Alltid hovböld efter spiktramp?

Emmie_75

Trådstartare
Ena ponnyn trampade en spik i hoven för 3 dagar sedan. Satt 1-1 1/2 cm precis brevid strålspetsen och eftersom jag såg då det hände satt den bara där 5-10 minuter. Blödde lite då vi drog ut spiken.
Konsulterade självklart både veterinär och klinik men ingen av dem tyckte att vi skulle göra annat än hålla rent.
Har haft jodopaxbandage sedan dess, ponnyn har varken haft feber, varit svullen, halt eller varm. Ömmar inte vid stickstället eller på någon annanstans.
Min tanke är att bandagera veckan ut så att hon haft jodopaxbandage en vecka.
Men min fundering, vilken jag glömde ta med veterinär, är om de alltid får hovböld efter spiktramp? Någon med egna erfarenheter? Och när kan man andas ut gällande infektion?

Sv: Alltid hovböld efter spiktramp?

Hade ett fullblod som trampade in hela tåkappan i hoven och det klarade vi ifrån hovböld genom att ha omslag och sjukhage tills hon var ohalt.

Min ponny trampade på en spik förra hösten och utvecklade sen en hovböld. Hon var jättehalt i ca 10 dagar. Jag tror det handlar om tur eller otur - trots jodopaxbandage kan det komma in bakterier med spiken och då blir det infektion. Vi hade en del otur med småhältor på ett bakben efter hovbölden (böld hf; inflammerat knä vb......) men det behöver ju inte alls hända andra.Det vi gjorde som var bra var att sätta boots på pållan, då gick hältan bort direkt och hon kunde promenera utan problem trots hovbölden. Hoppas du slipper det här, men det fixar sig även om det blir en böld.

Når du kan andas ut - skulle tro att största risken för att nåt händer är ca 2 dagar efter trampet, har inget hänt efter en vecka är det nog lugnt. Men ha det i minnet om något skulle dyka upp senare.

Min häst fick både en tåkappa och en söm upp i hoven för bara ett par månader sen. Det var rätt illa och hästen var blockhalt i minst tre dagar men tack och lov blev det ingen hovböld.

Senast ändrad:

Du kan klara dig iom att det blödde, det sköljer ur ev bakterier :-)

Min häst trampade på en spik för ca två år sedan. Satte sig kanske 2cm in och började blöda så fort vi tog ut den. Tvättade (enlig vetrinärens råd) med väteperoxid som vi tryckte in i hålet. Fick stå på box någon dag eller två och sedan komma ut i hagen efter de. Blev aldig halt, fick ingen hovböld eller andra problem med det.

Det behöver absolut inte bli nån böld och som nån sa är det bättre att det blöder än att det inte gör det. Bölden kan komma även nån vecka efter att det hänt men tycker inte att du ska oro dig över det... det märker du i så fall. Dock så bör den öppnas direkt ifall det skulle bli en böld eftersom sticket var i riskzonen,alltså i mitten av hoven,nära hovbenet. Jodopaxomslag tycker jag var rätt behandling:)

Rent generellt skulle jag aldrig rekomendera annat än främst att en veterinär kom ut och bedömde skadan om kötthoven blivit perforerad. Därefter om behandlande veterinär är osäker omgående bli remiterad till klinik för mera ingående kontroll.

Spiktramp i hoven kan faktiskt resultera i avlivning eller i bättre fall enbart tillbakabildat hovben eller kronisk skada i senapparaturen.

Som någon skrev,, det behöver naturligtvis inte bli någon böld utan det kan bli något mkt mera allvarligt långt innan en lekman noterat det uppkommna traumat.

Främmande kroppar som perforerat vägg/strål/sulhorn är i alla enligt min ringa erfarenhet ett av dom trauman som man ska ha störst respekt för och ta på fullaste allvar.

Håller med till fullo.

Min häst trampade in tåkappan i sulan, alltså ej så djupt. Hältan kom först veckor senare. Hovbenet blev inflammerat. Lång konvalecens.

Den hästen blev sedan avlivad pga belastningsfång på den friska hoven.

Beroende på längden på spiken, hade jag åkt till klinik. Hellre en gång i onödan.

Tillägg. Blev ingen hovböld.

Senast ändrad:

Jag fick ju ett tramp på en här som gjorde att det blev två bölder, varav en i sulläderhuden, hästen blev opererad och är idag återställd. Men hon var utdömd innan jag opererade henne. Detta hände i somras och jag håller fortfarande på och har en gipsplugg i hålet.

Det har nu gått 8 dagar, ingen hälta eller svullnad men vi håller fortfarande full koll och hon vilar för säkerhets skull fortfarande. Slutade med jodopaxbandageringen igår.
Nä, spiktramp är inget att leka med, huvva.

Kollade henne i alla gångarter igår och hon är ren i skritt o galopp och galet pigg, men en svag markering i trav. Jagar kliniken för att se vad de säger, men vad tror ni? Hovböld eller bara öm efter trampet?

Kan vara en liten djupt liggande böld.
Jag skulle vara försiktig o du gör rätt i jakten;)

Jag blir galen på detta :( . Var in på klinik som konstaterade att hon var lite halt men helt oöm där spiken gått in (strålspetsen) . De verkade upp lite och det fanns inget var och såg fint ut. Jag valde ändå att röntga och röntgen visade ingenting.
Sula sattes på och hästen blev efter detta ohalt.
2 veckor senare,hältan återkommer och hon haltar svagt i trav igen och mer i vändningarna då det benet är inneben. Sulan ser ut att ha fått en smäll och trycker upp på strålen, funderar på om detta orsakar hältan. Nån som har nån annan ide?
Hovslagaren kommer ut i veckan, hittar han inte felet så blir det kliniken igen. Suck :(

Jag blir galen på detta :( . Var in på klinik som konstaterade att hon var lite halt men helt oöm där spiken gått in (strålspetsen) . De verkade upp lite och det fanns inget var och såg fint ut. Jag valde ändå att röntga och röntgen visade ingenting.
Sula sattes på och hästen blev efter detta ohalt.
2 veckor senare,hältan återkommer och hon haltar svagt i trav igen och mer i vändningarna då det benet är inneben. Sulan ser ut att ha fått en smäll och trycker upp på strålen, funderar på om detta orsakar hältan. Nån som har nån annan ide?
Hovslagaren kommer ut i veckan, hittar han inte felet så blir det kliniken igen. Suck :(

Åh vad tråkigt...vi håller också på med halt ponny. Vid skoning för snart tre veckor sen reagerade han kraftigt och blev blockhalt. Vet kom och hittade en stickskada, som tur var långt från strålen....stod med bandage på hoven i två veckor innan vi kunde slå på ny sko. Nu har han haft skon + något mjukt silikon som skydd i 4 dagar men är ff lite halt. Suckelisuck, vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu...Hoppas er ponny blir bra.

Om hältan försvann när hon sulades är hon ju troligen öm i sulan efter spiktrampet. Att hältan kommer tillbaka är skumt men kan som du skriver nog bero på tryck från sulan. Någon hovböld verar det ju inte vara efter undersökningen på klinik.

Det man kan hålla lite koll på är sekundärhältor i samband med spiktramp pga att hästen belastar annorlunda. Men jag skulle nog kolla sulan med hovis i första hand.

Precis samma sak hände min häst för några år sedan. Vi åkte in med henne till klinik och hon stod där i 2 dygn.. Det blev aldrig någon infektion och hon fick ingen böld av det heller..

Hovslagaren hittade ingenting. Jättefin i benet, ingen puls, värme eller ömhet i hoven.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 595
Senast: Sol
·
Hästvård I går när jag kom till stallet fick jag veta att min häst var halt på höger bak så jag gick raskt ut och hämtade in honom från hagen!Han...
Svar
6
· Visningar
5 410
Senast: TinkerTant
·
H
Hästvård Hur mkt kostar det att åka in med en häst på klinik och öppna en hovböld? då min försäkring INTE går in och täcker hovböld=( Min...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 088
Senast: Bee
·
Hästvård Min vita springare har råkat ut för spiktramp:( 1cm vågrätt in på sidan av strålspetsen. Tog duschslangen, satte den på högt tryck...
Svar
5
· Visningar
3 046
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst