Allt om utställning

Ciindy

Trådstartare
Eftersom att det finns så många trådar om utställning (jag har nog ganska mkt med det att göra :angel:) så tänkte jag att vi kan samla upp allt här... Jag tänker då skriva alla mina funderingar här och dom som vill kan ju nappa på =)

* Vad tänker ni på veckan innan utstälningen? Om ni eventuellt tänker bada dom när gör ni det om utstälning är på söndag?

* Jag har en hund som gärna lägger sig på grus där det är som svalast, han dissar handukar filtar m.m så jag har ju en gansak svart hund när jag ska in i ringen... nån som har en idé på vad jag kan göra åt det?

* Om det är mitt i sommaren och hunden svettas, vi ligger i skuggan och han har vatten, hur ska man svalka av en hund som hatar vatten?

* Jag har fått i uppdrag på en utstälning att vara dommarnas "betjänter" (:D) vad är det jag ska göra ? Har fattat att jag ska hämta dricka m.m men har man en ring eller? helt virrig :p

Sv: Allt om utställning

Jag gör inte så mycket med min hund innan.
Eftersom hon är korthårig behöver inte så mycket göras, möjligen att jag tvättar henne om hon är jätteskitig. Klipper klorna gör jag i och för sig.

Vi svalkar våra hundar genom att blöta ner handdukar och lakan med isvatten som vi lägger över dem.

Ja, bedömningen sker i en ring.

Dagen innan utställningen brukar jag bada mina tjejer. Jag klipper klorna och ev skrapar tandsten.

Ett litet tips för att slippa en dammig hund i ringen är att begränsa hunden utrymme genom att göra en hage av galler. Lägg in filtar där så har han inget val ;)

Ett bra tips för att svalka sin hund när det är varmt är att blöta handdukar med vatten och lägga på hunden.

Man har vanligtvis bara en ring när man servar domarna. Du ska göra så att domarna trivs genom att komma med fika och godis mm.

* Vad tänker ni på veckan innan utstälningen? Om ni eventuellt tänker bada dom när gör ni det om utstälning är på söndag?
Om utställningen är på en söndag, så badar jag hunden på lördagen, om alls. På lördagen packar jag även det mesta jag ska ha med mig, lastar in de stora grejerna (burvagnen och parasollet) i bilen, förbereder korv, vattenflaskor, käk till mig o.s.v. så att det bara är att samla ihop och åka på söndagsmorgonen.

* Jag har en hund som gärna lägger sig på grus där det är som svalast, han dissar handukar filtar m.m så jag har ju en gansak svart hund när jag ska in i ringen... nån som har en idé på vad jag kan göra åt det?
Min hund brukar få sitta i buren. Jag tar ut honom för promenader, men däremellan får han sitta i sin bur och tugga på ett ben. I packningen har jag handduk, toapapper, vatten och våtservetter, vilket ju i nödfall kan användas för att rengöra smutsig hund.

* Om det är mitt i sommaren och hunden svettas, vi ligger i skuggan och han har vatten, hur ska man svalka av en hund som hatar vatten?
Hundar svettas inte.

Tänker gör jag inte så mycket men däremot förbereder jag en del, skriver en packlista, packar ner sakerna i väskan så att allt är klart tills man ska åka. Jag brukar bada honom ungefär 2-3 dagar innan utställningen men sedan klipper jag också pälsen på tassarna, klipper klorna, borstar tänderna och gör rent öronen.

Fukta en handduk och torka av honom med den alt. fukta en handduk och lägg ut som han kan ligga på då brukar det bli svalt eller så får du köpa en kyldyna :D

Samma sak där, blöt en handduk i kallt vatten och vrid ur det värsta och lägg den på hunden.

* Jag har fått i uppdrag på en utstälning att vara dommarnas "betjänter" (:D) vad är det jag ska göra ? Har fattat att jag ska hämta dricka m.m men har man en ring eller? helt virrig :p

Ja säg det, plocka fram rosetterna kanske och plastbanden. Ingen aning faktiskt. :)

Veckan innan ser jag till att få i min hund så mkt mat jag bara kan då hon äter hemskt dåligt i vanliga fall. Så då får man nästan bara goda saker som köttfärs och sånt. :angel: Badar henne gör jag två dagar innan på kvällen och sen får hon inte springa runt lös hemma utan då blir det koppelpromenader dagen innan. Hon har vit lång päls och jag bor på en lerig gård med ett helt gäng andra terroristhundar.

På utställningen ligger hon i sin bur när hon inte är ute för att kissa eller för att borstas. Hon har ben och vatten i buren.

Köp en kylduk som du antingen lägger på honom eller under honom. De blöter inte ner pälsen!

Jag har också några funderingar, som jag gärna skulle vilja ha svar på, så jag stjäl lite utrymme här :angel:

Vad ska man tänka på första gången man ställer ut sin hund?

Vad är en tävlingsbok? Är det något nödvändigt, eller är det bara en bok som man kan samla papper i, så man vet vart man har saker och ting?

Utställningskoppel, kan man köpa det på plats, eller måste man ha sånt inhandlat innan? (dum fråga kanske, men jag bor ute på vischan och kommer sällan in till stan)

Vad är det för nummerlappar alla pratar om? (Såg att många har skrivit det på listorna i en annan tråd) Får man det på utställningen, eller är det något man får hemskickat till sej?

Nu är jag väl dumförklarad för all framtid :smirk:

Jag har också några funderingar, som jag gärna skulle vilja ha svar på, så jag stjäl lite utrymme här :angel:

Vad ska man tänka på första gången man ställer ut sin hund?

Inget särskilt. Lär hunden att stå innan utställningen så underlättar det en hel del ^^
man blir bara nervös inne i ringen om hunden envisas med att sätta sig ner hela tiden. Sen är det bra om man har travat runt med hunden lite innan utställningen så att du inte ställe ut en gräshoppa utan en hund (sedan får man ta lite hopp när de är valpar).
Jag lovar, när man är inne i ringen så finns bara du och hunden, du kommer inte så någonting annat.

Vad är en tävlingsbok? Är det något nödvändigt, eller är det bara en bok som man kan samla papper i, så man vet vart man har saker och ting?

Nej, det är ingenting man behöver ha, men det är praktiskt. Jag har alla min hunds papper i hennes tävlingsbok, såsom vaccinationsintyg och stamtavla. Men förvarar också utställningskoppel, PM och andra värdesaker där...typ konsertbiljetter.
Saker man är rädd om är jättebra att ha i tävlingsboken eftersom den aldrig får komma bort. Brukar finnas att köpa på utställningarna, min är ifrån agria (dragkedja runt hela så att inget kan trilla ut) men annars kan man köpa en lite enklare ifrån SKK.

Utställningskoppel, kan man köpa det på plats, eller måste man ha sånt inhandlat innan? (dum fråga kanske, men jag bor ute på vischan och kommer sällan in till stan)

Nej, det kan du köpa på utställningarna. Men då ska du vara ute i god tid. Säg att din hunds bedömning börjar strax efter 9, då måste du vara där jättetidigt och visa upp papperen, köpa koppel och prova ut rätt storlek. Har du inte möjlighet att köpa ett innan kanske du kan få låna någon annans koppel under din hunds bedömning?

Vad är det för nummerlappar alla pratar om? (Såg att många har skrivit det på listorna i en annan tråd) Får man det på utställningen, eller är det något man får hemskickat till sej?:

Du får det hemskickat ungefär en vecka innan utställningen. Du får hem ett PM med mer detaljerad information om utställningen. Vägbeskrivning, vem som ska döma din hund, vilken ring hunden ska dömas i, hur många hundar som är anmälda i rasen och du kan räkna ut ungefär när du ska vara på plats. Räkna med att de flesta bedömningarna börjar klockan 9 på morgonen och att domaren dömer ca. 20-25 hundar i timmen.

Nu är jag väl dumförklarad för all framtid :smirk:

Inga frågor är dumma frågor. Hoppas att det är något som har klarnat :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