Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken kul tråd!
Vi har dragit i gång ett litet projekt...fast just nu känns det stort... Idag är ett gäng flyttgubbar hār och tömmer barnens rum på alla möbler ( inkl garderober) och i vårat sovrum är nu all klädförvaring borta. och i arbetsrummet har bokhyllorna plockats ner Vi har rensat ut 14(!) flyttkartonger ur förrād och garage med skrot som de tar med sig härifrån också. Nästa vecka hämtas de tre sofforna samt matbordet. Vad vi gör?? Flyttar men bor kvar:p. Det är dags för ett totalt ansiktslyft med nya möbler i de flesta rum, ett barn byter rum, några rum får ny funktion. Men först ska målaren tillbringa en vecka här;). Det ska bli så skönt och det bästa är att eftersom vi vatit tvungna att packa ner alla kläder, böcker,leksaker etc i kartonger så har vi kastat/sålt/skänkt bort massor med kläder och saker sista veckorna:banana:. Nackdelen med att bo rymligt...man rymmer mycket saker...:o

Och igår tog jag mig så an hela högen med sparade Buffé-tidningar. Kände mig SÅ duktig när jag sedan kunde lägga hela traven tidningar i pappersinsamlingen! Har fortfarande ett par tidskriftssamlare med utrivna recept kvar att gå igenom - men försöker ta till mig Hahnes tips om att dela upp projekten i SMÅ delar och inte kräva av mig själv att jag ska fixa ALLT på en gång.
Inspirerad av dig så gick jag igenom den stooooora högen med heminrednings-tidningar... :up:
Det är inte meningen att man använda själva tidningarna som inredning va?! :angel:
Det blev två proppfulla kassar till pappersåtervinningen :p

När jag igår skulle söka efter ett visst recept och kunde använda sök-funktionen i Dropbox istället för att behöva bläddra igenom alla tidskriftssamlare med sparade recept var det ju så OROLIGT smidigt! Inspirerad av detta ska jag nu sätta mig och lägga in ytterligare en omgång recept!

Har sålt lite mer ridgrejor också - bl a två par ridstövlar i sina kartonger så det kändes som väldigt mycket som försvann på en gång! :) Dessutom har jag faktiskt vid flera tillfällen den senaste tiden LÅTIT BLI att köpa något, just för att allt röjande fått mig att inse hur mycket prylar jag har. Så man ska passa sig för att börja röja - man vet aldrig hur allvarliga konsekvenserna kan bli...! :D

Min hylla hos hylloppisen har på en månad inbringat pengar till kostnaden av en ny månad och en kopp kaffe :p
Då kan man säga att jag sponsrar hon som driver den iallfall ;):D
Jag ska köra den här månaden och nästa tänkte jag, det som inte blir sålt tänker jag skänka till en hjälporganisation som hjälper de hemlösa i vår region.
För jag tänker INTE ta hem något igen... :devil:

Det har stått ganska stilla på röjar-fronten här ett tag nu... skulle verkligen behöva inspiration att dra igång igen...! Hur gör ni andra när inspirationen tryter?

Har surfat in både hos Förvaringsdrottningen och Smpl men inspirationen vill inte "rinna till"... men kanske skulle jag ta mig för att rensa foton ur telefonen i alla fall...

Det var inte så dumt att rensa foton ur telefonen och datorn! Jag fotar massor så jag behöver verkligen rensa BETYDLIGT oftare än vad jag gör...! En kategori av foton som jag tog bort igår var bilder på "hästprylar" som jag sålt. Sedan tidigare i höstas har jag satt in de pengar jag får för dem på mitt hästkonto - för att sporras av att se hur en 100-ing här och en där drar ihop till en hel del pengar med tiden så att det definitivt är värt besväret. Men det är ju bara de senaste månaderna jag gjort så, men jag har sålt hästsaker och ridkläder i perioder i över ett år. Och när jag nu hittade en massa bilder på sådant som jag sålt och insåg hur mycket det faktiskt är så fick jag känna mig riktigt duktig! Blev så peppad av detta! Men inser också att jag kanske borde börja kategorisera bilderna i mobilen på något sättt - så att jag t ex har en speciell mapp med "försäljningsbilder" där det är lätt att rensa när jag har sålt något. En annan med bilder till bloggen, en mapp med "tips och kom ihåg-bilder" o s v. Har ni något bra system för att organisera era mobilbilder?

Idag är jag dock tyvärr hemma från jobbet p g a min smärtproblematik, så jag orkar inte så mycket... men att lägga in ytterligare en omgång recept i Dropbox skulle jag kunna orka! Och radera lite fler bilder...!

Efter att jag och @Matmissbrukaren svävat iväg lite väl mycket med positiva försäljningar i Gnälltråden :o kändes det som att vi behövde en ny tråd :bump:

Jag är i ett stadie i livet då jag blivit trött på att ha mycket saker. Så jag rensar, lite i taget, och sakerna försvinner grej för grej. Men det tar ju sån tid (jag har varit en samlare...)! Ibland tappar jag helt inspirationen till detta ibland till synes hopplösa projekt... Att läsa om andra som tappert kämpar på i sitt rensande brukar ge mig pepp att ta itu med ännu en grej som ska bort.

Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt, skänkt iväg, lämnat iväg, kastat? :)

Jag har rensat ut bland mina hästsaker rejält! Var så trött på allt som inte användes, vissa saker var inte ens använda alls. Har sålt dem och fått in i runda slängar 60 000:-:o:crazy:
Nu har jag som tur är inte köpt det mesta själv men bara tanken på det låg grejer för denna summan till ingen nytta gör mig lite lätt illamående.

Jag har rensat ut bland mina hästsaker rejält! Var så trött på allt som inte användes, vissa saker var inte ens använda alls. Har sålt dem och fått in i runda slängar 60 000:-:o:crazy:
Nu har jag som tur är inte köpt det mesta själv men bara tanken på det låg grejer för denna summan till ingen nytta gör mig lite lätt illamående.
Oj .. hade du typ sadlar och täcken eftersom det blev så mkt?

Hur går det - har alla kommit av sig när det gäller rensning i röran?!

Jag börjar bli sugen på att fortsätta rensandet igen! Det har varit lite stiltje och det märks direkt, grejer överallt och jag blir tokig!

Visserligen så har jag rensat ur kläder lite pö om pö de senaste månaderna, har tre lådor ståendes i källaren med olika typer av kläder jag lägger i. Men jag behöver en tyginsamlingslåda också :)

Hur går det - har alla kommit av sig när det gäller rensning i röran?!
Nejdå, min hylloppis tuffar på... nästa månad ska jag försöka hyra en klädstång också ;) Jag har en hel del riktigt fina vintageklänningar som jag inte kan ha, jag trodde jag var större än vad jag var :cautious:

Jag trodde aldrig att jag skulle skriva detta - men jag har rensat ur böcker :o:nailbiting: Dom ska mamma få ta med sig till en hjälporganisation som hon besöker frekvent :up:

Såg en film på smpl:s Fb idag, där hon hjälpt en familj att organisera återvinningen. Hon visar några jättesmarta "rör" som hon hängt upp på väggen i städskåpet för att samla olika sorters återvinning i. Rören har precis rätt diameter för att passa i det runda hålet på återvinningsbehållarna, så när de ska tömmas kan man enkelt hälla innehållet direkt ner i behållaren. De var väl inte jättestora, men jag tänker mig att de skulle funka bra hos oss för metall resp glas, eftersom vi inte brukar ha några större mängder av det. Men för mjukplast t ex behöver vi något större. (Samtidigt gjorde ju också rörformen att man samlade "på höjden" - så de kanske faktiskt rymmer mer än man tror?!

Jag tänker att jag borde ha en låda antingen någonstans i sovrummet eller i min walk in closet där jag lägger kläder som ska till kläd- eller textilinsamling. Nu samlar jag dem i källaren, men eftersom sovrummet och mitt dressingroom ligger två trappor upp brukar de först bli liggande på golvet ett tag innan jag tar mig för att bära ner dem i källaren... :o Det vore ju fiffigt att istället ha en låda på övervåningen så jag kan komma ifrån "på golvet-stadiet" och lägga undan dem direkt! Men av någon anledning har jag haft så svårt att komma på vad jag ska ha för typ av låda och var jag ska rymma den... när det egentligen är så att nästan vad som helst vore bättre än som det är nu...! :eek:

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!! När jag skrivit ovanstående inlägg igår lyckades jag faktiskt med att ge mig själv en REJÄL "spark i baken"! När det fanns i skrift blev det så oerhört uppenbart vilken löjlig sak det var att "fastna" i! Varför inte bara ta första bästa låda och ställa den på random plats på övervåningen?!? Precis vad som helst skulle ju vara en bättre lösning än att kläderna hamnar på golvet "i väntan på..."!!! Sagt och gjort - nu finns en låda och golvet är frigjort från några trasiga strumpor. Hur kommer det sig att man ibland lägger så oerhört mycket tid på att tänka att man borde göra något åt ett visst problem, istället för att helt enkelt ta tag i saken. Det måste kanske inte bli perfekt på en gång - huvudsaken är väl att man gör NÅGOT - så får man väl ändra framöver om man kommer på något som är bättre?!!

Nu är jag på gång igen med mini-rensningar :banana:

Smindelen i badrumsskåpet har fått sig ett lyft, bort med både nyare och äldre borstar som jag inte använder. Nyare smink som inte passat mig i hudton har lagts ut på tradera och jag har till och med slängt en del :eek: :D

Har sålt iväg två bett och fått in 850 kr på det :up:

Nu är jag på gång igen med mini-rensningar :banana:

Smindelen i badrumsskåpet har fått sig ett lyft, bort med både nyare och äldre borstar som jag inte använder. Nyare smink som inte passat mig i hudton har lagts ut på tradera och jag har till och med slängt en del :eek: :D

Har sålt iväg två bett och fått in 850 kr på det :up:

Heja, heja!!!

Jag har, efter mycket funderande, lyckats förmå mig att sälja ett JÄTTEFINT vintertäcke med hals, som jag köpte till en tidigare häst (köpte efter mycket vånda ska tilläggas för det var DYRT, men enligt min uppfattning också det allra bästa på marknaden.) Ett täcke som hästen i fråga aldrig hann använda eftersom han fick avlivas p g a fång (en händelse som definitivt var ett av mina största trauman i livet.) Eftersom täcket är för stort för nuvarande häst så har det bara blivit liggande och inte bara "bundit mycket kapital" (jo, jag är ekonom!) utan dessutom tagit rejält med plats i förrådet eftersom det var ett tjockt täcke inkl hals. Trots alla känslor som på olika sätt varit kopplade till täcket så blev det tillslut en annons och inom ett dygn hade jag en köpare och pengarna in på kontot! Det kändes så SKÖNT på många sätt! HEJA MIG!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
96 957
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
108 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar