Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag tänkte också se utmaningarna som inspiration :) I den där om papper måste jag ha missat att det gällde en hög men annars rätt bra avgränsat. Stort plus att varje utmaning beskrivs på ca 1 min! Jättebra med korta projekt då man kan då välja att fortsätta om man har ork eller nöja sig med att ha klarat utmaningen (/har en plan hur man ska om något t.ex behövs införskaffas).

Trodde mig inte behöva några lådor senast jag var på IKEA men nu inser jag att det var nog fel. Hehe. Mina regnbyxor som jag brukar lägga på hatthyllan i hallen skulle nog passa bättre i en låda. Äger inte en enda skovårdsprodukt men insåg att om jag hade så hade det för mig varit solklart att förvara i städskåpet :) woho något som har en plats ;)

I övrigt har jag noterat en genomgående "tråd" i hennes utmaningar, vilken jag VERKLIGEN skulle behöva ta till mig, nämligen att de är VÄLDIGT tydligt avgränsade. När det handlade om att sortera papper säger hon: "sortera bort en pappershög" vilket alltså för mitt alter ego @farin och mig kunde betyda EN av högarna i trappan. :D

Efter en fortsatt apjobbig period med för mycket som händer runtomkring så skulle jag i dag sätta mig och titta ikapp på några av filmerna och se vad som kunde inspirera.
Kom till filmen "Papper". Då stängde jag ner mailen och började surfa Buke i stället :angel: :grin:
Hoppas kunna ha tid och hitta lite energi till nästa helg i stället :)

@farin Så får det helt klart vara ibland :) man får ta nya tag när man har ork!

Jag tröttnade rejält på klädhögarna och har nu sorterat i påsar efter kategori samt fått ihop en hel del plagg som ska bort :D Kanske en smula uppskjutande av annat men det där har gnagt mig länge så skönt att ha röjt så att jag har en överblick i alla fall.

La ut en påse kläder för bortskänkes och den försvann på 15 min :D Tagit beslutet att lägg mina över 15 år gamla mjukisar i en påse för tygåtervinning men det var inte lätt då de egentligen hållit bra utan ytliga skador/slitage men materialet på insidan är lite obehagligt :P Nu är kläderna genomgångna om man räknar bort vantar&halsdukar&mössor&skärp. Återstår att sortera allt på ett bra sätt då jag behöver ha variation i min klädstil men tar första bästa plagg då det inte varit överskådligt.

Hur förvarar ni era skärp? Jag har mängder av någon outgrundlig anledning då jag aldrig orkar dra på mig ett men ibland hade möjligheten varit trevlig.

La ut en påse kläder för bortskänkes och den försvann på 15 min :D Tagit beslutet att lägg mina över 15 år gamla mjukisar i en påse för tygåtervinning men det var inte lätt då de egentligen hållit bra utan ytliga skador/slitage men materialet på insidan är lite obehagligt :P Nu är kläderna genomgångna om man räknar bort vantar&halsdukar&mössor&skärp. Återstår att sortera allt på ett bra sätt då jag behöver ha variation i min klädstil men tar första bästa plagg då det inte varit överskådligt.

Hur förvarar ni era skärp? Jag har mängder av någon outgrundlig anledning då jag aldrig orkar dra på mig ett men ibland hade möjligheten varit trevlig.
Jag har haft mina skärp (och sedan handväskor) på en sån här typ. Sökte på skärphållare men vet inte om det finns nått annat namn för det. Min var dock öppen på en sida med ett par tre centimeter istället för att gå omlott (själva ringen).
233372903_5d143e88-a162-4187-8e2f-f4d9bd1a7e6a.jpg

Smart där @Trott ! Jag tror att man brukar kunna köpa någon liknande på hästbutiker/Granngården, vet att vi har såna för grimmor i stallet. Ska se vad jag kan hitta :)

Jag behöver peppas r e j ä l t!
Visst att det är trevligt när folk gillar ens annonser på fb jag vill ju få bort sakerna ju, inte samla på klick :arghh:

Dagens utmaning: att rensa bort 1-3 par byxor. I filmen ingick även ett JÄTTESMART sätt om man vill gå igenom en garderob successivt istället för allt på en gång: Börja med att hänga alla galgar åt "fel håll". När du sedan hänger tillbaka ett plagg du använt så vänder du galgen rätt igen. Efter en tid kan du sedan enkelt se vilka plagg som du aldrig använt eftersom dessa galgar fortfarande är åt fel håll!

Jag har annars haft några dagar då jag inte röjt men fått känna mig liiite duktig ändå - för att de utmaningar som kom upp var sådant jag redan gjort för inte så länge sedan. (Bl a gå igenom medicinskäpet resp badrumsskåpet.) Blev SÅ nöjd med mig själv över detta!

