Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo det måste man (jag) ifall att jag ska börja använda setet för att göra egna ljus som jag köpte för minst 15 år sen (och aldrig blivit använt hittills) :o:o:o:angel:

Han rensar ju inte bland mina saker, men hans eget rensande inspirerar mig.
Endel saker har blivit slängda, som slitna och "urvuxna" kläder (och halvbrända ljus, det behöver man väl inte spara femtielva stycken av när det finns nya i massor :p)

Jag håller på att diskuterar med mig själv hurvida jag ska spara dom 3 fina glaskopparna som det har varit ljus i. Det är ju ljus kvar i botten, "men det går ju att ta bort och så kan jag ha värmeljus i dom" :meh::banghead: Jag kan ju liksom köpa nya samma lika för 15-20 kr på Ikea istället för att krångla, men nej, så tänker ju inte en del av hjärnan :meh:

Ska titta på en lägenhet på fredag och får jag den så bär det av under januari månad.
Ypperligt tillfälle att rensa ut gamla kläder, skor och annat löst rat.

Problemet är ju bara att jag flyttade till nuvarande lyan för typ ett år sen och tänkte exakt samma då. Blev det nån rejäl rensning? Nja.
Varför har jag så svårt att slänga grejer jag inte använder? De ligger ju ändå bara "på hög" och samlar damm. :banghead:

Jag håller på att diskuterar med mig själv hurvida jag ska spara dom 3 fina glaskopparna som det har varit ljus i. Det är ju ljus kvar i botten, "men det går ju att ta bort och så kan jag ha värmeljus i dom" :meh::banghead: Jag kan ju liksom köpa nya samma lika för 15-20 kr på Ikea istället för att krångla, men nej, så tänker ju inte en del av hjärnan :meh:

Släng :D

Eller så har jag någongång tagit med sådant till jobbet att ha på kaffebordet :)

Jo det måste man (jag) ifall att jag ska börja använda setet för att göra egna ljus som jag köpte för minst 15 år sen (och aldrig blivit använt hittills) :o:o:o:angel:
Gjuta eller stöpa?
Kom ihåg att om du stöper så kan det inte vara rent stearin, det ska gjutas.
Jag och några kompisar gjöt ljus för någon vecka sedan, och tro mig, stumparna räckte gott och väl till när vi alla skramlat ihop vad vi hade :D
Ge dig själv ett slutdatum, typ att om jag inte gjort ljus före jul/nyår så åker de gamla stumparna.
För det kommer nya, tro mig :p

Gjuta eller stöpa?
Kom ihåg att om du stöper så kan det inte vara rent stearin, det ska gjutas.
Jag och några kompisar gjöt ljus för någon vecka sedan, och tro mig, stumparna räckte gott och väl till när vi alla skramlat ihop vad vi hade :D
Ge dig själv ett slutdatum, typ att om jag inte gjort ljus före jul/nyår så åker de gamla stumparna.
Jag "tänker" gjuta, när jag får "tid"... :o:p

Tror du att det kommer nya ljusstumpar verkligen :confused: Tänk om det inte gör det :nailbiting:

:D

Ska titta på en lägenhet på fredag och får jag den så bär det av under januari månad.
Ypperligt tillfälle att rensa ut gamla kläder, skor och annat löst rat.

Problemet är ju bara att jag flyttade till nuvarande lyan för typ ett år sen och tänkte exakt samma då. Blev det nån rejäl rensning? Nja.
Varför har jag så svårt att slänga grejer jag inte använder? De ligger ju ändå bara "på hög" och samlar damm. :banghead:
För mig har det fungerat att ta små små steg, och att inte alltid slänga, utan välja mellan slänka, skänka, sälja, ibland behöver jag känna att saken jag gör mig av med hamnar hos någon som just nu är i större behov av saken än vad jag är.
Och även att vara glad för det lilla man lyckats göra sig av med :) idag rensade jag till exempel ett litet hyllplan i sadelkammaren. Ett par distansbyglar jag inte använt = Sellpypåsen. En flaska = tradera. Yey för mig, inte många grejer mindre men ändå ett steg framåt :D ;)

Senast ändrad:
För mig har det fungerat att ta små små steg, och att inte alltid slänga, utan välja mellan slänka, skänka, sälja, ibland behöver jag känna att saken jag gör mig av med hamnar hos någon som just nu är i större behov av saken än vad jag är.
Och även att vara glad för det lilla man lyckats göra sig av med :) idag rensade jag till exempel ett litet hyllplan i sadelkammaren. Ett par distansbyglar jag inte använt = Sellpypåsen. En flaska = tradera. Yey för mig, inte många grejer mindre men ändå ett steg framåt :D ;)

Heja, heja!!!

Så otroligt smart att sätta ett slutdatum! Det knepet ska jag försöka komma ihåg när jag "råkar ut får" något som känns svårt att göra sig av med för att det "kan vara bra att ha..."

Bra idé men jag orkar inte med att sälja eller skänka till privatpersoner. 1 av 10 ggr jag sålt eller skänkt bort nåt har det gått smidigt till, i övrigt inte. Folk krånglar. Missar att hämta, kräver hemkörning, vill inte betala bla bla.

Det är behålla eller slänga som gäller för min del. Lugnast för sinnet. :D

Bra idé men jag orkar inte med att sälja eller skänka till privatpersoner. 1 av 10 ggr jag sålt eller skänkt bort nåt har det gått smidigt till, i övrigt inte. Folk krånglar. Missar att hämta, kräver hemkörning, vill inte betala bla bla.

Skänka till second hand? Då är det ju bara att fylla en hel påse/låda och åka dit och lämna. Bättre det än att det slängs tänker jag :) Erikshjälpen, Myrorna mfl tar ju emot allt.

Jag förstår fullt ut!
Sellpy kan vara en bra grej när man inte orkar med folk. Man får inte så mycket betalt alla gånger men saken kommer till någon annan som vill ha den istället för att slängas :up:

Börjar bli sugen på rensning igen!

Hann med att plocka fram lådan under sängen, sen kom ungarna upp. Istället för en stor lådrensning så fick de varsin färgglad hårslinga fastsatt i håret med smält silikon.

Jag hann iallafall hitta lite saker som jag inte ska ha kvar, en ny korsett-top, nytt låshår i slingor och bh-utfyllnad :rofl: :D

Jag fortsätter min lådrensning där jag fick avsluta igår.

Jag hittade precis ett smyckesset jag fick i present av en elak idiot till pojkvän. Han är ett ex sen länge.

Jag har aldrig använt det, utan det har bara legat undanplockat/förträngt i en låda. Men nu tänkte jag att det var dags att göra sig av med det... = Tradera! :angel:

Och det fina i det hela var att det går att skänka sin provision till Musikhjälpen just nu. Det känns faktiskt jättebra, lite som att få vända lite på det hela, hans elakhet mot godhet i form av Musikhjälpen.
Typ.
Ah, helt snurrigt, men kanske någon hänger med. Det kändes iallafall som helt rätt sätt att bli av med det på.

Suveränt att jag läste denna tråd. Har två stoooora väskor med kläder som ska till secondhandaffären. Så nu kollade jag öppettiderna för inlämning. Idag 10-15. Perfekt. Jag menar jag har ju bara haft väskorna stående färdiga i två år...

Plattång jag inte använt på flera år, två förpackningar nya sporrar och lite annat som kanske är värt en femtiolapp åker ned i Sellpypåsen.
Sen måste jag nog åka in till stan och lämna in den :banana:

Men sen har jag den där jäkla påsen med studieböcker.. den har stått i hallen sen sist. Spara eller göra sig av med? När jag tänker på den som en påse med gamla studieböcker går det bra, då vill jag bara hiva iväg den. Så fort jag tittar bland böckerna så blir det "åh, nej men titta här", "den här kanske är bra att spara", "det här ämnet kanske jag borde läsa på", "åh allt det där har jag glömt bort och borde kunna" :banghead:

Plattång jag inte använt på flera år, två förpackningar nya sporrar och lite annat som kanske är värt en femtiolapp åker ned i Sellpypåsen.
Sen måste jag nog åka in till stan och lämna in den :banana:

Men sen har jag den där jäkla påsen med studieböcker.. den har stått i hallen sen sist. Spara eller göra sig av med? När jag tänker på den som en påse med gamla studieböcker går det bra, då vill jag bara hiva iväg den. Så fort jag tittar bland böckerna så blir det "åh, nej men titta här", "den här kanske är bra att spara", "det här ämnet kanske jag borde läsa på", "åh allt det där har jag glömt bort och borde kunna" :banghead:
Dealade med mig själv. Fem böcker åker ut på annons. En tredjedel av bokkassen iallafall.
Alla steg framåt är bra, även de minsta. *Mitt mantra just nu*

Alla steg framåt är bra, även de minsta. *Mitt mantra just nu*
Det är ju ett jättebra mantra - hejja dej *pepp* :up:

Jag avslutade min hylloppis förra veckan och tog hem det som blev kvar. Nu ska den påsen tittas igenom en sista gång sen får mamma ta med sig det till Erikshjälpen :up:
Det blev faktiskt inte så mycket kvar, jag är förvånad. Jag har dessutom inget mer att ställa upp på hylla för tillfället (det var därför jag avslutade den). Så jag är helnöjd med resultatet :up:
Nu har jag hyrt en klädstång på samma ställe och har börjat rensa ur garderoben istället :idea::angel:
Där finns det en hel del att göra... :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
96 958
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
108 856
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?