Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn
Jag har nog aldrig varit med om en så vårdslös inställning till viktiga frågor. Att ta lösryckta stycken ur en rapport och bortse från den vetenskapigt ihopställda och av staten bekostade arbetet.... vad har man då rapporter till? Då behövs ju bara en KÄNSLA, dvs "jag är mamma och känner att det är farligt" och några logiska argument bryr jag mig inte om.
Att vargstaket skulle ta allemansrätten ifrån dig... man skulle inte kunna röra sig fritt. Jag har satt upp mer än 5 km sådant staket på vår förra gård. Hört talas om grindar?
Russin8 skrev att "om gråben kommer vet jag vad jag gör i alla fall - - SGT" och man måste göra sig till mer än vanligt för att inte utläsa en uppmaning eller ett personligt ställningstagande för något helt kriminellt där.
Vad det anonyma kommer in vet jag inte. Om man är engagerad i Jägareförbundet så pratar man antingen om något man vet - alltså t ex från en rapport man sammanställt eller läst - eller så är det man säger en massa privat tyckande. Som då alltså inte hör hit annat än som (tröttsam) textmassa. Antingen så fanns det fakta om barnen först, kvinnorna sen etc etc (och då vill någon annan ,t ex jag kunna läsa ursprungstexten) eller så tar man bara bort det ur diskussionen. Nu fanns det tydligen inget sådant så det går bort.
Att älgarna skulle vara utrotningshotade... Det var nog det mest underliga som skrivits i denna tråd.
Michail Kirov är - enlit rapporten - en omdebatterad agitator som ifrågasatts för sina arbeten då han ansetts vara för varg-fientlig och ses som någon som vill varna och öppna ögonen på folk. Han var jägare mer än forskare enligt rapporten som russin8 refererar till. Slutsatsen i deras rapport är att varg visst tagit ihjäl människor men att det i förhållande till vargarnas (och människornas) antal är en mycket liten (reell) problematik.
Undantaget (men inräknat i alla statistik, pålitlig eller inte) är när vargarna drabbas av rabies (blir ytterligt aggressiva), när bytesdjuren försvinner eller när ett jakttryck plötsligt upphör eller i värsta fall en kombination. Inget av dessa omständigheter är fallet i skandinavien.
Ett jakttryck kan gott hållas så länge vargstammen tillåts finnas. Med "finnas" menas att vara livsduglig dvs större än i dag och med större genetisk variation. Undertecknad är ingen djurrättsaktivist, vegan eller någon som sätter mänskliga fantasivärden på djuren och att man därför inte får göra dem illa. Naturen i sig är en grym värld och människan har fjantat till det alldeles oerhört när begreppen om att det är "synd om" djur rörts till. Många jägare (jag har pratat med många) är del av fjanteriet och pysslar med "clean kill" och "viltvård". ( i motsats till de förhatliga rovdjuren som lemlästar och tar små söta rådjurskid)
Rapporten pekar klokt på att problematiken handlar om de olika lägrens sociala och kulturella situation.
Kvinnor, äldre människor samt de med kort utbildning är enligt rapporten mer negativt inställda till varg.
Män, unga samt de med hög utbildning är mer positiva.
Människor har olika mycket tilltro till vetenskap och väljer hellre något forskarna kallar "upplevd" eller "erfarenhets"- kunskap (erfaringsbasert på norska). De som tilltror vetenskaplig kunskap mer än erfaringsbasert är mer positiva till varg.
I förlängningen kan vi se resultatet i verkliga livet. De som upplever att "stockholmarna" bestämmer över och förstör deras "livskvalitet" genom att tillåta en vargstam, känner sig överkörda och oförstådda. Det handlar i det läget mindre om själva vargfrågan. det blir till något annat, vilket är synd.
Rapporten säger också att en av nycklarna för att förena de två lägren mer är att de möts i en mer gemensam kunskapsbank. Den vargpositiva sidan måste mer acceptera att vargar dödar människor hellre än påpeka att de är näst intill harmlösa. (Låter helt Ok i mina öron så länge man har med aspekterna rabies, bytessituation och annat)
I själva kärnfrågan så är läget dock fortfarande samma. Om livskvaliteten minskar för att man har varg i området så är det nog fel på känslan. Eller så lever man på älgkött i frysboxen. Eller tar betalt för att välbärgade (vanligtvis välutbildade och kan man förmoda vargpositiva människor
) skall jaga på ens mark och man har enbart ekonomiska förtecken vad begreppet livskvalitet beträffar. (inget fel i det men då är diskussionen en anna än farliga vargar och uppätna barn)
För det ÄR farligare att gå utomhus över huvudtaget. Blixten, nedfallna träd, lösa hundar, ormar, sorkfeber och vad som helst är i realiteten farligare än vargen.
När det gäller husdjuren så får man stängsla in dem. Några lär försvinna men det får man acceptera. Liksom man får acceptera dödfödda föl, brutna ben, drunkningar eller annat som våra djur riskerar för att inte tala om all de tamdjur som vanliga hundar tar.
När det gäller hundar så är problemet likadant, pyttelitet men uppblåst till fantastiska proprtioner. Andra hundar tar ihjäl fler än vargen, jägare tar ihjäl sina egna hundar i långt större utsträckning, (jägare tar livet av varandra mångfalt oftare än vad någonsin vargen gör), trafiken tar massor av hundar utan att vare sig hundägare eller jägare kräver ett bilfritt sverige och det spelar ingen roll om man låtsas om att "nu skall vu ju diskutera vargen och inte trafiken". Det är på det viset man fattar beslut.
Vilka risker har vi? Hur stor är risken? Vad skall vi åtgärda och vad får det kosta?
Om någon på allvar plötsligt hävdar att jordkällare skall förbjudas för att de är farliga (kan rasa in, barn stänger in sig och avlider, hundar glöms etc etc) så skulle man ta samma diskussion. OK, vi förstår att detta kan vara en risk. men i jämförelse med annat som vi utsätter oss för så är risken acceptabel. Regeringen/Länsstyrelsen beslutar att inte förbjuda (bekosta rivning eller what ever) av jordkällare även om människor i glesbygd känner ORO och en försämrad LIVSKVALITET och även om de som är oroliga men saknar egen jordkällarte helst skulle vilja att grannarnas jordkällare förbjöds . . .
Det finns säkert bättre liknelser, våtmarker som jakthundarna kan drunkna i som de jädrans stockholmarna inte fattar är farliga. Vadå ekologisk mångfald?
Slutligen vill jag påpeka en sak. Idag finns det ca 120 vargar i Norge/Sverige. Om vi kan få en stam på 500 vargar (överlevnadsgränsen) och lite nytt genetiskt blod så blir det inte 4-5 gånger FLER vargar på de ställen det finns varg. Det blir varg på större områden och på fler platser.
En sak kan man dock inte komma ifrån: vargar lever i huvudsak av älg. Det är därför jägarna skriker i högan sky. De vill sitta i höga torn med röjda siktgator, världens finaste kikarsikten och skjuta frysboxen full varje höst. Ren hobbyjakt alltså. En smula töntigt om ni frågar mig.
Vore man smart tillät man tusen vargar så kunde man ju få en vargpäls ibland också. Tänk vad en plats i ett vargjaktlag kunde säljas för?
Läs gärna hela rapporten, där står en hel del helt nytt för mig. Men slutsatsen/sammandraget som den inleds med är vad de kom fram till när de vägt samman allt jobbet och grävandet. Läs åtminstone den.
mvh
.