När jag skriver "att göra-listor" brukar jag också skriva upp något jag redan gjort - så att jag kan få börja med att stryka något! Då brukar jag få energi till att ta tag i nästa punkt på listan på en gång! Det är inte så dumt att vara lättlurad! ;-)

Jag har fått ett rensningsryck igen! :D Har insett att jag inte hinner uppskatta och använda de grejer jag har eftersom jag har för mycket. Först ut blev badrummet - jag rensade ut saker som jag vet att jag ändå inte kommer använda, det spelar liksom ingen roll att de inte är slut eller att det är en fin flaska (:meh:), de ger mig ingen glädje av att bara stå där och ta plats. Saker som åkte var t.ex. värmespolar för håret som jag fått i present men knappt använt och jag kommer aldrig heller göra det (har behållt pga skuldkänslor, mycket dumt), gamla nagellack, smink som jag ändå inte använder pga en eller annan anledning (ska ge en del ögonskuggor mm till min syster som blir jätteglad för det), trasiga hårklämmor mm.

Nu har jag peppat mig själv till att gå igenom garderoben ikväll :) Jag gjorde en garderobsrensning i våras, men i ärlighetens namn var jag inte speciellt hård mot mig själv och behöll alldeles för mycket kläder. Jag har en hel del kläder som jag tänker att jag skulle kunna använda men jag gör det ändå inte, och det finns ju en anledning till det. Vissa känner jag mig inte bekväm i trots att de sitter bra, vissa har faktiskt inte korrekt passform för min kroppstyp, vissa är lite för små eller stora men jag har behållt "ifall att", och så vidare. Bättre att jag har kläder som jag faktiskt VILL använda och blir glad av att se!

Jag har fått ett rensningsryck igen! :D Har insett att jag inte hinner uppskatta och använda de grejer jag har eftersom jag har för mycket.....

Nu har jag peppat mig själv till att gå igenom garderoben ikväll :) Jag gjorde en garderobsrensning i våras, men i ärlighetens namn var jag inte speciellt hård mot mig själv och behöll alldeles för mycket kläder. Jag har en hel del kläder som jag tänker att jag skulle kunna använda men jag gör det ändå inte, och det finns ju en anledning till det. Vissa känner jag mig inte bekväm i trots att de sitter bra, vissa har faktiskt inte korrekt passform för min kroppstyp, vissa är lite för små eller stora men jag har behållt "ifall att", och så vidare. Bättre att jag har kläder som jag faktiskt VILL använda och blir glad av att se!

KLOKT tänkt av dig!!! Varje gång jag lyckas ta tag i och göra denna typ av rensning så upptäcker jag några saker eller klädesplagg som gör mig jätteglad! Som tidigare helt enkelt försvunnit i röran/mängden och därför aldrig blivit använda för jag har glömt att jag hade dem. Riktiga fynd eftersom de redan är betalda! Och efter att jag gjort en sådan mer grundlig röjning upplever jag plötsligt att jag har mycket MER att ta på mig än innan röjningen - för nu hittar jag det som funkar/som jag trivs i direkt! Håller tummarna att du också får göra några sådana fynd i garderoben!

Fått bort lite grejer, skänkte t.om bort mitt moppset... Haha men tänkte köpa en sån där avlång istället då det tar mindre plats och borde fungera bättre. Så skönt det är att bli av med saker! Även bestämt mig för att vara hårdare med mina hemma t-shirts... Eh. En borta hittills men ska kika mer kritiskt på resten medans jag använder dom ;) Även plockat ihop lite sommarkläder som ska läggas i förrådet. Börjar bli dags att dra fram vinterkläderna och min enorma samling av vantar&mössar&tjocksockar som jag aldrig lyckats para ihop. Hehe. Rent logiskt så borde det mesta ha en "kompis" men då jag har flera påsar så är det svårare och alltid någon som blir bortglömd i ihopparningsförsöken. Borde skaffa en genomskinlig back till det!

Såg denna rubrik på Förvaringsdrottningens blogg (tror jag): "Har du inget att ta på dig? Då är det dags att röja i garderoben!" Och jag tycker verkligen det stämmer! Genom att rensa bort vissa saker samt sortera resten på ett bra sätt brukar man som i ett trollslag plötsligt hitta allt möjligt att ha på sig - trots att man faktiskt har MINDRE kläder än innan! Är min erfarenhet i alla fall!

Efter att ha tittat på lite olika alternativ har jag bestämt mig för att börja spara mina recept i Dropbox. (Fick tips här om Evernote, men har sedan läst så mkt negativt om den - att det har varit så mycket försämringar i gratisversionen - så jag valde bort den.) Det kändes först som ett JÄTTEPROJEKT eftersom jag i dagsläget har MASSOR av recept i pappersform, förutom ett gäng som redan var elektroniska. Men när jag lyft över mappen jag redan hade på min dator så "mjukstartade" jag med att fota och lägga in i Dropbox varje gång jag hittade ett nytt recept. Och igår tog jag mig så an hela högen med sparade Buffé-tidningar. Kände mig SÅ duktig när jag sedan kunde lägga hela traven tidningar i pappersinsamlingen! Har fortfarande ett par tidskriftssamlare med utrivna recept kvar att gå igenom - men försöker ta till mig Hahnes tips om att dela upp projekten i SMÅ delar och inte kräva av mig själv att jag ska fixa ALLT på en gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
96 957
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
108 853
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar