Åka in på klinik o öppna hovböld?

Sv: Åka in på klinik o öppna hovböld?

syns det något vart den skulle kunna komma ut?
i så fall så blötlägger du linfrön och lindar runt linfröna, låt vara på max 3 timmar. sen spricker den upp på bara några dagar.

hovböld

Men vad innebär det att bölden spricker upp i kronranden :S kan nån förklara lite mer... komplikationer osv :/ Min hästs böld satt så himla högt upp i hoven så hur ska den kuna springa upp av sig själv då :S och han blev ju bra först när veterinären o hovslöagarn hade öppnat upp... men nu ahre gått snart två månader o han verkat fått tebax skiten igen =/

Senast ändrad av en moderator:

Som jag har förstått det "vandrar" den liksom upp genom hoven och kommer ut i kronrand/balle, där det ju förstås blir ett hål, och varet rinner ut. Frågan är ju om ALLT var kommer ut då, eller om lite blir kvar och blir grogrund för en ny böld. Sen tycker man ju att kanalen där bölden vandar upp borde kunna utvecklas till hålvägg o.dyl.?:confused:

Jag har dock aldrig väntat på att en böld ska spricka upp själv, utan haft ut hovslagaren vid "enkla" bölder (Veterinärna här hänvisar alltid till hovslagare, de öppnar inga bölder. Men vid behov kommer de ju ut och ger smärtstillande och så vid öppning.)

Men i fallet med den böld som öppnades på klinik så fick ju hästen inom loppet av 3 dagar 40,5C feber och blev blockhalt:crazy:. Jourhavande vet kom ut, lyckades inte lokalisera bölden, skrev ut penicillinkur och smärtstillande och rekommenderade att få tid på klinik så fort som möjligt.

du måste oavsett ha en veterinär, hovslagare får inte skära upp bölder! det krävs smärtställande för det!

Det är inte helt sant att hovisar inte får göra detta ingrepp. Det beror på hur man tolkar lagen. Men de facto är att veterinärer i princip alltid skickar över sådana ärenden till hovslagarna. Det har blivit praxis.

Och man kan inte per automatik säga att bölden ska läka själv, det beror helt och hållet på hur den sitter. Ibland vil man avvakta och lägga ett våtvarmt omslag oc ibland vill man gärna öppna den direkt, varför låta hästen lida i onödan då?

Jag har nyligen gått en hovverkningskurs och där fick vi höra att hovbölder läker mycket bättre om den får gå hål på själv.Den extra dag som hästen kanske får gå innan den spricker ska man tjäna igen på läkningstiden.Vad tror ni om det?

Detta kan bara ha varit på en barfota verkningskurs? Seriösa hovslagare och veterinärer säger aldrig att man ENBART gör si eller så. Allt är unika fall.

Jag har nyligen gått en hovverkningskurs och där fick vi höra att hovbölder läker mycket bättre om den får gå hål på själv.Den extra dag som hästen kanske får gå innan den spricker ska man tjäna igen på läkningstiden.Vad tror ni om det?

Detta kan bara ha varit på en barfota verkningskurs? Seriösa hovslagare eller veterinärer säger aldrig att man ENBART gör si eller så. Allt är unika fall.

beror ju på hur mkt som ska skäras. häromkring öppnar inte hovisar upp böldar, det gör veterinären efter att hästen fått smärtställande...

beror ju på hur mkt som ska skäras. häromkring öppnar inte hovisar upp böldar, det gör veterinären efter att hästen fått smärtställande...

Ja, alltså. Jag känner hovslagare i HELA landet och jag vet ingenstans i sverige där det går till på det vis du beskriver!? Förutsatt att hästen inte redan är inne på klinik, men då brukar det ändå bli klinikhovslagaren som får göra jobbet. Det finns ju en anledning till att det ingår i utbildningen på hovslagarskolan.

Senast ändrad:

Låter mkt hellre min hovslagare verka upp en mindre hovböld än veterinären som inte ens vet hur man dra av en sko...

Jag tycker också att hovslagare (med utbildning, ej enbart med någon barfotakurs i bagaget) ska verka upp hovbölder. Om det handlar om en större böld och hästen är smärtpåverkad bör förstås veterinär ordna med smärtlindring/bedövning/sedering innan ingreppet.

om det inte är djupt så kan säkert en hovslagare göra det, alt att man får ta ut båda hovis och vet.

men alla öppningar jag sett har gjorts av vet. på smärtställd och ibland även sederad häst.

Jag har en häst som haft en rejäl hovböld. vet gav smärtstillande och sedan verkade hovslagaren upp det. Skulle inte vilja att vet gjort det.

Du kan inte ha en speciellt bra hovis om du föredrar att vet gör det.

jag har väl inte sagt att jag föredrar att vet gör det. om jag föredrar nåt så är det väl helst att det ska läka ut själv, om det går.

har endast sagt att här skärs inge bölder utan att vet är med och ger smärtställande - och då har oftast vet lika gärna skurit ut bölden också. på min har jag endast fått en uppskurit, då var det vet som gjorde det pga hästen var halt och vi visste inte vad det var och hade därför vet ute, som började skära. nu var det ingen böld alls, utan en kross-skada. :crazy: så nej jag säger absolut inte att vet är bättre på att skära utan att det oftast krävs vet. för att ge smärtställande! bästa är säkert om vet+hovis kan komma ut samtidigt. :idea:

oftast krävs vet. för att ge smärtställande! bästa är säkert om vet+hovis kan komma ut samtidigt. :idea:

Jag förstår inte varför du vill ha smärtstillande!? När jag karvar upp en böld släpper smärtan nästan direkt ändå!? Däremot bör man se över sitt tetanusvaccin! Men det är en stor skillnad.
Gör man enligt konstens alla regler så är det ingen risk för infektioner iaf! Så vad är problemet?

Säger som vdb.
Det är ju själva bölden som gör ont. Inte karvandet.

Det har vart prat om smärtstillande hit o dit att man inte ska behöva ge INNAN man öppnar bölden !? för att smärtan släpper direkt när man öppnat. Det vet ja inte om man kan hålla me om, min häst hade så fruktansvärt ont så han knappt kunde stå, och veterinären fick knappt peta på hoven utan att min häst kickade...så jag tyckte det va 100 % rätt att han fick smärtstillande då men det varierar ju hur pas ont dom har av hovbölden...

Men man undrar om allt var verkligen kom ut när dom skar upp bölden, ja tror ja inte att allt var kom eftersom han verkar ha fått tebax bölden.

Men jag har tryck igenom hela hoven och använt en sån där visit tång elr hure stavas ;P o han reagerar ingenting alls men han e varm i hoven :S sen e hanvarm o svullen ovanför hoven elr va man ska säga o tjock enda upp till knät. Kan det bli så att bölden vandrar uppåt ? :S Skulle kontakta veterinären efter helgen om det inte litt bättre... då blir det väl o åka in på klinik o öppna bölden där...

Det behöver ju inte vara samma böld heller utan en ny.

jag har aldrig hört om någon böld som vandrat ända upp till knät. Däremot till kronranden.

Som jag skrev tidigare i tråden. veterinärer i all ära, men gäller det fossingarna kontaktar JAG hellre en hovis.

Lycka till med pållen iaf.

Senast ändrad:

.så jag tyckte det va 100 % rätt att han fick smärtstillande då men det varierar ju hur pas ont dom har av hovbölden...
..

Då har inte hela bölden kommit ut helt enkelt! Ibland är det så och därför är det viktigt att inte ge smärtstillande så man vet om det och inte invaggas i falsk tro att det är fixat!

Vår hovis menar på att det är viktigt att bölder får "mogna" tillräckligt och att man ibland går in och öppnar för tidigt på klinikerna. Han har också sagt att det inte är lämpligt att börja ge antibiotika för tidigt då det kan förlänga processen tydligen.

Hästen vi har hemma den trodde han inte hade ngn hovböld som vandrat upp i kronranden, menade att hästen borde varit i det närmaste blockhalt och varm i hoven. Det är han inte i nuläget i a f men visar smärta när han behöver ta stöd på inner bak, ex vis i galoppfattningen. Vi fick rådet att badda på med Lohtagen och avvakta i några dagar.

Liknande trådar

Hästvård Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På...
Svar
13
· Visningar
1 802
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 669
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar