Alltid samma ryttare som blir placerade

Sv: Alltid samma ryttare som blir placerade

Gammeln skrev:
Därför att det är iordningställt.........och vem ändrar på ett vinnande koncept :angel:

Dom som vill utvecklas lite kanske, det är ju inte särskilt mycket av ett vinnande koncept att hela tiden sitta och rida 90cm och 1m, det kallar jag bara ett dåligt och outvecklande koncept att aldrig nå högre än det lägsta man kan rida på tävling idag:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

fio. skrev:
Nej det är inte bara du som tycker så! Utomlands tycker man inte så heller utan där delas ryttarna in i olika kategorier baserat på hur många poäng dom har och då får dom inte rida dom lägsta tävlingarna längre utan flyttas upp ett snäpp, dvs man kvalar som ryttare upp i nivåerna därför har bl a Tyskarna många beridare hos sig eftersom toppryttarna inte får sitta och rida på dessa tävlingar. Dom har ju det systemet att proffsen och amatörerna inte skall mötas i samma klasser eftersom dom inte tävlar på lika villkor.

Här i Sverige är det är bara sådana som inte kan komma längre i sin karriär som sitter och tävlar år ut och år in på dessa tävlingar och dom utvecklas inte särskilt mycket heller som ryttare utan förblir rätt kassa :smirk:

Men man behöver ju inte vara en kass ryttare för att man rider endast lokala, eller??

Jag snurrade bara runt på lokala förra året med min 4åring för han fick ju inte gå annat :angel:

Jo :devil: Missuppfattningarnas mästare gå och lägg dig, det är sent för dig nu :angel:

fio. skrev:
Jo :devil: Missuppfattningarnas mästare gå och lägg dig, det är sent för dig nu :angel:

Och så har jag fått luftrörskatarr :cry:

Är nog lite trött nu efter alla diskutioner om svartlöner hit och dit.

Jag är skattesmitare, finns det någon rehab för det tror du??? ;)

Hästen kommer förhoppningsvis nästa vecka :bump: Undrar om svrf får hicka när jag registrerar en till lika gammal och med samma stam och mamma?? :angel: Undrar om de får samma licensnummer ?

fio. skrev:
Dom som vill utvecklas lite kanske, det är ju inte särskilt mycket av ett vinnande koncept att hela tiden sitta och rida 90cm och 1m, det kallar jag bara ett dåligt och outvecklande koncept att aldrig nå högre än det lägsta man kan rida på tävling idag:smirk:
Själv föredrar jag att starta på landsorten och vara bland dom 3 första än att ge mig in i "eliten" och få sista pengarna eller inga alls :crazy:

Gammeln skrev:
Själv föredrar jag att starta på landsorten och vara bland dom 3 första än att ge mig in i "eliten" och få sista pengarna eller inga alls :crazy:

Oupps :smirk:

Visst vågar man inte så är det ju inte ens någon ide att försöka.

Bättre att göra ett försök än att vara kaxig och inte försökt :devil:

Brukar du verkligen vara bland de tre bästa?? Trodde du bara åkte runt och Tittade på tävlingar, eller det var tredjen in på läktaren du menade

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
Nä där håller jag inte med dig för de olika statusarna på tävlingen dvs lokal/regional/nationell/elit står för att svårighetsgraden är bra mkt mer skärpt från den ena till den andra statusen

Jag håller med om att det ÄR skillnad, men det SKA inte vara det! En klass är en klass, punkt slut. Det finns ingenstans bestämt att en regional 1.10 ska vara svårare än en lokal 1.10. Svårigehetsgraden är självklart skärpt på en regional tävling eftersom det får vara högre klasser. Men man får t ex ha 0.90 på en regional tävling också - ska då den vara svårare än en 0.90 på en lokal tävling?? Nä, det ska den inte för 0.90 ska alltid vara 0.90.

Om man sen ser till unghästar som ska kvala till championaten så får de ju kvala på vilken status de vill, alltså ska statusen på tävlingen inte ha någon betydelse! Annars skulle det ju bli orättvist.

San Q skrev:
Jag håller med om att det ÄR skillnad, men det SKA inte vara det! En klass är en klass, punkt slut. Det finns ingenstans bestämt att en regional 1.10 ska vara svårare än en lokal 1.10. Svårigehetsgraden är självklart skärpt på en regional tävling eftersom det får vara högre klasser. Men man får t ex ha 0.90 på en regional tävling också - ska då den vara svårare än en 0.90 på en lokal tävling?? Nä, det ska den inte för 0.90 ska alltid vara 0.90.

Om man sen ser till unghästar som ska kvala till championaten så får de ju kvala på vilken status de vill, alltså ska statusen på tävlingen inte ha någon betydelse! Annars skulle det ju bli orättvist.

Tja du championaten är ju klassade som elit eller som nationella så visst har statusen betydelse.

Vi kvalade vår 5åring till falsterbo och han kvalade nationellt och jag kan ju säga att det blev en smärre chock att komma dit från nationell tävling.

Du får inte kvala i lokal om det inte gäller en 4åring dvs

Nä, det är klart att du inte kan kvala annat än en 4-åring på lokaltävling eftersom det bara finns upp till 1.10 där..... Men t ex just en 4-åring kan du ju kvala på antlingen lokal eller regional, det spelar ingen roll. OM det nu skulle vara så att en lokal 1 m-klass ska vara lättare än en regionl 1 m så skulle dettta ju inte vara tillåtet.

Championaten i sig är ju på nationell eller elittävling, men fortfarande så ska en klass vara en klass, oavsett status på tävlingen! Annars gör banbyggaren fel.

Tanken är ju att det ska vara så. Men i praktiken är det tyvärr inte det!
Som jag tidigare skrev, så beror svårigheten ofta på vilken banbyggare som bygger!

Så för mig är enda skillnaden på en 1,10 lokal och en 1,10 regional att man får premie på regional men inte lokal.

Fast jag tror nog att det är så att man får ha fler antal hinder på de olika statusarna och att man får tex ha trekombination på nationell 120 men inte på regional etc.

Nu vet jag inte exakt men jag vet att det finns regler för antal hinder och så..

olgaklara skrev:
Fast jag tror nog att det är så att man får ha fler antal hinder på de olika statusarna och att man får tex ha trekombination på nationell 120 men inte på regional etc.

Nu vet jag inte exakt men jag vet att det finns regler för antal hinder och så..

Jodå, man får vist ha trekombination på en regional 1.20. Inte så ofta de har det men man får. Antalet språng, hinderhöjd, tempo etc är precis detsamma, oavsett status på tävlingen. Det är banbyggaren som gör skillnad på klass och klass. Vissa banbyggare, inte alla...

olgaklara skrev:
Oupps :smirk:

Visst vågar man inte så är det ju inte ens någon ide att försöka.

Bättre att göra ett försök än att vara kaxig och inte försökt :devil:

Brukar du verkligen vara bland de tre bästa?? Trodde du bara åkte runt och Tittade på tävlingar, eller det var tredjen in på läktaren du menade

:rofl: Nä det är ju JÄTTEMYCKET bättre att vara med i 90cm hela livet och vara bland dom 3 bästa än att rida i Världscupen :angel:

/fio som faktiskt var 3:a i 110 härom veckan utan att för den saken skull skapa en grattistråd om hur bra jag är :smirk:

fio. skrev:
:rofl: Nä det är ju JÄTTEMYCKET bättre att vara med i 90cm hela livet och vara bland dom 3 bästa än att rida i Världscupen :angel:

/fio som faktiskt var 3:a i 110 härom veckan utan att för den saken skull skapa en grattistråd om hur bra jag är :smirk:

wow :banana:

Grattis!!!!!

;)

Gammeln skrev:
Fast det stämmer ju inte riktigt, för dagen är det både lättare och komma med på valla och motståndet är minst lika bra om inte värre landsortbanorna... iallafall här ikring :smirk:

Jag tycker så synd om min kompis som har en travare. Du håller väl också på med trav?
I allafall så måste det ju vara trist att inte ens veta om man får vara med och tävla när hästen går kanon och är startklar!
Kompisens häst har inte fått tävla på skitlänge, för han har inte kommit med i ngt lopp de anmält till!
Det känns jättelyxigt för mig som bara väljer tävling, anmäler och är med.
Måste ju vara skittrist för travfolket att inte veta NÄR pålle får starta!

kopparberg skrev:
Jag tycker så synd om min kompis som har en travare. Du håller väl också på med trav?
I allafall så måste det ju vara trist att inte ens veta om man får vara med och tävla när hästen går kanon och är startklar!
Kompisens häst har inte fått tävla på skitlänge, för han har inte kommit med i ngt lopp de anmält till!
Det känns jättelyxigt för mig som bara väljer tävling, anmäler och är med.
Måste ju vara skittrist för travfolket att inte veta NÄR pålle får starta!
Oh ja, dåligt med startpoäng är ingen hit :smirk:

San Q skrev:
Jodå, man får vist ha trekombination på en regional 1.20. Inte så ofta de har det men man får. Antalet språng, hinderhöjd, tempo etc är precis detsamma, oavsett status på tävlingen. Det är banbyggaren som gör skillnad på klass och klass. Vissa banbyggare, inte alla...

Häruppe är det OFTAST trekombination på regionala 120-klasser... :D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 021
Senast: netia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka