Alternativ till fyrkantiga banker; bolån?

Man har ju hört att bankerna skärpt till kraven.
När jag köpte min gård för drygt fem år sedan fick jag gladeligen lånelöfte om uppemot tre miljoner från ett par olika banker trots att jag inte tidigare var kund hos dem.
I verkligheten behövdes ett lån på ca 800000kr för gården var inte så dyr.
De krävde då fast inkomst (fanns) samt att man kunde gå in med kontantinsats och betala lagfart och pantbrev. Å andra sidan vågade de garantera blancolån till kontantinsatsen om jag så önskade.

Men jag har en hög inkomst och ett yrke där arbetslöshet är så osannolikt som det kan bli.

Det skummaste är att i våras förra året var jag på väg att flytta till lägenhet. Blev då beviljad ytterligare 350 000 kr i lånelöfte till lägenhet UTÖVER "min del" av huslånen av min nuvarande bank och då hann jag inte ens förklara att huset skulle säljas eller exet ta över det. Hur fick dom den kalkylen att gå ihop undrar jag då om dom inte vill låna mig ens 1 miljon nu?

Risken att jag blir arbetslös är minimal.

Jag får inte ihop det riktigt, vad är det du köper ut honom för? För ska du både lösa lånet ni har och köpa ut honom för samma summa blir det ett väldigt stort lån du måste ta?

Jag har som ensamstående fått lånelöfte på över en miljon med mindre än en halv miljon som insats. Men de kanske räknar driftkostnaden som högre på gården än på en lägenhet? Jag har angett lägenhet och avgiften i föreningen när jag sökt lånelöftet.

Har du andra lån som ställer till det? Har du isf möjlighet att räkna på vad du får för lånelöfte om du använder av insatsen för att lösa de lånen, när jag betalade av ett hyfsat litet billån kunde jag låna mycket mer, trots att insatsen minskade med lika mycket som lånet var på.

Ni som lånat ensamma. Vilken summa och vad har ni för inkomst?

Ok, jag outar mig. Jag bad om ett lånelöfte för några veckor sedan och fick lite drygt 730000 i lånelöfte. Eget kapital till huset är 150000 för närvarande (avgifter för lagfart, buffert m.m. ej inräknat). Min lön ligger på 23100. Är tillsvidareanställd på heltid och singel. Det var Sbab som gav mig det löftet. Ica-banken var helt omöjliga och Nordea var inte så roliga de heller.

Även jag undrar hur i hela friden de räknar ibland med sina schabloner. En del siffror ser verkligen ut som tagna ur luften. Eftersom jag bokför min hushållsekonomi så vet jag hur jag själv ligger till i jämförelse och på en del punkter i schablonerna kan jag inte riktigt begripa hur man får så höga belopp.

Ok, jag outar mig. Jag bad om ett lånelöfte för några veckor sedan och fick lite drygt 730000 i lånelöfte. Eget kapital till huset är 150000 för närvarande (avgifter för lagfart, buffert m.m. ej inräknat). Min lön ligger på 23100. Är tillsvidareanställd på heltid och singel. Det var Sbab som gav mig det löftet. Ica-banken var helt omöjliga och Nordea var inte så roliga de heller.

Även jag undrar hur i hela friden de räknar ibland med sina schabloner. En del siffror ser verkligen ut som tagna ur luften. Eftersom jag bokför min hushållsekonomi så vet jag hur jag själv ligger till i jämförelse och på en del punkter i schablonerna kan jag inte riktigt begripa hur man får så höga belopp.

Tack! Har nästan exakt samma lön som dig. Och med tanke på värderingen av mitt hus (dvs allt kommer fortsätta vara bottenlån) och att jag kan gå in med 500 000 kr känns det ju väldigt skumt om jag inte skulle få låna 1 000 000? Ska kolla med sbab! Har mitt sparande där i nuläget men har inte tänkt på att dom kanske också lånar ut till boende. Fick du beviljat direkt eller fick du visa upp en egen kalkyl?

