Alternativ behandling vid kotledsinflamation?

Sv: Alternativ behandling vid kotledsinflamation?

Ja men då talar vi inte om den typen av långkedjiga hyaluronsyramolekyler som man sprutar utan korta fragment, mindre än en procent av den tunga molekylen.
PL

Det där är ett dilemma.
Det är viktigt - och bråttom - att bryta den inflammatoriska processen vid en ledinflammation eftersom inflammationsprodukter och mediatorer skadar mer än de gör nytta och kan leda till bestående skador i leden. Det är då mkt effektivt att injicera kortison direkt i ledvätskan (tillsammans med tuppkam o sånt som förbättrar ledvätskans kvalitet och hjälper till att återställa en normal miljö i leden). Om man sedan måste upprepa detta mer än, låt oss säga 2 gånger, kommer även kortisonet att ha en negativ effekt. Dilemma.

Man kan ju tycka att en ledinflammation utan någon egentlig skada i leden BORDE läka ut på en behandling. Kanske borde man i större omfattning kombinera ledbehandlingarna med annan terapi? Kanske är inte eftervården gynnsam för utläkning?

Vid lindrigar inflammationer (markerar, lindrig hälta vid ridning) tror jag personligen på den undergörande VILAN. Med vila menar jag att man släpper hästen på ett större bete (3 ha typ) där den självständigt får röra sig i kuperad terräng tillsammans med kamrater. Det blir alltså vila under rörelse, men hästen får använda sin kropp på ett naturligt sätt utan ryttare som påverkar eller en ledare som bromsar/styr (och får hästen att gå ställd mot sig och därmed skjuta ut ytterbogen)... Naturlig rörelse är läkande. Jag skulle tom vilja påstå att det kan vara en god idé att ha hästen på NSAID och rörelse i frihet just för att den ska våga ta ut sitt fulla rörelseomfång (gäller förstås inte om det finns en skada i leden).

Kanske kombinationen spruta led - vila.

Massage osv (och BACK ON TRACK (ffa täckena)) tror jag alltid är bra, om inte annat så som effektiv placebo. Täcke tror jag på därför att flertalet hästar med onda leder får seKundära spänningar i de stora muskelgrupperna och dessa måste också behandlas för att återfå det normala rörelseomfång.

Boxvila tror jag är skit, utom i de fall där rörelse faktiskt skulle förvärra skadan (frakturer förstås, senskador mm).

Nog svamlat från min sida.

Allt ovanstående gäller under förutsättning att grundproblemet hittas och rättas till. Ridning, hovvård, sadel, underlag. You name it.

För att svara på ursprungsfrågan!
Man kan köra ström med histamin in i leden. Detta tar ungefär lika lång tid som läkeprocess som att spruta ex. cortison. Detta har börjats göra på flera olika ställen.
Massage, hovvård, träning, underlag och alla tusen olika medel vi kan kleta på våra hästar är förebyggande mot inflamationer men (riktig) elektroterapi kan släcka en inflamation

Co2 laser har fungerat bra i en del fall.
2 beh första dagen sedan en ytterligare dagen efter.
Mälarkliniken har hållt på en del med detta. Fördelen är där att man betalar bara om beh fungerar.

Har även provat själv på periostit på mig. Bara en beh dock men det hjälpte.

Senast ändrad:

Vad kallas den metoden med ström och histamin? (Och hur funkar den?)
Hittade inget när jag googlade på det.

Fast ändrad ridning Är ju behandlingen liksom. Kotledsinflammation höger fram botas med att man rider in höger bak tex.....
Kotledsinflammation beror på felaktig belastning, det kan ingen behandling i världen bota mer än tillfälligt.
Backontrack, laser, kyla, blister etc lindrar besvären. Djävulsklorot är inflammationshämmande och smärtstillande så det kan man ge så kan man fortsätat rida som vanligt:crazy: (låter knäppt men det är väldigt många som faktiskt gör så)

Skrev fel....kotledinflammation höger bak "botas" ju genom att man rider in vänster bak.

Det blir alltså vila under rörelse, men hästen får använda sin kropp på ett naturligt sätt utan ryttare som påverkar eller en ledare som bromsar/styr (och får hästen att gå ställd mot sig och därmed skjuta ut ytterbogen)... Naturlig rörelse är läkande. .

Om man leder hästen lika mycket på höger som vänster sida så får den inte problemet med att skjuta ut bogen åt bara ena hållet. En tanke bara som kanske kan hjälpa folk att fatta att man kan påverka att få hästen rakare genom att som sagt leda lika mkt på båda sidor. Liksom att sitta upp på höger och vänster sida varannan dag.

Det där begriper jag inte ett dyft av? Är det nån sorts elektroterapi? Histamin är ju en potent inflammationsmediator, hur hämmar den inflammation? Och hur får man in den i leden "i en ström"?

Vad menar du med "lika lång tid som läkeprocess" etc?

Berätta mer!

en ledare som bromsar/styr (och får hästen att gå ställd mot sig och därmed skjuta ut ytterbogen)...

När jag leder min häst går han bara på rakt och stannar när jag stannar. Ställer aldrig huvudet mot mig och därmed skjuts inte bogen ut åt andra hållet heller. Annars om det inte går att leda hästen utan att den böjer huvudet mot ledaren så kan man ju alltid prova med att leda på båda sidorna. man kan leda på höger varannan dag och vänster varannan dag. Så jag tror inte att det behöver vara ett så stort problem om bara folk blev medvetna om hur det ligger till.

Ursäktar trådkapet. Ville bara tillägga några åsikter:)

Appropå alternativbehandling så har jag provat Arnica/homeopatmedel. Sen finns det ju olika alternativ metoder. Jag har provat elektromagnetiska frekvenser när min häst hade hälta. Jätte bra resultat!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 628
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 575
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 225
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar