Har mycket aussiefolk i min omgivning och jag tycker det är ett ständigt gnäll över att VP är anpassat för BC och BC enbart, och jag undrar varje gång exakt VAD i ett VP som är oviktigt för en vallhund att kunna? Hämta får som står en bit bort i en hage? Förflytta dem korta sträckor och dit föraren vill ha dem förflyttade? Tas in och ut ur en hanteringsfålla? Dessutom under extremt tillrättalagda förhållanden som för det mesta ligger under den svårighetsnivå som hunden kommer att möta i praktiskt arbete... Är det verkligen "BC-anpassade" arbetsmoment? Är det inte det absoluta minimum av kompetens som en vallhund - oavsett ras - bör ha för att man ska ha mer nytta av den än, typ, en spann med pellets som man skramlar med?
Köper inte att man tar på sig offerkoftan och känner sig diskriminerad och orättvist behandlad för att man har en bruksras som många gånger har brister i grundläggande färdigheter som en (användbar) vallhund måste ha. Antingen är det viktigt att rasen kan valla, och då ser man till att det blir så genom ett seriöst och engagerat avelsarbete där hundarna selekteras uteslutande på sina vallhundsanlag. Eller så är det inte så jätteviktigt, egentligen, när man tänker efter, och då kan man selektera på andra egenskaper istället för eller utöver vallhundsanlagen. Men det blir liksom bara jättekonstigt när man ska skryta med den egna rasens helt förträffliga vallhundsegenskaper samtidigt som sagda egenskaper inte går att pröva eller beskriva på ett meningsfullt sätt. En vallhund bör kunna hämta, förflytta och kontrollera djur i de situationer som förekommer på ett VP, annars är den liksom inte användbar. Oavsett om den är en BC, en aussie, eller en kelpie.