Testade fylla i lite snabbt på deras hemsidan och med kontantinsats 500 000 fick jag bara låna 662 000...Fast då fyllde jag bara i att jag ville köpa en villa. Kanske blir skillnad om man redan bor i den osv

Inför vårt bostadsköp har min blivande sambo fixa allt själv eftersom den perfekta lägenheten dök upp innan jag hade 1) sålt min gamla 2) fått jobb efter avslutade studier. Med honom som ensam låntagare har kalkylerna varit betydligt tightare än vad som annars varit fallet men SBAB sade ändå ja och dess billiga syskon Plus Bolån gav ett mycket bra erbjudande, samtidigt som andra banker bad oss återkomma när jag blivit anställd.

Jag får inte ihop det riktigt, vad är det du köper ut honom för? För ska du både lösa lånet ni har och köpa ut honom för samma summa blir det ett väldigt stort lån du måste ta?

Jag ska lösa lånet vi har nu.

Jag har som ensamstående fått lånelöfte på över en miljon med mindre än en halv miljon som insats. Men de kanske räknar driftkostnaden som högre på gården än på en lägenhet? Jag har angett lägenhet och avgiften i föreningen när jag sökt lånelöftet.

Ja dom räknar driftkostnaden på dubbla mot vad vi egentligen har. I allafall sbab la sig på 5000 kr och den är på ca 2500 kr.

Har du andra lån som ställer till det? Har du isf möjlighet att räkna på vad du får för lånelöfte om du använder av insatsen för att lösa de lånen, när jag betalade av ett hyfsat litet billån kunde jag låna mycket mer, trots att insatsen minskade med lika mycket som lånet var på.

Ja efter att pratat med sbab verkar exet behöva ta över sitt blancolån innan jag ens har en chans.

Efter snack med sbab så har jag lokaliserat två stora problem.

1. Blancolånet jag står med på. Innan han tagit över det måste dom räkna med det.

2. Vi har två taxeringskoder på gården. Så det blir problem då man bara ser husets taxeringsvärde när man slår fastighetsbeteckningen.

Så sbab tyckte det var lite för krångligt för dom att lösa så han rekommenderade att kolla med fler lokala storbanker. Kan varit det som har ställt till det på min nuvarande bank med då jag fick ny banktjänsteman mitt i låneansökan så hen visste ju inte om att exet ska ha blancolånet och problemet med taxeringskoderna.

Det hjälper inte enligt dom banker jag fått nej av om inte kalkylen går ihop. Och min mamma är den enda som lever och hon har dålig pension men det är hon som kan tänka sig att hjälpa mig med 500 000 kr genom att låna på sin bostadsrätt som hon har väldigt lite lån på idag. Hade min pappa levt så hade det varit nemas problem. Han hade löst det.

Hoppas allt löser sig för dig!
Vill bara peta in att ni nog måste säkerställa att din mamma får ta lånet innan du räknar med de pengarna. Det är långt ifrån självklart att man får utöka befintligt bolån.

När jag ville utöka befintligt lån på en tidigare lägenhet med 200 000:- sa min bank nej. Detta trots att jag enbart hade lån på knappa 40% av lägenhetens värde (sålde strax efter för 2 700 000:-) (50% av inköpspriset om dryga 2 miljoner). Jag hade ju glad i hågen pyttsat in de mesta av mina sparpengar i lägenheten i tron om att det var en investering. Men det var ju banken som ägde pengarna, och bestämde över dem. Så efter det är jag mycket mer försiktig i mitt amorterande.

Jag hade dessutom fast jobb med en bra månadslön. Och hög kreditvärdighet i övrigt (blev beviljad nytt bostadslån i annan bank några månader senare på två miljoner).

Hoppas banken är snällare med er!

Hoppas att det löser sig för dig! Men om ni löser blancolånet blir det nog lättare, det är något som sänker ens kreditvärdighet.

Jag har visserligen en rätt större inkomst än du, men jag har fått ett betydligt större lån än du. (:crazy: känner jag själv ibland inför det) Jag upptäckte dock att de bedömde ganska olika, och precis som du var jag lite frågande inför deras kalkyler. Fine att de räknar med högre ränta, det tycker jag bara är vettigt, men mina egna levnadskostnader hade jag rätt bra koll på själv efter ett antal år som student. Jag tycker att du ska ringa till dem och fråga hur de resonerar, och prata med flera olika eftersom de kan tänka lite olika. Börja då med de banker du ser som minst troligt att du kommer sluta hos, så kan du vara förberedd till tänderna när du i slutet kontaktar de banker du ser som troligt att du kan göra affär med. Tänk strategiskt. Egentligen skulle jag rekommendera att du gärna ska träffa bankkontakten för att övertyga dem om att du kommer att vara en bra kund, men jag vet faktiskt inte hur de resonerar om graviditeten. Har du ett fast jobb och planerar att gå tillbaka till det så fine, men en ensamstående mamma (risk för, som banken ser det, även om det finns en pappa med i bilden) tänder väl tyvärr vissa varningslanpor hos banken. Angav du den nuvarande inkomsten när du sökte med ett barn eller den inkomst du kommer ha som föräldraledig? (Nu antar jag helt fördomsfullt att du kommer att vara föräldraledig, annars är det ytterligare en sak att övertyga banken om att just ni kommer att gå emot alla samhällsnormer...).

Tänk på att om du begär lånelöfte på många ställen så kan det inverka negativt på bedömningen. För min del fick jag också en invändning om att jag hade beviljats kreditmöjlighet i samband med att jag gick med i en butiksklubb, vilket jag inte ens själv hade en aning om :eek: Så trots att jag aldrig någonsin handlar kläder på kredit så påverkade detta min möjlighet att få bolån. Efter några samtal för att ta reda på var nånstans det var (det syns inte på kreditupplysningen, bara att det finns) och sedan för att avsluta det hela, så var det löst. Eftersom bankkontakten sa det till mig, så var det ju enkelt för mig att fixa. Kanske har du också några saker som hyffsat enkelt går att fixa för att du ska kunna få ta ett lån.

När det gäller att din mamma ska ta lån så skulle jag inte räkna med det förrän ni fått det godkänt av banken. Pensionärer är tyvärr en grupp som kan ha svårt att få ta lån, och du skriver själv att hon dessutom har en relativt låg inkomst.

Jag tror att ett av dom stora problem iallafall hos min nuvarande bank är att exet snackat skit om mig. Och han är en sån som har talets gåva. :wtf: Det och att jag var ärlig om att det kommer en bebis i september. :heart Det skumma är att exet säger att två banker beviljat honom lån på 1,4 miljoner till ett annat hus och han har inte mycket högre inkomst än mig. Han är dessutom sjukpensionär på 50 %.

Ni som lånat ensamma. Vilken summa och vad har ni för inkomst?

När jag och maken skildes 2010 så tog jag över gården. Värderad till 1,2 milj, jag lånade 1,1 milj. Ingen kontantinsats och jag hade då en inkomst på 27000 kr för skatt (fast jobb). Inga andra lån förutom CSN. Vår dåvarande bank (Swedbank) ville inte låna ut pengar till mig pga jag skulle stå ensam på huset. Inga problem hos Handelsbanken, så jag bytte bank.

/Lizzie

Tack! Har nästan exakt samma lön som dig. Och med tanke på värderingen av mitt hus (dvs allt kommer fortsätta vara bottenlån) och att jag kan gå in med 500 000 kr känns det ju väldigt skumt om jag inte skulle få låna 1 000 000? Ska kolla med sbab! Har mitt sparande där i nuläget men har inte tänkt på att dom kanske också lånar ut till boende. Fick du beviljat direkt eller fick du visa upp en egen kalkyl?

Testade fylla i lite snabbt på deras hemsidan och med kontantinsats 500 000 fick jag bara låna 662 000...Fast då fyllde jag bara i att jag ville köpa en villa. Kanske blir skillnad om man redan bor i den osv

Jag fick det beviljat direkt genom att fylla i deras kalkyl och sedan bara omvandla det till ett lånelöfte.

Jag kom på att i samband med ansökan om lånelöfte så skulle man ange om man hade någon kredit. Jag har en kontokredit på 20000, men den är outnyttjad. Sådant spelar nog också roll i vad banken kan tänkas ge för lånelöfte.

Tänk på att inte ha för många kreditkoller heller, tex om varje bank kollar så kan det ställa till det...
Det där har jag aldrig märkt något av. Jag har då en oförsvarlig mängd kreditkontroller eftersom i princip alla mina köp görs på kredit hos olika institut. Har aldrig ens tagits upp vid kreditprövning.

Det där har jag aldrig märkt något av. Jag har då en oförsvarlig mängd kreditkontroller eftersom i princip alla mina köp görs på kredit hos olika institut. Har aldrig ens tagits upp vid kreditprövning.

Vår fd bankkontakt (swedbank) förklarade det som så att många kreditkoller ger intryck av mycket lån/skulder... banken ser tydligen inte om varje koll innebär ett lån/skuld eller ej. :)

Kan tipsa om Bättre bolån. Du har lånet hos Sbab men det godkänns/beviljas av Bättre bolån. Bankmännen/långivaren jobbar på provision och är därför lite mer angelägna än andra banken att kolla vilka förutsättningar för lånet som finns, inte bara vad schablonen säger.

Hoppas allt löser sig för dig!
Vill bara peta in att ni nog måste säkerställa att din mamma får ta lånet innan du räknar med de pengarna. Det är långt ifrån självklart att man får utöka befintligt bolån.

När jag ville utöka befintligt lån på en tidigare lägenhet med 200 000:- sa min bank nej. Detta trots att jag enbart hade lån på knappa 40% av lägenhetens värde (sålde strax efter för 2 700 000:-) (50% av inköpspriset om dryga 2 miljoner). Jag hade ju glad i hågen pyttsat in de mesta av mina sparpengar i lägenheten i tron om att det var en investering. Men det var ju banken som ägde pengarna, och bestämde över dem. Så efter det är jag mycket mer försiktig i mitt amorterande.

Jag hade dessutom fast jobb med en bra månadslön. Och hög kreditvärdighet i övrigt (blev beviljad nytt bostadslån i annan bank några månader senare på två miljoner).

Hoppas banken är snällare med er!

Men vad skumt. Vad hade dom för anledning till att inte vilja öka på lånet?

Mamma har lånelöfte fixat. Tror det var upp till 595 000:- (eller 495 000:- kanske) med amortering. ca 450 000:- utan.

Hoppas att det löser sig för dig! Men om ni löser blancolånet blir det nog lättare, det är något som sänker ens kreditvärdighet.

Jag har försökt få exet att skriva över det på sig men han vägrar...för då får ju han svårare att låna. Att jag bara stod med för att vara snäll så han skulle få bättre ränta spelar visst ingen roll för honom. Grejerna han köpt för pengarna vill han behålla så lösas kommer det inte heller göra. Han gör allt för att jävlas just nu.

När jag och maken skildes 2010 så tog jag över gården. Värderad till 1,2 milj, jag lånade 1,1 milj. Ingen kontantinsats och jag hade då en inkomst på 27000 kr för skatt (fast jobb). Inga andra lån förutom CSN. Vår dåvarande bank (Swedbank) ville inte låna ut pengar till mig pga jag skulle stå ensam på huset. Inga problem hos Handelsbanken, så jag bytte bank.

/Lizzie

Handelsbanken ringde faktiskt upp mig igår och vill låna mig pengarna (1 miljon)! Ska dit Måndag eftermiddag. Hoppas bara dom inte ångrar sig när dom ser magen (fyllde i en ansökan på nätet).

MEN nu har exet ångrat sig och jag ska inte längre få köpa ut honom. Nu vill han också ha huset. Han har hela tiden hävdat att jag aldrig kommer få låna så jag kan lyckas köpa ut honom men också lovat mig att jag skulle få köpa ut honom. Så nu när jag löst det "ångrar" han sig alltså.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 877
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter