Jag har visserligen en rätt större inkomst än du, men jag har fått ett betydligt större lån än du. (
känner jag själv ibland inför det) Jag upptäckte dock att de bedömde ganska olika, och precis som du var jag lite frågande inför deras kalkyler. Fine att de räknar med högre ränta, det tycker jag bara är vettigt, men mina egna levnadskostnader hade jag rätt bra koll på själv efter ett antal år som student. Jag tycker att du ska ringa till dem och fråga hur de resonerar, och prata med flera olika eftersom de kan tänka lite olika. Börja då med de banker du ser som minst troligt att du kommer sluta hos, så kan du vara förberedd till tänderna när du i slutet kontaktar de banker du ser som troligt att du kan göra affär med. Tänk strategiskt. Egentligen skulle jag rekommendera att du gärna ska träffa bankkontakten för att övertyga dem om att du kommer att vara en bra kund, men jag vet faktiskt inte hur de resonerar om graviditeten. Har du ett fast jobb och planerar att gå tillbaka till det så fine, men en ensamstående mamma (risk för, som banken ser det, även om det finns en pappa med i bilden) tänder väl tyvärr vissa varningslanpor hos banken. Angav du den nuvarande inkomsten när du sökte med ett barn eller den inkomst du kommer ha som föräldraledig? (Nu antar jag helt fördomsfullt att du kommer att vara föräldraledig, annars är det ytterligare en sak att övertyga banken om att just ni kommer att gå emot alla samhällsnormer...).
Tänk på att om du begär lånelöfte på många ställen så
kan det inverka negativt på bedömningen. För min del fick jag också en invändning om att jag hade beviljats kreditmöjlighet i samband med att jag gick med i en butiksklubb, vilket jag inte ens själv hade en aning om
Så trots att jag aldrig någonsin handlar kläder på kredit så påverkade detta min möjlighet att få bolån. Efter några samtal för att ta reda på var nånstans det var (det syns inte på kreditupplysningen, bara att det finns) och sedan för att avsluta det hela, så var det löst. Eftersom bankkontakten sa det till mig, så var det ju enkelt för mig att fixa. Kanske har du också några saker som hyffsat enkelt går att fixa för att du ska kunna få ta ett lån.
När det gäller att din mamma ska ta lån så skulle jag inte räkna med det förrän ni fått det godkänt av banken. Pensionärer är tyvärr en grupp som kan ha svårt att få ta lån, och du skriver själv att hon dessutom har en relativt låg inkomst.