Alternativ behandling vid kotledsinflamation?

A

ad_hoc_80

Finns det någon alternativ behandling av kotledsinflammation?
Läste just att upprepade sprutningar i leden gör mer skada än nytta till slut, så då undrar man ju om det finns alternativ.

Värme? Laser? Antiinflammatorisk medicin (fast då kommer det väl annat skit av det?)?

Bara nyfiken, eftersom det verkar väldigt vanligt.

(Och svara inte ändrad ridning, för jag undrar över behandlingen - inte över de förebyggande åtgärderna!)

Sv: Alternativ behandling vid kotledsinflamation?

Ja,vi har en bekant som brukar köpa hydraluronsyra receptfritt hos en vetrinär som arbetar på Djurmagazinet.
Det är det riktiga namnet på tuppkamsextrakt som också sprutas i lederna på hästklinikerna.Detta ges oralt i en doseringsspruta varje dag i en veckas tid.
Det räknas som kosttillskott och smakar äpple.

LitoVet är antiinflammatoriskt. och funkar mot artros, så det skulle väl kunna ge effekt på kotledsinflammation:idea:

Laser är superbra. det du kan göra själv är att ha Arnika Tinktur och GladPak+vadd+ stallbandage lindat över ca 3-4 ggr i veckan. Alltid värme! Och varva med ex Back On Track nedlindat över kotleden.

Jag skulle kontakta dessa!

Arnika o vallört är något jag provat...inte till kotledsinflammation men snarlikt.. kanske kan vara något....Ring gärna o kolla...

http://www.alyose.se/produktkatalog.pdf

Ps! Om du ringer, berätta gärna vad du fick för svar...

Mvh Lena

LitoVet är antiinflammatoriskt. och funkar mot artros, så det skulle väl kunna ge effekt på kotledsinflammation:idea:

har du provat det och märkt förbättring eller bara läst om det?

Hyaluronsyra är stora molekyler o vad jag vet har ingen kunnad visa att det tas upp via tarmen.
PL

Ta bort orsaken. Ändra hovvården.

Bra!!! Ny blev jag lite imponerad för så tänkte jag med. dock !!!!

Det finns två orsaker till kotledsinflamation.

1. Hästen är inte fysioligiskt verkad/skodd där belastningen tas upp i benets styvaste rikting utan kotan roterar antingen innåt(medialt) eller uttåt(lateralt) i belastningsfasen. Detta måste då åtgärdas så att kotan i belastningsfasen tar upp belastninge i en rak linje utifrån hela benets styvaste riktning.

2. Är hästen fysiologiskt korrekt skodd/verkad men endå har kotledsinflamationer så är det secundärt.. Grundfelet (det primära) går alltid att finna i hästens bakre del/ländrygg.

Det finns tyvärr inga alternativa behandlingar som långsiktigt löser kotledsinflamationer på en individ som inte ens har fått dom fysiologiska grundförutsättningarna.

Även om man fixar bättre funktionella förutsättningar kan en behandling behövas för att bryta den degenerativa processen i leden.
Sen vore det intressant att jämföra dia o Migos åsikter om hur man skall fixa hovarna.
PL

Jag tänker ju rent spontant att om man måste spruta i leden många gånger så finns det en annan orsak till inflammationen än man hittat.
Inflammation rygg/bakdel som gör att hästen överbelastar fram
Felaktig ridning
Verkning/skoning
osv

När min häst stod halt med kotledsinflammation båda fram + ett bakknä så sprutade man enbart bakknäet och gav butta för framkotorna. Han var bra efter en behandling.
Man ser alltså till att hitta grundfelet samt att undvika onödiga intrång i leden, då bör man slippa upprepade behandlingar.

(Min egen högst ovetenskapliga åsikt)

Även om man fixar bättre funktionella förutsättningar kan en behandling behövas för att bryta den degenerativa processen i leden.
PL

Nu står det i TS:s startinlägg: Läste just att upprepade sprutningar i leden och det är om detta måste ske som man som Veterinär måste börja fundera på vad det kan bero på. För ngn stans brister det i kompetes.

Jag tänker ju rent spontant att om man måste spruta i leden många gånger så finns det en annan orsak till inflammationen än man hittat.
Inflammation rygg/bakdel som gör att hästen överbelastar fram
Felaktig ridning
Verkning/skoning
osv

När min häst stod halt med kotledsinflammation båda fram + ett bakknä så sprutade man enbart bakknäet och gav butta för framkotorna. Han var bra efter en behandling.
Man ser alltså till att hitta grundfelet samt att undvika onödiga intrång i leden, då bör man slippa upprepade behandlingar.

(Min egen högst ovetenskapliga åsikt)

Du har så rätt så rätt!!!

Naturligtvis så ger en överbelastning i en kroppsdel ett secundärt utslag där och den överbelastningen beror enbart på en tidigare primär avlastning i en annan kroppsdel..

Jag fattar inte att detta ska vara så svårt för vissa att förstå...

Ovetenskaplig åsikt????

Detta känner hela Svenska Veterinärkåren till sedan flera år tillbaka.

Ja, precis. Det skulle kunna bli intressant (och förhoppningsvis lärorikt, inte bara krig;))

Har du nån patient vi kan få komma och titta på?;):D

/Migo

MEN!!!! :eek:
Börja inte fladdra om förträfflig hovvård nu! Ni kan skaffa en egen tråd om det! (Javisst ja - det finns ju redan 10000 ...)

Jag undrade bara om det är teoretiskt möjligt att häva en inflammation i en led på annat sätt än att spruta den.
(Tack ni som faktiskt svarat på frågan !:bow:)

(Och Coari - MÅSTE du stava sekundär med c? Du använder ordet ideligen ideligen, och vi petimetrar får klåda av denna misshandel av ett gammalt ord!:eek:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 628
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 575
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 225
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar