Alltid samma ryttare som blir placerade

Sv: Alltid samma ryttare som blir placerade

LitenIsa skrev:
Måste bara få fråga för jag fattar inte riktigt resonemanget.

Får du en kick av att göra samma sak om och om igen och att känna dig duktig (när du gör samma sak du gjort flera år).

Skulle det inte vara en STÖRRE kick att komma över gränsen och våga gå upp en klass. Är det rosetterna som ger dig en kick kan du ju lika väl köpa en bunt på Börjes och ge dig själv en varje morgon så har du ju jämt den där kicken. ;)

Har du inga mål med din ridning? Eller räknas målen i antal rosetter? :confused:

que??

Man tävlar väl för att vinna?? När man kommit till den gränsen!

Jag utbildar alla hästar i klassen först genom att rida felfria rundor, när de gjort ett par sådana rider jag på tid och när de klarar det så går jag upp OM hästen har förmågan dvs.

Tävling ÄR tävling oavsett klass

Håller helt med dig, jag tävlar absolut för att vinna. Annars kunde jag lika gärna stannat hemma, såvida det inte är en unghäst eller en orutinerad häst som "bara" ska komma runt på ett behagligt sätt förstås.
När hästen känns klockren på en höjd så vill jag ha upp den ett snäpp. Det är det som är spänningen. ;)
Men jag förstår absolt att alla inte vill hoppa högt och att vissa tävlar bara för att det är kul även om det inte är min grej.

*lånar knapp*

Jag kan inte heller förstå varför det är fult att rida för att vinna... Oavsett om det är 0.90 (som jag egentligen tycker alltid skulle vara clear round alltid för att alla felfria skulle få "vinna"...) eller om det är 1.50 så är det ju snabbaste tiden och minst fel som vinner. Ibland är hästen eller ryttaren inte riktigt klar att rida riktigt fort, men en bra galopp och lite korta vägar brukar räcka till placering om man är nolla. Sen är det ju upp till var och en om man vill satsa på en topp-placering eller inte. Jag brukar satsa! Ibland går det åt skogen, ibland håller det.....

Själv tävlar jag för att jag tycker att det är kul. Är det för dåligt väder eller om jag inte känner mig på hugget så brukar jag stryka mig. Eller om det är jättemycket starter så rider jag bara en klass. Just därför att jag vill att det ska vara KUL! Jag tävlar lagom ofta, kanske en gång i månaden under säsongen. Oftast hoppning, men även dressyr och fälttävlan då och då. Men NÄR jag tävlar så vill jag ALLTID vinna! Inte för att jag gör det så ofta, men ändå.... Jag VILL vinna!! Eftersom jag inte tävlar så ofta så provar jag inte att gå upp en klass så ofta heller. Jag vill ju ha kul....

Har man en häst med kapacitet för 1,20 (dvs inte en som går på gränsen för sin kapacitet och klättrar runt), så tycker jag steget mellan 1,00 och 1,10 är större.

Fast det håller jag inte med om. Eftersom 120 endast finns med på regional tävling här nere så är allt i princip svårare.

110 kan man rida på lokal tävling och där brukar det inte vara så svårt

olgaklara skrev:
Jag tycker faktiskt att det är enorm skillnad på 110 och 120cm! Det steget är nog det allra största faktiskt.

Alla har vi olika åsikter, fine. Det kan jag respektera, kan du?

olgaklara skrev:
Tycker mer att det låter som om någon är avis på att andra vinner :angel:

Antar att det är mig du menar med någon eftersom det var mig du citerade!?! Kan berätta att jag inte ens vart ute på nya hästen och tävlat än så jag har ingen aning om hur vi kommer placera oss. Har inte som mål att vinna såpass små klasser iaf, dom är mer till för utbildning för hästen. Alltså är jag inte avis, har ingenting att vara avis på.

jag menar inte att det är fel att vliha vinna, men det finns folk här omkringsom har ponnyer (mest) med bra kap som iaf sitter och rider de lätta klasserna varje helg bara för att vinna, jag tycker bara att det är ett patetiskt rosett jagande.

Det är väl klart man tävlar för att vinna. Har väl aldrig påstått något annat.

Men själv vill jag gärna gå upp ett snäpp när jag känner att vi har tagit ut så mycket vi kan på den nivå vi befinner oss. Mitt mål är att komma vidare och inte sitta och nöta i 90 klasser 10år med samma häst bara för att vi vinner hela tiden.

Men viljan är fri och alla för göra som dem vill. ;)

Det är ju den logiska varianten. Att lokal ska vara lite lättare än regional alltså.
Men på mina "breddgrader" är det inte så! En 1,10 på lokal kan ibland vara svårare än en 1,10 på en regional! Allt beroende på vilken banbyggare klubben i fråga har!

det där kan jag hålla med om, dock har jag mest erfarenheter av ponny då och en LB regional är mycket lättare än LB lokal tycker jag, det är bara motståndet som brukar vara ngt svårare, men banorna brukar vara lättare. Vilket för min del är mycket förvånande.

tjao.. på våran klubb har vi en typisk rosettplockare :smirk:
h*n hoppar helgen innan LB-LA och vinner (blev då uppflyttad från LB)
sen på klubbhoppningen får hon hoppa 80-90 med omhoppning (och vinner såklart)
:smirk: kanske har det ngt att göra med att hennes *** var tävlingsledare?

Att gå ner så mkt i klass skulle jag inte tycka gav någonting.
Det är ju att gå ner MÅNGA nivåer!

Såvida det inte är att gå ner ett snäpp för att rida KM, då känns det ok tycker jag. Just KM känns lite speciellt för mig!
Och om man ser till hoppning och att man går ner ett snäpp, så är det ju inte per automatik så att man vinner.
För hoppar man tex 1,20 på tävling och går ner till 1,00, så kan det ju i klubben finnas många som ofta vinner 1,00. Och då har man ju som "1,20 ryttare" faktiskt inte ngn stor fördel.

I klubben jag förut tävlade för var det ett jäkla tjafsande så fort jag red KM! Det var orättvist, det var fusk osv, osv att jag red.
Nu var jag och min dåvarande häst knappast några svårklassämnen, vi red 1,00 och 1,10, med MKT få placeringar i 1,10. Och KM gick i 0,90 eller 1,00.
Att jag ofta vann KM berodde inte på att jag var så jääääättebra, det berodde faktiskt enbart på att jag var SKAPLIGT ensam om att lägga ner både tid och pengar på att träna! De flesta andra verkade tro att framgång, vare sig den var i utveckling eller rosetter, den skulle komma gratis! :smirk:

En gång red jag dressyr-KM på min då 5-åriga häst. Och TOM DÅ så började det gläfsas om "fuskigt" och sådant!
Han är alltså inriden sent, jag började inte förrän han var 3,5, och då tog jag det mkt lugnt.
Där jag ska starta på en häst som aldrig varit på en tävlingsplats, bara vad han skulle göra när han "i pressad situation" var helt solo i ridhuset var ju ngt man inte visste!
Jag blev så förbannad när det tuggats nog länge om "fuskigt" att jag rev i att det stod var och en fritt att köpa en sådan häst som jag hade, då kunde de också vara så självklara segrare som "gnällarna" ansåg jag var!

Fö så var det ingen som gnällde när jag var bussig och lånade ut mina hästar till andra (även ridskoleryttare) till just KM. Då var man bra att ha minsann! :smirk:

starcraft skrev:
det där kan jag hålla med om, dock har jag mest erfarenheter av ponny då och en LB regional är mycket lättare än LB lokal tycker jag, det är bara motståndet som brukar vara ngt svårare, men banorna brukar vara lättare. Vilket för min del är mycket förvånande.

Märkligt. Så är det inte häromkring. Det är ett stort steg mellan Lok LB och reg LB. Både vad gäller antalet maxade hinder på både bredd och höjd och på banan. Antalet svårigheter stiger rejält på den reg. Svårare linjer och det krävs betydligt mer av ryttaren.

En lokal LB blir ju ofta bara "högre" än LC. Reg LB blir ofta bara "lägre" än LA.

Idasagare skrev:
Märkligt. Så är det inte häromkring. Det är ett stort steg mellan Lok LB och reg LB. Både vad gäller antalet maxade hinder på både bredd och höjd och på banan. Antalet svårigheter stiger rejält på den reg. Svårare linjer och det krävs betydligt mer av ryttaren.

En lokal LB blir ju ofta bara "högre" än LC. Reg LB blir ofta bara "lägre" än LA.

Där håller jag med fullt ut. Och det är även så som det skall vara.

Det märkte jag när vi åkte runt med 5åringen och kvalade att på en 120cm reg var det väldigt enkelt medan på nationell 120 blev det genast betydligt svårare med bla 2st kombinationer och 11 hinder motsvarande en kombination och 9 hinder på regional

Idasagare skrev:

Jag håller mer om att i de flesta fall är det skillnad på reginal 1.10 och lokal 1.10, men jag anser att det är helt fel! En klass är en klass oavsett vilken status det är på tävlingen. Det är fel av banbyggaren att att göra skillnad på regional och lokal. Eller regional och nationell för den delen... Om jag känner att jag är säker i 1.10 på lokaltävling så ska jag kunna åka på en regional tävling och inte då möta en 1.10 som är mycket svårare.

Sen ibland på tävlingar som ofta bara har lokaltävling så är 1.10 dagens huvudklass och plötsligt tar banbyggaren i allt vad han/hon orkar. Vad händer? Jo, det bli jättemycket fel....

hästig skrev:
Jag är ganska ny på det här med hoppning och har bara hoppat i ca 1 år och tävlar i de lägsta klasserna med min häst. Det verkar vara samma ryttare som alltid vinner eller blir placerade vid varje tävling. Har ibland tittat på resultat från förra året och då ser man samma ryttare vinna 90cm eller 1 m klasserna. Varför flyttar dom inte upp i klasserna så att nybörjare får en chans? Det kan ju inte vara direkt utmanande för dem att alltid rida 90cm och 1 m klasserna och alltid placera sig. Är det bara jag som tycker så?
Därför att det är iordningställt.........och vem ändrar på ett vinnande koncept :angel:

San Q skrev:
Jag håller mer om att i de flesta fall är det skillnad på reginal 1.10 och lokal 1.10, men jag anser att det är helt fel! En klass är en klass oavsett vilken status det är på tävlingen. Det är fel av banbyggaren att att göra skillnad på regional och lokal. Eller regional och nationell för den delen... Om jag känner att jag är säker i 1.10 på lokaltävling så ska jag kunna åka på en regional tävling och inte då möta en 1.10 som är mycket svårare.

Sen ibland på tävlingar som ofta bara har lokaltävling så är 1.10 dagens huvudklass och plötsligt tar banbyggaren i allt vad han/hon orkar. Vad händer? Jo, det bli jättemycket fel....

Nä där håller jag inte med dig för de olika statusarna på tävlingen dvs lokal/regional/nationell/elit står för att svårighetsgraden är bra mkt mer skärpt från den ena till den andra statusen

San Q skrev:
Om jag känner att jag är säker i 1.10 på lokaltävling så ska jag kunna åka på en regional tävling och inte då möta en 1.10 som är mycket svårare.
Men så funkar det ju inte. Då är det ju meningslöst att ha lokal resp regional. Då skulle det ju isf bara heta 1.10. Men nu är det ju så att man sållar bort lallarna genom att göra skillnad på lokal o regional :smirk:

hästig skrev:
Jag är ganska ny på det här med hoppning och har bara hoppat i ca 1 år och tävlar i de lägsta klasserna med min häst. Det verkar vara samma ryttare som alltid vinner eller blir placerade vid varje tävling. Har ibland tittat på resultat från förra året och då ser man samma ryttare vinna 90cm eller 1 m klasserna. Varför flyttar dom inte upp i klasserna så att nybörjare får en chans? Det kan ju inte vara direkt utmanande för dem att alltid rida 90cm och 1 m klasserna och alltid placera sig. Är det bara jag som tycker så?

Nej det är inte bara du som tycker så! Utomlands tycker man inte så heller utan där delas ryttarna in i olika kategorier baserat på hur många poäng dom har och då får dom inte rida dom lägsta tävlingarna längre utan flyttas upp ett snäpp, dvs man kvalar som ryttare upp i nivåerna därför har bl a Tyskarna många beridare hos sig eftersom toppryttarna inte får sitta och rida på dessa tävlingar. Dom har ju det systemet att proffsen och amatörerna inte skall mötas i samma klasser eftersom dom inte tävlar på lika villkor.

Här i Sverige är det är bara sådana som inte kan komma längre i sin karriär som sitter och tävlar år ut och år in på dessa tävlingar och dom utvecklas inte särskilt mycket heller som ryttare utan förblir rätt kassa :smirk:

Gammeln skrev:
Men så funkar det ju inte. Då är det ju meningslöst att ha lokal resp regional. Då skulle det ju isf bara heta 1.10. Men nu är det ju så att man sållar bort lallarna genom att göra skillnad på lokal o regional :smirk:

Är det därför du enbart besöker lokala tävlingar då :smirk:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 021
Senast: netia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka