Allt var inte bättre förr.

Sv: Allt var inte bättre förr.

Qwyxz skrev:
Självklart förstår jag att man inte kan ta av sin häst skona helt plötsligt efter att hästen gått med skor i flera år.
Hovarna blir ju förstörda...
Men en häst som aldrig gått med skor tar nog ingen större skada av det.

Flera av de inridna islandsimporter jag sett har kommit hit till sverige utan skor och hovarna som trasor. Har tagit år ibland att få ordning på dom med rätt foderstat, extra tillskott och noggranna verkningar.
Vissa av hästarna har aldrig fått så bra hovar att de klarar att gå barfota med ryttare.
Frågan är om det beror på tidigare misskötsel eller genetisk betingelse.
Skulle tippa att barfota ridning inte passar alla hästar, då de kan ha väldigt olika hovkvalité, och jag skulle också tro att det kan ha att göra med underlag och ryttarens vikt?
Jag tycker man ska vara försiktig i sitt experimenterande av barfotaridning, då jag tror det kan orsaka mycket onödigt lidande för en del hästar.
Det verkar konstigt att tro att man kan dra alla hästar över en kam.
Min uppfattning är att man får se till varje enskild individs behov och förutsättningar.
En del hästar kan gå barfota-vissa inte.
En del hästar kan gå på lösdrift utan att frysa- vissa måste täckas o stå på stall hela vintern.

Nicke skrev:
Flera av de inridna islandsimporter jag sett har kommit hit till sverige utan skor och hovarna som trasor. Har tagit år ibland att få ordning på dom med rätt foderstat, extra tillskott och noggranna verkningar.
Vissa av hästarna har aldrig fått så bra hovar att de klarar att gå barfota med ryttare.
Frågan är om det beror på tidigare misskötsel eller genetisk betingelse.
Skulle tippa att barfota ridning inte passar alla hästar, då de kan ha väldigt olika hovkvalité, och jag skulle också tro att det kan ha att göra med underlag och ryttarens vikt?
Jag tycker man ska vara försiktig i sitt experimenterande av barfotaridning, då jag tror det kan orsaka mycket onödigt lidande för en del hästar.
Det verkar konstigt att tro att man kan dra alla hästar över en kam.
Min uppfattning är att man får se till varje enskild individs behov och förutsättningar.
En del hästar kan gå barfota-vissa inte.
En del hästar kan gå på lösdrift utan att frysa- vissa måste täckas o stå på stall hela vintern.

En del av mig säger att alla hästar kan gå utan skor och utan täcke innan de satt sin fot på denna jord...sedan avgör ägaren fortsättningen som följer...

I och med människans avel, kan vi inte garantera att alla hästar med dålig hovkvalité har självdött ute i naturen och på så sätt sanerat häststammen från vidare avel på dessa individer.
Inte heller kan man väl påstå att hästen är konstruerad för att bära vikt på sin rygg i form av ryttare. I så fall borde hästen vara född med en människoutväxt på ryggen. :D

Nu har du nog missförstått tråden om Du tror att jag försvarar. det som var förr.

Nu var det du som du upp en massa från förr i ditt ursprungsinlägg. "Bara för att man gjorde så en gg i tiden.."

Jag förstår att du måste dissekera allt, men lös då också ridskolornas problem.

:confused: Bara för att jag inte delar dina åsikter till 100% så ska jag lösa ridskolornas problem? Och det var du som ställde en massa frågor och jag svarade med min åsikt på dem.

Vildhästen behöver inte bara gå till Restaurangen och äta. De måste kanske vandra flera mil för att hitta mat o vatten, varav strövandet.

Då måste mina vara udda exemplar. Mina strövar gärna fram och tillbaka. Kan det vara för att de har en tillräckligt stor hage för att så göra. Rätt förutsättning?

Återigen. Det är TAMHÄSTAR vi har..

Och varför ska vi då döva deras naturliga instinkter? Bara för att...

Det är galet att vi ska behöva göra lagar för så ngt enkelt som uppstallning och utevistelse för hästar. Men det behövs då det finns folk som gör sitt bästa för sina hästar men där förmågan inte är speciellt stor. Läs kunskapen. Men varför måste man nöja sig med minimikraven när man bevisligen vet att hästen mår bäst vid vissa förutsättningar.

Qwyxz skrev:
En del av mig säger att alla hästar kan gå utan skor och utan täcke innan de satt sin fot på denna jord...sedan avgör ägaren fortsättningen som följer...

Och apropå täcken....om man nu importerar hästar lite varstans från hela världen, har du någonsin sett skillnaden i pälstjocklek mellan en arab och en nordsvensk tex?
Det säger väl något om att olika raser är helt enkelt anpassade till det klimat den ursprungligen kommer från.
Tro sjutton att att nordsvensken klarar sig bättre utan täcke än araben.
Arbetar vi dem sedan svettiga- får vi också ta konsekvensen av det och torka upp dom.
I naturen dör de svaga som fryser för mycket eller har andra krämpor eller svagheter.
Men eftersom vi ofta lagt ner massor av pengar, omsorg, kärlek och förhoppningar på våra djur, vill vi väl ändå inte pressa dom till gränsen för överlevnad, utan försöka få dom att må så bra som möjligt, genom att hålla koll på att de inte fryser, har ont i fötterna när de rids osv. Eller?
Jag tycker inte heller att man ska dalta för mycket med djuren och överföra mänskliga värderingar på dom, såsom att de skulle tycka att det verkar jättemysigt att stå inne i ett litet stall, bara för att vi tycker det, men det finns någon slags kompromiss i det hela, där vi får försöka klura ut vad som verkar mest logiskt ur hästsynpunkt.

Nicke skrev:
Och apropå täcken....om man nu importerar hästar lite varstans från hela världen, har du någonsin sett skillnaden i pälstjocklek mellan en arab och en nordsvensk tex?
Det säger väl något om att olika raser är helt enkelt anpassade till det klimat den ursprungligen kommer från.
Tro sjutton att att nordsvensken klarar sig bättre utan täcke än araben.
Arbetar vi dem sedan svettiga- får vi också ta konsekvensen av det och torka upp dom.
I naturen dör de svaga som fryser för mycket eller har andra krämpor eller svagheter.
Men eftersom vi ofta lagt ner massor av pengar, omsorg, kärlek och förhoppningar på våra djur, vill vi väl ändå inte pressa dom till gränsen för överlevnad, utan försöka få dom att må så bra som möjligt, genom att hålla koll på att de inte fryser, har ont i fötterna när de rids osv. Eller?
Jag tycker inte heller att man ska dalta för mycket med djuren och överföra mänskliga värderingar på dom, såsom att de skulle tycka att det verkar jättemysigt att stå inne i ett litet stall, bara för att vi tycker det, men det finns någon slags kompromiss i det hela, där vi får försöka klura ut vad som verkar mest logiskt ur hästsynpunkt.

Ja, men tänker man naturlig hästhållning tänker man väl också naturliga hästar.
Hur naturligt är det t.ex. med en Arab i Sverige...
Det är ju lika med hundar...
Hundar från varamare länder har oftast dåligare pälskvalitet mot kyla och dem sätter man ju på täcken och hästar är väl inget undantag...

Qwyxz skrev:
Ja, men tänker man naturlig hästhållning tänker man väl också naturliga hästar.
Hur naturligt är det t.ex. med en Arab i Sverige...
Det är ju lika med hundar...
Hundar från varamare länder har oftast dåligare pälskvalitet mot kyla och dem sätter man ju på täcken och hästar är väl inget undantag...

Det var nåt nytt för mig, att naturlig hästhållning innebär att man bara har häst som passar in i det klimat den kommer från.
Det verkar ju i så fall logiskt i sammanhanget.
Men vidare,
Hur löser du situationen när du ridit hästen svettig?
Rider du bara på sommaren?

kopparberg skrev:
Håller med till fullo!

Ta tex det du nämnde om hur mkt en häst i en hage rör sig. Hur stora ytor den än har, så gör den inte många knop per dag! Inte ens på bete!
Kom upp hit då och så sätt stegräknare på mina stackars lösdrifts araber och se hur mkt de traskar på en dag! De har en hage på ca en hektar med skog och ligghall. Det finns inte en del av hagen där de inte är under ett dygn! Det är väl upp till var och en hur de vill ha sina hästar så länge de har tillgång till mat, vatten, sällskap och nån slags utevistelse/dag. Att ALDRIG låta en frisk häst vara ute i hage en par timmar varje dag anser jag i alla fall vara djurplågeri. Ridskola eller ej...

Nicke skrev:
Hur löser du situationen när du ridit hästen svettig?
Rider du bara på sommaren?
Tillgång till box, täcken och skritt promenad....:D

Zmulan skrev:
Kom upp hit då och så sätt stegräknare på mina stackars lösdrifts araber och se hur mkt de traskar på en dag! De har en hage på ca en hektar med skog och ligghall. Det finns inte en del av hagen där de inte är under ett dygn! Det är väl upp till var och en hur de vill ha sina hästar så länge de har tillgång till mat, vatten, sällskap och nån slags utevistelse/dag. Att ALDRIG låta en frisk häst vara ute i hage en par timmar varje dag anser jag i alla fall vara djurplågeri. Ridskola eller ej...

Instämmer!
Mina lösdriftshästar går just nu på 10 ha, och i nysnön försvinner alla spår långt i fjärran, så de rör sig över en stor yta, det är då säkert. Mycket av ytorna är skog, och de verkar trivas i den miljön.

Zmulan skrev:
Tillgång till box, täcken och skritt promenad....:D

Jag svarade Qwuxz, du vet, ang. att man inte ska ha täcken på hästarna, som tolkade det?

naturlig hästhållning för mig är att tillåta hästen få leva i en miljö som den anpassats till i över 50 miljoner år, så långt det är möjligt, den klarar av det och trivs med det. att påstå att hästar har förändras den tiden vi människor haft dem i vår ägo till den grad att de inte har behov av utevistelse, gemenskap med andra hästar osv är ren egoism enligt mig. du skulle säkert ha hästen på balkongen om det var lagligt. och att sedan jämföra med länder och miljöer där hästar oftast lever i de sämsta förhållanderna och säga att det funkar för dem... både människor och djur världen över lever i misär både kroppsligt och psykiskt, och visst funkar det för dem, men betyder det att de mår bra utav det? -knappast!

du kanske borde satsa på en guldhamster istället?

Allmänt svar: Hur är det man brukar säja om människan? Det går aldrig att komma fram till ett exakt svar men man tror sig i alla fall veta att det sociala arvet väger bra mycket tyngre än det genetiska. Kan det inte vara så med hästar åxå... å hundar?

Zmulan skrev:

Slulle EN Hektar vara att ströva fritt?

norpan skrev:
naturlig hästhållning för mig är att tillåta hästen få leva i en miljö som den anpassats till i över 50 miljoner år, så långt det är möjligt, den klarar av det och trivs med det. att påstå att hästar har förändras den tiden vi människor haft dem i vår ägo till den grad att de inte har behov av utevistelse, gemenskap med andra hästar osv är ren egoism enligt mig. du skulle säkert ha hästen på balkongen om det var lagligt. och att sedan jämföra med länder och miljöer där hästar oftast lever i de sämsta förhållanderna och säga att det funkar för dem... både människor och djur världen över lever i misär både kroppsligt och psykiskt, och visst funkar det för dem, men betyder det att de mår bra utav det? -knappast!

du kanske borde satsa på en guldhamster istället?

Guldhamster? Om vissa får dom de vill så får snart stadsbor ej ha NÅGON form av husdjur. Ej heller de som inte driver någon form av lantbruk. Alla djur ska ha rätt att för de, leva ett naturligt liv. Även en akvariefisk kan lida fysiskt eller psykiskt. JÖSSES

Sen sä skrev jag att de ALLRA FLESTA (inte 100%) sköter sina hästar bra. Det är subjektivt. Att vi sen har de 2%-en som kanske inte sköter det så bra. Om allt vore bra så skulle vi inte behöva djurskyddsinspektörer.

Jag blir också ofta mkt irriterad på diskussioner angående lösdrift.
Jag anser lösdrift som ett kanonbra alternativ. Till VISSA hästar!
Har tex läst en del om denna travtränare som bara har lösdrift, och är mkt nöjd med det, och har friska hästar som springer in stålar.

MEN!! Och det är ett stort MEN! Det krävs väldigt mkt för att tävlingshästar ska fungera i en lösdrift! Både ekonomiskt och i lösdriftens utformande! Tex så var ju täcken av högsta kvalité en nödvändighet. Och han hade lösningar hur han slapp släppa ut svettig häst efter arbete i lösdriften. Skrittmaskin under tak med speciella täcken. Slutsats = krävs mkt både arbete och pengar för att kunna fixa det!
Och hur löser hobbyryttaren det när den vill rida efter jobbet? Har de alltid tillgång till skrittmaskin? Eller har de så mkt tid att de har tid att skritta hästen i ett par timmar så den torkar? Eller kanske ska inte människor som inte har hela dagen på sig till "hästpyssel" ha häst?

Likaså så fick han frågan om inte hästarna var trötta när de skulle gå lopp? Han svarade att han tog in dem från lösdriften ca 5 timmar innan tävlingen, sedan fick de stå i boxen på tävlingplatsen.
Funkade fint!
MEN igen! Hur löser man det om man tävlar i annat än trav? Går upp mitt i natten och tar in hästen från lösdriften? För ingen ska väl inbilla sig att hopp/dressyr/westernhästen som ska tävla med de tider och upplägg sådana tävlingar har, kommer bli särskilt lycklig att få stå inne SJÄLV i en box natten till tävlingen! Eller ska ryttaren kanske gå upp vid tresnåret på natten för att hinna schamponera, fläta osv? Och andra tävlingsgrenar för hästar har INTE så förspänt att det finns boxar att hyra vid tävlingsplatsen! Ska man åka och låta lösdriftshästen vila innan start i släpet? Inget som tilltalar i allafall mig!

Slutsats = i vissa fall så är inte lösdrift det ultimata för hästar som används till tävling!

En annan sak som jag tänkt på angående lösdrift. Om man får ett mobboffer, vad gör man då? Ska den kraken få stå SJÄLV inne i en box? Eller hur löser man det praktiskt?
Och om ngn häst blir sjuk och ordineras boxvila? Hur löser man det? En häst som är van att alltid gå med andra på en lösdrift, den kommer knappast lugnt att stå där helt själv i sin sjukbox!
Dessutom är hästen ju van att få röra sig så mkt, så stillastående i en box skulle ju kunna leda till mer elände, kraftigt svullna ben, störningar i matsmältningen osv.

Så ALLT har enligt mig en fördel och en nackdel!

Precis!
I deras lilla söta, perfekta värld, där finns inga mobbade hästar, sjuka hästar, tävlingar, osv.

Jag brukar säga, att om man får för sig att släppa alla hästar fria, se då till att stänga stalldörren ordentligt, så de när det blir kallt och ingen mat kvar ute, smiter in till fångenskapen igen... :angel:

kopparberg skrev:
Jag blir också ofta mkt irriterad på diskussioner angående lösdrift.
Jag anser lösdrift som ett kanonbra alternativ. Till VISSA hästar!
Har tex läst en del om denna travtränare som bara har lösdrift, och är mkt nöjd med det, och har friska hästar som springer in stålar.

MEN!! Och det är ett stort MEN! Det krävs väldigt mkt för att tävlingshästar ska fungera i en lösdrift! Både ekonomiskt och i lösdriftens utformande! Tex så var ju täcken av högsta kvalité en nödvändighet. Och han hade lösningar hur han slapp släppa ut svettig häst efter arbete i lösdriften. Skrittmaskin under tak med speciella täcken. Slutsats = krävs mkt både arbete och pengar för att kunna fixa det!
Och hur löser hobbyryttaren det när den vill rida efter jobbet? Har de alltid tillgång till skrittmaskin? Eller har de så mkt tid att de har tid att skritta hästen i ett par timmar så den torkar? Eller kanske ska inte människor som inte har hela dagen på sig till "hästpyssel" ha häst?

Likaså så fick han frågan om inte hästarna var trötta när de skulle gå lopp? Han svarade att han tog in dem från lösdriften ca 5 timmar innan tävlingen, sedan fick de stå i boxen på tävlingplatsen.
Funkade fint!
MEN igen! Hur löser man det om man tävlar i annat än trav? Går upp mitt i natten och tar in hästen från lösdriften? För ingen ska väl inbilla sig att hopp/dressyr/westernhästen som ska tävla med de tider och upplägg sådana tävlingar har, kommer bli särskilt lycklig att få stå inne SJÄLV i en box natten till tävlingen! Eller ska ryttaren kanske gå upp vid tresnåret på natten för att hinna schamponera, fläta osv? Och andra tävlingsgrenar för hästar har INTE så förspänt att det finns boxar att hyra vid tävlingsplatsen! Ska man åka och låta lösdriftshästen vila innan start i släpet? Inget som tilltalar i allafall mig!

Slutsats = i vissa fall så är inte lösdrift det ultimata för hästar som används till tävling!

En annan sak som jag tänkt på angående lösdrift. Om man får ett mobboffer, vad gör man då? Ska den kraken få stå SJÄLV inne i en box? Eller hur löser man det praktiskt?
Och om ngn häst blir sjuk och ordineras boxvila? Hur löser man det? En häst som är van att alltid gå med andra på en lösdrift, den kommer knappast lugnt att stå där helt själv i sin sjukbox!
Dessutom är hästen ju van att få röra sig så mkt, så stillastående i en box skulle ju kunna leda till mer elände, kraftigt svullna ben, störningar i matsmältningen osv.

Så ALLT har enligt mig en fördel och en nackdel!

Vi har löst det på detta sätt: Ett "kombistall", dvs vanligt stall med utgång från varje box till stallgången, men även direkt ut i hagen. Stall och lösdrift i ett.
Efter träning har vi särskilda täcken som går att släppa ut svettiga hästar i, om det inte blåser för mycket, då är det innetorkning med fleece som gäller.
Inför tävlingar ställs hästarna på box, för att vara rena och snygga till morgonen.
Vi har delat upp hästar som trivs med varandra i olika flockar.
Stallet har nämnligen boxar i olika väderstreck.
Vattenbalja delar flockarna på då den står placerad mellan hagstängslen.
Funkar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 495
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka