Allvarlig vargincident i Edsbyn

(Ljusnan)
Två unga flickor, 12-åriga Kristin Törnberg och 13 åriga Jennifer Adolfsson, svävade i förrgår i livsfara när deras hästar skenade sedan de stött ihop med två vargar på Gamla landsvägen i Edsbyn. Efter en mer än kilometerlång skräckfärd i full karriär lyckades tjejerna få stopp på sina hästar strax innan de kom upp på den starkt trafikerade 301:an.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=15260
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Dom får det ju att låta som att det va vargarnas fel, gud så löjligt. Hästarna hade säkert blivit lika rädda om det kom 2 hundar.


Sluta hoppa på våra vackra vargar :mad: :banana:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Hallå!Det här är ingen vargincident.Det är en HÄSTincident!!!
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Herregud bilar, traktorer,snöskotrar,crossar, fyrhjulingar och hästhatande människor som skrämmer hästarna medvetet orsakar hästolyckor minst tusen gånger oftare.....
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Blir så trött och inte ett dugg förvånad över denna häxjakt på varg i vissa delar av sverige. Varghatarbältet går över Värmland, Dalarna och norröver. Förövrigt har det även ett samband med dålig kvinnosyn och motorintresse...
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag (och en kompis) mötte en varg när vi var ute och red, fast det var rätt många år sedan. Vargen sprang så fort den såg oss. Hästarna hann knappt reagera, de stannade bara och höjde sina huvuden, mer hände inte. Det vanligaste är väl att vargen springer iväg när de möter hästar och tur är väl det.
Jag bor i en by där vargar setts flera gånger i byn, det är inte så kul faktiskt. Tyvärr så förstår inte folk utanför "vargbältet" att det inte direkt är ett nöje att ta med sig sin lilla sällskapshund ut i skogen och plocka svamp. I grannbyn blev en familj av med hunden på det viset. Det var en sällskapshund, ingen JAKTHUND. Den lilla hunden gick bara några hundra metar ifrån familjen och blev dödad av en varg. Liknande händelser har hänt på fler ställen i "vargbältet" och kan man ens inte ta med sej sin lilla hund när man ska plocka svamp så är ju nåt fel. Visst, vargen är ett rovdjur men nog sjutton ska man kunna ta med sej lilla vovven ut i skogen. Det har man kunnat göra de senaste 100 åren!
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Till föregående.
Så vitt jag vet skall hundar enligt lag hållas under uppsikt, med andra ord inte få knata runt 'några hundra meter bort' på egen hand?
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag håller med dig. Man ska ha hunden under uppsikt.

Och det är inte så att vi har mer företräde i skogen än vargarna har! Låt de han den lilla plats de har kvar! :mad:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag (och en kompis) mötte en varg när vi var ute och red, fast det var rätt många år sedan. Vargen sprang så fort den såg oss. Hästarna hann knappt reagera, de stannade bara och höjde sina huvuden, mer hände inte. Det vanligaste är väl att vargen springer iväg när de möter hästar och tur är väl det.
Jag bor i en by där vargar setts flera gånger i byn, det är inte så kul faktiskt. Tyvärr så förstår inte folk utanför "vargbältet" att det inte direkt är ett nöje att ta med sig sin lilla sällskapshund ut i skogen och plocka svamp. I grannbyn blev en familj av med hunden på det viset. Det var en sällskapshund, ingen JAKTHUND. Den lilla hunden gick bara några hundra metar ifrån familjen och blev dödad av en varg. Liknande händelser har hänt på fler ställen i "vargbältet" och kan man ens inte ta med sej sin lilla hund när man ska plocka svamp så är ju nåt fel. Visst, vargen är ett rovdjur men nog sjutton ska man kunna ta med sej lilla vovven ut i skogen. Det har man kunnat göra de senaste 100 åren!
"Nog sjutton ska man kunna ta med sig lilla vovven i skogen" Snälla , snälla, snälla Nog sjutton lär väl vargarna få vara någonstans. Jorden är inte bara till för oss människor och de djur som vi tycker är behagliga. Och vargen är den lilla vovens förfäder..Förstår inte hatet mot varg hos hundägare de är ju samma art bara för att vi människor har domesticerat och avlat på ett vist vis gällande hunden. Vargen dödar inte för nöjes skull som människan ( vissa).
Det är samma sak som när min katt tar fåglar, jag tycker inte om det men inte sjutton hatar jag katten och spöar skiten ur honom för det, det är hans instinkt. Men jag kan försöka undvika att han kan ta fåglarna genom olika åtgärder...
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag håller med dig. Man ska ha hunden under uppsikt.

Och det är inte så att vi har mer företräde i skogen än vargarna har! Låt de han den lilla plats de har kvar! :mad:

Fast detta var INTE i skogen, i skogen har vi ju en jävla massa vargar.
Platsen där detta inträffade är relativt centralt och där vill i alla fall inte jag ha vargar.
Dock kan jag hålla med om artikelns något överdrivna natur ;)
//Edsbybo
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Blir så trött och inte ett dugg förvånad över denna häxjakt på varg i vissa delar av sverige. Varghatarbältet går över Värmland, Dalarna och norröver. Förövrigt har det även ett samband med dålig kvinnosyn och motorintresse...

Det "sk" varghatarbältet som du pratar om, det är även där vargarna håller till eller?
Jag kan bara tala för mig själv, med en bra kvinnosyn och utan motorintresse.
Jag anser att man inte vill ha vargar på vissa platser. Relativt centralt i tätbebygt område vill jag inte ha dem.
Jag "hatar" inte vargar, jag tycker att det är majestätiska vackra djur, och jag har stött på dem vid ett flertal tillfällen men denna debatt handlar inte om hat mot vargar, det handlar om landsbygdens överlevnad och om livskvalitet.
Barnen som lever centralt i voxna vågar inte leka ute, de vågar inte cykla till skolan och de har svårt att sova för att vargarna ylar. Lever vi på 1800-talet? Ska dessa familjer flytta från sin by, för att ge plats för vargarna?
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag hade gärna bott så jag hör vargarna yla :love:

Det är ju faktiskt vi som tar deras plats, vi får faktiskt tåla att de finns ibland i närheten av oss, faktiskt. Det är vi som tränger oss på och tar över.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

På tal om landsbygdens överlevnad, så tror jag snarare att det är människorna som bor i glesbygder som är anledningen till att många speciellt tjejer flyttar därifrån.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Reykur:

Det kryllar inte av vargar längre in i skogen. Arten är utrotningshotad.

Det finns inga belägg för att de ens är farliga för människor (dokumentation i modern tid)

En levande landsbygd får vi bara om det helt unika och fantastiska svenska djurlivet får utvecklas.

Om vargarna ylar så att ni inte kan sova där uppe har ni fått en första klassens sensation som kommer att dra mer turister är någonsin älgjakt, bandy eller fisket...

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

KL!

NU BLIR JAG TOKIG!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,973819,00.html


Nu har tjejerna ÄNDRAT sin historia och påstår att de blev jagade och att vargarna morrade :smirk: Jag tror ärligt talat inte på det.
Jag har aldrig hört om vargar som gjort så mot ryttare / Hästar eller människor för den delen...
Så lät det ju inte när de redogjorde händelsen första gången :smirk: Då kunde de ju inte se om de blev jagade, utan red tillbaka och såg vargar vid vägkanten.. :confused:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Nej det där är andra ungar, som ljuger för att komma i tidningen.

Jag tror knappt på de första tjejerna heller, som påstod att vargarna visade tänderna.
Det är uppdiktade historier ;)
De två vargarna som går "i byn" är två strövargar, alltså har de ingen flock. Inte en chans att två ensama vargar skulle ge sig på hästar och ryttare.
Men, om de mot förmodan skulle göra det, så inte fan morrar de :rofl:
"Ah jag vet, du vargpolarn, vi käkar de där hästarna!"
"Okej, bäst vi morrar" :rofl:
Nej, jag tror inte ett dyft på det.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jaha :o

Men är ju typ samma historia? :eek: Idiot ungar*

Nej tror inte heller riktigt på det där.
Ska vi hitta på en egen, en dinosaurie kanske? :p
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Nej och det är ju samma sak när lodjur tar din katt :p Fast visst vill man helst inte ha dem på gården varken lodjur, varg eller björn.

Vargar borde lätt kunna ta hästar då de utan problem kan ta älg. Här i trakten har en flock blivit älgjägare av 1:a klass, särskilt gravida älgkor, förr om åren åt de bara upp livmodern och fostret och lät resten ligga... Men nu börjar det bli mindre älg så nu äter det mer av älgarna...så visst borde de kunna ta en häst också.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Dessa två vargar ska skjutas i helgen, om allt går som planerat, lagligt alltså.

Jag är kluven, men nej, vargar ska inte gå i byn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp