Alltid samma ryttare som blir placerade

Sv: Alltid samma ryttare som blir placerade

Det har funnits på stor häst, men togs bort för flera år sedan.
För det slog så enormt snett! På ponny är det lite en annan sak, vid viss ålder får man ju inte rida B-ponny längre, och vid 18 så får man ju inte rida ponny alls längre.

På stor häst blev de uppklassade aldrig av med sina uppklassningspoäng! Om de inte lät bli att tävla i jag vill minnas 1,5 år, då "raderades" uppklassningspoängen bort.
Dessutom så finns det ju hästar som inte har kapacitet för högre klasser än de går, så de fick helt enkelt sluta tävla! Vilket ju inte alls är ngn höjdare!
Så på den tiden var det många ekipage som inte hade kap (eller mod hos ryttaren) att starta högre klass, så de enda tävlingarna de kunde rida var de som hade klasser som var sk "öppna", dvs de fick starta fast de hade för mkt poäng.

Tänk vad trist för de duktiga ekipagen! Att få sluta tävla pga att hästen inte hade kapacitet att gå upp ett snäpp!
Dessutom har det ju numer blivit en kostnadsfråga. Det är billigare att tävla lokal tävling, och på vissa ställen är det närmare resväg till lokal än regional. Så jag vet sådana som väljer lokala då fast de mkt väl kan rida snäppet högre i regional.

Jag tycker inte det spelar ngn roll. För SÅ många är de inte.

Jag har en häst med kapacitet för 1,30. Han skulle gå 1,40 också utan problem.
JAG är hans "problem"! :D
Jag har aldrig tävlat högre än 1,20, så gå upp ett snäpp skulle för mig innebära att jag som när jag började tävla för många år sedan, inte skulle kunna ha högre mål än "komma runt".

Och om jag ska lägga ut pengar på tävling och behålla självförtroendet, då ska jag ha chans till placering! Jag bara är sådan!
Så jag kommer inte gå upp i 1,30 vad det känns nu, jag vill fortsätta ha placeringar i 1,10 och 1,20 som jag tävlar.
Det är för placeringarna jag tävlar, inte för att "komma runt".
Jag behöver inte bevisa ngt, dvs hur högt jag och min häst kan komma, jag har växt ifrån sådant.
Jag tävlar för jag älskar kicken jag får, min häst tycker om att tävla, och jag får placeringar och känner mig duktig och älskar min häst för han är så duktig!
Så klättra i klasserna är inte mitt mål med mitt tävlande.
Och förmodligen inte heller för de rosettplockarna du talar om heller!

Måste bara få fråga för jag fattar inte riktigt resonemanget.

Får du en kick av att göra samma sak om och om igen och att känna dig duktig (när du gör samma sak du gjort flera år).

Skulle det inte vara en STÖRRE kick att komma över gränsen och våga gå upp en klass. Är det rosetterna som ger dig en kick kan du ju lika väl köpa en bunt på Börjes och ge dig själv en varje morgon så har du ju jämt den där kicken. ;)

Har du inga mål med din ridning? Eller räknas målen i antal rosetter? :confused:

Senast ändrad:

Mitt mål med tävlande är att få placering. Så att köpa priser blir inte samma sak!

Jag tycker 1,20 räcker för mig. Känns som om min kapacitet räcker till 1,20 på tävling.
Dessutom så känner jag inte längre ngn önskan att bevisa ngt, jag är nöjd med dit jag kommit, det tog år att komma dit jag är så jag känner att det jag gör, det gör jag bra.

I yngre år skulle jag upp så högt i klasserna jag kunde, och då var det 1,20 "med chans att vinna" som hägrade.
Nu rider jag 1,20 "med chans att vinna" och är fullkomligt nöjd med det.

Tränar högre hinder gör jag ibland, men tittar jag på en 1,30 bana på tävling ser den "stor" ut tycker jag.
Och då ser jag ingen anledning att tävla det, jag är fullkomligt nöjd med kicken jag får av en bra 1,10 och 1,20 runda!
Jag känner mig duktig de ggr jag "fått till det".

Jag vet att många anser min nivå som "skitnivå", men nivå anser jag är som mkt annat, det är relativt, det beror på vem man frågar!

Jag är numera mkt missnöjd om jag har gjort en dålig ritt som kostat mig placering. För jag tävlar som sagt för placeringarna, och mitt krav är för att vara nöjd att jag får en så bra ritt jag kan prestera med så få fel som möjligt. Helst ska det räcka till placering också. Då blir jag ÄNNU nöjdare!
För som sagt, jag tävlar främst för att placera mig, gjorde jag inte det anser jag att jag lika gärna kunde stanna hemma!

Jag har nått mitt mål i min ridning, nu är målet att så många ggr som möjligt göra det perfekt!
Och utvecklingsmässigt har jag börjat utveckla dressyren mer än jag ngnsin gjort, även om jag inte tävlar dressyr.

Senast ändrad:

Jag tycker inte det är någon "skitnivå". Så länge man är nöjd med det man sysslar med så är det väl bra. Var bara lite mer nyfiken på hur du tänkte och du gav ett bra svar.

Lycka till i fortsättningen.

Det är absolut inget fel med att tävla för att bli placerad, men att BARA tävla för att bli placerad... Jag förstår det inte!
Men alla är vi ju olika och du får ju självklart göra som du vill! Själv rider och tävlar jag för att utvecklas och då är det klart att när man klarat ett mål sätter man givetvis upp ett nytt. Så att man hela tiden har något att jobba för, hela tiden utvecklas och hela tiden blir bättre som ryttare.
Mitt mål med min ridning är att bli bäst, vad är ditt?

hästig skrev:
Jag är ganska ny på det här med hoppning och har bara hoppat i ca 1 år och tävlar i de lägsta klasserna med min häst. Det verkar vara samma ryttare som alltid vinner eller blir placerade vid varje tävling. Har ibland tittat på resultat från förra året och då ser man samma ryttare vinna 90cm eller 1 m klasserna. Varför flyttar dom inte upp i klasserna så att nybörjare får en chans? Det kan ju inte vara direkt utmanande för dem att alltid rida 90cm och 1 m klasserna och alltid placera sig. Är det bara jag som tycker så?

Jag ser flera olika orsaker:
- ryttaren vågar helt enkelt inte hoppa högre (vanligare än man tror)
- ekipaget fixar inte högre ( man kan komma ganska fel och ändå klara 90-100 men högre går inte)
- tävlingarnas närhet, många vill inte åka långt
- ekonomin, att tävla regionalt kostar mer + vet.bes
- det blir inte bara högre hinder, utan banorna är svårare reg.
- lokal tävling "räknas ju inte" utan ses som utbildningsklasser, för häst eller ryttare, vissa är nog näjda med att vara där

MaddeO skrev:
Det är absolut inget fel med att tävla för att bli placerad, men att BARA tävla för att bli placerad... Jag förstår det inte!
Men alla är vi ju olika och du får ju självklart göra som du vill! Själv rider och tävlar jag för att utvecklas och då är det klart att när man klarat ett mål sätter man givetvis upp ett nytt. Så att man hela tiden har något att jobba för, hela tiden utvecklas och hela tiden blir bättre som ryttare.
Mitt mål med min ridning är att bli bäst, vad är ditt?

Det är bra med höga mål....men det är oxå viktigt att vara realist!!!

Mitt mål är också att bli bäst på det jag gör. Och blir jag bäst, då vinner jag.
Tävla utan chans till placering, det är för mig inte att utvecklas, det är att vara nöjd med "second best" eller hur man säger.
Enda gången jag känner att "bara komma runt" är ok är om jag har unghäst. Eller om jag gått upp ett snäpp i klass.

Så den dagen jag har placering i alla klasser, och det uteslutande är "pallplatser", dvs 1:a, 2:a och 3:a, då kommer jag att känna att jag nått mitt mål. Och då kommer jag sätta upp ett nytt.
Men ska jag då kunna gå ett snäpp högre för att fortsätta känna att jag utvecklas, då gäller det ju även att jag har en häst som har kapacitet för över 1,20! Tex min gammelpålle hade inte kapacitet för placering i mer än 1,10 max, och då blir man ju "låst" pga det.

För mig är utvecklig att bli bättre och bättre på det jag gör. Jag har än så länge inte tillräckligt ofta den för mig perfekta ritten när jag tävlar, alltså så krävs det mer utveckling för att nå dit.
Men jag känner samtidigt att jag inte har ngt behov av att visa för ngn "vad jag minsann kan". Den enda jag "står till svars för" är mig själv, vad folk i min omgivning tycker, det är ngt som inte bryr mig alls! Konstruktiv kritik och beröm mottager jag tacksamt, men om ngn "sågar" mig med negativ kritik, då rinner det av mig som vatten på en gås!

Mitt mål är också att bli bäst på det jag gör. Och blir jag bäst, då vinner jag.
Tävla utan chans till placering, det är för mig inte att utvecklas, det är att vara nöjd med "second best" eller hur man säger.
Enda gången jag känner att "bara komma runt" är ok är om jag har unghäst. Eller om jag gått upp ett snäpp i klass.

Så den dagen jag har placering i alla klasser, och det uteslutande är "pallplatser", dvs 1:a, 2:a och 3:a, då kommer jag att känna att jag nått mitt mål. Och då kommer jag sätta upp ett nytt.
Men ska jag då kunna gå ett snäpp högre för att fortsätta känna att jag utvecklas, då gäller det ju även att jag har en häst som har kapacitet för över 1,20! Tex min gammelpålle hade inte kapacitet för placering i mer än 1,10 max, och då blir man ju "låst" pga det.

För mig är utvecklig att bli bättre och bättre på det jag gör. Jag har än så länge inte tillräckligt ofta den för mig perfekta ritten när jag tävlar, alltså så krävs det mer utveckling för att nå dit.
Men jag känner samtidigt att jag inte har ngt behov av att visa för ngn "vad jag minsann kan". Den enda jag "står till svars för" är mig själv, vad folk i min omgivning tycker, det är ngt som inte bryr mig alls! Konstruktiv kritik och beröm mottager jag tacksamt, men om ngn "sågar" mig med negativ kritik, då rinner det av mig som vatten på en gås!

Jag brukar beskriva min kapacitet som ryttare som "en medelmåttig gräsrotsryttare". Så med den kapaciteten anser jag att jag ridmässigt kommit rätt långt. För jag "stönar inte runt" de klasser jag rider nu, jag rider runt dem.

ancan skrev:
Det är bra med höga mål....men det är oxå viktigt att vara realist!!!

Självklart ska man vara realistisk.. Som jag skrev tidigare; man ska absolut inte hoppa över sin förmåga.
Och ja, jag är medveten om att jag kanske tog i lite, och att det är en lång väg att gå och man förmodligen aldrig tar sig dit, men man måste ju ha mål! Dessutom är det mer ett långsiktigt mål/dröm. Just nu kan jag säga att närmsta målet för mig är att nolla första tävlingen på nya hästen. Sen utgår vi ifrån resultatet där när vi sätter upp nya mål.

Bra förklarat!
Självklart gör du som du vill och vad som känns bäst för dig. Jag menade aldrig att det var fel, jag undrade bara varför. Nu vet jag.

Respekt :bow:

Du eller ngn annan som svarat mig i den här tråden har absolut inte sagt eller gjort ngt fel!
Det här har tycker jag varit en av de MKT givande diskussioner man kan ha här på forumet!
Den har inte blivit pajkastning eller att ngn börjat vara elak!

Lycka till med tävlandet, både du och alla andra "hoppnissar" här i tråden! :)

Jag håller med sanchopancho, att hela tiden vinna allt blir med tiden pinsamt.
Ett år vann jag nästan alla banhoppningar jag startade med min Dponny, sen bytte jag gren!
Han klarade inte att gå upp ett snäpp till, så för att fortsätta utvecklas med honom så började jag rida fälttävlan istället. :)

Jag har goda nyheter för jag blev faktiskt placerad igår. Allt hårt slit har äntligen gett avkastning. Ni som sa att det bara var att träna, tävla och rida så gott man kan funkar faktiskt. Äntligen stämde allt för både hästen och mig och vi fick ett bra slutresultat.

Grattis! Det är faktiskt träning som gäller och det är jättekul när det ger resultat :bump:

Har oxå tänkt på det, men det är samma på ponny iaf på lokal nivå, samma ungar som vinner hela tiden, äregiriga skitungar som bara vill ha en massa rosetter :devil: alla har inte råd att köpa svindyra hästar med super kapacitet men bara för det kan det ju va kul och tävla och känna att man har en liten chans....

*lånar*

Förstår inte varför det är så "fult" i vissa personers ögon att tävla för att vinna? Oavsett klass!

Man kanske bara har den målsättningen eller helt enkelt inte vågar hoppa högre.

Då får väl de som får se sig slagna på tävlingarna bli bättre, för det rids precis lika fort i högre klass idag som det görs i lägre klass.

Och om man nu är nubörjare så varför försöka rida om seger?? Är det inte bättre att först bli befäst i klassen för att sedan rida fort??

MaddeO skrev:
Jag har bara väldigt svårt att tro att om man hoppar 110 med vinster och placeringar på varje tävling att man inte skulle klara att gå upp en nivå. Herregud, det handlar om TIO centimeter. Så stor skillnad är det faktiskt inte.
Nu pratar jag alltså om dom som PLACERAR sig eller VINNER på de flesta av sina starter i 110.
Visst kan man vara rädd och så, men då borde väl ändå inte törs att hopppa 110?!? Och om man törs det och allt går bra på varje tävling, ÅTERIGEN; GÅ UPP EN KLASS. Det handlar om EN klass.
Är man en aktiv tävlingsryttare och är ute på mycket tävlingar och placerar sig så borde man väl inte vara rädd?

Jag tycker faktiskt att det är enorm skillnad på 110 och 120cm! Det steget är nog det allra största faktiskt.

Tycker mer att det låter som om någon är avis på att andra vinner :angel:

SanchoPancho skrev:
Vet en här i krokarna som alltid placerar sig eller vinner 120 och 130.. Det blir ju löjligt tillslut. Iofs är det mindre tävlingar. Jag hade tyckt det varit pinsamt tillslut. Jag är direkta motsatsen.

Och detta förstår jag absolut inte. Varför är det löjligt??

Så du vill inte vinna när du är ute??

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 021
Senast: netia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka