Allvarlig vargincident i Edsbyn

(Ljusnan)
Två unga flickor, 12-åriga Kristin Törnberg och 13 åriga Jennifer Adolfsson, svävade i förrgår i livsfara när deras hästar skenade sedan de stött ihop med två vargar på Gamla landsvägen i Edsbyn. Efter en mer än kilometerlång skräckfärd i full karriär lyckades tjejerna få stopp på sina hästar strax innan de kom upp på den starkt trafikerade 301:an.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=15260
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Men då kanske du inte har läst på rätt ställe, det är ju bättre att läsa på dom sidorna som passar ditt eget syfte....

MVH Russin8

??? Läst på rätt ställe som passar mig? ? ?I dödsböckerna skrevs alla personer som dött i sverige. Där finns upplysningen namn på personen ,var personen dog, ålder ( typ 39 år 4 månader och 3 dagar) och vad personen dött av.
Det är inget som jag kan påverka 200 år senare, de skrev då precis vad som hänt.
Please bättre utbildning till oupplysta människor på landsbygden, finns EU pengar till detta ?
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

??? Läst på rätt ställe som passar mig? ? ?I dödsböckerna skrevs alla personer som dött i sverige. Där finns upplysningen namn på personen ,var personen dog, ålder ( typ 39 år 4 månader och 3 dagar) och vad personen dött av.
Det är inget som jag kan påverka 200 år senare, de skrev då precis vad som hänt.
Please bättre utbildning till oupplysta människor på landsbygden, finns EU pengar till detta ?

Och det grundar du dig på? Med den dagis nivån så anser inte jag att du är något att överhuvutaget diskutera mer med!
Kom igen när du kan bete dig vuxet...

MVH Russin8
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Men att det aldrig har hänt har jag nog aldrig sagt.

Jag invände mot din idé att det fanns andra sidor eller annat material att leta i när det gäller vargar och dödsfall i historien. Material som då skulle ge en annan bild av hur det låg till.

Det finns inte sådant material vad jag vet.

mvh

.
Då missförstod du nog mig, det är ju i kyrk böckerna man kan läsa. Och där finns det uppgifter om personer som blivit dödade av varg.
Tänk va tokigt det kan bli:)
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Då missförstod du nog mig, det är ju i kyrk böckerna man kan läsa. Och där finns det uppgifter om personer som blivit dödade av varg.
Tänk va tokigt det kan bli:)

Jo, fast.... på raden under kan det stå "tagen av häxa".

KAN ju ge själva epoken ett trovärdighetsproblem:smirk:

I dessa århundraden satte man ut oönskade barn i skogen. Vad skrev man på de raderna tror du? (spekulation givetvis men "tagen av varg" funkar ju bra särskilt som man inte behövde visa upp en kropp som dött i olycka eller i sjukdom)

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Då missförstod du nog mig, det är ju i kyrk böckerna man kan läsa. Och där finns det uppgifter om personer som blivit dödade av varg.
Tänk va tokigt det kan bli:)

Ge oss information om vargdödade i kyrkböckerna. Allt finns ju på genline på nätet numer.
Det är många som går igenom dödsböckerna och letar efter specifika dödsorsaker. Så om du hittat någon dödad av varg så vidarbefodrar jag gärna detta till berörda personer.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Men hallå, jag är för vargen i Sverige, men går du inte på lite hårt ang. andra människors åsikter? Du grundar dina åsikter på något du läst, då får du acceptera att andra grundar sina åsikter på något de läst/upplevt. På ett sådant aggresivt sätt som du har kan du ju inte vinna över dem på DIN sida, sådana som du gör ju att det växer fler emot vargen...tyvärr:crazy:

Hej!

Var det mig du menade med detta?

Ledsen om jag går på hårt men detta handlar ju knappast om vad olika människor har läst och att "alla får ha en åsikt".

Vi lever i ett demokratiskt land där en överväldigande majoritet röstar för att vargen skal leva och få finnas i en livskraftig stam. Detta innebär minst 500 djur. (200 djur är första etappmålet)

Några få extrema grupper av människor trotsar detta och det överlägset största hotet mot vargen i sverige i dag är tjuvjakt. Detta är en kriminell verksamhet som medför fängelse för de som trotsar lagen. Att vara mindre påläst är OK, då kan man bli påverkad i positiv mening, bli upplyst.

Men i debatten sprids ofta sagor som dumheterna om "barn först, kvinnor sedan..." Jag blir genuint bedrövad och en smula ilsk när detta skrivs anonymt på ett forum så helt ansvarslöst och så helt utan koppling till all samlad forskning.

jag blir också bedrövad när någon anger begeppet "SGT" efter att ha berättat hur illa hon tycker om djuret.

OM SGT kan man läsa i Wikipedian:

"I vargtäta områden ser jägarna vargen som ett hot mot älgjakten. Lokaltidningarna har genomsyrats av den ena insändaren efter den andra, och folkopinioner har hetsats till att ta ställning för eller emot vargen. På vissa platser har man också genomfört lokala folkomröstningar för att sätta press på myndigheterna. En omfattande tjuvjakt, där mottot är "Skjut, gräv och tig!", förkortat SGT, bedrivs med alla medel. Jägare och bybor som vågar ha motsatta åsikter mobbas eller hotas till tystnad. Så även polisutredare som försöker genomföra utredningar om vilka som bedrivit tjuvjakten. Jaktlag har till och med gått så långt att de ställt in eftersöken på trafikskadade älgar i protest mot att myndigheterna tillåter vargen att sprida sig.
Vid en attitydundersökning visade det sig dock att två tredjedelar av svenskarna kan acceptera en vargstam på minst 200 djur. En tredjedel kan tänka sig 500-1000 djur medan 5 procent av de svarande inte vill ha några vargar alls. 56 procent av de som svarade kan tänka sig att ha varg i närheten där de bor. Mest positiva till att ha varg i närheten av bostaden är faktiskt tamdjursägare i vargområden. Bland renägare är det dock endast 18 procent som vill ha varg i närheten av bostaden.

Det är ingen lek. "SGT" är vad som håller på att ta livet av den svenska vargstammen. Människor utan normala demokratiska ideal. Med gevär. I mitt tycke en ganska ruskig historia, hur mycket de än värnar om bäbisar, pudlar och tamdjur.

"DFL" är vad som borde drabba dem. Döm, Fängsla och ta Licensen på livstid ifrån dem.

mvh
.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Håller helt med Lyngey! :bow:


Jag lägger ner denna dialog som mer verkar gå ut på att citera en redan befintlig hemsida och en annan som är ute efter att skjuta människor som inte har samma åsikt.

Vuxen diskussion det här...:crazy: tror jag ska gå in på Senior och skriva i stället. Fortsätt tjabbla ni, men ni har gjort denna tråd tråkig... Behöver inte offra er att kommentera, för jag kommer inte läsa mer i denna tråd.
Sådär skriver människor som har slut på argument :smirk: Och jag har aldrig sagt att jag ska skjuta nån med annan åsikt. Jag kanska har en annan åsikt en dig, du kanske tex tycker våldtäktsmän ska ha fängelse, jag tycker de ska skjutas. Inte skjuter jag dom för det, det är en åsikt. Så om någon skjuter en varg, så hoppas jag faktiskt den personen blir skjuten.

Och det grundar du dig på? Med den dagis nivån så anser inte jag att du är något att överhuvutaget diskutera mer med!
Kom igen när du kan bete dig vuxet...

MVH Russin8
Återigen, hon beter sig inte omoget nånstans? Du är ju patetisk, slut på argument du också kanske? Den enda som beter sig omoget här är du. Lyngey m.fl skriver baserat på sann fakta, du på skrönor du påstår dig hört av någon som känner någon :smirk:

Då missförstod du nog mig, det är ju i kyrk böckerna man kan läsa. Och där finns det uppgifter om personer som blivit dödade av varg.
Tänk va tokigt det kan bli:)
Referera gärna. Eftersom jag läst en hel del sådana böcker til skolarbete och aldrig sett någon bli dödad av varg. Och som nedan skriver så är det mycket båg i de där böckerna också.
Jo, fast.... på raden under kan det stå "tagen av häxa".

KAN ju ge själva epoken ett trovärdighetsproblem:smirk:

I dessa århundraden satte man ut oönskade barn i skogen. Vad skrev man på de raderna tror du? (spekulation givetvis men "tagen av varg" funkar ju bra särskilt som man inte behövde visa upp en kropp som dött i olycka eller i sjukdom)

mvh

.
:bow:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Så sista raden i inlägg 81 är moget skrivet? Jag tycker inte att man måste hoppa på folk på det sättet bara för att man har olika åsikter...

Diskuterar gärna med folk men när det är så det en läst är sanning men det någon annan läst är falskt, så blir det lite konstigt. Jag kan också referera från olika hemsidor och ta fram de mest konstiga fakta men det behöver inte vara sanningen för det....

MVH Russin8
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Och en sak till, patetiskt kan du vara själv.... Sluta med sådana påhopp så kan vi fortsätta diskutionen annars känner jag det som jag diskuterar med barnungar!!!
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jo, fast.... på raden under kan det stå "tagen av häxa".

KAN ju ge själva epoken ett trovärdighetsproblem:smirk:

I dessa århundraden satte man ut oönskade barn i skogen. Vad skrev man på de raderna tror du? (spekulation givetvis men "tagen av varg" funkar ju bra särskilt som man inte behövde visa upp en kropp som dött i olycka eller i sjukdom)

mvh

.

Jo det kan ju bli ett problem.

Men även i modern tid i varg täta länder har det ju faktiskt hänt. Men nu är det ju fortfarande inte människor i första hand som behöver vara rädd,tycker jag, utan djuren. Som får, ko och hund...
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jo det kan ju bli ett problem.

Men även i modern tid i varg täta länder har det ju faktiskt hänt. Men nu är det ju fortfarande inte människor i första hand som behöver vara rädd,tycker jag, utan djuren. Som får, ko och hund...

Man få ha ordentliga stängsel.

Släpper man hunden lös i trädgården får man skylla sig själv.
Det är vi som gör intrång. Jag släpper aldrig min hund om jag inte är i ett "vargsäkert" område och har uppsikt. Jag har även en mycket lydig hund.

Sen kan det tyvärr hända olyckor som tanten med hunden i trädgården.. men det är ju VÄLDIGT mycket större chans att hunden blir påkörd osv.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Man få ha ordentliga stängsel.

Släpper man hunden lös i trädgården får man skylla sig själv.
Det är vi som gör intrång. Jag släpper aldrig min hund om jag inte är i ett "vargsäkert" område och har uppsikt. Jag har även en mycket lydig hund.

Sen kan det tyvärr hända olyckor som tanten med hunden i trädgården.. men det är ju VÄLDIGT mycket större chans att hunden blir påkörd osv.

Så du anser att jag inte ska kunna ha min hund lös i min egen trädgård?

Men om vi ska ha varg i hela sverige så kommer det inte finnas några "varg säkra områden". Och att ha uppsikt och lydig hund räcker inte...
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Förklara varför det va omoget skrivet?

Det är ju sant. Många skulle behöva utbildas inom vilt för att förstå bättre, och inte skjuta allt som rör sig.

Vilka fördomar!!!

Vi är dumma lantisar som inte fattar något och så skjuter vi visst på allt som rör sig oxå!!:devil:

Känns inte så där jätte relevant att diskuter med er när ni har den inställningen. Tur att stadsbor inte vet vad vi tycker om dom...

MVH Russin8 som är faktiskt ganska smart och än så länge inte avlossat ett skott mot något levande...
 
Senast ändrad:
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Vilka fördomar!!!

Vi är dumma lantisar som inte fattar något och så skjuter vi visst på allt som rör sig oxå!!:devil:

Känns inte så där jätte relevant att diskuter med er när ni har den inställningen. Tur att stadsbor inte vet vad vi tycker om dom...

MVH Russin8 som är faktiskt ganska smart och än så länge inte avlossat ett skott mot något levande...

Det är det ju inte alls det?

Jag skrev att MÅNGA (Skrev jag dumma lantisar? Nej) skulle behöva sådan utbildning. Det är ju sant. Du påvisar ju bara själv din brist på kunskap inom ämnet. Och läsa kan du inte heller märker jag :smirk:

Jag är ingen stadsbo. :mad:

Men lydig hund och uppsikt kan man komma långt, jodå.
Jag släpper inte min hund i skogen hursomhelst.
Jag släpper den där jag vet är säkert.
Om nu vargen tar den, då är det mitt eget fel också.
Min morfars hund blev tagen av varg, och det va jättehemskt såklart, men han va väldigt djur och naturmedveten, och vet att det är vi som trampar på deras mark. Vi har tillräckligt med egen mark.
Vad tusan kräver du egentligen?
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Hoops! Nu kan jag inte läsa heller...

Mycke påhopp nu...

Och var har jag skrivit att du är stadsbo? Kan inte du heller läsa?

Och varför skulle jag inte ha kunskap bara för att jag har andra åsikter än vad du har.

Och angående hund i skogen, du vet vad min lösning är så det behöver jag inte påpeka igen....
 
Senast ändrad:
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Renägarna kräver nu att vargen skjuts, alternativt sövs och flyttas till Värmland.

-Det är oacceptabelt med varg i renbeteslandet. Skjut den eller söv den och flytta den till Värmland, vi vill inte att det blir som med vargen John. Där väntade myndigheterna på att den själv skulle ta sig söderut men i stället rev den renar i ett helt år, säger Mattias Pirak.

I år är det särskilt problematisk för renägarna. Svåra betesförhållanden, enorma snömängder, hård skare och is ställer till stora bekymmer.

I Jokmokk har många renägare börjat stödutfodra renarna.

-Det är ett problem bara att hålla i hop renhjordarna. En varg bland renarna ställer till fruktansvärda bekymmer. Det är en klen tröst att få pengar för rovdjursrivna renar när man hela tiden hittar halvdöda renar, man får en klump i magen och lider med renarna. Skulle ni vilja ha en mördare bland era barn? säger Niklas Spiik.

Komentar!
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Från De5stora s hemsida
" En varg kan ensam döda en fullvuxen älg. Självklart kan den också döda en människa, vilket också har hänt"


Bara för att...!
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Sådär skriver människor som har slut på argument :smirk:

Varför skulle jag tro dig, att det du skriver är sant? Du kanske sitter och leker vid datorn, skrattar och tycker det är kul att reta upp andra människor? Vad vet jag? Din rätt är att vara anonym, men det gör dig inte särskilt trovärdig. Du kan ju hitta på vad som helst egentligen...:smirk:

Men din åsikt respekterar jag, du har rätt att försvara vargen och det som du tycker är värt att försvara. Jag har samma rätt att ha en åsikt, även om jag inte tycker som du betyder det inte att jag är som du skrev "korkade människor finns det gott om". Nu skulle jag inte ta åt mig om du inte citerat mitt inlägg, men just därför säger du ju att JAG är korkad. Det säger ganska mycket om din egen mognad.:cool:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Dialog???

Sensationella uppgifter om vargar som äter barnen först, kvinnorna och sedan männen. I Ryssland ett stort problem och dessutom en vargstam som är mycket stor. Men man kan inte hitta den...

Du får sakliga argument tillbaka Islandsmalin från en officiell hemsida som torde anses vara både kunnig och seriös.

Om det inte duger eller att du inte tål att bli emotsagd så var det väl ingen större idé att lägga det första inlägget?

På Senior är jag ibland. Backar du ur direkt någon har invändningar där också?

Lägg i stället ut uppgifterna här.

Var det en officiell resa jägareförbundet gjorde, vilken position i förbundet har din mans morfar?

Hur många barn? Hur många kvinnor och har vargarna alls orkat ta några män i år?

Vem hävdar detta i Ryssland, hur ser statistiken ut?

Annars är det ju ytterst oansvarigt att sprida skrock i en så viktig fråga. "Råtta i Pizzan"-effekten är välkänd.

mvh

.

När jag mockade i stallet igår så tänkte jag mycket på det här med vargen och kände då att jag måste lägga in ett belägg för vad jag skrivit och därför gick jag in här igen, trots att jag sagt jag inte skulle det!!

Det hade du rätt i, jag skulle inte backat ur...:crazy:

Jag har läst det du skrivit tidigare och trots att jag inte delar din mening har du ju rätt i mycket som du skriver och du är ute efter fakta och det respekterar jag, trots att du gör dig ibland dummare än du troligtvis är, och det är synd för då tappar du respekt, ja min iallafall men detta är ju endast min åsikt, och den delar du ju inte:smirk:

Jag bad min man leta upp lite fakta för att ge dig något att leta efter, då du fortfarande ej har PM'at mig om uppgifter.

Varför skulle jag lägga ut personuppgifter här, för att du, en anonym person säger att du tycker det? Jag ifrågasätter inte din anonymitet, du har, som jag skrev till tjejen innan, rätt till den. Men kräv inte att andra ska röja sin, då de endast är omtalade och inte är DOM som skriver här! Däremot har du rätt i, som du skrev, att veta vad mitt inlägg hade för faktaunderlag...

Jag hittade grundkompendiet och då hittade jag lite källförteckningar och det kan jag sätta ut! Så leta upp detta, jag har själv inte letat upp denna utredning eller bok, för jag litar på vad mina släktingar säger.

Norskt institut för naturforskning (NINA) publicerade 2002, "En tverrfaglid utredning FLYKTEN FOR ULVEN", med beteckningen "NINA Oppdragsmedling 722"
Norges Miljöverndepartement har bekostat denna utredning, som är på 110 sidor och redovisar ett stort antal fall där människor dödats av varg. Även Dr Elis Pålssons översättning av ryska rovdjursexperten Michail Pavlovs bok "Vargens näringssök och människan", redovisar många vargdödade människor i Ryssland och Finland.


Jag citerar även ytterligare en sak som står i kompendiet:

Det finns samtidigt ett stort antal dokumenterade fall då vargar angripit och dödat människor, främst barn och kvinnor, och förtärt dessa som "bytesdjur". Även vuxna män har dödats av varg, ex skogshuggare.

Men som sagt, någon källförteckning till det ovan skrivna har jag förstås inte, det står ju bara i kompendiet!

Men om jag förlitar mig på detta kompedie lika mycket som du förlitar dig på den där hemsidan "De5stora" så...

Nu har du fått lite fakta, kanske du inte är så kvick i att dra förhastade slutsatser nästa gång? :cool:

Snälla, ge mig ett bättre intryck av dig så jag blir intresserad av vad du har att säga istället för att smutskasta...

Håller med dig där "Bulleribock" (även om du är för vargen.)
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp