Allt var inte bättre förr.

Sv: Allt var inte bättre förr.

Nästa djur som ska bli vår heliga ko måste väl bli hunden. Hundar är som Vargen ett flockdjur och klarar sig bra ute. Den skall inte låsas in i lägenhet eller hus. Den ska vara ute minst 2o h så att den inte lider, varken fysiskt eller psykiskt. Liggplatsen ska vara stor som en varglya.? Den får ej friseras då den kan bli bortstött av sina egna.

Liknelsen kan användas på alla våra hus-o tamdjur.

Jag anser att lösdrift och barfotagång är 100 % rätt.
Skitsamma om du tycker att hästen ska leva som en vildhäst eller inte, lösdrift och barfotagång ger ju tydligen friskare hästar!

Det är därför det är så bra att hagen är inramad med vass på två sidor. Det finns alltid något att tugga på :)

Qwyxz: Hade min häst gått utan skor skulle hon inte ha några hovar kvar :smirk: Ingen hov ingen häst...

axel skrev:
Nästa djur som ska bli vår heliga ko måste väl bli hunden. Hundar är som Vargen ett flockdjur och klarar sig bra ute. Den skall inte låsas in i lägenhet eller hus. Den ska vara ute minst 2o h så att den inte lider, varken fysiskt eller psykiskt. Liggplatsen ska vara stor som en varglya.? Den får ej friseras då den kan bli bortstött av sina egna.

Liknelsen kan användas på alla våra hus-o tamdjur.

En hund har aldrig varit en varg men en häst har en gång varit en vild häst.
Men det visar ju bara mer om din otroliga kunnighet, hur mycket var den på? 100 år?

Glimfeather skrev:
Det är därför det är så bra att hagen är inramad med vass på två sidor. Det finns alltid något att tugga på :)

Qwyxz: Hade min häst gått utan skor skulle hon inte ha några hovar kvar :smirk: Ingen hov ingen häst...

Självklart förstår jag att man inte kan ta av sin häst skona helt plötsligt efter att hästen gått med skor i flera år.
Hovarna blir ju förstörda...
Men en häst som aldrig gått med skor tar nog ingen större skada av det.

Glimfeather skrev:
Hund och varg är samma art...

De är släkt: JA!
Men en hund har fortfarande aldrig varit en varg!
Vart vill du komma?

Jag tycker att det här är en bra artikel från Aftonbladet.

Från vildhäst till tamhäst
- Lite har ju hänt, men inte så mycket som många tror, inleder Margareta Lundgren sin föreläsning om hästens väg från vildhäst till tamhäst på Hippocampusdagarna.
Det enda som egentligen skiljer vildhästen från tamhästen är just att den enda är vild och den andra är tam, eller är lättare att tämja.
- Hästen blev tamhäst för mellan 5.000-6.000 år sedan i Ukraina. Först var det till föda, sedan var det som packhäst, berättar Margareta vidare.
Vad har då hänt med hästen under dessa 6.000 år? Inte mycket egentligen. Alla beteenden som vildhästar har finns fortfarande kvar såsom att de är:
Utpräglade gräsätare – äter 14-18 timmar/dygn
Bytesdjur - flyktbeteende
Flockdjur – vill ha andra hästar omkring sig

Margareta Rundgren föreläser om hästen från vildhäst till tamhäst.
Foto: Bengt Ekberg, SLU
- Allt fanns hos vildhästen redan från början. Träning och avel har förstärkt olika rörelser i olika raser, till exempel passage hos halvblod.
Även de mest avancerade dressyrrörelserna ingår naturligt i hästens beteendereportoar. Passage gör hästar när de vill imponera på varandra medan piruetten är ett undvikande beteende.
Det som förändrats mest sedan hästen blev tam är:
Ökad variation i storlek (från falabella till shire)
Fler färger
Mer vita tecken och fält
Den tydliga skillnaden består i att tamhästen är mindre benägen att attackera oss och att fly. Att de är mer tama helt enkelt.
- Idag finns det en hel del vildhästar. Men det är inga ursprungliga vildhästar utan det är tamhästar som har blivit vilda. Exempel på detta är främst de amerikanska mustangerna.
- Den enda vildhäst som finns kvar är Przewalskiis häst och den finns i zoo eller naturreservat. Inte som fria vildhästar.
- Förmågan att bli tam handlar om ganska få gener. Man har gjort försök på räv bland annat. De har skillnader mot hunden som man kan ha och kela med i famnen.
- Przewalskiis häst till exempel räknas som det farligaste djuret de har i djurparken. De tvekar inte att attackera oss och då kan man tänka på att de har snölejoparder och annat i djurparken.
Hästar är ju gräsätare och de äter nästan alltid:
Äter 14-18 timmar/dygn
Uppdelat på cirka 10 perioder under dygnet
Uppehåll från ätandet högst 3-4 timmar
- Ställer man hästar på stall och ger dem fri tillgång på foder följer de exakt samma mönster.
Att hästen är ett bytesdjur påverkar hur de sover. De sover kortare stunder:
3-4 timmar vanlig sömn per dygn
Uppdelat i 5-7 perioder fördelade över hela dygnet, men tätare under efternatten.
Varje period är i sin tur uppdelad i sömncyklar om 15 min.
Att hästen är bytesdjur påverkar också dess sätt att dricka. Att gå till vattenhålan är bland det farligaste ett bytesdjur kan utsätta sig för. Där kan rovdjuren lätt ligga på lur och vänta in sitt byte. Därför dricker hästar sällan men fort:
Hästar föredrar hinkar framför vattenkopp
Vattenkoppar kräver högt flöde för att de ska dricka tillräckligt
Dricker ca 4 minuter/dygn
Känslig för om vattnet har ovanlig lukt
Margareta talar varmt för att man ska ta hänsyn till och försöka anpassa så gott det går för att hästen ska få utöva sitt naturliga beteende. Hästar föds inte med en önskan om att bli ridna eller körda av sitt genom tidernas farligaste rovdjur. Men med en positiv tillvaro och träning tillsammans med oss människor lär de sig att tycka om oss. Om de dessutom, när de inte arbetar, får tillåtas leva som ”hästar” med möjlighet att äta under lång tid och få ha kompisar minskar risken för att de får mentala problem av olika slag.

Och en tamhäst har aldrig varit en vildhäst. En hund är lika mycket släkt med en varg som en tamhäst är med en mustang.

Qwyxz skrev:
Jag anser att lösdrift och barfotagång är 100 % rätt.
Skitsamma om du tycker att hästen ska leva som en vildhäst eller inte, lösdrift och barfotagång ger ju tydligen friskare hästar!

"Tydligen". Har du läste det här på forumet där alla entusiaster propagerar? Hur vet du det?

Qwyxz skrev:
Jag tycker att det här är en bra artikel från Aftonbladet.

Från vildhäst till tamhäst
- Lite har ju hänt, men inte så mycket som många tror, inleder Margareta Lundgren sin föreläsning om hästens väg från vildhäst till tamhäst på Hippocampusdagarna.
Det enda som egentligen skiljer vildhästen från tamhästen är just att den enda är vild och den andra är tam, eller är lättare att tämja.
- Hästen blev tamhäst för mellan 5.000-6.000 år sedan i Ukraina. Först var det till föda, sedan var det som packhäst, berättar Margareta vidare.
Vad har då hänt med hästen under dessa 6.000 år? Inte mycket egentligen. Alla beteenden som vildhästar har finns fortfarande kvar såsom att de är:
Utpräglade gräsätare – äter 14-18 timmar/dygn
Bytesdjur - flyktbeteende
Flockdjur – vill ha andra hästar omkring sig

Margareta Rundgren föreläser om hästen från vildhäst till tamhäst.
Foto: Bengt Ekberg, SLU
- Allt fanns hos vildhästen redan från början. Träning och avel har förstärkt olika rörelser i olika raser, till exempel passage hos halvblod.
Även de mest avancerade dressyrrörelserna ingår naturligt i hästens beteendereportoar. Passage gör hästar när de vill imponera på varandra medan piruetten är ett undvikande beteende.
Det som förändrats mest sedan hästen blev tam är:
Ökad variation i storlek (från falabella till shire)
Fler färger
Mer vita tecken och fält
Den tydliga skillnaden består i att tamhästen är mindre benägen att attackera oss och att fly. Att de är mer tama helt enkelt.
- Idag finns det en hel del vildhästar. Men det är inga ursprungliga vildhästar utan det är tamhästar som har blivit vilda. Exempel på detta är främst de amerikanska mustangerna.
- Den enda vildhäst som finns kvar är Przewalskiis häst och den finns i zoo eller naturreservat. Inte som fria vildhästar.
- Förmågan att bli tam handlar om ganska få gener. Man har gjort försök på räv bland annat. De har skillnader mot hunden som man kan ha och kela med i famnen.
- Przewalskiis häst till exempel räknas som det farligaste djuret de har i djurparken. De tvekar inte att attackera oss och då kan man tänka på att de har snölejoparder och annat i djurparken.
Hästar är ju gräsätare och de äter nästan alltid:
Äter 14-18 timmar/dygn
Uppdelat på cirka 10 perioder under dygnet
Uppehåll från ätandet högst 3-4 timmar
- Ställer man hästar på stall och ger dem fri tillgång på foder följer de exakt samma mönster.
Att hästen är ett bytesdjur påverkar hur de sover. De sover kortare stunder:
3-4 timmar vanlig sömn per dygn
Uppdelat i 5-7 perioder fördelade över hela dygnet, men tätare under efternatten.
Varje period är i sin tur uppdelad i sömncyklar om 15 min.
Att hästen är bytesdjur påverkar också dess sätt att dricka. Att gå till vattenhålan är bland det farligaste ett bytesdjur kan utsätta sig för. Där kan rovdjuren lätt ligga på lur och vänta in sitt byte. Därför dricker hästar sällan men fort:
Hästar föredrar hinkar framför vattenkopp
Vattenkoppar kräver högt flöde för att de ska dricka tillräckligt
Dricker ca 4 minuter/dygn
Känslig för om vattnet har ovanlig lukt
Margareta talar varmt för att man ska ta hänsyn till och försöka anpassa så gott det går för att hästen ska få utöva sitt naturliga beteende. Hästar föds inte med en önskan om att bli ridna eller körda av sitt genom tidernas farligaste rovdjur. Men med en positiv tillvaro och träning tillsammans med oss människor lär de sig att tycka om oss. Om de dessutom, när de inte arbetar, får tillåtas leva som ”hästar” med möjlighet att äta under lång tid och få ha kompisar minskar risken för att de får mentala problem av olika slag.

Men då tycker jag vi släpper ut dem allihop i skogen så får de ströva fritt. :bump: Fantastiskt! Varför låsa in dessa rädda djur i en hage som vi rovdjur ahr satt upp? Det är grymt. Släpp alla hästar helt fria och alla hundar också. Kasta alla sadlar, alla träns, allt onaturligt som hästen inte född till att använda. Låt dem bli som älgarna i skogen och varje höst har vi hästjakt samtidigt som älgjakten.
Bort med alla staket och annat som begränsar friheten. :rofl: :rofl: :rofl:

Själv ska jag sluta jobba för det är onaturligt och egentligen är ju mina gener som grottmänniskans så jag borde nog flytta ut i skogen jag också med mina hästar, fast jag är ju ett rovdjur så de kommer att fly när de ser mej.

Senast ändrad av en moderator:

oopsie skrev:
"Tydligen". Har du läste det här på forumet där alla entusiaster propagerar? Hur vet du det?

Jag bor mitt i hästparadiset kan man säga för jag bor på landet med närmsta hagen ungefär en och en halv meter från gården.
Jag har ett stuteri som mitt emot granne.
Jag har tre kompisar med eget stall.
Ett ridhus typ 100 m bort.
Ännu fler hagar typ 100 m åt ett annat håll.
Några 100 m bort i olika riktningar finns flera olika stall.
Hagar överallt...
Kompisar som rider dagligen...
En kompis har sina hästar på lösdrift...
Kollar jag ut genom fönstret kan jag se hästarna som går ute dygnet runt med uteboxar...
Jag upplever en hel del när det gäller häst alltså...så att det skulle vara för att jag läst på bukefalos, ha ha...nja...

Qwyxz skrev:
De är släkt: JA!
Men en hund har fortfarande aldrig varit en varg!
Vart vill du komma?

En hund har vargens alla beteenden vad gäller flock och föda. Finns ingen skillnad egentligen. Ser du aldrig på naturprogrammen på tv?
Släpp ut alla hundar i frihet, och i det fallet är vi ju inte rovdjur utan snarare bytesdjur då? Eller? kan det vara normalt för ett rovdjur att domineras av ett bytesdjur? Knappast? Helt onaturligt. ut med hundarna också i skogen.

Hejsan.. Inte så insatt i tråden utan läste endast ditt första inlägg..
Det jag personligen reagerar på är att du säger det var inte bättre förr och att så gott som alla sköter sina hästar idag efter bästa förmåga. För det är ju just det som är problemet, bästa förmåga räcker inte. Idag kan vem som helst köpa sig en häst bara de har pengarna.. Väldigt få besitter den kunskap som krävs för att ha häst.. De som hade häst förut kunde sitt jobb och visste hur man tog hand om hästen efter vad som då var bästa förmåga..

oopsie skrev:
Men då tycker jag vi släpper ut dem allihop i skogen så får de ströva fritt. :bump: Fantastiskt! Varför låsa in dessa rädda djur i en hage som vi rovdjur ahr satt upp? Det är grymt. Släpp alla hästar helt fria och alla hundar också. Kasta alla sadlar, alla träns, allt onaturligt som hästen inte född till att använda. Låt dem bli som älgarna i skogen och varje höst har vi hästjakt samtidigt som älgjakten.
Bort med alla staket och annat som begränsar friheten. :rofl: :rofl: :rofl:

Själv ska jag sluta jobba för det är onaturligt och egentligen är ju mina gener som grottmänniskans så jag borde nog flytta ut i skogen jag också med mina hästar, fast jag är ju ett rovdjur så de kommer att fly när de ser mej.

Det låter perfekt det oopsie, äntligen fattar någon :banana:
Du är min idol nu :)
Tummen upp för dig oopsie!

josse_horses16 skrev:
Hejsan.. Inte så insatt i tråden utan läste endast ditt första inlägg..
Det jag personligen reagerar på är att du säger det var inte bättre förr och att så gott som alla sköter sina hästar idag efter bästa förmåga. För det är ju just det som är problemet, bästa förmåga räcker inte. Idag kan vem som helst köpa sig en häst bara de har pengarna.. Väldigt få besitter den kunskap som krävs för att ha häst.. De som hade häst förut kunde sitt jobb och visste hur man tog hand om hästen efter vad som då var bästa förmåga..

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

oopsie skrev:
En hund har vargens alla beteenden vad gäller flock och föda. Finns ingen skillnad egentligen. Ser du aldrig på naturprogrammen på tv?
Släpp ut alla hundar i frihet, och i det fallet är vi ju inte rovdjur utan snarare bytesdjur då? Eller? kan det vara normalt för ett rovdjur att domineras av ett bytesdjur? Knappast? Helt onaturligt. ut med hundarna också i skogen.

Så bara för att jag säger att hunden aldrig har varit varg så har jag aldrig sett ett naturprogram på tv :smirk:
Eller så gör vi enligt er!
Vi spärrar in hästarna i små utrymmen!
Ja, helst sätter vi fast rep runt hovarna och sätter fast i golvet så att de slipper röra sig alls.
Jag menar, eftersom hästen ändå inte kan röra sig som en vildhäst så behöver de ju inte röra sig alls!
Perfekt!
Sedan kan vi ju göra värsta innomhus - vägarna med tak och värme där man kan rida ut på turer så slipper hästarna vara ute alls och lorta ner sig innan tävling och så!
Det blir ju skitbra!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 495
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka