Allvarlig vargincident i Edsbyn

(Ljusnan)
Två unga flickor, 12-åriga Kristin Törnberg och 13 åriga Jennifer Adolfsson, svävade i förrgår i livsfara när deras hästar skenade sedan de stött ihop med två vargar på Gamla landsvägen i Edsbyn. Efter en mer än kilometerlång skräckfärd i full karriär lyckades tjejerna få stopp på sina hästar strax innan de kom upp på den starkt trafikerade 301:an.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=15260
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Nåt som jag inte förstår är vfr vargarna skulle ge sig på hästarna när det satt folk på rggen:confused: Om det inte var extremt hungriga förstås....
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

En flock vargar kan säkert ta en häst, men detta rör sig om två ensama vargar. Inte en fis i rymden att de ger sig på hästar.

Skulle de, mot all förmodan, göra det så morrar de inte. Biologer måste ha roligt åt detta, och jag med ;)
Tror ni att vargarna skulle morra om de ville äta dem? :rofl:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Hur många människor har genom alla tider dödats eller ens skadats av vargar?
Hur många människor har de senaste åren dödats och skadats av hundar?
Senast i förra veckan dödades en flicka i England av en hund.
Det är nog säkrast att vi avlivar alla hundar som finns i närheten av människoboningar.
Snacka om "Rödluvansyndrom".
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Hur många människor har genom alla tider dödats eller ens skadats av vargar?
Hur många människor har de senaste åren dödats och skadats av hundar?
Senast i förra veckan dödades en flicka i England av en hund.
Det är nog säkrast att vi avlivar alla hundar som finns i närheten av människoboningar.
Snacka om "Rödluvansyndrom".

:bow: Håller med dig där!



Tycker det är vidrigt att avliva våra kära vargar när det är vi som inkräktar. Vi får tåla att de finns i närheten. Hur mycket plats ska människorna ha egentligen!? :mad:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Hur många människor har genom alla tider dödats eller ens skadats av vargar?
Hur många människor har de senaste åren dödats och skadats av hundar?
Senast i förra veckan dödades en flicka i England av en hund.
Det är nog säkrast att vi avlivar alla hundar som finns i närheten av människoboningar.
Snacka om "Rödluvansyndrom".

Du har rätt i vad du säger, Vart någonstans har jag påstått att vargar är farliga?
Jag hade varit av precis samma åsikt om vi hade en björn i byn, eller ett gäng älgar.
Här ska de inte vara. Klart de kan vara i skogen, vi ha mycket skog i sverige där våra vilda djur kan leva men i tätbebyggelse ska de INTE vara vare sig det är björn, älg eller varg.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag lider med både flickorna och hästarna.. Bor själv i ett av Sveriges vargtätaste områden där vi har besök av vargar inne i byn väldigt ofta.. Vargarna är ju tyvärr inte rädd för oss människor och det finns lite förståelse för hur det är att leva och försöka ha djur innom ett sådant område. Snart får väl vi djurhållare ta våra djur och flytta till storstan för att klara våra djur.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Hur många människor har genom alla tider dödats eller ens skadats av vargar?
Hur många människor har de senaste åren dödats och skadats av hundar?
Senast i förra veckan dödades en flicka i England av en hund.
Det är nog säkrast att vi avlivar alla hundar som finns i närheten av människoboningar.
Snacka om "Rödluvansyndrom".

:bow: :bow: :bow:
För att inte tala om hur många människor har dödats av människor de senaste åren???????
Det var väl över 65 kvinnor som blev dödade av närstående män 2006 enbart i Sverige............
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

*knapplån*
Vargen är ett rovdjur av högsta klass... Den tar både älg,rådjur, hare och annat som den kommer över. Vargen har redan en gång i våran historia näst intill utrotat älg, och rådjur. Varför tror ni att den jagades så hårt förut?
De länder som har mycket varg skrattar åt oss, dom anser att vi är fullkomligt galna som försöker återskapa vargstamen!

Sen undrar jag vad som händer när älg och rådjur försvunnit (inte bara vargen som jagar älg och rådjur, lo och björn är också duktiga på det) och dom börjar få svårt att hitta föda i skogen... Vilka djur kommer dom att äta då?

Hur långt ska man låta det gå, ska vi inte kunna vistas i skogen?

Någon skrev att man ska hålla sin hund under uppsikt. Tanten som släpper ut sin lilla knähund i trädgården och får se den tagen av en varg.... Hadde hon inte den under uppsikt då eller?

Skolbarn som får tutor för att kunna gå till skolan, hundar som ska ha pinglor på sig... Nä det köper jag inte....
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Russin 8:

Det där är helt enkelt inte sant. Naturen fungerar inte på det vis du beskriver, att djurarter "tar slut" och SEDAN kommer de (stygga hemska hungriga vargarna) och äter människorna...

Det är en myt att älgar och rådjur "höll på att ta slut". Det har aldrig varit därför människan har jagat vargar. Den typen av resonemang förutsätter att människan är en ordningsman som bestämmer vad som är bra och dåligt, bromsar när det blivit mycket av något och gasar när det fattas. Det har aldrig hänt och det fungerar inte ens i teorin!

Den enda arten på jorden som utrotar andra arter är människan. Men vi kan "gasa" om vi vill: ( i praktiken utrota konkurrenterna och göda populationen av viss art)

Nu har jägarna i landet fördubblat älgstammen under 1900-talet eftersom man gillar att jaga älg. "Viltvård" kallas det och det fungerar ju inget vidare. Tallplantorna käkas upp innan de blivit 5 år, bilolyckorna ökar så att vi måste sätta upp staket på båda sidor vägarna (många mil blir det...) och i slutet av 1900-talet var älgarna så många att de hade svårt att skaffa mat. De avled i en "mystisk sjukdom" som senare visade sig vara undernäring.

Om vi lät vargarna öka så att populationen kunde hållas ovan utrotningsgränsen (både i antal men på sikt också ut genetisk synpunkt för att undvika inavel) blir de något tusental i hela landet. Vargar gillar älg. Det är deras föda nummer ett och de äter mycket älg. Om älgantalet minskar drastiskt, så minskar även vargstammen. det kallas ekologisk jämvikt och sköter sig självt.

Jag inser naturligtvis att allt inte är så enkelt och att människor som lever på landet med djur har saker att bekymra sig för. Men så har det alltid varit på landet. Rätt som det är fryser vattnet, både förr och nu. Då är det hårt slit som gäller för att hästar, får eller kor skall kunna överleva i vintern, Vägarna driver igen av snö, stormar fäller skog och rovdjuren har i alla tider funnits runt knuten. De har också i alla tider tagit en och annat får, en och annan kalv, ibland till och med många djur under några veckors tid. Det är inget nytt. Det som är nytt är att människan nu verkar kräva att de skall kunna leka bönder med undermålig utrustning och helt utan faror.

Där vi förr hade vår gård fanns en granne som blev av med 10 - 12 lamm i en "vargattack". Genast skall rasen utrotas, det handlade om överlevnaden för bönder och hela sverige skall leva och gud vet allt. Man kan än i dag åka och titta på fjantutrustningen från Börjes, ni vet sådana där plastpinnar för 20 kronor styck riggat med elband av sämsta sort och det hela är kopplat till något leksaksaggregat och ett litet bilbatteri. Fåren är ständigt ute och går med detta staket runt kroppen.

Idag får man en tredjedel av kostnaden tror jag för ett viltstängsel. Skall det KOSTA att skydda sig från rovdjur, nä, det är ju upprörande, vi som vill ha vår bullerby här utan faror...

"Länder med mycket varg"... Vilka länder tänker du på då och VEM i de länderna är det i så fall som skrattar? De som vill fördubbla älgstammen? Grejen är att inget annat land (än extremjagande Norge) tycker det finns problem med vargar. I Balkan, Ryssland, Canada, USA och spanien... no big deal.

Ingen tant har blivit av med sin knähund när hon släppte den i trädgården. Varför skriva sådan skrönor? Diskussionen kan ju lätt bli oseriös:smirk:

Ungefär som skolbarn med tutor. Skulle de skrämma vargen? Dålig idé, vargen skiter nog i tutor. Fast just det, det är inget problem, vargar anfaller inte skolbarn. Så tuta på.

Hundar med pinglor?? Som med kattpinglor och möss då? fast var det inte vargen som var den jagande, skulle man ha vargpinglor i stället menar du?:)

Ursäkta långt inlägg, kunde inte hålla mig.

Det finns en ytterligare idé med att ha tusen vargar i landet. När det någon gång blir konflikt (verklig alltså och inget hjärnspöke om fasters lilla knähund i trädgården) så riskerar man inte framtiden varje gång en varg måste skjutas. Så är läget i dag. DNA-basen är så smal att varje dödsfall är känsligt. Med tusen djur kan det alltså bli fråga om skyddsjakt. Helt lagligt!

ps
jag har monterat många kilometer Lundexstängsel av den typ som delvis subventioneras av staten för rovdjur. Den är inte 100%-ig men om den tar 9 av 10 incidenter är vi faktiskt ganska nära bullerbyn...
ds.
.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Tanten med hunden är ingen skröna! Hände för något år sedan när det var en varg i tärnsjö området.

Tutorna och pinglorna är faktiskt Grimsö forsknings stations ide...

Och på ett möte om varg satt det personer från rysska sidan som ansåg att vi inte va riktigt kloka som ville ha in vargen...

Avfärda inte allt negativt om vargen som skrönor... Det stärker inte tilltron på era argument...

Men att gå i skogen och plocka svamp med sin hund kommer man inte kunna göra.. Man kommer få stängsla in allt med vilt stängsel.... Men är det så vi vill ha det då?

Vargen är inte ett utrotnings hotat djur!

Vi som har den runt oss måste ju få ha våra åsikter och tyvärr fungerar inte det i dag med vargen. Myndigheterna gör ju inte saken bättre med att förbjuda skydds jakt... Jag får inte försvara mina djur...
Du får längre straff om du skjuter en varg än om du kör ihjäl en människa! (och det är ingen skröna) vad ligger logiken i det?

Jag är ingen varg hatare men tyvärr vill jag inte ha den i skogen där jag bor. Och ja jag vet vad du kommer att säga, "Vargen va där först", nej den fanns inte när jag bosatte mig där... Så då ska jag ta mina hästar, höns, katter, hund och gris och flytta in till ett samhälle för att slippa den.... Jag anser att vi människor är viktigare än ett djur...

Jag har geväret innanför dörren... Och kommer gråben så... SGT

MVH Russin8 som inte vill ha varg
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Pinglor och tutor är nog en idé för människan, knappast för vargen. Grimsös ide bygger i så fall på att vargen är ett djur som skyr människan. Verkar ju inte vara så svårt att leva med ett sådant djur?

Alla små knähundar som släpps ut i en trädgård och så vips kommer en varg och tar dem behandlar jag nog som skrönor...

På ett möte om varg har någon bjudit in "sanningssägare" från annat land som skall skaka på huvudet och hjälpa till med opinionsbildningen. Kan säkert rekryteras i alla länder ur jägarkåren, de mest hatiska mot vargarna. Eller skall vi kalla dem "viltvårdare"?

"Avfärda inte allt negativt om vargen som skrönor... Det stärker inte tilltron på era argument..."

Nu vet jag inte riktigt vem som menas, vem är "era" ? Jag tillhör ingen vargorganisation, jag har haft gård och djur i många år utanför/mellan olika vargområden. Jag jagar inte, är det det som menas med "era"; vi som inte jagar?

Klart "ni" får ha era åsikter, jag tror inte någon nekar er detta?? Det har till och med hållts folkomröstning i ärendet, den mest demokratiska av alla sätt att göra sig hörd. (låt vara i fel instans (kommunen som inte har något att säga till om i frågan) men i alla fall)

Jag tycker uppriktigt att du skall ta dig en funderare till på vari dina rädslor består. Att det inte fanns varg när du flyttade in är det mest kortsiktiga perspektiv som finns. Själva grundanledningen till varför vi människor med våra ständiga förkörsrätt håller på att gräva en enda stor grav åt oss själva och alla andra på den här jorden.

Är du bekymrad för dina djur - sätt upp rovdjursstängsel. Är du rädd för vargen i mer personlig mening - gå en kurs i vargkännedom el dyl.

Är du rädd för att dina barn skall bli attackerade eller uppätna - läs elementär statistik i frågan och gärna från de länder som har varg. Sätt sedan på dem hjälm, förbjud dem att vistas på eller nära gator och trafik, bor du på aktiv bondgård så lägg ned jordbruket omedelbart, allvarliga olyckor för barn är kraftigt överrepresenterat på landet med klämolyckor, maskiner, hästar, traktorer etc

Vi pratar inte om ett reellt hot. Vargar är bara hot på ett känslomässigt plan. Det sätter konstiga spår i debatten.

"MVH Russin8 som inte vill ha varg"

Vem är du att tro att vi skall eller ens har rätt att välja? Ja, just det, geväret innanför dörren.

Kan man inte välja bort något mer viktigt och akut. Svält, trafikolyckor, mobbning, klimathotet, cancer, pitbullhundar (reellt hot) eller engagera sig för höjd eller sänkt A-kassa eller what ever???

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Letade upp lite information om vargen i sverige

Citat från Miljöpartiets internetsida, del av svar till Junilistan (som anser att man skall kunna skjuta, att vargen är farlig och onödig etc etc):

"Den som anser att det finns för många vargar kan ju fundera över att det i Sverige finns cirka 9 000 000 människor, 350 000 älgar, 1700 björnar och bara 150 vargar. Antalet vargar gäller dessutom sammanlagt i Sverige, Norge och Finland."

"En sammanställning från försäkringsbolaget Agria som försäkrar en tredjedel av landets hundar visar att under perioden 2000 till 2005 så skadades eller dödades 7238 hundar i trafiken, 135 av vådaskott, 84 av rovdjur och 51 av annat vilt. Svenska rovdjursföreningen har för 2005 letat artiklar som handlar om hundangrepp på tamdjur och fått fram drygt 400 skadade djur. Under samma period finns rovdjursangrepp på 367 tamdjur, främst får.
Vi ser alltså att det antagligen är betydligt fler hundar som dödas ("vådaskjuts") av de tvåbenta jägarna än av varg samt att det är fler tamdjur som rivs bara av hundar än av övriga rovdjur tillsammans."

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

För mig handlar det absolut inte om att utrota vargar, och det handlar inte om att jag är en skjutgalen jägare eller varghatande bonde.
För mig handlar det inte om skador på älgstammen, inte om rivna får eller dödade jakthundar.
För mig stavas problemet Livskvalitét.
Anser ni att vargen ska vara i tätort? Har vi inte vildmark och skog nog för att de kan leva ostört där eller anser ni att det är till vargens fördel att leva i tätort?
När människor som bor i en by, ett samhälle, har vargar på tomten, är det bra? Gynnar det någon av arterna, människa som varg?
Nej, i mina ögon har vargen björn, lo, älg eller varg något att göra i ett samhälle, vi har skog nog.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

*knapplån*
Vargen är ett rovdjur av högsta klass... Den tar både älg,rådjur, hare och annat som den kommer över. Vargen har redan en gång i våran historia näst intill utrotat älg, och rådjur. Varför tror ni att den jagades så hårt förut?
De länder som har mycket varg skrattar åt oss, dom anser att vi är fullkomligt galna som försöker återskapa vargstamen!

Sen undrar jag vad som händer när älg och rådjur försvunnit (inte bara vargen som jagar älg och rådjur, lo och björn är också duktiga på det) och dom börjar få svårt att hitta föda i skogen... Vilka djur kommer dom att äta då?

Hur långt ska man låta det gå, ska vi inte kunna vistas i skogen?

Någon skrev att man ska hålla sin hund under uppsikt. Tanten som släpper ut sin lilla knähund i trädgården och får se den tagen av en varg.... Hadde hon inte den under uppsikt då eller?

Skolbarn som får tutor för att kunna gå till skolan, hundar som ska ha pinglor på sig... Nä det köper jag inte....

De som jag mött från vargtäta länder har snarare skrattat åt vissa svenskars extrema rädsla för varg. De ser inte vargen som ett bekymmer överhuvudtaget.
Låt naturen ha sin gilla gång och sköta balansen av rov/ bytesdjur, de hela sköts mycket bättre så. Rovdjur tar i första hand gamla, sjuka och skadade individer medans jägare helst sätter skott i de starkaste djuren med stora horn etc.
Viltvård sköts bäst av rovdjur.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Har pratat med personer på länstyrelsen som är ute och kontrollerar stängsel. De bekräftade att många av dessa som blir av med djur har så dåliga stängsel, typ en tråd hängande 2 dm från marken mellan halvruttna stolp. Att ha djur så är mer eller mindre som att ha levande åtel.
De är konstigt att dessa varghatande jägare/bönder som bryr sig så mycket om sina tamdjur har så dåliga stängsel. Och jakthundarna som är såna kära familjemedlemmar bor ute på gården i en hundgård, året runt. Så MYCKET bryr de sig om sina älskade vänner....
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Reykur: Livskvalitet är viktigt. Jag tycker inte heller att man skall ha rovdjur eller älgar inne i samhällen. Debatten har nog aldrig handlar om det tror jag. Det är många som vill att livskvaliteten skall gälla även ute i skogen... eller deras hundars livskvalitet...

med tusen vargar kunde man utan att vara livrädd för genetisk utarmning tillåta skyddsjakt på varg när den är inne i samhällena och stör. En vinn-vinn situation:smirk:

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

För oss här har debatten alltid handlat om det. För de boende i voxna har debatten alltid handlat om det, de som hörs är kanske jägare och bönder, det är väl "hetare" nyheter.

Denna artikel har dock lite annan infallsvinkel än de vanliga i rovdjursdebatten, du kan gärna läsa den.

Ljusnan 13 december
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

med tusen vargar kunde man utan att vara livrädd för genetisk utarmning tillåta skyddsjakt på varg när den är inne i samhällena och stör. En vinn-vinn situation:smirk:

mvh

Jag har tyvärr svårt att se 1000 vargar tyvärr, inte så länge de inte får vara i renbetesland. Annars jag håller med dig där, det ultimata vore ett relativt stort vargbestånd för att undvika inavel och andra risker med en smal genetisk bas.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Att vargen inte är ett realt hot... nä hä så tycker du..
Jag är inte rädd för vargen för min eller mina barns skull. Men däremot för mina djurs skull... Vilt staket... Vem betalar för det?

Sen får väl jag välja vad jag anser är viktigt att engagera mig i. Och just i den här diskutionen är det varg frågan.
Cancer, svält, krig och sänkt A-kassa kan vi diskutera i någon annan tråd.

Sen bara för sakens skull så ÄR det INTE en skröna med tanten och den lilla hunden.

MVH Russin8
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Russin8:

Om man skall ta detta på allvar så bode verkligen hundar förbjudas. De dödar människor varje år, även barn, de skrämmer och terroriserar och de dödar och lemlästar fler tamdjur än vargarna. För att inte tala om att de tar ihjäl varandra...

Viltstaket är inte speciellt dyrt. Räkna med 50 - 60:- per meter uppsatt och klart av proffs. Sedan har du staket som har 20 års garanti. En tredejedel av kostnaden tror jag är det staten betalar.

Staketkostnad är en kostnad jämte veterinärer, skoningar, kraftfoder, dränering, vattenkoppar, språngavgifter försäkringar etc etc i all oändlighet...

mvh

.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp