Alltid hovböld efter spiktramp?

Sv: Alltid hovböld efter spiktramp?

KL

Måste flika in att det absolut kan dröja innan det märks. Min häst trampade in en sömbit senaste gången han skoddes (4 veckor sedan) i fåran mellan strålen och sulan. Den satt kanske 0,5 cm in. La jodopaxomslag.

Dagen efter hade han temp och var varm i hoven men dagen därpå var febern borta och hoven kändes sval. Veterinären kom ut ett par dagar senare för att vaccinera och tog blodprov då han haft feber upp och ner under vintern. Blodprovet visade ingenting röd/vit. Har ridit som vanligt efter det.

Nu har han blivit lite varm och lätt ofräsch och vi har (efter hovis inrådan) fått åka till klinik i fredags och där fått skära upp nästan hela sulan. Veterinären kunde inte se hälta på gången, men bölden var rejäl och hade vandrat från strålen nästan hela vägen ut till väggen. Trots detta är han alltså inte särskilt trycköm! Så nu står pålle med gipsad hov och boxvila. Återbesök på onsdag efter 5 dagar med gips.

Han har tidigare trampat in tåkappor på samma ställe utan att bli dålig visserligen, men denna gång kom jag inte undan...

Sv: Alltid hovböld efter spiktramp?

Vi fick veta den hårda vägen att spiktramp kan vara livsfarligt.

Vi var ute och red och den ena hästen trampade på en spik vi drog ut den och tog oss hem där vi la omslag och tänkte vilken tur att det bara var en spik.

Dagen efter kom hovis och skickade oss raskt till klinik där de konstaterade att han fått en infektion i bursan av spiken...
3 dagar senare eller något sådant var han avlivad då det inte blev bättre fast att de skar upp och sköljde flertalet gånger.
Det var alltså så illa att han inte kunde stå på benen för att han hade så ont i hoven som han trampat in spiken i :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 595
Senast: Sol
·
Hästvård I går när jag kom till stallet fick jag veta att min häst var halt på höger bak så jag gick raskt ut och hämtade in honom från hagen!Han...
Svar
6
· Visningar
5 410
Senast: TinkerTant
·
H
Hästvård Hur mkt kostar det att åka in med en häst på klinik och öppna en hovböld? då min försäkring INTE går in och täcker hovböld=( Min...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 088
Senast: Bee
·
Hästvård Min vita springare har råkat ut för spiktramp:( 1cm vågrätt in på sidan av strålspetsen. Tog duschslangen, satte den på högt tryck...
Svar
5
· Visningar
3 046
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst