Allvarlig vargincident i Edsbyn

(Ljusnan)
Två unga flickor, 12-åriga Kristin Törnberg och 13 åriga Jennifer Adolfsson, svävade i förrgår i livsfara när deras hästar skenade sedan de stött ihop med två vargar på Gamla landsvägen i Edsbyn. Efter en mer än kilometerlång skräckfärd i full karriär lyckades tjejerna få stopp på sina hästar strax innan de kom upp på den starkt trafikerade 301:an.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=15260
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Tex du vill inte ha varg för du anser att dina djur KAN vara i fara osv, ngn vill inte ha varg för att barnen KAN bli uppätna. :smirk: Fine, nu går vi ut och skjuter alla vargar, eller stänger in dom på nån djurpark!
(Det finns dock inga fall i sverige där barn har blivit uppätna, människor attackerade, osv osv vad jag vet om iaf.)


Låt se... Det va ju en hund som bet ihjäl ett barn då.. o några hundar för många år sen som bet ihjäl ett föl.. en hund bet sin ägares granne i trappuppgången.. osv osv osv osv osv osv osv osv..
(Låt oss se.. hur många dok fall finns det där hundar biter och dödar människor och djur?)

Jag anser faktiskt att jag är i fara med alla hundar som finns häromkring. Nä, jag tycker faktiskt vi skjuter alla hundar så att jag och mina djur kan känna oss trygga! :bow:


Båda fallen handlar om okunskap. Om man kan något om vargen så vet man också hur stor (LITEN!) risken är att den skulle attackera oss eller våra hästar. Och hundar.. ja det vet vi ju hur det ser ut idag men alla okunniga ägare. Alltså, båda handlar om okunskap.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jamen..
Alltså.. Hur ofta är det normala hundar som anfaller människor?
När dom gör det så är det något fel i huvudet. Och såna hundar ska inte finnas, eller det är kanske uppfödaren/ägaren som kanske inte ska finnas:angel:
Och en varg som går in i områden eller tar tamboskap är det också fel på. Dom är inte friska i skallen.. Det är såna vargar man ska skjuta! Och sen om man nu måste ha varg kvar så måste man se till att det är friska och VILDA vargar som är i skogen.

Sanna
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Tex du vill inte ha varg för du anser att dina djur KAN vara i fara osv, ngn vill inte ha varg för att barnen KAN bli uppätna. :smirk: Fine, nu går vi ut och skjuter alla vargar, eller stänger in dom på nån djurpark!
(Det finns dock inga fall i sverige där barn har blivit uppätna, människor attackerade, osv osv vad jag vet om iaf.)


Låt se... Det va ju en hund som bet ihjäl ett barn då.. o några hundar för många år sen som bet ihjäl ett föl.. en hund bet sin ägares granne i trappuppgången.. osv osv osv osv osv osv osv osv..
(Låt oss se.. hur många dok fall finns det där hundar biter och dödar människor och djur?)

Jag anser faktiskt att jag är i fara med alla hundar som finns häromkring. Nä, jag tycker faktiskt vi skjuter alla hundar så att jag och mina djur kan känna oss trygga! :bow:


Båda fallen handlar om okunskap. Om man kan något om vargen så vet man också hur stor (LITEN!) risken är att den skulle attackera oss eller våra hästar. Och hundar.. ja det vet vi ju hur det ser ut idag men alla okunniga ägare. Alltså, båda handlar om okunskap.

Det finns inga fall av att varg tagit människor på ca hundra år, av den enkla anledningen att det inte funnits varg. Går man längre tillbaka då det fanns varg i sverige så finns det ganska många dokumenterade fall.

Sen är det väl varg vi diskuterar inte hund!?

Men jag säger fortfarande att det är inte för min egen skull jag är rädd, utan mina djurs....

Och att en varg attackerar en hund är väl inget som är en hemlighet och med flera vargar kommer det gå åt fler hundar, får och andra små djur..

Men du kanske tycker det är ok att din hund blir dödad av en varg, jag tycker det inte.

MVH Russin8
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag förstår inte riktigt hur man skruva till det som Russin8 gör.

"Det finns inga fall av att varg tagit människor på ca hundra år, av den enkla anledningen att det inte funnits varg. Går man längre tillbaka då det fanns varg i sverige så finns det ganska många dokumenterade fall."

Vi läser vidare på "de 5 stora", under avdelningen "är vargen farlig?"

"De senaste sextio åren finns uppgifter om att som mest fem människor i Europa utanför Ryssland kan ha dödats av icke-rabiessmittad, vild varg (Spanien 1957, 1959 och 1974). Ytterligare som mest fem andra bedöms ha dött av rabies efter att ha blivit bitna av rabiessmittade vargar (Lettland 3, Estland 1 och Slovakien 1). Trots att i området under hela den perioden levt ungefär 10 000 vargar och flera hundra miljoner människor."

Så ser statistiken ut.

Russin8 skriver:

"Går man längre tillbaka då det fanns varg i sverige så finns det ganska många dokumenterade fall"

Här beskrivs det ENDA dokumenterade fallet: ( återigen från "de 5 stora")

"Många familjer drabbades hårt av vargangrepp på sin boskap. Då 1821 en enda varg, den berömda Gysingevargen, dödade och åt upp inte mindre än nio barn, ökade svenskarnas beslutsamhet att försöka utrota vargen helt och hållet. Gysingevargen var visserligen uppväxt i fångenskap och sedan som vuxen utsläppt i naturen. Den hade aldrig lärt sig jaga.
Gysingeattackerna är det enda hittills väl dokumenterade fallet i Sveriges historia av dödlig vargattack mot människor."

Kan inte låta bli att ta med lite mer statistik, sådant som beslutsfattare stödjer sig på när de fattar beslut, (t ex att alla 4 stora rovdjur skall finnas i landet), från "är vargen farlig" på "de 5 stora":

"Avslutningsvis kan man sätta vargens eventuella farlighet i relation till andra vardagliga livsfaror i skog och mark. Antalet dödade genom vådaskott i samband med jakt, har legat i genomsnitt på 2-3 personer per år under den senaste tioårsperioden."

Det är 20 - 30 personer döda på 10 år. Lägg till överlevande men skadade... Vi pratar om något som borde totalförbjudas!:)

Visst är det varg vi diskuterar och inte hund. Alla riksdagspartier är ense om att vi skall ha en livskraftig stam av varg i sverige. Du och många andra vill inte ha detta med argument som är väldigt svaga, en av dem är vargens farlighet. Då är det väl relevant att jämföra med andra faror som både människor och djur råkar ut för. Man ställer så att säga en fara mot en annan och då kan man ju undra hur relevant och logiskt eller rationellt vargmotståndet är. Hundar i allmänhet är en i högsta grad relevant fara mot både dig, dina barn och dina djur.

Det är aldrig OK att man blir av med sina djur eller får sin hund dödad. Naturen kan dock aldrig vara helt säker. Med samma tankesätt om vad som verkligen är en fara och vad som är en upplevd (möjligtvis inbillad) fara när det gäller djur och natur så kommer du mista din hund i trafiken eller en annan hund tar ihjäl den. Den kan bli sparkad av en häst eller en älg, den kan bli skjuten av en jägare eller blixten kan ta den. Alla scenarior mycket troligare än att en varg skulle ta den.

Om du ändå är orolig just för det så låt bli att släppa din hund lös i skogen, det torde minska vargattack på hund med ungefär 99,5 % (den där sista halva procenten är mopsen som blev utsläppt i trädgården och blev uppäten.)

Sedan har Russin8 fel om att hennes djur inte lever farligt när de går innanför staket i sin hage. Där kommer kanske hundar på besök? Blixten går väl? Har du månne elrep som kan snärja hästarna ?(borde förbjudas) Finns orm i naturen? getingar? Älgar på besök som tar med hela staketet ut i skogen... Många gånger farligare än någonsin en vargstam på tusen djur i hela riket.

Inget av ovanstående talar för att det skulle vara rättfärdigt att ta bort vargen från naturen. Den är ju i realiteten ganska enkel att leva med. Du ser den inte.

Sedan håller jag med Stjärnan: Om vargar attackerar inne i samhällen eller verkar livnära sig på bara tamboskap så är det väl helt OK att skjuta bort problemet. Vilket låter sig göras om antalet varg i hela landet tillåts öka ordentligt med en sund genetisk bas.

Men det verkar i huvudsak vara negativa argument av typen "nä usch så hemskt, tänk om"... utan koppling till faktumet att det i princip aldrig händer.

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Måste bara ta med ett citat till...

"Lyssnar man på vad de människor säger, som bor där det finns riktigt gott om varg (till exempel i Lettland, Ryssland, Rumänien eller Kanada) så är mycket få av dem alls rädda för varg. Många förstår knappt frågan. En lettisk skogvaktare ställde motfrågan -"Är ni rädda för räv också?".

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Måste bara ta med ett citat till...

"Lyssnar man på vad de människor säger, som bor där det finns riktigt gott om varg (till exempel i Lettland, Ryssland, Rumänien eller Kanada) så är mycket få av dem alls rädda för varg. Många förstår knappt frågan. En lettisk skogvaktare ställde motfrågan -"Är ni rädda för räv också?".

mvh

.

Och sannings halten i det påstående ifråga sätter jag starkt....

MVH Russin8 som känner att vi kan diskutera det här i evigheter.... Vi får väl enas om att vi har olika uppfattning! Så får vi väl ta tag i problemet på våra respektive sätt.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jamen..
Hur ofta är det normala hundar som anfaller människor?
När dom gör det så är det något fel i huvudet. Och såna hundar ska inte finnas, eller det är kanske uppfödaren/ägaren som kanske inte ska finnas:angel:
Och en varg som går in i områden eller tar tamboskap är det också fel på. Dom är inte friska i skallen.. Det är såna vargar man ska skjuta! Och sen om man nu måste ha varg kvar så måste man se till att det är friska och VILDA vargar som är i skogen.

Sanna
Det där stämmer INTE. Du ska nog läsa på innan du utrycker dig. Få hundar som anfaller människor har fel i huvudet, de är uppfostrade på ett felaktikt sätt, felhanterade, okunniga ägare. Det betyder inte hjärnskada.

Och det där med vargen är skrattretande! VARFÖR är det fel i huvudet på en varg som tar tamboskap? Kan du förklara det? Det är något av det mest korkade påståendena jag hört! :rofl:
Finns det ingen föda såsom rådjur och älg, och det finns får, ja då är valet enkelt. Det betyder inte att den ska skjutas. :smirk:

Måste bara ta med ett citat till...

"Lyssnar man på vad de människor säger, som bor där det finns riktigt gott om varg (till exempel i Lettland, Ryssland, Rumänien eller Kanada) så är mycket få av dem alls rädda för varg. Många förstår knappt frågan. En lettisk skogvaktare ställde motfrågan -"Är ni rädda för räv också?".

mvh

.
:bow: :rofl:


Har hört det av indianerna (jag är uppväxt med indianer och lärt mig deras synsätt på natur och djur) att de skrattar smått åt vår rädsla för vilda djur. Respekterar man naturen samt har kunskap om den, så kan man leva i harmoni med den. Om inte, flytta till stan för då har du inget i naturen att göra!


Och jag säger det igen.. skjuter nån en varg, skjuter jag tillbaka.
Jag ska gå på "vargjägarjakt" :devil:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Kom på en sak till. Allt det som du beskriver om tamboskap osv som hänt för så länge sedan... Varför vill vi ha tillbaka dom problemen?

Och problem med vargen finns faktiskt i flera länder, även om du väljer att inte tro på något som jag skriver.
Så det som du skriver anser jag är rent nonsens, precis som du anser det jag skriver är!

MVH Och hälsa till indianerna som du är uppväxt med....
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Russin 8

Jo, man kan nog konstatera att vi har olika åsikt. Problemet med att ge citat från folk i öst är att man alltid kan hitta den som ger "rätt" version, dvs den som passar ens syften. Därför är det så viktigt att hålla sig till nykter sakkunskap. I motsats till alla de där känslomässiga obehagsargumenten utan koppling just till nykter sakkunskap.

Du skriver

"Kom på en sak till. Allt det som du beskriver om tamboskap osv som hänt för så länge sedan... Varför vill vi ha tillbaka dom problemen?"

Du får läsa mina citat från de som sitter på historian och kunskapen. Det var inga problem. Tills människan fick jakträttigheter och konkurrerade om viltet så till den milda grad att vargen för att få föda tog tamboskap som fanns ute på vallar eller i skogen.

Idag har vi gott om vilt och vid behov bra stängsel för tamdjuren. Det är ju dessutom inte så troligt att det någonsin kommer att bli MYCKET varg i detta landet igen...;)

Inga problem alltså! (eller mycket små åtminstone)

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Den som lever får väl se!:)

Hursom helst så kommer den här frågan nog att stötas och blötas länge till. Och visst undrens tid är inte förbi, jag kan ju bli överbevisad så jag ändrar inställning. Det är därför jag tycker om att diskutera det här, alltid lär man sig något nytt:)

MVH Russin8 som aldrig är omöjlig...
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Kom på en sak till. Allt det som du beskriver om tamboskap osv som hänt för så länge sedan... Varför vill vi ha tillbaka dom problemen?

Och problem med vargen finns faktiskt i flera länder, även om du väljer att inte tro på något som jag skriver.
Så det som du skriver anser jag är rent nonsens, precis som du anser det jag skriver är!

MVH Och hälsa till indianerna som du är uppväxt med....
Jag beskriver väl inget om tamboskap?

Jo klart det finns, men det beror (som Lyngey skriver) på VEM man frågar. ;)

Jag har aldrig skrivit att det du skrivir är nonsens. Men istället för att ta citat från olika människar ska man nog hålla sig till fakta.

Du får det att låta som om det är något jag har hittat på? Vilket det ju inte är. :mad:

Och du, hur mycke vargar finns det i Kalmar?
Kan du läsa? Jag tvivlar.
Jag har skrivit tidigare i tråden men kan skriva det igen. Jag har erfarenhet av både vargar och björn, bara positiv sådan.
Min mamma är uppvuxen uppe i vildmarken och jag själv spenderade många år uppe där min moster och mormor bor (tills jag flyttade till Kalmar) långt upp i sverige. Min moster har vargar runt knuten, och de stör inte henne eller hennes djur. Jag jagar, och är då uppe på hennes och makens marker och jagar. Jag har mött vargar, björn, dock väldigt ovanligt. Och de har aldrig stört mig.
Eller hennes djur som sagt. Ingen annan i jaktlaget heller. :smirk:

Det där är svagt skrivet av dig, i brist på argument :smirk:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Det finns inga fall av att varg tagit människor på ca hundra år, av den enkla anledningen att det inte funnits varg. Går man längre tillbaka då det fanns varg i sverige så finns det ganska många dokumenterade fall.

Sen är det väl varg vi diskuterar inte hund!?

Men jag säger fortfarande att det är inte för min egen skull jag är rädd, utan mina djurs....

Och att en varg attackerar en hund är väl inget som är en hemlighet och med flera vargar kommer det gå åt fler hundar, får och andra små djur..

Men du kanske tycker det är ok att din hund blir dödad av en varg, jag tycker det inte.

MVH Russin8

Många dokumenterade fall längre tillbaka i Sverige ?? Som släktforskare har jag diskuterat detta och de allra flesta är skrönor, jag tror inte någon av dem som kollade upp detta hittade ett enda fall som stämde. Det finns sägner om ställen där folk ska ha kastat pinnar eller stenar pga av att någon dött av vargattack på platsen, det har till och med talats om bestämda år typ 1789. Vid genomgång i dödsböcker i socknen hittades inte en enda som blivit dödad av varg på 100 tals år.
Den här häxjakten och skrämselpropagandan är hur gammal som helst. Men jag trodde människan var mer upplyst idag, än att gå på detta. men tyvärrr är det väl vissa avkrokar som är oupplysta.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag lägger ner denna dialog som mer verkar gå ut på att citera en redan befintlig hemsida och en annan som är ute efter att skjuta människor som inte har samma åsikt.

Vuxen diskussion det här...:crazy: tror jag ska gå in på Senior och skriva i stället. Fortsätt tjabbla ni, men ni har gjort denna tråd tråkig... Behöver inte offra er att kommentera, för jag kommer inte läsa mer i denna tråd.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Dialog???

Sensationella uppgifter om vargar som äter barnen först, kvinnorna och sedan männen. I Ryssland ett stort problem och dessutom en vargstam som är mycket stor. Men man kan inte hitta den...

Du får sakliga argument tillbaka Islandsmalin från en officiell hemsida som torde anses vara både kunnig och seriös.

Om det inte duger eller att du inte tål att bli emotsagd så var det väl ingen större idé att lägga det första inlägget?

På Senior är jag ibland. Backar du ur direkt någon har invändningar där också?

Lägg i stället ut uppgifterna här.

Var det en officiell resa jägareförbundet gjorde, vilken position i förbundet har din mans morfar?

Hur många barn? Hur många kvinnor och har vargarna alls orkat ta några män i år?

Vem hävdar detta i Ryssland, hur ser statistiken ut?

Annars är det ju ytterst oansvarigt att sprida skrock i en så viktig fråga. "Råtta i Pizzan"-effekten är välkänd.

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Många dokumenterade fall längre tillbaka i Sverige ?? Som släktforskare har jag diskuterat detta och de allra flesta är skrönor, jag tror inte någon av dem som kollade upp detta hittade ett enda fall som stämde. Det finns sägner om ställen där folk ska ha kastat pinnar eller stenar pga av att någon dött av vargattack på platsen, det har till och med talats om bestämda år typ 1789. Vid genomgång i dödsböcker i socknen hittades inte en enda som blivit dödad av varg på 100 tals år.
Den här häxjakten och skrämselpropagandan är hur gammal som helst. Men jag trodde människan var mer upplyst idag, än att gå på detta. men tyvärrr är det väl vissa avkrokar som är oupplysta.

Men då kanske du inte har läst på rätt ställe, det är ju bättre att läsa på dom sidorna som passar ditt eget syfte....

MVH Russin8
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Nja, släktforskning sker väl i princip alltid utifrån kyrkböckerna där vi är smått unika med uppteckning av befolkningen sedan Gustav Vasa. Andra sidor genom århundradena med kolumner som anger dödsorsak finns inte tror jag.

Om Russin8 har andra sidor som genom seklerna kan ange dödorsak skulle det vara en sensation.

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Nja, släktforskning sker väl i princip alltid utifrån kyrkböckerna där vi är smått unika med uppteckning av befolkningen sedan Gustav Vasa. Andra sidor genom århundradena med kolumner som anger dödsorsak finns inte tror jag.

Om Russin8 har andra sidor som genom seklerna kan ange dödorsak skulle det vara en sensation.

mvh

.

Att människor i sverige blivit dödade av varg kan du väl i alla fall inte påstå är en skröna!
Sen att det är länge sedan kan jag hålla med dig om men att påstå att det inte hänt är ju rent skit snack...
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Men att det aldrig har hänt har jag nog aldrig sagt.

Jag invände mot din idé att det fanns andra sidor eller annat material att leta i när det gäller vargar och dödsfall i historien. Material som då skulle ge en annan bild av hur det låg till.

Det finns inte sådant material vad jag vet.

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Men hallå, jag är för vargen i Sverige, men går du inte på lite hårt ang. andra människors åsikter? Du grundar dina åsikter på något du läst, då får du acceptera att andra grundar sina åsikter på något de läst/upplevt. På ett sådant aggresivt sätt som du har kan du ju inte vinna över dem på DIN sida, sådana som du gör ju att det växer fler emot vargen...tyvärr:crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp