Alta Esquelas- bomvidd i grader

J

jjeg

Är det någon som har koll på hur bomvidderna är på dessa sadlar. Har nämligen en wide och är intresserad på hur vid den är i grader....det skulle vara betydligt enklare för mig att hitta ny sadel om jag bara visste detta....därför att detta är den enda sadel jag haft som INTE är för trång. Bara som en vink om hur vid jag skulle behöva sikta in mig på nu när jag ska köpa ny....

Sv: Alta Esquelas- bomvidd i grader

Ni som rider i en wide AE vad har ni för bomvidd på vanlig dressyrsadel?

Vill verkligen reservera mig för mitt ganska usla minne, men jag troooor att bomvidden på AE wide ligger på ca 97 grader. Det var något år sedan jag hade riktig koll.... Jag har aldrig haft någon egen, så någon annan har kanske mer korrekt mått.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror den är vidare än så för den är nög så stor på min häst....

Jag har AE sadel W, på westernsadeln har jag en fullquarter bomvidd och dressyr sadeln har jag 32" bomvidd.

Du har säkert rätt, 102 grader är en annan siffra (verkar som jag gissar vilt, men tro mig jag forskade verkligen i detta förra/förrförra året, det är bara det att jag inte orkat kolla mina gedigna anteckningar....:o )

Jag har mätt mellan ortsspetsarna(vet inte om det är på rätta stället) MEN den är 36-37 cm =) kan det stämma? Jag har en häst som är bred men såååå bred kan han väl inte var ;) Tror att den är något för vid för när jag sitter i sadeln så får jag bara in ca ett finger mellan framvalv och manke...Men sen ut efter sidorna, ner efter bom-benen tycker jag trycket kanske är nog så hårt. Funderar om man ska prova och låta sadelmakaren gå igenom den och kanske stoppa upp lite extra där fram. För annars så ligger sadeln bra......Men sen tänker jag ...den kanske är för trång!!!! Men skulle den då inte ligga för högt upp ovanför hästen då? Pust detta med sadlar...Tycker det är svårt att ta ut graderna på bommen på en befintlig sadel....

Det är ganska svårt att ta ut bomvidden på en klädd sadel. Dessutom låter det som om den kommer väl långt ner mot manken. Det allra bästa är nog att be någon vettig sadelutprovare kolla hur den ligger. Tyvärr är de flesta ganska ovana vid bladsadlar/iberiska modeller, men då kanske du kan få en proffsigare bedömning än vad du kan få (av någon som mig iaf) här....

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 807
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar