Allvarlig vargincident i Edsbyn

(Ljusnan)
Två unga flickor, 12-åriga Kristin Törnberg och 13 åriga Jennifer Adolfsson, svävade i förrgår i livsfara när deras hästar skenade sedan de stött ihop med två vargar på Gamla landsvägen i Edsbyn. Efter en mer än kilometerlång skräckfärd i full karriär lyckades tjejerna få stopp på sina hästar strax innan de kom upp på den starkt trafikerade 301:an.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=15260
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jo, det var dig jag menade:smirk:

Varför är det inte en fråga om åsikter? Det är ju ett forum det här, där man vädrar åsikter. Att sedan någon säger rakt ut att dom ska skjuta ner hela vargbeståndet, är däremot kriminellt, men det har jag inte läst någonstans att någon skrivit. Däremot är folk rädda om sina djur och "barn" och det måste du förstå. Jag är själv mor och hur mycket jag än vill ha kvar vargen i våra skogar så ger sig vargen på mitt barn så ändrar jag nog åsikt efter det! Nu går jag inte ut med mitt barn i vargtäta skogar, för använder man hjärnan lite så kan man unvika en ev. konfrontation. Våra hundar är ju en del av familjen också. Att få 10.000kr från Länstyrelsen för att köpa mig en ny hund, betyder inte mycket om man förlorat sin vän.
Om nu alla lantbrukare ska sätta upp kraftigt rovdjursstängsel för att kunna försvara sina djur, kommer min kära allemansrätt hotas. Jag kan då inte gå någonstans utan att möta på stängsel? Jag tror på att det går att hålla vargstammen intakt utan att behöva öka på den. Det är ju för att de blir fler som de söker sig utanför "sitt" territorie. Om det föds 6 valpar i en kull och 5 är hannar så är det inte så troligt att de fem stannar i gruppen och är som 5 valackar:D utan de söker sig nya territorier och det är då de hamnar snett. Har man hållt det på en bra nivå tills nu, varför ska man öka på stammen? Vart är dom som skyddar Älgen? De otroligt vackra djuren som är härnäst utrotade och där har vargen sin del av skulden.

Tjuvjakt är alltid illa, men med det här med "SGT" är ju något som utvecklat sig i och med att det blivit förbjudet att skydda sin egen boskap. Hade det varit ok med att försvara sig själv och boskapen så hade nog inte vargen haft så många fiender(eller få som Wikipedian skriver?).

Alla vi djur och människor tycker jag ska leva i symbios med varandra. Men det kräver ju att man tar hänsyn till varandra:angel:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Inte för att det hör hit egentligen.. men det är ändå relevant. vargen har dödat människor.
Hur många människor har dött i häst olyckor? Avliva alla hästar.
Hur många människor dör i bilolyckor? Skrota alla bilar.
Hur många har dött av björ Då avlivar vi dom också.
Hur FRUKTANSVÄRT många skadas och dödas av hundar? Avliva allihop.
Hur många har dödats av ilskna älgar? Jodå, det finns en del. Skjut dom allihop..
Hur många har dödats av andra människor? Miljontals? Säkerligen.. :smirk:

Jag kan hålla på länge. Vart vi än vänder oss finns det faror för oss själva, våra barn och djur. Vad tusan kräver ni av naturen egentligen? Ska alla djur ge plats åt er? Jag har aldrig vart med om något så egoistiskt.


Visst, ha en åsikt. Men vargarna har mer rätt att finnas än vad ni har. Jag värdesätter deras liv mycket mer än många människoliv.
Snart ska ni väl ha bort björnar också? Järvar, lodjur, älgar.. allt som på något sätt kan skada era barn. För de har mycket större rätt att vara i skogen än djuren som hör hemma där. Yeah right. :cool:

Men din åsikt respekterar jag, du har rätt att försvara vargen och det som du tycker är värt att försvara. Jag har samma rätt att ha en åsikt, även om jag inte tycker som du betyder det inte att jag är som du skrev "korkade människor finns det gott om". Nu skulle jag inte ta åt mig om du inte citerat mitt inlägg, men just därför säger du ju att JAG är korkad. Det säger ganska mycket om din egen mognad.:cool:
Skrev jag att du va korkad. Nej! Det vet jag ju faktiskt inget om, jag känner inte dig. Så du kanske inte ska vara så snabb med att spy galla på folk.
Det översta du skrev va så omoget så det är inte värt att kommentera.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Var det inte varg vi diskuterade?

när du skriver så: Häst olykor, bilolyckor osv så verkar det som om du fått slut på argument:cool:

För det är inte relevant i den här diskutionen.

Sen är det ju faktiskt så att det finns bilbälten, krockkuddar säkrare bilar, hjälm, skydds väst osv. Angående dom sakern forskar man för att få säkrare bilar, andra säkerhets detaljer. Men när det gäller vargen då ska vi öka risken!

Du värdesätter alltså en vargs liv mer än en människas?
Varför? Varför är vargens liv mer värt än ditt?
För vargens liv är inte värt mer än mitt eller någon annan människas liv enligt mig.

MVH Russin8 som är för människor....
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jo, det var dig jag menade:smirk:

Varför är det inte en fråga om åsikter? Det är ju ett forum det här, där man vädrar åsikter. Att sedan någon säger rakt ut att dom ska skjuta ner hela vargbeståndet, är däremot kriminellt, men det har jag inte läst någonstans att någon skrivit. Däremot är folk rädda om sina djur och "barn" och det måste du förstå. Jag är själv mor och hur mycket jag än vill ha kvar vargen i våra skogar så ger sig vargen på mitt barn så ändrar jag nog åsikt efter det! Nu går jag inte ut med mitt barn i vargtäta skogar, för använder man hjärnan lite så kan man unvika en ev. konfrontation. Våra hundar är ju en del av familjen också. Att få 10.000kr från Länstyrelsen för att köpa mig en ny hund, betyder inte mycket om man förlorat sin vän.
Om nu alla lantbrukare ska sätta upp kraftigt rovdjursstängsel för att kunna försvara sina djur, kommer min kära allemansrätt hotas. Jag kan då inte gå någonstans utan att möta på stängsel? Jag tror på att det går att hålla vargstammen intakt utan att behöva öka på den. Det är ju för att de blir fler som de söker sig utanför "sitt" territorie. Om det föds 6 valpar i en kull och 5 är hannar så är det inte så troligt att de fem stannar i gruppen och är som 5 valackar:D utan de söker sig nya territorier och det är då de hamnar snett. Har man hållt det på en bra nivå tills nu, varför ska man öka på stammen? Vart är dom som skyddar Älgen? De otroligt vackra djuren som är härnäst utrotade och där har vargen sin del av skulden.

Tjuvjakt är alltid illa, men med det här med "SGT" är ju något som utvecklat sig i och med att det blivit förbjudet att skydda sin egen boskap. Hade det varit ok med att försvara sig själv och boskapen så hade nog inte vargen haft så många fiender(eller få som Wikipedian skriver?).

Alla vi djur och människor tycker jag ska leva i symbios med varandra. Men det kräver ju att man tar hänsyn till varandra:angel:


:bow: :bow: :bow: :bow: Väldigt bra skrivet.:)
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Därför jag skrev övert: Inte för att hör hit egentligen.

Hur va det med lässvårigheterna där?

Nejdå, argument finns det allt. Så många arbeten jag gjort med vargen, jaktlicens som jag har osv osv.

Jodå, visst finns det bilbälten osv.
Men då borde man nog satsa på utbildning av mycket folk ang vilt, så att de förstår bättre. För det tycks vissa inte göra :smirk:

Ja det gör jag. Och det vet jag många som gör.
Varför är du värd mer än ett djur? Vi är oftast mer djur än själva djuren.

Det är bara att luta sig tillbaka och se på.
Vargstammen kommer öka. Vad du än tycker.

Jag är inget geni ang vilt, men jag känner till en hel del och vet hur man beter sig vid möte. Jag känner dock ingen som behövt bete sig på något vis, eftersom vargen aldrig attackerat. Inte ens när jag som 5 åring va med morfar och jagade och vi mötte varg.
Läs på lite är du snäll, din brist på kunskap ang vargar är pinsam.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Hej islandsmalin och välkommen tillbaka.

jag tackar för att du lärt mig något nytt. Är ute på jobb och har inte tidatt vara utförlig. Däremot vill jag råda alla att läsa det islandsmalin refererar till

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/oppdragsmelding/2002/722.pdf

Rapporten ger ej stöd till islandsmalins slutsatser i frågan vilket förvånar mig. Eller kanske inte.

Nåja, vi hörs om några dagar.

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Därför jag skrev övert: Inte för att hör hit egentligen.

Hur va det med lässvårigheterna där?

Nejdå, argument finns det allt. Så många arbeten jag gjort med vargen, jaktlicens som jag har osv osv.

Jodå, visst finns det bilbälten osv.
Men då borde man nog satsa på utbildning av mycket folk ang vilt, så att de förstår bättre. För det tycks vissa inte göra :smirk:

Ja det gör jag. Och det vet jag många som gör.
Varför är du värd mer än ett djur? Vi är oftast mer djur än själva djuren.

Det är bara att luta sig tillbaka och se på.
Vargstammen kommer öka. Vad du än tycker.

Jag är inget geni ang vilt, men jag känner till en hel del och vet hur man beter sig vid möte. Jag känner dock ingen som behövt bete sig på något vis, eftersom vargen aldrig attackerat. Inte ens när jag som 5 åring va med morfar och jagade och vi mötte varg.
Läs på lite är du snäll, din brist på kunskap ang vargar är pinsam.

Vadå att vargen aldrig attackerat! Det vet ju du precis lika mycket som jag att det finns många varg dödade människor, inte i Sverige under modern tid av den enkla anledningen att det inte funnits så mycket varg, men i varg täta länder....
Jakt licens? Menar du att du tagit jägar examen?
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

1944-53:
Kirov och Vladimir guvernementen i Ryssland
I det 120 800 kvadratkilometer stora guvernementet Kirov dödade och åt vargar 26 barn och ungdomar i nio separata distrikt. Tio barn föll offer för vargattacker i det 29 000 kvadratkilometer stora Vladimir guvernementet.
Fallen dokumenterades och beskrevs ingående av ledamoten i Sovjetunionens vetenskapsakademi Michail Pavlov, som var stationerad i Kirov.
Han beskrev hur vargarna snart blev lika oskygga som kringstrykande hundar efter det att jägarna skickats till fronten och den normalt intensiva vargjakten upphörde. Liknande fall förekom i hela Sovjet och en statlig kommission tillsattes för att kartlägga vargproblemen. Kommission fann 80 dödsfall.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Det är svårt att föra en allvarlig diskussion om ni fuskar hela tiden. Läs nu hela, det är en tvärvetenskaplig rapport för h-e...:mad:

Den har ett syfte, en mening, ett resultat, en slutsats och i detta falle också goda råd att komma med. Stycket om Ryssland är ju ganska uppseendeväckande. Rapporten måste alltså stödja tanken att vargen är farlig för människan?

Nähä?

Har fortfarande inte tid, återkommer, men läs nu vad de kom fram till.

mvh

-
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Det är svårt att föra en allvarlig diskussion om ni fuskar hela tiden. Läs nu hela, det är en tvärvetenskaplig rapport för h-e...:mad:

Den har ett syfte, en mening, ett resultat, en slutsats och i detta falle också goda råd att komma med. Stycket om Ryssland är ju ganska uppseendeväckande. Rapporten måste alltså stödja tanken att vargen är farlig för människan?

Nähä?

Har fortfarande inte tid, återkommer, men läs nu vad de kom fram till.

mvh

-

Vadå fuskar?:confused: Det om ryssland skrev jag för att motbevisa att vargar faktskt anfaller människor. Sen vad du länkar till har väl inte med det att göra..
 
Senast ändrad:
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Vadå att vargen aldrig attackerat! Det vet ju du precis lika mycket som jag att det finns många varg dödade människor, inte i Sverige under modern tid av den enkla anledningen att det inte funnits så mycket varg, men i varg täta länder....
Jakt licens? Menar du att du tagit jägar examen?

Återigen har du läsproblem.
Vargen har aldrig attackerat mig, pappa, morfar, eller deras jaktgrupper. Det va så jag menade.
Ja det har jag. Vadådå?


Jag avvaktar med att ingå i diskussionen tills Lyngey återkommer.
Det känns rätt onödigt att disk med dig.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Återigen har du läsproblem.
Vargen har aldrig attackerat mig, pappa, morfar, eller deras jaktgrupper. Det va så jag menade.
Ja det har jag. Vadådå?


Jag avvaktar med att ingå i diskussionen tills Lyngey återkommer.
Det känns rätt onödigt att disk med dig.

Jag bara undrade, för genom jägarexamen får man inte så mycket inormation angående varg. Har själv jägarexamen...

Och du har tydligen problem med att göra dig förstådd...

Och jag förstår att du inte vill diskutera mer med mig, det är bättre att diskutera med någon där man får medhåll hela tiden. Men jag är inte förvånad...

Du gnäller på mig hela tiden men klarar tydligen inte av att argumentara själv!

Patetiskt...
Jag respekterar din åsikt om att inte diskutera mer med mig så jag fortsätter diskutionen med någon lite mer mogen person!!

MVH Russin8
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Du vet inget om min ålder eller mognad?

Så fort någon idiot får höra något de inte vill, så skriver de "jag tänker min "sann diskutera med någon mer mogen".
Jag undrar ja vem som är mogen här.

Jag har jobbat med wwf en hel del, och eftersom vargen alltid vart det stora intresset så har jag läst mest om den såklart.
Och det beror på var man tar jägarexamen också, vad man får för info.

Jag skrev aldrig att jag ville diskutera med Lyngey, och få medhåll. Patetisk kan du vara själv, det är du ju rätt bra på.
Jag känner bara att våran diskussionen inte leder någon vart.
Du hoppar på hela tiden, du vet inget om min ålder, mognad eller kunskaper. Så fort du inte får som du vill ska du minsann diskutera med någon mer mogen, jisses :smirk:

Jag hoppas vargen äter upp dig.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Opps! Du skulle ju inte diskutera med mig:cool: Det var inte jag som ville det utan du!
Så lägg inte det på mig, jag har inte sagt att jag inte ville fortsätta diskutera. Och angående din mognad så är det kanska lätt att läsa det mellan raderna....

MVH Russin8
 
Senast ändrad:
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Oj vad tuff du är nu. Du som är så oerhört mogen och kunnig, yeah right.

Jag ville bara kommentera, och det gör jag bästf*n jag vill.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Oj vad tuff du är nu. Du som är så oerhört mogen och kunnig, yeah right.

Jag ville bara kommentera, och det gör jag bästf*n jag vill.

Har aldrig sagt att du inte får det, du är så välkommen så!
Det är du som verkar ilsken inte jag!
Tuff?? Hmm... näe känner mig kanska vanlig...:cool:

MVH Russin8
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Oj vad tuff du är nu. Du som är så oerhört mogen och kunnig, yeah right.

Jag ville bara kommentera, och det gör jag bästf*n jag vill.

:confused: Måste hålla med ett annat inlägg, som var riktat till dig, i en helt annan tråd. Du leker verkligen i sandlådan du.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

:confused: Måste hålla med ett annat inlägg, som var riktat till dig, i en helt annan tråd. Du leker verkligen i sandlådan du.

Och vad ska det betyda? Läs allting innan du uttalar dig.

Jag leker inte i sandlådan, men klart man blir förbannad när folk inte fattar vad man skriver, och kallar en omogen så fort de inte har något vettigt att komma med.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag stod och mockade igen....och kom på en sak...

Är det någon av er här som förutom mig, såg tv-programmet när en kille( typ. packat och klart) åkte på en resa till Tjernobyl? Minns att de inte fick gå själva i området utan det var tvungna att ha en beväpnad vakt med sig för att skydda dem från vargarna som nu tagit över staden som låg närmast Tjernobyl.

Var det någon annan som såg detta avsnitt som kan bekräfta min syn...:p
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag har nog aldrig varit med om en så vårdslös inställning till viktiga frågor. Att ta lösryckta stycken ur en rapport och bortse från den vetenskapigt ihopställda och av staten bekostade arbetet.... vad har man då rapporter till? Då behövs ju bara en KÄNSLA, dvs "jag är mamma och känner att det är farligt" och några logiska argument bryr jag mig inte om.

Att vargstaket skulle ta allemansrätten ifrån dig... man skulle inte kunna röra sig fritt. Jag har satt upp mer än 5 km sådant staket på vår förra gård. Hört talas om grindar?:angel:

Russin8 skrev att "om gråben kommer vet jag vad jag gör i alla fall - - SGT" och man måste göra sig till mer än vanligt för att inte utläsa en uppmaning eller ett personligt ställningstagande för något helt kriminellt där.

Vad det anonyma kommer in vet jag inte. Om man är engagerad i Jägareförbundet så pratar man antingen om något man vet - alltså t ex från en rapport man sammanställt eller läst - eller så är det man säger en massa privat tyckande. Som då alltså inte hör hit annat än som (tröttsam) textmassa. Antingen så fanns det fakta om barnen först, kvinnorna sen etc etc (och då vill någon annan ,t ex jag kunna läsa ursprungstexten) eller så tar man bara bort det ur diskussionen. Nu fanns det tydligen inget sådant så det går bort.

Att älgarna skulle vara utrotningshotade... Det var nog det mest underliga som skrivits i denna tråd.

Michail Kirov är - enlit rapporten - en omdebatterad agitator som ifrågasatts för sina arbeten då han ansetts vara för varg-fientlig och ses som någon som vill varna och öppna ögonen på folk. Han var jägare mer än forskare enligt rapporten som russin8 refererar till. Slutsatsen i deras rapport är att varg visst tagit ihjäl människor men att det i förhållande till vargarnas (och människornas) antal är en mycket liten (reell) problematik.

Undantaget (men inräknat i alla statistik, pålitlig eller inte) är när vargarna drabbas av rabies (blir ytterligt aggressiva), när bytesdjuren försvinner eller när ett jakttryck plötsligt upphör eller i värsta fall en kombination. Inget av dessa omständigheter är fallet i skandinavien.

Ett jakttryck kan gott hållas så länge vargstammen tillåts finnas. Med "finnas" menas att vara livsduglig dvs större än i dag och med större genetisk variation. Undertecknad är ingen djurrättsaktivist, vegan eller någon som sätter mänskliga fantasivärden på djuren och att man därför inte får göra dem illa. Naturen i sig är en grym värld och människan har fjantat till det alldeles oerhört när begreppen om att det är "synd om" djur rörts till. Många jägare (jag har pratat med många) är del av fjanteriet och pysslar med "clean kill" och "viltvård". ( i motsats till de förhatliga rovdjuren som lemlästar och tar små söta rådjurskid)

Rapporten pekar klokt på att problematiken handlar om de olika lägrens sociala och kulturella situation.

Kvinnor, äldre människor samt de med kort utbildning är enligt rapporten mer negativt inställda till varg.

Män, unga samt de med hög utbildning är mer positiva.

Människor har olika mycket tilltro till vetenskap och väljer hellre något forskarna kallar "upplevd" eller "erfarenhets"- kunskap (erfaringsbasert på norska). De som tilltror vetenskaplig kunskap mer än erfaringsbasert är mer positiva till varg.

I förlängningen kan vi se resultatet i verkliga livet. De som upplever att "stockholmarna" bestämmer över och förstör deras "livskvalitet" genom att tillåta en vargstam, känner sig överkörda och oförstådda. Det handlar i det läget mindre om själva vargfrågan. det blir till något annat, vilket är synd.

Rapporten säger också att en av nycklarna för att förena de två lägren mer är att de möts i en mer gemensam kunskapsbank. Den vargpositiva sidan måste mer acceptera att vargar dödar människor hellre än påpeka att de är näst intill harmlösa. (Låter helt Ok i mina öron så länge man har med aspekterna rabies, bytessituation och annat)

I själva kärnfrågan så är läget dock fortfarande samma. Om livskvaliteten minskar för att man har varg i området så är det nog fel på känslan. Eller så lever man på älgkött i frysboxen. Eller tar betalt för att välbärgade (vanligtvis välutbildade och kan man förmoda vargpositiva människor;) ) skall jaga på ens mark och man har enbart ekonomiska förtecken vad begreppet livskvalitet beträffar. (inget fel i det men då är diskussionen en anna än farliga vargar och uppätna barn)

För det ÄR farligare att gå utomhus över huvudtaget. Blixten, nedfallna träd, lösa hundar, ormar, sorkfeber och vad som helst är i realiteten farligare än vargen.

När det gäller husdjuren så får man stängsla in dem. Några lär försvinna men det får man acceptera. Liksom man får acceptera dödfödda föl, brutna ben, drunkningar eller annat som våra djur riskerar för att inte tala om all de tamdjur som vanliga hundar tar.

När det gäller hundar så är problemet likadant, pyttelitet men uppblåst till fantastiska proprtioner. Andra hundar tar ihjäl fler än vargen, jägare tar ihjäl sina egna hundar i långt större utsträckning, (jägare tar livet av varandra mångfalt oftare än vad någonsin vargen gör), trafiken tar massor av hundar utan att vare sig hundägare eller jägare kräver ett bilfritt sverige och det spelar ingen roll om man låtsas om att "nu skall vu ju diskutera vargen och inte trafiken". Det är på det viset man fattar beslut.

Vilka risker har vi? Hur stor är risken? Vad skall vi åtgärda och vad får det kosta?

Om någon på allvar plötsligt hävdar att jordkällare skall förbjudas för att de är farliga (kan rasa in, barn stänger in sig och avlider, hundar glöms etc etc) så skulle man ta samma diskussion. OK, vi förstår att detta kan vara en risk. men i jämförelse med annat som vi utsätter oss för så är risken acceptabel. Regeringen/Länsstyrelsen beslutar att inte förbjuda (bekosta rivning eller what ever) av jordkällare även om människor i glesbygd känner ORO och en försämrad LIVSKVALITET och även om de som är oroliga men saknar egen jordkällarte helst skulle vilja att grannarnas jordkällare förbjöds . . .

Det finns säkert bättre liknelser, våtmarker som jakthundarna kan drunkna i som de jädrans stockholmarna inte fattar är farliga. Vadå ekologisk mångfald?

Slutligen vill jag påpeka en sak. Idag finns det ca 120 vargar i Norge/Sverige. Om vi kan få en stam på 500 vargar (överlevnadsgränsen) och lite nytt genetiskt blod så blir det inte 4-5 gånger FLER vargar på de ställen det finns varg. Det blir varg på större områden och på fler platser.

En sak kan man dock inte komma ifrån: vargar lever i huvudsak av älg. Det är därför jägarna skriker i högan sky. De vill sitta i höga torn med röjda siktgator, världens finaste kikarsikten och skjuta frysboxen full varje höst. Ren hobbyjakt alltså. En smula töntigt om ni frågar mig.

Vore man smart tillät man tusen vargar så kunde man ju få en vargpäls ibland också. Tänk vad en plats i ett vargjaktlag kunde säljas för?:idea:

Läs gärna hela rapporten, där står en hel del helt nytt för mig. Men slutsatsen/sammandraget som den inleds med är vad de kom fram till när de vägt samman allt jobbet och grävandet. Läs åtminstone den.

mvh

.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp