll för honom. Grejerna han köpt för pengarna vill han behålla så lösas kommer det inte heller göra. Han gör allt för att jävlas just nu.
Du skulle ha frågat mig innan du skrev på :devil::banghead:. Jag har också haft den T-shirten. Vilken jävla skitstövel du blivit av med.

Handelsbanken ringde faktiskt upp mig igår och vill låna mig pengarna (1 miljon)! Ska dit Måndag eftermiddag. Hoppas bara dom inte ångrar sig när dom ser magen (fyllde i en ansökan på nätet).

MEN nu har exet ångrat sig och jag ska inte längre få köpa ut honom. Nu vill han också ha huset. Han har hela tiden hävdat att jag aldrig kommer få låna så jag kan lyckas köpa ut honom men också lovat mig att jag skulle få köpa ut honom. Så nu när jag löst det "ångrar" han sig alltså.
Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Du borde skaffa dig en bra advokat. Vissa saker och ting fungerar inte riktigt som ditt ex inbillar sig.

Jag vet att du inte vill bråka men frågan är om det hjälper. Han verkar ju göra livet surt för dig så mycket det går ändå.

Om inte annat ta kontakt med en advokat utan att tala om det för ditt ex så att du vet dina rättigheter.

Bor ni båda två på gården? De här sakerna som han köpte i ditt namn står dom på gården?

Jag tror tyvärr att du måste bli en aning tuffare.

Du skulle ha frågat mig innan du skrev på :devil::banghead:. Jag har också haft den T-shirten. Vilken jävla skitstövel du blivit av med.

Ja usch där får man för att man är snäll. :mad: Tror dock att jag kan lyckas visa vad pengarna gått till och häva dolt samägande om det skulle gå så långt. Den ena grejen som köptes var till och meningen att vi skulle äga gemensamt men han har hotat med att det finns "inga bevis" för det.

Det värsta är att jag blir ju aldrig av med honom. :banghead:

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Du borde skaffa dig en bra advokat. Vissa saker och ting fungerar inte riktigt som ditt ex inbillar sig.

Jag vet att du inte vill bråka men frågan är om det hjälper. Han verkar ju göra livet surt för dig så mycket det går ändå.

Om inte annat ta kontakt med en advokat utan att tala om det för ditt ex så att du vet dina rättigheter.

Bor ni fortfarande på samma ställe? De här sakerna som han köpte i ditt namn står dom på gården?

Jag tror tyvärr att du måste bli en aning tuffare.

Japp ska kolla upp advokat. Lite rädd för kostnaderna bara... :nailbiting:

Jag är numera på krigstigen och är fullt inställd på att om det är krig han vill ha är det krig han ska få. :angel:

Ja vi bor fortfarande ihop. Han köpte inte grejerna i mitt namn men dom finns på gården ja. Jag står bara med på lånet. Det är en hjullastare och en sportbil. Hjullastaren skulle vi äga ihop men han har hotat med "att det finns inga bevis för det"och "det finns inga bevis för vad pengarna gått till, dom kan gått till dina hästar". Och sportbilens del av lånet skulle lösas när han sålde lite andra grejer. Behöver jag säga att pengarna han fick för dom andra grejerna aldrig användes till att betala av på lånet med? Finns dock en del överföringar som jag tror kan bevisa vart pengarna verkligen gått. Och sen har alla dragningar på lånet gjorts från hans konto. Inte från vårat gemensamma servicekonto. Jag har ändå stått för halva kostnaden på lånet men det finns inga bevis för då vi "bytte" mot mat. Dvs jag stod för matinköp, han för lånebetalningen av det lånet.

Men vad skumt. Vad hade dom för anledning till att inte vilja öka på lånet?

Mamma har lånelöfte fixat. Tror det var upp till 595 000:- (eller 495 000:- kanske) med amortering. ca 450 000:- utan.
De angav ingen. Jag förstod det som att de bara inte ville. Och inte behövde ange anledning.

Japp ska kolla upp advokat. Lite rädd för kostnaderna bara... :nailbiting:

Jag är numera på krigstigen och är fullt inställd på att om det är krig han vill ha är det krig han ska få. :angel:

Ja vi bor fortfarande ihop. Han köpte inte grejerna i mitt namn men dom finns på gården ja. Jag står bara med på lånet. Det är en hjullastare och en sportbil. Hjullastaren skulle vi äga ihop men han har hotat med "att det finns inga bevis för det"och "det finns inga bevis för vad pengarna gått till, dom kan gått till dina hästar". Och sportbilens del av lånet skulle lösas när han sålde lite andra grejer. Behöver jag säga att pengarna han fick för dom andra grejerna aldrig användes till att betala av på lånet med? Finns dock en del överföringar som jag tror kan bevisa vart pengarna verkligen gått. Och sen har alla dragningar på lånet gjorts från hans konto. Inte från vårat gemensamma servicekonto. Jag har ändå stått för halva kostnaden på lånet men det finns inga bevis för då vi "bytte" mot mat. Dvs jag stod för matinköp, han för lånebetalningen av det lånet.
Men du står som medsökande på lånet?

Sen @krambanan skriv inte över halva vårdnaden av barnet på honom. Umgängsrätten påverkas inte, den har han lika stor rätt till ändå.

Däremot tex föräldradagarna går hälften till honom i så fall. Med tanke på vilken strulepelle han verkar vara så behöver du inte göra det ännu svårare för dig.

Jag tycker att barnet har lika stor rätt till sina föräldrar och den rätten ändras ju inte. Men ibland i vissa fall kan det bästa vara om bara en förälder har vårdnaden.

Handelsbanken ringde faktiskt upp mig igår och vill låna mig pengarna (1 miljon)! Ska dit Måndag eftermiddag. Hoppas bara dom inte ångrar sig när dom ser magen (fyllde i en ansökan på nätet).

MEN nu har exet ångrat sig och jag ska inte längre få köpa ut honom. Nu vill han också ha huset. Han har hela tiden hävdat att jag aldrig kommer få låna så jag kan lyckas köpa ut honom men också lovat mig att jag skulle få köpa ut honom. Så nu när jag löst det "ångrar" han sig alltså.
Han vill nog kanske att du ska köpa det för vad det är värt isf.... Var det 2 mille mäklaren sagt?

Karlskrälle alltså till att tjorva :devil: Hälsa :banghead: från mig!

Jag är ju absolut ingen expert på något sätt men att stå som medsökande på ett lån till något brukar räcka ganska långt när det kommer till vem som äger vad.

Jag kan vara helt ute och cykla nu men jag skulle tänka mig att det inte är helt omöjligt att du kan kräva någon form av tvångsförsäljning av maskinerna.

Fast lånet är ju inte direkt kopplat till grejerna. Jag tror inte det står någonstans vad pengarna använts till? Fast han sa det nog till bankmannen när vi lånade men det kommer nog inte dom ihåg nu. Dessutom vi inte samma bankman längre. tror inte ens hon jobbar kvar.

Jo kan jag bevisa att dom är köpte med dom lånade pengarna så var det min tanke också. Men då lär jag få stämma honom i tingsrätten antar jag? Och vad händer då om jag förlorar då får jag väl stå för hans kostnader?

Sen @krambanan skriv inte över halva vårdnaden av barnet på honom. Umgängsrätten påverkas inte, den har han lika stor rätt till ändå.

Däremot tex föräldradagarna går hälften till honom i så fall. Med tanke på vilken strulepelle han verkar vara så behöver du inte göra det ännu svårare för dig.

Jag tycker att barnet har lika stor rätt till sina föräldrar och den rätten ändras ju inte. Men ibland i vissa fall kan det bästa vara om bara en förälder har vårdnaden.

Nä det kommer jag inte göra. Kommer försöka behålla enskild vårdnad så länge jag bara kan!

Och jag hoppas verkligen han kommer vilja träffa sitt barn en dag. Jag vill ju att bebisen ska få en bra kontakt med sin pappa. Det är en av dom stora anledningarna till att jag vill bo kvar här och inte flytta 30 mil till min hemstad och familj som kanske hade varit det enklaste.

Fast lånet är ju inte direkt kopplat till grejerna. Jag tror inte det står någonstans vad pengarna använts till? Fast han sa det nog till bankmannen när vi lånade men det kommer nog inte dom ihåg nu. Dessutom vi inte samma bankman längre. tror inte ens hon jobbar kvar.

Jo kan jag bevisa att dom är köpte med dom lånade pengarna så var det min tanke också. Men då lär jag få stämma honom i tingsrätten antar jag? Och vad händer då om jag förlorar då får jag väl stå för hans kostnader?
Man kan ju hänvisa till vilken dag lånet togs och vilken dag maskinen och bilen betalades. Han kan dessutom försöka visa hur han fick ihop 170 000 för att köpa sakerna om det nu inte gjordes med hjälp av lånen.

Det är just det här du behöver jurist till.

Han kommer ju inte undan helt från skulden. Hälften av den är hans. I värsta fall.

Han vill nog kanske att du ska köpa det för vad det är värt isf.... Var det 2 mille mäklaren sagt?

Karlskrälle alltså till att tjorva :devil: Hälsa :banghead: från mig!

Den värdering på 2 miljoner är gjord 2011 av en mäklare som är känd för att övervärdera husen. Den har banken fått för att vi skulle kunna lägga om alla lån som bottenlån. När vi först fick reda på att jag var gravid ville exet bygga till och vi gjorde då en ny värdering (som banken inte har sett vad jag vet) då vi behövde ha upp värdet ännu mer för att få låna. Mäklaren värderade det dock bara till 1,5 miljoner (vilket på nåt sätt var mitt fel enligt exet). När exet sen vände och ville separera och ville låta mig köpa ut honom var han inte nöjd med den senaste värderingen (han trodde han skulle kunna gå härifrån med pengar på fickan) så han tog ut en annan mäklare för en muntlig värdering (en dag när jag jobbade trots att jag sagt att jag ville vara med!). Han sa att hon sagt 1,5-1,6 milj. Jag mailade henne och kollade och då sa hon att hon sagt "en bit under 1,5 miljoner". Och kollar man vad huset runt här ligger på så är det nog en rätt rimlig värdering med runt 1,5 miljoner.

Du skulle bara veta. Det här är bara toppen på isberget. :yuck:

Man kan ju hänvisa till vilken dag lånet togs och vilken dag maskinen och bilen betalades. Han kan dessutom försöka visa hur han fick ihop 170 000 för att köpa sakerna om det nu inte gjordes med hjälp av lånen.

Det är just det här du behöver jurist till.

Han kommer ju inte undan helt från skulden. Hälften av den är hans. I värsta fall.
Dessutom inköptes väl maskinen (lastaren?) till er gård?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 877
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter