Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad skönt med terapistunden @Scata - det känns ju annars som en klassiker, det dåliga samvetet över att göra sig av med något som man har fått.

Förra helgen fick jag äntligen med mig två kassar textilåtervinning. Vi tog med dem till Kappahl och fick två presentcheckar à 50 kr. Snart har vi en påse till och då har vi plötsligt 150 kr i rabatt på en overall vi har tänkt köpa. :up:

I övrigt har inte mycket hänt. Vi har köpt plastbackar åt dotterns leksaker i dag, så vi får kanske något bättre ordning på dem snart.

Vad skönt med terapistunden @Scata - det känns ju annars som en klassiker, det dåliga samvetet över att göra sig av med något som man har fått.

Förra helgen fick jag äntligen med mig två kassar textilåtervinning. Vi tog med dem till Kappahl och fick två presentcheckar à 50 kr. Snart har vi en påse till och då har vi plötsligt 150 kr i rabatt på en overall vi har tänkt köpa. :up:

I övrigt har inte mycket hänt. Vi har köpt plastbackar åt dotterns leksaker i dag, så vi får kanske något bättre ordning på dem snart.

Tack för tipset om att Kappahl också har återvinning av textilier! Och så bra att man där, precis som på HM, verkar få rabattcheckar som man kan använda vid ett senare tillfälle ifall man vill. Lindex variant där man måste handla vid samma tillfälle som man lämnar in textilier är ju mer knöligt... Ifall man inte hittar något man behöver/vill ha just då eller att det inte finns inne i rätt storlek - man vill ju inte gärna gå hem med återvinningspåsen igen för att komma tillbaka en annan dag!

Jag har flera påsar textilier i källaren nu, så det får nog bli besök både på HM och på Kappahl till veckan för att lämna ifrån mig och få "röjar-kicken" igen!

Kan man kombinera kupongerna när man handlar, eller är det en kupong 50 kr MAX per köp för minst 300 kr? Jag har varit inne på deras hemsida men tycker att det är lite oklart. Det står i alla fall att man inte kan kombinera med andra rabatter o nersatta priser.

När man röjt ett ställe kan det bli snabbt fyllt igen... Missia hoppade upp på bänken efter att jag hade tagit bort allt som låg på och runt omkring den (så man kunde se den :o):
14240691_175778906180904_89003934_n.jpg

Nu har jag precis sålt det mest skrymmande av alla hästprylar jag haft till salu den senaste tiden: ett täcke med tjockt foder. Trevligt med ett litet "Swish-pling" in på kontot men f f a trevligt att inte längre behöva förvara täcket!!! Hon som köpte kom och hämtade - så jag blev av med det direkt! Nu är bara frågan vad jag ska passa på att kanalisera energin till när jag nu blev "röjningshög" igen?! Kanske ska ta tag i att lägga ut nya Fb-annonser... Har två par ridstövlar som knappt är använda och borde gå bra att sälja - och de är ju också ganska skrymmande så det vore ju lämpligt att prioritera dem. Och sedan även göra något mindre "röjningsprojekt" i huset också. Som någon annan skrev tidigare i tråden: om man gör något litet varje dag så blir det ju med tiden en hel del gjort!

Härligt att få ett "pling" och bi av med en stor sak, ja ta en liten stund och lägg ut lite mera när du ändå känner för det helt rätt :up:
Stövlarna borde gå ganska fort tycker jag med tanke på att ridskolornas terminer börjat och om det ev. är vinterstövlar? så är väl det perfekt tid att passa på att sälja.

Nu är annons på ridstövlarna ute i flera olika Fb-grupper! Resten av min "röjningskick" kanaliserades i lite "vardagsröj" inspirerat av både av Hahne och av bloggen "Förvaringsdrottningen". Tror det var Hahne som tipsade om att man ska ta 10 minuter varje kväll då man röjer undan inför morgondagen - och då prioriterar de utrymmen man ska vistas i nästa morgon innan man åker till jobbet. På det sättet kommer morgonrutinerna att fungera smidigare. Och Förvaringsdrottningen är inne på samma linje när hon skriver att man ska ta för vana att alltid lägga tillbaka saker man använt där de hör hemma. Vilket innebär att man först måste se till att alla saker har ett "hem". Så jag har gått här och "småplockat" - skapat ett "hem" åt några saker som inte hade något och lagt tillbaka några andra till sitt "hem" som de redan hade. Och för varje ny sak som får ett "hem" borde det ju bli liiiite enklare att hålla ordning framöver - hoppas jag! Dessutom tycker jag att det ger extra motivation till att göra sig av med saker: för det tar ju tid och utrymme att skapa "hem" åt alla mina prylar...så varför inte istället göra sig av med fler av dem?!

Igår åkte jag med ett släp och slängde grejer som bara legat och tagit en massa plats i min ena bod. :) Jag har även köpt krokar och lådor så jag kan hänga upp slangar, sladdar mm och rensa upp bland alla skruvar, muttrar, spik och beslag. Lättare att hitta vad jag söker och var sak på rätt plats. :up:

Ena paret ridstövlar sålda: Swish-pling på kontot! :D

Inför helgen tänkte jag se till att bli rejält "röjningshög" igen genom att nu i em passera HM resp Kappahl och lämna in ett par påsar textil på vardera stället. (Har flera påsarstående i källaren - bl a med trasiga "hästtextilier".) Vi skulle visserligen behöva ägna mycket tid till hönshusbygget i helgen, men förhoppningsvis blir det även ork till några mindre röjningsprojekt utifrån devisen "Många bäckar små..." Tänkte också ta till mig Förvaringsdrottningens tips om att inrätta en låda i sovrummet (alt i mitt dressingroom) avsedd för återvinning/textilinsamling. Det borde bli lättare att genomföra regelbunden utrensning om jag inte behöver ta mig tid att gå med det ner i källaren, som jag gjort hittills. Trevlig (röjnings-)helg på er!

Hur går det för alla, ni som kör utmaningarna och resten? Eller ni som tänkte köra utmaningarna men har svårt att få något alls gjort. 3 dagar med hallutmaningar btw :o

Hur går det för alla, ni som kör utmaningarna och resten? Eller ni som tänkte köra utmaningarna men har svårt att få något alls gjort. 3 dagar med hallutmaningar btw :o

Eftersom jag kommit igång att röja redan innan utmaningen hade jag bestämt mig för att försöka se den snarare som en inspirationskälla än något jag skulle följa slaviskt. Inte lätt med min personlighet av att alltid prestera högt, men... Resultat hittills: något projekt har jag tagit tag i samma dag och något en annan dag. Projektet att plocka bort något från köket som inte används hade t ex "legat till sig" i bakhuvudet och "poppade upp" en dag när jag plockade ur diskmaskinen och som vanligt hade svårt att få plats med alla mina temuggar i skåpet. Jag är väldigt bra på att köpa fler nämligen - och får ofta fina muggar i present dessutom. Istället för att som vanligt lösa problemet genom att försöka stapla dem i högre och högre travar granskade jag innehållet i skåpet kritiskt - och insåg att halva översta hyllan upptogs av en kaffekoppar med fat vilka möjligen används någon gång/år och därmed definitivt var något att göra sig av med! När sedan "inte högsta favoriterna just nu" bland temuggar fått flytta upp till översta hyllan blev det gott om plats för favoriterna inom bekvämt räckhåll!

I övrigt har jag noterat en genomgående "tråd" i hennes utmaningar, vilken jag VERKLIGEN skulle behöva ta till mig, nämligen att de är VÄLDIGT tydligt avgränsade. När det handlade om att sortera papper säger hon: "sortera bort en pappershög" vilket alltså för mitt alter ego @farin och mig kunde betyda EN av högarna i trappan. :D Samma sak med köket: då handlade det om att plocka bort en-eller två saker som man inte använde, det var alltså inte ens ett helt skåp som skulle gås igenom. Inser att jag oftast utgår ifrån så stora projekt - ofta inte ens avgränsade till ett skåp utan alla förvaringsutrymmen i ett visst rum... Risken är ju då stor att man aldrig tycker sig ha tid, eller att jag med min sjukdomsbild river igång på en "bra dag" men sedan havererar någonstans mitt i - så att resultatet bara är en ännu värre röra än innan... Jag ska VERKLIGEN försöka ta till mig detta sätt att tänka i "microprojekt" trots att jag alltid vill passa på att hinna massor när jag "råkar" ha en bra dag...!

Hoppas att även andra tips från de olika utmaningarna ska ligga på lut i bakhuvudet och kunna plockas fram när det blir aktuellt att röja på just något sådant ställe som hon tipsat om!

Kan någon snälla sammanställa alla övningar när det är klart?

Jag slutar mitt jobb på torsdag och jag är mitt i en flytt, men efter att det är klart tänker jag ta tag i allting igen när jag har tid och när jag förhoppningsvis har mer energi.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
96 956
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
108 851
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar