Åka in på klinik o öppna hovböld?

Sv: Åka in på klinik o öppna hovböld?

Min lillas kom upp i kronranden/ballen.
Över en natt var hon i princip blockhalt och rejält svullen långt upp, nästan till carpus. Fick tid dagen efter och när vi kom in på klinik hade den brustit (i transporten, vid lastning var det inget). Den spolades och fick ett lätt bandage över.

Pga lokalisationen och att inget dräneringshål underifrån verkades upp fick jag Hippotrim. Spolade sedan så gott jag kunde hemma. Efter tio dgr ungefär hade den öppnat sig ner i strålfåran(pga utväxt av hov troligtvis)=mycket lättare att spola. Efter ytterliggare en dryg vecka och ett hovisbesök för koll så lossnade baksidan, dvs mjukdelen mellan strålen/strålfåra och ballen. Nu syns ingenting utan det har vuxit bort sas.

Jamen det var ju två månader sedan bölden verkades upp och hästen fick - vad jag förstår - endast smärtlindring före ingreppet. Hästen har sedan varit ok i 2 mån. Mer sannolikt med en ny böld, möjligen pga skador i hoven efter den första.

Till ts; en hovböld håller sig i hoven. Men en kraftig infektion kan ge svullnad en bit upp på benet. Det kan ju faktiskt också vara något helt annat den här gången; fissur i hovben, inf i strålbensbursan, spiktramp, inf i hovlev, kronled el kotled mm.

Till alla som tror att NSAID tar bort all smärta -njet, testa själva att ta en Voltaren och be sen nån sticka lite i er med en nål så förstår ni vad jag menar. NSAID är i första hand antiinflammatoriskt och verkar därigenom smärtstillande, men vi snackar liksom inte morfin. En häst som står på tre ben och kickar när vet kommer i närheten skulle snarare behöva ges lugnande (t ex Domosedan) i kombination med en opioid (t ex Torbu, som fö inte finns längre (ersatt m preparatet Dolorex)) - detta är en betydligt potentare smärtlindring. Smärtan i området minskar avsevärt när man väl släppt ut varet, men man kan behöva karva en stund för att hitta böldhålan och dessutom ska skadat horn verkas bort - mycket mekande i inflammerat område - smärtlindring är humant för hästen. Ibland kan man till och med föredra lokalbedövning (låg bed samma som för att bedöva bort hälta i området).

Ok, då kan vi antagligen utesluta att det ö h t är en hovböld i kronranden på hästen här hemma för det liknar inte alls de symptomen. Ser bara så knepigt ut vid kronranden, som om hoven separerar lite från där kronranden sitter, en liten horisontell glipa och sen är det skrovligt och lite mjukt i hornet och strax ovanför kronranden också.

Han måste ha skadat sig på annat vis:confused:

Ursäkta TS för lite trådkapning:o:bow:

Den här vintern har inte varit den bästa för hovarna, beroende på vart man bor. Leran gör sulorna så mjuka så en liten sten som har legat i hoven en liten stund bildar en liten ficka i sulan och skiten kommer in.

Jag har alltid tagit ut hovis för hovbölder, Min gammel häst har nog haft minst 10st på dom 11 åren jag har ägt honom. När hovis skär upp den så njuter hästen av att det inte trycker längre,:bow:

Har aldrig använt en vet för det faktiskt. Åka iväg när hästen har jätte ont skulle kännas jätte dumt. skönare att göra det hemma.

Jamen det var ju två månader sedan bölden verkades upp och hästen fick - vad jag förstår - endast smärtlindring före ingreppet. Hästen har sedan varit ok i 2 mån. Mer sannolikt med en ny böld, möjligen pga skador i hoven efter den första.
.

Vad det svar till mig?

Jag förstår inte varför du vill ha smärtstillande!? När jag karvar upp en böld släpper smärtan nästan direkt ändå!? Däremot bör man se över sitt tetanusvaccin! Men det är en stor skillnad.
Gör man enligt konstens alla regler så är det ingen risk för infektioner iaf! Så vad är problemet?

Fast min gavs smärtstillade. Det var helt enkelt för att han hade så ont att det inte hade gått att verka upp den annars. Det blir ju ett visst tryck emot när man gör det. Hade det gjorts utan smärtlindring hade han flugit i taket på en gång. Dock släppte ju smärtan nästan helt så fort den var uppverkad. (även när smärtlindringen släppt)

*KL*

Fast det optimala måste väl ändå vara att åka till klinik med hovslagare?
Självklart (för mig) är hovslagaren rent praktiskt mest lämpad till att karva ur hoven, men jag vill ha samarbetet med veterinären för att utesluta andra, mer allvarliga anledningar till smärtan. Det kan ju vara strålbenet, eller som in min hästs fall sist - "bara" en kraftigt inflammerad sula.
Den gången visste varken hoslagaren (klinikens) eller veterinären med säkerhet vad det var. För att undvika åsamka hästen onödig smärta om det var en inflammation (då vill man ju inte karva ur sulan i onödan) så ställdes hästen med våtvärmande och smärtstillande för att se hur det hela utvecklade sig. Det var en inflammation.

Jag kan inte låta bli att misstänka att om jag bett min hovslagare hemma om hjälp istället, en hovslagare som jag håller högt, så hade denne troligtvis karvat och försökt hitta bölden. En redan väldigt smärtande sula hade då blivit etter värre.
Hästen ifråga var inte alls samarbetsvillig och krävde en hel del sedering för att kunna undersökas.
Då han gått med tappsko i några dagar var hovböld det första man misstänkte av naturliga skäl...

Vad det svar till mig?

Ja, apropå om det var den gamla bölden som spökade;

"Då har inte hela bölden kommit ut helt enkelt! Ibland är det så och därför är det viktigt att inte ge smärtstillande så man vet om det och inte invaggas i falsk tro att det är fixat!"

Tror du det kan vara den trots att så lång tid gått?

Ja, apropå om det var den gamla bölden som spökade;

"Då har inte hela bölden kommit ut helt enkelt! Ibland är det så och därför är det viktigt att inte ge smärtstillande så man vet om det och inte invaggas i falsk tro att det är fixat!"

Tror du det kan vara den trots att så lång tid gått?

Näh...då läste jag lite slarvigt om det var 2 månader...då skulle jag tro att det är en ny böld eller liknande...

*KL*

Fast det optimala måste väl ändå vara att åka till klinik med hovslagare?
Självklart (för mig) är hovslagaren rent praktiskt mest lämpad till att karva ur hoven, men jag vill ha samarbetet med veterinären för att utesluta andra, .

Absolut iinte! Jag ksulle aldrig ställa en häst med så mycketsmärta i en transport och åka iväg....hovslagare är duktiga på sånt här. Det är därför veterinärer brukar hänvisa till hovisar.

Var det svaret till mig? För vi åkte till en klinikhovslagare... Även om jag tror att min vanliga oxå hade klarat det, dock har han inte tillgång till samma utrustning.

Har haft våtvarmt omslag me jodopax o linda på som hovslagaren och veterinären sa och idag när ja kom ut va han knappt nå svullen i benet o inge varm i hoven o han ömmade ingenting så det e väl på väg o bli bättre hoppas jag. Men det e ju snart dags för nya skor på han så får se vad hovslagaren säger då...

En häst som är blockhalt tycker jag inte man vill lasta om det inte är nödvändigt. Min häst fick en rejäl böld och var blockhalt på sommarbetet för tre år sedan. Fick ut hovslagaren sent på kvällen och då valde vi att gå ut i hagen och i ljuset av pannlampan skära upp den, det hade varit tufft för henne att bara gå de fåtal hundra meterna till stallet. Hästen visste att hon skulle få hjälp så vi kunde tom ha henne lös. Jag hade tagit med en brems och då sa min hovis att den behöver vi absolut inte. Efter att ha läst en del om hovbölder och vilka kompliaktioner som kan uppstå föredrar jag att skära upp bölderna och ej låta dem komma ut själva, men sedan vara ytterst noga vid eftervård och kommande skoningar och vara obeservant på ev. hålvägg.

Vet inte om svaret var riktat till mig men det ser ju lovande ut då i a f, hoppas att ni slipper ngt "återfall".:)

Var det svaret till mig? För vi åkte till en klinikhovslagare... Även om jag tror att min vanliga oxå hade klarat det, dock har han inte tillgång till samma utrustning.

Nej, det var inte riktat till dig, jag skrev "knapplån" (*KL*).

Absolut iinte! Jag ksulle aldrig ställa en häst med så mycketsmärta i en transport och åka iväg....hovslagare är duktiga på sånt här. Det är därför veterinärer brukar hänvisa till hovisar.

Absolut finns det grader av allt och är hästen inte i skick att lastas så bör man givetvis ta hjälp på hemmaplan!

Liknande trådar

Hästvård Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På...
Svar
13
· Visningar
1 802
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 669
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar