Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppar in här igen, igår rensade jag ut en del papper. Jag har högvis med anteckningsblock och papper och grejer från min utbildning som jag inte har rört sen kurserna avslutades och som jag högst troligast inte kommer titta på igen. Så nu rensar jag för fullt. Sparar det som eventuellt kan vara av nytta i några pärmar, resten åker.

Jag förstår precis vad du menar @DarkInNight - det tar energi och det tar plats även om det rent fysiskt finns plats för sakerna. Hade en diskussion om det här med maken härom dagen och jag hävdade att det spelar ingen roll om jag inte ser allt bråte som står nere i pumphuset (:meh:), det stör mig ändå, det tar energi i mitt medvetande.

Här går det trögt. Jag blir inte av med några böcker alls och dem vill jag verkligen sälja. Gigantiska faktaböcker om en hästras som jag inte längre håller på med. Annars har jag blivit duktig på att kasta 30 år gamla faktaböcker, det glesnar i hyllorna.

Hade fyra felfria mobilskal liggande sedan jag bytte till ny modell för något år sedan... I helgen kom jag tillslut mig för att skriva ett inlägg på Fb där jag frågade om någon jag kände ville ha ett skal. Genast blev jag av med två av dem och nu har jag även en intresserad av det tredje, även om det ligger kvar här hemma fortfarande. Det känns alltid bra att inte behöva kasta sådant som det inte är något fel på!

Scannar också med jämna mellanrum annonser i några olika Facebookgrupper för att se om någon efterlyser något jag har och kan tänka mig sälja. Har sålt massor av hästprylar och ridkläder den vägen. Och ibland ser jag också annonsformuleringar som får mig att le, som dagens exempel på ett hästtäcke med bitmärken "men i fult användbart skick"! :-D

Jag skulle behöva hoppa in här igen och göra en storstädning i minis garderob. Hon växer så det knakar och jag har massvis med kläder som är försmå som ligger och tar plats. Även en ergo bärsele som borde vara lättsåld samt lite stallkläder. Dom borde jag passa på att sälja nu då det är vinterjackor och fleecetröjor/jackor. Har lagt hästeriet på hyllan och hittar titt som tätt grejer här hemma som ska säljas.
Släpet ska också säljas men det ska besiktigas i mars så det sätter jag ut på annons först då så får köparen ett nybesiktigat släp samt så hinner maken gå igenom det och fixa lite smått å tvätta det å sånt där.
Eller ska jag vänta ytterligare nån månad med att sätta ut det eller när är det bäst säsong för släp? Om nån har koll? Framåt våren är väl ändå aktuellt när alla ska ut och köra på sommaren?
Har barnens gamla tvapparater med som står. Mellanungen fick en ny större nyligen och sonen vill inte ha någon och mini får ingen förens hon flyttat hemifrån :p
Vad kan man ta för en sån?
Plattv med dvd i, 19 tum, lcd. Perfekt för barnrummet så tänkte väl sätta ut dom i en säljgrupp för barnprylar på fb. Tänkte inte tjäna en förmögenhet på dom men vill inte skänka bort dom då tösen får pengarna för sin tv själv och vill väl ha en liten slant ändå. Så vad tror ni är rimligt? 200-300 kr st?

Här går det trögt. Jag blir inte av med några böcker alls och dem vill jag verkligen sälja. Gigantiska faktaböcker om en hästras som jag inte längre håller på med. Annars har jag blivit duktig på att kasta 30 år gamla faktaböcker, det glesnar i hyllorna.
Säljer du dem i Tyskland eller i Sverige?
Vad är det för böcker?

Det här med att rensa bort saker, det känns som om jag rensar bort onödigt ur mitt liv. Sånt som tar plats både i huset och i hjärnan. På sikt har det lett till att jag köper mindre prylar, satsar på kvalitet istället för kvantitet.
... Och jag har även sorterat bort energislukande vänner jag inte vill ha längre :o:up:

Lite samma sak har jag upptäckt, att när jag börjat rensa så är jag även mindre benägen att köpa hem "onödiga" saker.:)

Har i mina mått mätt varit duktig nu med rensningen. Blir lite så när man flyttar in i ett hus där "allt" redan finns, så både jag och sambon har gått igenom mycket saker, vad som ska sparas och inte :up:

Hmm... har du grejor kvar? :angel:
Haha! rätt tråd att svara i :D:up:
Jag har tyvärr sålt iväg det mesta men kan kolla över vad som är kvar så skickar jag ett PM till dig.

kl
Det verkar som att ännu en sadel är såld, skickade iväg den med blocketpaket i helgen, köparen nöjd så nu väntar jag bara på pengarna.
Och jag var hem till en vän med mycket mindre prylar i sitt hem än vad vi har. Så vill jag också ha det, och så kommer det bli, ett steg i taget :bump:

Säljer du dem i Tyskland eller i Sverige?
Vad är det för böcker?
Dels har jag "vanliga" böcker på en tysk sida, men faktaböckerna om arabhästar och andra raser ligger på Amazon. Eftersom jag inte fått sålt något ännu på Amazon så har jag dessutom inget omdöme och då förstår jag att folk är tveksamma.

Ni som sålt sadel, har det fungerat bra med blocket paket? Jag vill inte skicka iväg min för provning men typ alla vill ju prova innan köp (såklart) och jag vill inte skicka fram å tillbaka å ev få hem en sadel i sämre skick... Har ni sålt på öppet köp eller hur har ni gjort?

Ni som sålt sadel, har det fungerat bra med blocket paket? Jag vill inte skicka iväg min för provning men typ alla vill ju prova innan köp (såklart) och jag vill inte skicka fram å tillbaka å ev få hem en sadel i sämre skick... Har ni sålt på öppet köp eller hur har ni gjort?
Senaste sadeln sålde jag via Blocketpaket men vi avtalade bort öppet köp. Visserligen Till ett något lägre pris på sadeln, men det var det värt för att bli av med den direkt.

Är lite av en sminksamlare också (trots att jag inte sminkar mig till vardags), men nu har jag hittat ett billigt och, i mitt tycke, bra märke som gör fina sminkpaletter.
Så jag tänkte nu som så att jag ska börja beställa hem, och slänga mina gamla ögonskuggor vartefter färgerna blir samlade i paletter istället = borde vara mycket mera lättorganiserat :)

(Slutar väl med att jag har både paletter och enskilda skuggor kvar då jag inte klarat av att slänga då "denna och denna ger så fin färg" :cautious:)

Jag har sålt sadlar och använt blocketpaket, men jag har inte gett "öppet köp"/returrätt. Just pga som du säger, tänk om den kommer tillbaka i uselt skick eller rent av trasig :crazy:.
De gånger som jag tillåtit prov innan köp har varit om köparen kommit och hämtat sadeln själv, då har dom fått betala den först och sen haft öppet köp i X antal dagar.
Det är ju ändå rätt mycket pengar det handlar om.

Jag har sålt sadlar och använt blocketpaket, men jag har inte gett "öppet köp"/returrätt. Just pga som du säger, tänk om den kommer tillbaka i uselt skick eller rent av trasig :crazy:.
De gånger som jag tillåtit prov innan köp har varit om köparen kommit och hämtat sadeln själv, då har dom fått betala den först och sen haft öppet köp i X antal dagar.
Det är ju ändå rätt mycket pengar det handlar om.
Ja det är ju det jag också tänker. Blir bara så trött på alla som "jag är intresserad, kan vi få prova den innan?" okej absolut bor du i närheten? "kan du skicka med blocket paket?" :banghead:

Ja det är ju det jag också tänker. Blir bara så trött på alla som "jag är intresserad, kan vi få prova den innan?" okej absolut bor du i närheten? "kan du skicka med blocket paket?" :banghead:

Jag kör survarianten och skriver skickas ej på öppet köp i annonsen om det är en dyrare sadel. En rejäl repa i sitsen kan ju sänka värdet rejält.
Men om det är en billigare sadel, främst syntet som inte är lika känslig, då känns öppet köp mer ok

Nu har jag också börjat rensa. Första projektet blev hallgarderoberna, de är tre stora med extra överskåp så jag insåg att jag måste ta ett skåp i taget. Har rensat en redan samt ett överskåp och tömde garderob två igår. Just den garderoben är ytterkläder, mössor, vantar etc samt skor så jag ställde allt på golvet framför tv:n så jag har ngt att göra ikväll =9.

Det blev inte jättemycket slänga/ge bort ifrån första garderoben då den redan var ganska utrensad men dåligt organiserad. Egentligen bara något par jeans, ett par skärp samt några väskor som jag aldrig använder. Vet inte om jag ska lägga energi på att försöka sälja, stå på en loppis eller om jag ska skänka bort.

Är lite av en sminksamlare också (trots att jag inte sminkar mig till vardags), men nu har jag hittat ett billigt och, i mitt tycke, bra märke som gör fina sminkpaletter.
Så jag tänkte nu som så att jag ska börja beställa hem, och slänga mina gamla ögonskuggor vartefter färgerna blir samlade i paletter istället = borde vara mycket mera lättorganiserat :)

(Slutar väl med att jag har både paletter och enskilda skuggor kvar då jag inte klarat av att slänga då "denna och denna ger så fin färg" :cautious:)
Det är såå svårt att slänga smink.
Jag köper knappt paletter längre, för det blir alltid att jag använder en eller två skuggor och resten står orörda :p

Har en stor palett med 40 skuggor som inte används alls, den är liksom för klumpig. Jättedumt egentligen att den bara står där och ta plats ... Kanske dags för den att flytta? Men den är ju så fin..

O_o :banghead:

• Gilla
Reactions: MCP
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
96 960
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
108 860
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI