Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn
Hej!
Svarar i din text nedan (om jag får till tekniken...)
QUOTE=IslandsMalin;7353972]Tack för din snabbrecension av det jag hänvisade till även om jag tycker du formar det till det du vill. Jag kan även till och med bifalla din hypotes, men när du kommer till kärnfrågan i ditt inlägg tycker jag mig läsa en ton av arrogans, överlägsenhet, men jag kanske läser denna ton helt fel?
Som du själv noterar så har jag svarat på fleras inlägg och seriositeten upplever jag som skiftande. Om någon säger att älgarna är på g att utrotas är det svårt att vara helt allvarlig
Jag ÄR en mamma, jag bryr mig om mina barn, jag ser deras trygghet som mitt livs mål. Tyvärr finns det massor av föräldrar som fullständigt skiter i sina barn och deras trygghet, då man ibland undrar om det inte skulle krävas licens för barnanskaffande!
Jag är inte en av dom, jag kämpar för att mina barn ska få en trygg framtid och i mina ögon är det just det jag har idag. Då jag hör att en varg tagit en hund i mina närområden blir jag givetvis orolig och dessutom när jag har släktingar som har kunskap och erfarenhet som säger att det bara är en början om de tillåts att ströva fritt och utan kontroll.
Jag lovar, vi delar denna åsikt/strävan. Körkort för föräldrar är en gammal god idé som inte är genomförbar tyvärr. Min är 5 år...
Jag är både kvinna och med kort utbildning och dessutom är jag emot vargen, så jag är en av dem som de i Norge nämner i sin rapport, och som du tar upp i ditt inlägg. Därmed är jag ganska väl representerad!
Deras resultat är en smula livsfarligt och kan få de som är emot varg att fullständigt låsa sig vid storebrorsmentaliteter, att bli sedda som dummare och ovetandes om sitt närområde. Jag lovar en gång till, själv ser jag inte ned på de som inte har lång utbildning. I samma veva måste jag som du gjort berätta om utbildning. Jag har 4,5 år på universitet, No-lärare med tonvikt på Biologi. (även jag faller alltså inom ramen för studien såsom "vargpositiv:smirk: )
Jag är emot ökningen av vargen, jag är helt enkelt inte för risker. Jag handlar inte på börsen, jag köpte heller inte en amstaff som sällskapshund, just pga riskfaktorn. Jag flyttade bort från Stockholm, minskade därmed en riskfaktor av fara för mina barn. Jag satsade på Islandshäst då det är en lugnare ras, riskfaktorn!!
jag kan sympatisera med känslan, det kan säkert de flesta föräldrar. Samtidigt har du säkert läst att staden är mycket tryggare att växa upp i för barn än landet? Både du och jag väljer i stället landet, kanske för att vi känner till farorna och miljön, kan se dem, sätta fingret på dem? Vi har fel, både du och jag! Att alls ha djur eller häst ökar risken markant!
Av samma orsak tar folk bilen till flygplatsen och är inte det minsta rädda. Bilbälte, airbags, hastighetsbestämmelser, fyllekörningar och hela paketet. Vi känner till det. Sedan går vi ombord på världens säkraste fortskaffningsmedel flyget och har dödsångest? (I alla fall jag
) Det är helt "fel" känsla, en helt bedövande enkelriktad statistik visar tydligt att man aldrig skall sätta sin fot i en bil. I jämförelse med flyget.
Att jag ser vargen som en riskfaktor för tryggheten, säger inte att att jag vill utrota alla vargar!!
Det jag ser framför mig när det blir fler vargar är ju att jag inte kommer att kunna säkra mina barns trygghet och det skrämmer mig. Varför ser jag det så? Därför att det redan har hänt i andra länder. Om du väljer att ur min syn, blunda och tilltror vetenskaplig kunskap så är det upp till dig.
Vargen ÄR en riskfaktor, självklart. Om den kan ta sorkar, små och stora hundar och i flock stora älgar så kan den såklart både mumsa i sig dig och mig! men för att få ordning på
hur stor risk det handlar om måste man ta till vetenskap. Att det "hänt i andra länder".... milda makter... är väl inget skäl? ALLTING har hänt i andra länder, allting har hänt här! Förbjud ALLT som kan vara en risk! Liksom med flygplanet och bilen så är det vargen framför vanliga hundar som anses vara problemet. vanliga hundar kan vi ju se och bedöma, är vana vid. I praktiken är de MYCKET farligare än vargarna. De vanliga alltså, inte macho-folkets pitbullar, som är så "varglösa" i beteendet som man någonsin kan få. (fast många ser dem som nära vargen:smirk: )
Detta handlar om okunskap och känslor, precis som flygrädsla.
Även om vi just nu i Skandinavien inte har det problemet som Ryssland har med vargar, kan det bli möjligt i framtiden.
Vad har nu Ryssland för problem med vargar???
Jag menar inte att jag är för SGT, då jag aldrig skulle kunna döda någonting om det inte var i självförsvar för mig eller mina närmsta (ursäkta, insekter är ej inräknade,de faller ofta för min hand/tidning) men jag känner ändå att jag måste kunna få försvara oss utan att hamna i fängelse? På det sättet säger regeringen att vi inte får försvara oss mot ett rovdjur. Men om sällskapshunden skulle gå till attack blir vi rekommenderade att avliva den? Det blir ju lite dubbelmoral.
Nej, det säger inte regeringen. Redan idag har du rätt att försvara dig själv mot både livshotande människor och vargar. det kallas självförsvar, nödvärn. Du har också rätt att skjuta varg i hägn om den hotar dina djur. Det finns alltså ingen dubbelmoral i detta. Att skjuta sällskapshunden som attackerar människor är helt naturligt. Den lever ju bland människor och har den fått sådan vana bör den bort.
Problemet här är ju ett helt annat. Här KÄNNER både du och jägarna att vargen är ett hot (du för dina barn, ditt liv och dina djur, jägarna för att de har en konkurrent och för älgarna) - bara för att den alls finns därute någonstans. !
Jag säger inte att man ska jaga varg för skoj skull, förstår inte syftet ? ej heller något annat vilt om det inte orsakar skada eller är för föda?
Jag tycker inte om älgar, så en ökning av dom är jag också emot, men det betyder inte att jag vill ha ihjäl alla älgar.
Vi är en del av naturen vi människor. Vad vi tycker om och inte tycker om har i alldeles för många år fått förstöra jorden. Vi är smartaste djuret på jorden och beter oss som den mest korkade varlesen i universum. Smal sak att leva sida vid sida med både älgar och vargar.
Idag jagar man varg förs skojs skull, man jagar den för att man hatar den, man förgiftar åtlar, stressjagar med skoter, lägger fällor som den fastnar i och beter sig allmänt svinigt, olagligt och för jägarna helt skamligt.
Eftersom det är farligt att flyga!! (om du går med på denna slarviga glidande objektsglidning) eller de vill få dig och alla andra att TRO att det är farligt. Det handlar i stället tror jag mer om konkurrensen och om älgarna och i viss mån jakthundarna. Det är DERAS vanor som ändras när vargen kommer tillbaka och det är dom som skriker högst (i stället för att gilla läget och bli riktiga jägare i en vildmark som kräver mer kunskap än jaktlicens och ett torn att sitta i där du kan pimpla renat och skjuta prick på en av de mänga älgar som skall ned i frysen)
Skulle jag, som du skrev, bygga rovdjursstängsel, hade mina grannar blivit vansinniga på mig och kallat mig som du skrev "jädrans stockholmare", vilket åter igen jag tycker var onödigt skrivet av dig!
Men det är ju egentligen ren sanning, det är så man blir sedd som stockholmare på landsbygden.
Ursäkta om du trodde att jag menade dig när jag sa "jädrans stockholmare", så var det inte. Jag refererade till vad jag hört så många säga ute i landet att "stockholmarna" sitter och bestämmer över landet utan att veta hur det är "i verkligheten".
Sedan tror jag att du har fel när det gäller stängslet. När vi satte upp vårat så gick det i hela byn att det där är inget "riktigt" häststaket och alla ojade sig över att det var så DYRT och man får en massa saker på sig. Så ÄR det i alla byar i hela landet. Det hör till. Nu i efterhand kan man konstatera att det stängsel som då sattes upp inte behövts lagas alls utom grindarna. vi satte upp det 1999 och än i dag står det där i en mycket viltrik del av landet. det intressanta är att några grannar börjat sätta upp staket som liknar detta. Och inte av skäl som handlar om varg. De är väl trötta på att ha hästar på bygden, att strömmen är borta med första gräset, att snön hänger ned trådarna, eller att vilt kan trassla in sig och ta med sig delar av staketet ut i skogen...
De pengarna är den bästa investeringen som gjordes på gården! Hade vi haft vargproblem skjulle nyttan blivit dubbel!
.