Allt var inte bättre förr.

Sv: Allt var inte bättre förr.

Lurvponnyn skrev:
För en "storstads" häst vore det paradiset!

Men nu är väl dina hästar inte storstadshästar? För att vara på vischan är inte 1 Ha. vidare mycket. Hur många går i denna hage?

axel skrev:
Men nu är väl dina hästar inte storstadshästar? För att vara på vischan är inte 1 Ha. vidare mycket. Hur många går i denna hage?

Nix, vi bor på "vischan"!
Hur ska jag kunna svara på antalet? :confused: Det är ju inte min hage det är frågan om men du menar väl att ngn annan ska svara på det. Men jag kan tänka mig att det vore paradiset när man läser att de inte ens kan få komma ut på dagen. En hektar är väl inte så dåligt, dvs om den är varierad inte bara platt gärde, jag vill ha träd och buskar, sten och stockar i min hage. Åk till en travbana och se de stackarna som står och hänger i en liten fyrkant, deprimerande. Som tur är står de väl där bara tillfälligt.

Qwyxz skrev:
En del av mig säger att alla hästar kan gå utan skor och utan täcke innan de satt sin fot på denna jord...sedan avgör ägaren fortsättningen som följer...

Jag lånar ditt citat som illustration till att bemöta den uppfattning som bland många "New Ageare" inom hästeriet är så vanlig.

En häst, som lever i det klimat den är avlad/skapt för /t ex ett russ på Lojsta hed på Gotland), och som "bara" får vara häst, d v s går ute i flock, inte rids eller arbetas bör klara detta utmärkt. Därmed är det dock inte sagt att vildhästar varken skadar sig, blir sjuka, lider eller dör, för det gör de, precis som vilken levande varelse som helst.

Eftersom vi ju rider på hästarna och kräver arbete av dem måste vi också rusta dem för det för dem onaturliga jobb vi kräver. Där har vi som hästägare ett stort ansvar, då hästarnas (o alla djur man tar på sig ansvaret för) välmående beror på oss och de förutsättningar vi ger dem. Det är vårt ansvar att se till att de mår väl, och att såväl ge dem möjlighet att bete sig naturligt (t ex daglig utevistelse med andra hästar, tillräckligt med grovfoder mm mm) som rusta dem för det arbete de ska utföra (t ex sko häst som rids på hårt underlag/vars hovar kräver det, klippa och täcka häst som blir mkt svettig vid arbete etc).

Olika hästar har olika behov. Så enkelt är det. Om man försöker sköta ett fullblod som russen på Lojsta hed lär han troligtvis DÖ av näringsbrist...

Och, hästen känner givetvis av om den mår dåligt, är understimulerad, orkeslös, har ont etc, Och det är vårt ANSVAR% att se till att den har ett bra liv, men DEN HAR INTE LÄST EN BOK SOM BERÄTTAR ATT DESS FÖRFÄDER LEVDE VILT PÅ STÄPPEN. DEN GÅR INTE I SIN HAGE OCH SÖRJER ATT DEN INTE ÄR UTAN SKOR, MATTE, RIDNING OCH TILLSKOTTSFODER MITT UTE PÅ SAVANNEN...

Vilken lustig liten tråd, jag tror minsann att liknande tagits upp ett antal gånger förut?!

Och som vanligt handlar den om helt irrelevanta aspekter.

Det finns många olika sätt att anordna en lösdrift, allt efter hästens och människans behov.
Det är rekommendabelt att ha tillgång till box, men i övrigt är det helt fritt med i princip allt. De flesta har fri tillgång på något slags grovfoder, inte nödvändigtvis hö.
I övrigt finns inga begränsningar ifråga om täcken, individuell kraftfodergiva, skor/inte skor, klippning/inte klippning.
Det kan t.o.m. vara en varm lösdrift med plastremsorna för dörren så att inte värmen smiter ut. Jag har själv besökt en som hade varmbädd + värmefläkt för att hålla lösdriften på ca +10C, av någon anledning.

Enda reella skillnaden är att hästen får gå ut och in som den vill samt ges möjlighet att interagera med sina kompisar dygnet runt.

ako skrev:
Jag lånar ditt citat som illustration till att bemöta den uppfattning som bland många "New Ageare" inom hästeriet är så vanlig.

En häst, som lever i det klimat den är avlad/skapt för /t ex ett russ på Lojsta hed på Gotland), och som "bara" får vara häst, d v s går ute i flock, inte rids eller arbetas bör klara detta utmärkt. Därmed är det dock inte sagt att vildhästar varken skadar sig, blir sjuka, lider eller dör, för det gör de, precis som vilken levande varelse som helst.

Eftersom vi ju rider på hästarna och kräver arbete av dem måste vi också rusta dem för det för dem onaturliga jobb vi kräver. Där har vi som hästägare ett stort ansvar, då hästarnas (o alla djur man tar på sig ansvaret för) välmående beror på oss och de förutsättningar vi ger dem. Det är vårt ansvar att se till att de mår väl, och att såväl ge dem möjlighet att bete sig naturligt (t ex daglig utevistelse med andra hästar, tillräckligt med grovfoder mm mm) som rusta dem för det arbete de ska utföra (t ex sko häst som rids på hårt underlag/vars hovar kräver det, klippa och täcka häst som blir mkt svettig vid arbete etc).

Olika hästar har olika behov. Så enkelt är det. Om man försöker sköta ett fullblod som russen på Lojsta hed lär han troligtvis DÖ av näringsbrist...

Och, hästen känner givetvis av om den mår dåligt, är understimulerad, orkeslös, har ont etc, Och det är vårt ANSVAR% att se till att den har ett bra liv, men DEN HAR INTE LÄST EN BOK SOM BERÄTTAR ATT DESS FÖRFÄDER LEVDE VILT PÅ STÄPPEN. DEN GÅR INTE I SIN HAGE OCH SÖRJER ATT DEN INTE ÄR UTAN SKOR, MATTE, RIDNING OCH TILLSKOTTSFODER MITT UTE PÅ SAVANNEN...

Håller helt med. Skönt med vettiga inlägg. Det finns ju några som tur är. :bow: :bow: :bow:

Hej!
Vill bara svara Nicke ang. araber. Min otäckade arab klarar sig lika utmärkt i lösdriften som nordsvensken. Han får inte lika lång päls men väl en mycket tät, tjock och varm päls. Jag var nyss ute och fyllde höbingarna och kvicksilvret är nere på -18 men de fryser inte, de står och tuggar och dricker varmvatten och för mig är tanken absurd att stänga in dem, de går in ibland men stannar ingen längre tid!
Tack för ordet! Anette

stjärnhästen skrev:
Hej!
Vill bara svara Nicke ang. araber. Min otäckade arab klarar sig lika utmärkt i lösdriften som nordsvensken. Han får inte lika lång päls men väl en mycket tät, tjock och varm päls. Jag var nyss ute och fyllde höbingarna och kvicksilvret är nere på -18 men de fryser inte, de står och tuggar och dricker varmvatten och för mig är tanken absurd att stänga in dem, de går in ibland men stannar ingen längre tid!
Tack för ordet! Anette

Ja, det kanske var en dum jämförelse, araber kommer ju från ett kallare klimat än islandshästar, eftersom Islands temp. aldrig understiger -10 grader. Skulle aldrig drömma om att lämna mina islänningar ute otäckade i -18 grader. Men det är väl en smaksak.
Börjar det blåsa det allra minsta, kan du ju läsa i SMHI:s tabell över Vindavkylning, effektiv temperatur, var du hamnar vid olika vindstyrkor, i temperatur sett.
Begreppet sunt förnuft kan man ju tolka på olika sätt.

För att jag ser bilar varje dag så gör det inte mig till bilmekaniker.
Jag tror att du har gått med i detta forum för att skapa konflikt.

Nicke skrev:
Det var nåt nytt för mig, att naturlig hästhållning innebär att man bara har häst som passar in i det klimat den kommer från.
Det verkar ju i så fall logiskt i sammanhanget.
Men vidare,
Hur löser du situationen när du ridit hästen svettig?
Rider du bara på sommaren?

Har man en häst byggd för ökenvärme och sedan låter den vistas i ett otroligt kallt klimat är det ju en annan sak än om en Nordsvensk, som är byggd för lite kyligare klimat, vistas i det.
Man ser väl helt enkelt till att inte rida hästen svettig under vintern :smirk:
Det räcker gott och väl med några lugna skogsturer eller promenader :)

Senast ändrad av en moderator:

ako skrev:

Okej, jag tycker det var väldigt bra skrivit och du fick mig att tänka till faktiskt!
Jag håller faktiskt med dig, att rida dem är onaturligt och då kanske vi måste göra en del onaturliga saker, som att täcka dem o.s.v...
Och att alla hästar inte är lika o.s.v...
Har fått lite ny syn på det här nu!

Jag har reagerat på en sak när jag har läst tråden och det är att ni har pratat om araber, att dom är byggda för ökenvärme och inte kan ha ett såhär kallt klimat, att det inte är naturligt.
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att araber faktiskt är mkt uthålliga när det gäller temperaturer. Att temperaturen i öknen kan pendla helt otroligt mellan natt och dag? Samt att temperaturen (p.g.a. öknen ligger långt från ett hav som kan reglera temperturen) kan pendla så extremt som +50 grader till -30? Därför låter det konstigt när ni skriver att dom inte kan klara av kyla.

kitty-cat skrev:

Ja, vi kan ju ta din töntiga liknelse och kolla om du har rätt!

Jag ser människor arbeta med sina hästar dagligen, du ser människor mekka med sina bilar dagligen.
Jag arbetar själv med min häst dagligen, du mekkar själv med din bil dagligen.
Jag ser varje dag hur hästar beter sig, du ser varje dag hur bilar fungerar.
Jag rider, du kör i din bil.
Jag hör en massa om hästar varje dag, du hör en massa om bilar varje dag.
Jag ser en massa hästar varje dag, du ser en massa bilar varje dag.
Jag sköter och rider flera olika hästar, du mekkar och kör flera olika bilar.

Jo, jag tror faktiskt att du skulle bli en jävlit bra bilmekaniker!

Lola skrev:
Jag har reagerat på en sak när jag har läst tråden och det är att ni har pratat om araber, att dom är byggda för ökenvärme och inte kan ha ett såhär kallt klimat, att det inte är naturligt.
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att araber faktiskt är mkt uthålliga när det gäller temperaturer. Att temperaturen i öknen kan pendla helt otroligt mellan natt och dag? Samt att temperaturen (p.g.a. öknen ligger långt från ett hav som kan reglera temperturen) kan pendla så extremt som +50 grader till -30? Därför låter det konstigt när ni skriver att dom inte kan klara av kyla.

Jag skrev fel och ändrade mitt inlägg för jag kom på att ökenklimat faktiskt ÄR extremt kallt på nätterna...

axel skrev:
Slulle EN Hektar vara att ströva fritt?
Nä, givetvis inte!!! Har jag påstått det eller??? Men nog f*n är det bättre än de små fyrkants hagarna som många andra trycker in sina hästar i! Inlägget handlade för den delen inte om det utan om påståendet om att hästar minsann inte rör sig nått i en hage! Prova vidga dina vyer. Bara för att du kanske inte gillar lösdrift så betyder det inte att det är fel... Eller?

Senast ändrad av en moderator:

kopparberg skrev:
Du har ju tom citerat mig, jag skrev HAGE. Vart fick du in att jag kritserade LÖSDRIFT? :confused:
Det var ditt uttalande om HAGE och att de inte rör sig i dom jag svarade på inte dina åsikter om LÖSDRIFT. Sorry om du missförstod

kitty-cat skrev:

Vem vänder du dig till med detta :confused:

Qwyxz skrev:
Okej, jag tycker det var väldigt bra skrivit och du fick mig att tänka till faktiskt!
Jag håller faktiskt med dig, att rida dem är onaturligt och då kanske vi måste göra en del onaturliga saker, som att täcka dem o.s.v...
Och att alla hästar inte är lika o.s.v...
Har fått lite ny syn på det här nu!

Kul att Du läste och funderade lite och inte tog mitt inlägg som negativ kritik :)!

ako skrev:
Kul att Du läste och funderade lite och inte tog mitt inlägg som negativ kritik :)!

Nej, jag håller med dig!
Det är jag som har varit lite fel ute...
Hästar utan skor, utan täcke och på lösdrift passar inte alla hästar och ryttare.
För mig skulle det fungera bra med lösdrift och därför tänker jag använda mig av det, sedan är det upp till var och en vad som passar dem!

HeJ!

Nog finns det olika åsikter om vad som är bäst och tyvärr är det ju så med levande varelser att även om man kan "bevisa" med tester och undersökningar att hästar mår bra av att vara ute, gäller det inte ALLA hästar.. Precis som med mediciner mm.. Man har ju inte testat på alla.

Min syn på det hela är att så länge man inte SKADAR sitt djur får man sköta det som man tycker passar bäst. Jag har träffat hästar som inte velat vara ute mer än 2 timmar/dag oavsett om där var sällskap, gräs, bra väder eller vad man nu ska hitta på..

Min häst har visat tydligt att hon VILL vara ute mycket, därför får hon vara det. Om jag skulle hitta en häst som inte vill/klarar att vara ute (som hennes hagkompis som redan vid 14-rycket börjar springa vid grinden och vill in), skulle den självklart få vara inne.

Min går ute 4 timmar längre än resten av gänget och verkar trivas bra med det, så länge det inte är helt hemskt väder, då vill hon in. Man måste anpassa sej till varelsen framför sej. Alla gillar inte samma saker, vissa trivs inne i boxen. Men jag tycker också att hästar ska ha MÖJLIGHETEN att få vara ute, men kanske inte hela dagar om de inte vill..

Samma sak med täcke, sällskap etc. Anpassa till hästen, inte efter människans förutfattade meningar och behov.. Vill man ha hästen på lösdrift utan skor och täcke, får man väl skaffa sej en häst som klarar det. Vill man ha en tävlingshäst på box större delen av dygnet får man väl skaffa en som står pall för det..

/ Lavinia, som önskar att en viss häst slapp vara ute dygnte runt, utan skor och med bara vindskydd som skydd mot väder.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 495
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka