Allvarlig vargincident i Edsbyn

(Ljusnan)
Två unga flickor, 12-åriga Kristin Törnberg och 13 åriga Jennifer Adolfsson, svävade i förrgår i livsfara när deras hästar skenade sedan de stött ihop med två vargar på Gamla landsvägen i Edsbyn. Efter en mer än kilometerlång skräckfärd i full karriär lyckades tjejerna få stopp på sina hästar strax innan de kom upp på den starkt trafikerade 301:an.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=15260
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Russin8:

Om man skall ta detta på allvar så bode verkligen hundar förbjudas. De dödar människor varje år, även barn, de skrämmer och terroriserar och de dödar och lemlästar fler tamdjur än vargarna. För att inte tala om att de tar ihjäl varandra...

Viltstaket är inte speciellt dyrt. Räkna med 50 - 60:- per meter uppsatt och klart av proffs. Sedan har du staket som har 20 års garanti. En tredejedel av kostnaden tror jag är det staten betalar.

Staketkostnad är en kostnad jämte veterinärer, skoningar, kraftfoder, dränering, vattenkoppar, språngavgifter försäkringar etc etc i all oändlighet...

mvh

.
:bow: :bow: :bow: Eller avrätta alla män , de dödar mer människor än nåt annat djur...
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Russin8:

Om man skall ta detta på allvar så bode verkligen hundar förbjudas. De dödar människor varje år, även barn, de skrämmer och terroriserar och de dödar och lemlästar fler tamdjur än vargarna. För att inte tala om att de tar ihjäl varandra...

Viltstaket är inte speciellt dyrt. Räkna med 50 - 60:- per meter uppsatt och klart av proffs. Sedan har du staket som har 20 års garanti. En tredejedel av kostnaden tror jag är det staten betalar.

Staketkostnad är en kostnad jämte veterinärer, skoningar, kraftfoder, dränering, vattenkoppar, språngavgifter försäkringar etc etc i all oändlighet...

mvh

.

Det är inte staten som betalar det är länstyrelsen, och det är olika från län till län...
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

En flock vargar kan säkert ta en häst, men detta rör sig om två ensama vargar. Inte en fis i rymden att de ger sig på hästar.

Skulle de, mot all förmodan, göra det så morrar de inte. Biologer måste ha roligt åt detta, och jag med ;)
Tror ni att vargarna skulle morra om de ville äta dem? :rofl:

Om det nu är så att man rider bort fort från vargarna och deras jakt instinkt gör att dom följer efter, vad tror du händer om man ramlar av?
Frågan är inte spydigt ställt, utan jag undrar faktiskt vad som händer då?
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Vargen är inte ett utrotnings hotat djur!

Vi som har den runt oss måste ju få ha våra åsikter och tyvärr fungerar inte det i dag med vargen.

Jag har geväret innanför dörren... Och kommer gråben så... SGT
Era åsikter ja? Men jag har åsikter om att kvinnomisshandlare borde skjutas, då måste det ju gå att ordna :idea: Det går inte att resonera som du gör. Det är dina åsikter, men gör inget IRL av dom! :mad:

Det är den väl visst? Bra nära gränsen iaf.
Men du är inte det :devil: Skjuter du.. skjuter jag! :mad:

"Den som anser att det finns för många vargar kan ju fundera över att det i Sverige finns cirka 9 000 000 människor, 350 000 älgar, 1700 björnar och bara 150 vargar. Antalet vargar gäller dessutom sammanlagt i Sverige, Norge och Finland."

"En sammanställning från försäkringsbolaget Agria som försäkrar en tredjedel av landets hundar visar att under perioden 2000 till 2005 så skadades eller dödades 7238 hundar i trafiken, 135 av vådaskott, 84 av rovdjur och 51 av annat vilt. Svenska rovdjursföreningen har för 2005 letat artiklar som handlar om hundangrepp på tamdjur och fått fram drygt 400 skadade djur. Under samma period finns rovdjursangrepp på 367 tamdjur, främst får.
Vi ser alltså att det antagligen är betydligt fler hundar som dödas ("vådaskjuts") av de tvåbenta jägarna än av varg samt att det är fler tamdjur som rivs bara av hundar än av övriga rovdjur tillsammans."
:bow:

Om det nu är så att man rider bort fort från vargarna och deras jakt instinkt gör att dom följer efter, vad tror du händer om man ramlar av?
Frågan är inte spydigt ställt, utan jag undrar faktiskt vad som händer då?
Jadu, den springer mest sannolikt i väg. Och vargar förföljer inte hästar! :confused:
Jag har mött varg när jag ridit uppe hos mormor, och de glodde och sprang fort fort in i skogen igen. Det hör inte till vanligheten att de förföljer människor och hästar :rofl:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Nej vargen är inte ett utrotnings hotat djur. Det finns mycke varg i världen...

I ryssland är det skott pengar på varg, dom har stora problem med dom och i frankrike har dom oxå fått stora problem med för mycket varg, så utrotningshotad är den inte.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Men Russin8:

man måste ju ha mer på fötterna än "jag tycker". Om nu hästar springer när de möter något de inte gillar så lär vi ju få svårt för att möta denna fara. Hästen är ju ett flyktdjur.

Skall vi ta bort allt som gör att hästar följer sin naturliga instinkt - flykt - eller bara vargarna, för att några "tycker"att just de skall bort. Det handlar ju tror jag mest om en känsla. Man ogillar varg och då skall den bort av en massa anledningar, de flesta helt felaktiga. T ex att hästar är flyktdjur. Eller barnen, eller hundarna, eller vad det nu brukar pratas om.

Nu känner jag inte till detta fallet alls vidare men tjejerna kanske var de som blev räddast? Och vad det kan göra med hästen man sitter på vet ju alla som rider.

Då "tycker jag" att vi skall förbjuda sådana ryttare. Vad kan hända med hästar i sken, tänk om mitt barn står framför?

Nästa gång blir jag kanske själv vettskrämd av en varg vid vägkanten och vrider på ratten och kör på dig när du är på väg åt andra hållet. Vi hamnar båda på sjukhus och du väser mellan tänderna "vargar skall bort!"...

Ursäkta om jag tar fåniga exempel. Försöker bara synliggöra vad som är viktigt och vad som bara kanske är känslomässiga låsningar.

Skottpengar på varg i Ryssland? det visste jag inte. Men har de många tusen så kan det säkert uppstå behov här och där. Och då gör det ju inget om man skjuter bort problemen som kan uppstå utan fara för den genetiska basen.

Den situationen liknar i så fall inget vi har här i Sverige. Vi har grava problem med inavel och i princip inga (reella) bekymmer med de få vargar som finns.

De fyra stora rovdjuren skall finnas i landet, det är alla riksdagspartier eniga om. Det funkar ju inte om man ute i stugorna säger "visst, men inte just här". Speciellt inte om det bygger på känslomässiga grunder. Då får vi ändra på det känslomässiga med mer fakta och kunskaper.

Varg är urhäftigt och vi skall vara stolta att vi är så kloka att vi slåss för deni landet.

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag frågade bara vad som händer inte att jag tror att hästarna blir rädda så dom skenar.

Jag tycker oxå att vargen är ett urhäftigt djur, väldigt vackra, men vill inte ha dom runt knuten. Vill kunna ha mina djur ute utan att vara rädd för att dom ska bli tagna... Jag vill kunna se älg och rådjur i skogen...

Och jag är ju inte helt ensam om det...

Ett problem till är ju att man inte tar bort dom individer som ställer till det. En frisk vild varg går inte så nära människor, dom är skygga. Den vargen som är här just nu är alldeles för orädd och skapar då ännu mer ovilja mot varg. Det behövs en ändrig så man kan ta bort dessa individer, men om det är en varg från öst så kommer den inte att tas bort vad den än hittar på... Det känns ju inte så där jätte bra, med tanke på att den inom ca en månad tagit fyra hundar (visserligen jakt hundar ) och uppehåller sig väldigt nära bostads områden...

MVH
 
Senast ändrad:
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Älg och rådjur kan man ju se i skogen även om det finns varg i landet?

Om du vill ha dina djur ute utan att de blir tagna så finns det ju många andra faror som är värre än vargen konstaterade vi väl just? På egen risk har du ju dina djur ute i en livsfarlig miljö redan nu. Mer livsfarlig än någonsin vargen...

Du har rätt i att man skall ta bort djur som beter sig fel eller ställer till bekymmer. lösningen är att vi har tillräckligt stor vargstam, så att vi utan att vara rädda för den genetiska basen kan skjuta bort problemen.

Varg från öst??? Det där greppade jag inte alls. Det har mig veterligen inte importerats några vargar från öst. I alla fall inte ännu. Det är i så fall det som skulle rädda din situation, alltså friska gener, fler vargar - möjlighet att skjuta "problemvargar".

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag frågade bara vad som händer inte att jag tror att hästarna blir rädda så dom skenar.

Jag tycker oxå att vargen är ett urhäftigt djur, väldigt vackra, men vill inte ha dom runt knuten. Vill kunna ha mina djur ute utan att vara rädd för att dom ska bli tagna... Jag vill kunna se älg och rådjur i skogen...

Och jag är ju inte helt ensam om det...

Ett problem till är ju att man inte tar bort dom individer som ställer till det. En frisk vild varg går inte så nära människor, dom är skygga. Den vargen som är här just nu är alldeles för orädd och skapar då ännu mer ovilja mot varg. Det behövs en ändrig så man kan ta bort dessa individer, men om det är en varg från öst så kommer den inte att tas bort vad den än hittar på... Det känns ju inte så där jätte bra, med tanke på att den inom ca en månad tagit fyra hundar (visserligen jakt hundar ) och uppehåller sig väldigt nära bostads områden...

MVH
Jag tror snarare att det är större risk att vargen kommer in i samhällen när jägare har skjutit nån av alfavargarna och de blir förrvirade. Om vi låter dem vara så får nog vi också vara ifred.'
Precis som med älgjakten sk " skyddsjakt", för att vi ska slippa krocka med älgar. De är väl aldrig så mycket älgolyckor som under älgjakten då de drivs ut efter vägar och kalvar och kor springer förvirrat och letar efter varann.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Skottpengar på varg i Ryssland? det visste jag inte. Men har de många tusen så kan det säkert uppstå behov här och där. Och då gör det ju inget om man skjuter bort problemen som kan uppstå utan fara för den genetiska basen.

De fyra stora rovdjuren skall finnas i landet, det är alla riksdagspartier eniga om. Det funkar ju inte om man ute i stugorna säger "visst, men inte just här". Speciellt inte om det bygger på känslomässiga grunder. Då får vi ändra på det känslomässiga med mer fakta och kunskaper.

Varg är urhäftigt och vi skall vara stolta att vi är så kloka att vi slåss för deni landet.

mvh

.
Det är inga skottpengar på varg i Ryssland. (kollat upp med rysk kollega inom wwf :angel: )

Håller med om att de SKA finnas!
Vi ska vara stolta.

Vill kunna ha mina djur ute utan att vara rädd för att dom ska bli tagna...

Frågan är då.. vart? Någon som har djur i norrland säger samma sak, någon i dalarna, någon i skåne, någon här och där. Så VAR får de vara enligt dig? Det finns alltid nån bonde/ren"uppfödare"/hästhållare osv osv nånstans. Så VAR får de vara?
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Det är inga skottpengar på varg i Ryssland. (kollat upp med rysk kollega inom wwf :angel: )

Min mans morfar är en högt uppsatt Jurist och kunnig inom jägarförbundet. Han blev specialinbjuden till Ryssland i våras tillsammans med min Svärmor (min mans mor dvs)för att delta i en jakt på varg. Det som framkom då var, som någon ovan redan skrivit, att de ansåg oss tokiga som ville öka stammen av varg i Sverige. I Ryssland finns det gott om varg och de utgör ett problem där. Informationen de fick var att vargen ger sig på, i denna ordning, först barnen, sedan kvinnorna och sist männen.

Det jag hoppas på är ju att intelligensen hos vargarna i Ryssland är så pass mycket "Före" våra dumsnälla vargar i Sverige? I Ryssland har de speciella vargjägare som spårar varg och under mina släktingars vecka av spaning så skymtade de en varg endast en gång. De omringade vargen i en dunge, men när de gick igenom dungen var vargen försvunnen. Då har de alltså överskott av varg i Ryssland... Vargspanarna skrattar åt våran sk kontrollerade vargstam, vi har ju sändare på våra vargar. Deras svar var:*hehe...om vi här har överskott av varg och spanar/jagar i 6 dagar utan lycka, tror ni verkligen att ni kan räkna era??*

Naivt eller...?

Nåja, vill ni veta namn och ringa upp för att bekräfta detta så PM'a mig så lämnar jag ut informationen.

Jag ser faktiskt mitt liv som viktigare vargens liv och det är nog så de flesta människor tänker, varför skulle inte vargen tänka likadant fast tvärtom?

Jag håller däremot med vissa här på forumet, jag tycker att "onda" människor/djur inte heller ska leva, men som vanligt så är det ju inte upp till mig. Jag kan dock ha åsikter om våran politik och utförandet av denna.

Vi människor fungerar ju lite konstigt, vi reagerar inte förrän något grovt har hänt, lika lite som vi lyssnar på någon som säger att världen går under i morgon, vi kommer fortfarande gå till jobbet imorgon och låtsas att vi inget hört...

Vargen blev för många hundra år sedan utrotad då den utgjorde ett hot (enligt människan). Men någon ansåg att den ändå skulle finnas i våran natur och därför planterade man in nya djur i Sverige. Så någon urvarg finns inte, den är inplanterad...

Att stå mitt emot en varg eller björn gör nog att man tänker till en extra gång, om de är gulliga eller om de är farliga? Dödar man vargen/björnen om den attackerar eller ser man sig själv som ett lägre stående djur och låter dig dödas?

Ja vet vad jag gör iallafall.... den får vara hur gullig som helst!
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Islandsmalin:

"Det som framkom då var, som någon ovan redan skrivit, att de ansåg oss tokiga som ville öka stammen av varg i Sverige. I Ryssland finns det gott om varg och de utgör ett problem där. Informationen de fick var att vargen ger sig på, i denna ordning, först barnen, sedan kvinnorna och sist männen"

"De" var alltså jägare i Ryssland. Man kan förmoda att de är lika positivt inställda till varg som jägareförbundet i Sverige:smirk:
Inget argument. Visar bara att man är lika trångsynt i ryssland som i Sverige och tycker människa och människas hund alltid har företräde.

"Informationen" är också ett stycke dravel. Varför sprida denna typ av amsagor ?? Först barnen, sedan kvinnorna, sist männen. Ja, det finns säkert belagt i studier:rofl:

Vidare:

"Vargen blev för många hundra år sedan utrotad då den utgjorde ett hot (enligt människan)"

från siten "de 5 stora" kan man läsa om orsak och verkan i vargens historia i Sverige:

"- - - under 1700-talet antagligen ännu flera tusen vargar i Sverige. Men i och med att bönderna fick lagstadgad jakttid 1789, och därmed rätt att jaga älg, hjort, vildsvin och rådjur på sina egna marker, så minskade vargens viktigaste bytesdjur kraftigt. På 1840-talet fanns rådjuret till exempel till slut bara kvar på några enstaka gods i Skåne, och älgen hade blivit en stor sällsynthet i hela landet.

Detta innebar att vargen fick det allt svårare att försörja sig på viltkött. Eftersom människan samtidigt började ha mer och mer boskap skogen, började vargen intressera sig mer för tamdjuren än tidigare.

Många familjer drabbades hårt av vargangrepp på sin boskap."

Läser man ovanstående så börjar alltså varg och människa konkurrera om viltet. Om viltet börjar tryta och det blir en "vargavinter" så ryker såklart de tamdjur som människan börjat placera ut i skogen. Man utrotade alltså inte vargen för att den var "ett hot". I dagsläget så är ju knappast denna konkurrans aktuell. Vi har MASSOR av älg i skogarna:smirk:

Du skriver vidare:

"I Ryssland har de speciella vargjägare som spårar varg och under mina släktingars vecka av spaning så skymtade de en varg endast en gång. De omringade vargen i en dunge, men när de gick igenom dungen var vargen försvunnen. Då har de alltså överskott av varg i Ryssland... Vargspanarna skrattar åt våran sk kontrollerade vargstam, vi har ju sändare på våra vargar. Deras svar var:*hehe...om vi här har överskott av varg och spanar/jagar i 6 dagar utan lycka, tror ni verkligen att ni kan räkna era??* "

Slutsatsen verkar inte helt självklar. Har man verkligen "vargöverskott" eller ljuger man för att kunna utota alla de där MÅNGA, FARLIGA hemska vargarna som ÄTER BARNEN FÖRST. (och viltet, och hundarna...) Verkar vara ren desinformation.

Du skriver också:

"Jag ser faktiskt mitt liv som viktigare vargens liv och det är nog så de flesta människor tänker, varför skulle inte vargen tänka likadant fast tvärtom? "

Om jag såg mitt liv viktigare än ditt så är det OK om jag skjuter dig då? Vad är det som krävs för att man skall få själva rätten? I detta fallet så vill du tydligen ta livet av vargen TROTS att den inte utgör någon fara för ditt liv. Hur förklarar du det?
Vad beträffar hur vargen tänker tror jag den tänker som de flesta andra djur. DVS de sköter sitt på det sätt som evolutionen format dem. Jag är helt säker på att den inte tänker arga, moraliserande, okunniga förutfattade saker om andra djur inklusive människan. Det är vi nog helt ensamma om.

Vidare:

"Jag håller däremot med vissa här på forumet, jag tycker att "onda" människor/djur inte heller ska leva, men som vanligt så är det ju inte upp till mig. Jag kan dock ha åsikter om våran politik och utförandet av denna."

Du är alltså för dödsstraff? Om "det som vanligt inte är upp till dig", varför har du då åsikter om vargarna? På vilket sätt tycker du att man skall påverka i politiken? Genom att sprida desinformation och spela på människors inneboende rädslor? eller ta reda på tillgänglig information, fakta, historieskrivning och dra slutsatsen alla andra (som inte har gröna kläder och jakthund) dragit: Rovdjur är viktiga i ekosystemet och vargen är ej farlig. (utom i ryssland då kanske;)

Vidare:

"Men någon ansåg att den ändå skulle finnas i våran natur och därför planterade man in nya djur i Sverige. Så någon urvarg finns inte, den är inplanterad..."

Den har alltid funnits i våran natur. Tillfälligt så utrotade man den av okunskap och traditionell mänsklig dumhet. Men som alla arter som lever naturligt vissa miljöer så kom den igen. Såhär skriver siten "de 5 stora"

"Genom att studera vargarnas gener har man kunna bevisa att den vargstam som idag finns i Sverige och Norge inte har direkt släktskap med de vargar som funnits här tidigare. De har heller inte närmare släktskap med vargar från djurparkerna, utan har en genuppsättning lik den som finska/ryska vargar har.
Foto: Staffan Widstrand

De envisa rykten som hävdat att vargarna stammar från svenska djurparksvargar, som planterats ut från någon svensk djurpark, har med hjälp av dessa DNA-analyser alltså slutligen på ett vetenskapligt sätt kunnat konstateras vara inget annat än just rykten, skrönor eller "råttan-i-pizzan"-historier.
Den första föryngringen i den nyinvandrade vargstammen skedde såvitt man vet 1983 i värmländska Nyskoga. De vargar som idag finns i Skandiavien härstammar alla från dessa två vargar, plus en tredje varg som vandrade in 1990-1991. Denna varg kom också från Finland/Ryssland. Allt detta vet forskarna säkert genom genetiska analyser av deras DNA."

Man kan alltid hävda att "någon" planterat ut dessa vargar för att de skulle finnas i vår natur. Hallå, de har alltid funnits i vår natur! Förr var den svenska vargen på plats och de fåtal finska/ryska vargar som kom in mötte upptagna revir. Då sker ingen stor genförändring eller inströmning av varg. Nu var det "tomt" i landet och de som vandrade in fick fäste. Det är en liiite troligare idé än alla de konspiratoriska sagor som många föreslår.

Vidare:

"Att stå mitt emot en varg eller björn gör nog att man tänker till en extra gång, om de är gulliga eller om de är farliga? Dödar man vargen/björnen om den attackerar eller ser man sig själv som ett lägre stående djur och låter dig dödas"

Nu har du tappat mig fulltsändigt. En Varg och en Björn är diametralt olika i sina förhållningssätt framför allt till människan. En björn är FARLIG och man får vara klok och lugn om man möter den i skogen. Trots det är det få människor som råkar illa ut.

En varg ser du som regel aldrig och ingen människa har någonsin i modern tid stått inför valet att lägga sig ned frivilligt och dö som "ett lägre stående djur" eller att döda vargen om den attackerar. Amsagor, igen. Fel tankeidé, igen och vem i hela friden i debatten ser vargarna som "gulliga"? Är det vad de kunniga i Ryssland sa?

Eller är det vad din mans morfar tror om de som inte jagar? det är ju bara jägare som begriper sig på naturen:cool:

Sorry tonen, ibland blir det bara lite mycket.

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag ser faktiskt mitt liv som viktigare vargens liv
Det är det inte, vad du än tycker. Jag värderar tom vargen mer. Korkade människor finns det gott om.

Att stå mitt emot en varg eller björn gör nog att man tänker till en extra gång, om de är gulliga eller om de är farliga? Dödar man vargen/björnen om den attackerar eller ser man sig själv som ett lägre stående djur och låter dig dödas?

Ja vet vad jag gör iallafall.... den får vara hur gullig som helst!
Jotack jag har stått öga mot öga med både varg och björn, och de har aldrig ens gjort en antydan att attackera. :smirk: De tittar någon sekund, och springer bortåt. OM tex en björn skulle attackera skulle jag försöka fly, OM jag va absolut tvungen skulle jag såklart skjuta. Men jag skulle skjuta om en människa anföll mig också.


Slutsatsen verkar inte helt självklar. Har man verkligen "vargöverskott" eller ljuger man för att kunna utota alla de där MÅNGA, FARLIGA hemska vargarna som ÄTER BARNEN FÖRST. (och viltet, och hundarna...) Verkar vara ren desinformation.
Håller med, är övertygad om att det till stor del är så.

Du skriver också:

"Jag ser faktiskt mitt liv som viktigare vargens liv och det är nog så de flesta människor tänker, varför skulle inte vargen tänka likadant fast tvärtom? "

Om jag såg mitt liv viktigare än ditt så är det OK om jag skjuter dig då? Vad är det som krävs för att man skall få själva rätten? I detta fallet så vill du tydligen ta livet av vargen TROTS att den inte utgör någon fara för ditt liv. Hur förklarar du det?
Håller med där också. Det låter på vissa som att de skulle skjuta så fort de såg en varg, "bara för att". Idiotiskt! :mad:

Nu har du tappat mig fulltsändigt. En Varg och en Björn är diametralt olika i sina förhållningssätt framför allt till människan. En björn är FARLIG och man får vara klok och lugn om man möter den i skogen. Trots det är det få människor som råkar illa ut.
Björnar är nog farligare, men som jag skrev ovan så har jag aldrig vart med om någon attack. Det har väl hänt om en björn vart skadeskjuten, men nog fan skulle jag också bli arg då :angel: :devil:
Pappa har jagat i 35 år och jag jagar ibland, det har aldrig hänt att någon varg lr björn attackerat. Dock en arg rådjursbock :angel:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Nej inte importerade utan sådana som kommit från stammar utanför den svenska. Alltså vargar som har invandrat till sverige och då inte är släkt med den svenska stammen.

Och mina djur är inte ute i en livs farlig miljö när dom går i sina hagar med bra staket...

MVh Russin8
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Det är konstigt, att så fort vi som inte vill ha varg säger något så är det en skröna. Men det ni säger är alltid sant...


MVH Russin8
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp