Sv: Alternativ behandling vid kotledsinflamation?
Det där är ett dilemma.
Det är viktigt - och bråttom - att bryta den inflammatoriska processen vid en ledinflammation eftersom inflammationsprodukter och mediatorer skadar mer än de gör nytta och kan leda till bestående skador i leden. Det är då mkt effektivt att injicera kortison direkt i ledvätskan (tillsammans med tuppkam o sånt som förbättrar ledvätskans kvalitet och hjälper till att återställa en normal miljö i leden). Om man sedan måste upprepa detta mer än, låt oss säga 2 gånger, kommer även kortisonet att ha en negativ effekt. Dilemma.
Man kan ju tycka att en ledinflammation utan någon egentlig skada i leden BORDE läka ut på en behandling. Kanske borde man i större omfattning kombinera ledbehandlingarna med annan terapi? Kanske är inte eftervården gynnsam för utläkning?
Vid lindrigar inflammationer (markerar, lindrig hälta vid ridning) tror jag personligen på den undergörande VILAN. Med vila menar jag att man släpper hästen på ett större bete (3 ha typ) där den självständigt får röra sig i kuperad terräng tillsammans med kamrater. Det blir alltså vila under rörelse, men hästen får använda sin kropp på ett naturligt sätt utan ryttare som påverkar eller en ledare som bromsar/styr (och får hästen att gå ställd mot sig och därmed skjuta ut ytterbogen)... Naturlig rörelse är läkande. Jag skulle tom vilja påstå att det kan vara en god idé att ha hästen på NSAID och rörelse i frihet just för att den ska våga ta ut sitt fulla rörelseomfång (gäller förstås inte om det finns en skada i leden).
Kanske kombinationen spruta led - vila.
Massage osv (och BACK ON TRACK (ffa täckena)) tror jag alltid är bra, om inte annat så som effektiv placebo. Täcke tror jag på därför att flertalet hästar med onda leder får seKundära spänningar i de stora muskelgrupperna och dessa måste också behandlas för att återfå det normala rörelseomfång.
Boxvila tror jag är skit, utom i de fall där rörelse faktiskt skulle förvärra skadan (frakturer förstås, senskador mm).
Nog svamlat från min sida.
Allt ovanstående gäller under förutsättning att grundproblemet hittas och rättas till. Ridning, hovvård, sadel, underlag. You name it.