Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg mejlet nyss men vet inte riktigt vad jag ska rensa bort som stör mig:o Kanske jag får ta något ur förrådet imorgon? Förrådet i allmänhet gör ju mig galen :p

Nu har första uppgiften i utmaningen kommit! " Rensa bort en sak eller två som du irriterar dig på". Det ska säkert gå att ordna :)

Borde varit en lätt utmaning! Men jag hade faktiskt lite svårt att komma på något... till dess maken sa att vi tenderar att ha onödigt mycket prylar framme på köksbänkarna - så vi röjde där och hittade nya platser till en hel del saker. I samband med det konstaterade jag att ett hörnskåp vi har i köket VERKLIGEN skulle behöva en genomgång...! Och som på beställning kom så dagens uppdrag som enligt uppgift (har inte sett filmen själv ännu bara läst en annan persons tolkning av uppdraget) att göra sig av med något i köket som man inte använder. En bra anledning att göra en djupdykning i det aktuella skåpet!

Jag har bara sett mailen och inte gjort något... kan någon komma hem till mig och sparka igång mig tack :banghead:
Till mitt försvar (som egentligen bara är dåliga ursäkter, jag vet!) så har jag extremt långa dagar just nu. Men när en bara är hemma före 07:15 och efter 22:00 är det inte så lockande att röja något alls. Även om det bara tar en kvart max. I morgon är jag hemma sen eftermiddag/kväll och på söndag är förmiddagen fri. Så peppra mig med era bästa argument, så jag inte halkar efter redan från början :crazy:

På lördag 3/9 finns det visst möjlighet att vara säljare på en loppis i Göteborg gratis med möjlighet att hyra bord för 50 kr och lite andra små billiga val.
Gamlestadsgalej 2016 - Loppis.
Vilka är på?
Närmare info här: https://simplesignup.se/event/79750-gamlestadsgalej-2016-loppis
Kort varsel men fundera kan man ju, får se vad det blir :confused:

Attans också,sitter och dömer hela helgen ;) får hoppas det återkommer nu när jag samla en del saker :)

Jag har bara sett mailen och inte gjort något... kan någon komma hem till mig och sparka igång mig tack :banghead:
Så peppra mig med era bästa argument, så jag inte halkar efter redan från början :crazy:
Så är det för mig också, har svårt för att komma igång...

Skulle du inte kunna utnyttja ev restid/ lunchen på jobbet/ när du handlar etc till att bara FUNDERA UT vad du skulle kunna göra dig av med. Svep med blicken över din bostad i tanken. Står det inte något på bänken, på golvet, i garderoben eller i garaget som du alltid retar upp dig på? Har du ingen onödig maskin/ pryl i det där stökskåpet i köket? Och så när du kommer hem sent ikväll går du bara raka vägen fram till de utvalda prylarna och rensar bort dem.

Själv vill jag nog för mycket med min rensning och företäller mig att de här 2 + 1 sakerna som ska rensas bort måste vara något rejält som verkligen märks. Men jag ska nog nöja mig med att bestämma att hinkarna, silarna och plasttunnan som jag snubblat över i några veckor nu, åker ut i friggeboden (där de har sina givna platser!) och att min dåliga käörsbärsurkärnare, som redan blivit ersatt av en bättre, läggs i en loppis-/second hand låda. Så, fixat!

rensar bland mina verktyg mm och hittar då namnlappar på hästar som jag jobbade med för sisådär 25 år sen :o dels var det sommarjobb (ridläger, under många somrar iofs ) och dels har jag ju flyttat ett antal gånger under och efter :angel:

Så är det för mig också, har svårt för att komma igång...

Skulle du inte kunna utnyttja ev restid/ lunchen på jobbet/ när du handlar etc till att bara FUNDERA UT vad du skulle kunna göra dig av med. Svep med blicken över din bostad i tanken. Står det inte något på bänken, på golvet, i garderoben eller i garaget som du alltid retar upp dig på? Har du ingen onödig maskin/ pryl i det där stökskåpet i köket? Och så när du kommer hem sent ikväll går du bara raka vägen fram till de utvalda prylarna och rensar bort dem.

Bra tips! Egentligen vet jag precis vad som stör mig mest... pappershögeni trappan! Men jag har inte energi till att sortera in alla papper på rätt ställe, så den ligger kvar. Och växer lite nu och då... ibland förökar den sig och blir två eller tre :arghh: Just nu är det två högar...

Det jag skulle kunna göra är att bläddra igenom båda högarna, slänga det som uppenbart inte ska vara kvar och sedan åtminstone flytta resten av eländet till övervåningen. Att jag inte gjort det tidigare beror på att jag vet att om den kommer utan synhåll kommer jag aldrig sortera in den... men till slut kanske jag är redo att röja även övervåningen (undrar vem jag försöker lura :confused: :angel:)

Det tog mig nästan exakt 11 minuter att rensa bort högarna i trappan :banana:
Resthögen som fick flytta upp till skrivbordet var inte så stor... och jag har definitivt lagt mer än 11 minuter på att störa mig på högarna tidigare :banghead: Undrar om jag lärde mig något på det här???

Bra tips! Egentligen vet jag precis vad som stör mig mest... pappershögeni trappan! Men jag har inte energi till att sortera in alla papper på rätt ställe, så den ligger kvar. Och växer lite nu och då... ibland förökar den sig och blir två eller tre :arghh: Just nu är det två högar...

Det jag skulle kunna göra är att bläddra igenom båda högarna, slänga det som uppenbart inte ska vara kvar och sedan åtminstone flytta resten av eländet till övervåningen. Att jag inte gjort det tidigare beror på att jag vet att om den kommer utan synhåll kommer jag aldrig sortera in den... men till slut kanske jag är redo att röja även övervåningen (undrar vem jag försöker lura :confused: :angel:)

"Pappershögen i trappan"... det kunde varit jag som skrivit detta! :-O (Fast med tillägget pappershögen på köksbordet/någon av köksstolarna...) Nu har jag i alla fall dels gjort en låda för "att läsas" och en mapp med "att åtgärdas" med förhoppningen att hitta rutiner för att ta itu med dessa med viss regelbundenhet. Och med förhoppningen att högen i köket ska försvinna samt högen i trappan ENBART ska innehålla sådant som ska insorteras och därmed bli lättare att ta itu med.

Det tog mig nästan exakt 11 minuter att rensa bort högarna i trappan :banana:
Resthögen som fick flytta upp till skrivbordet var inte så stor... och jag har definitivt lagt mer än 11 minuter på att störa mig på högarna tidigare :banghead: Undrar om jag lärde mig något på det här???

Hm... börjar fundera på om jag möjligen har dubbla nick utan att veta om det själv??!!! ;) HUR många gånger har jag inte gjort just den reflektionen??!! :banghead::banghead: Hoppas än en gång att jag (och "dubbelnicket") kunde ta viss lärdom...!

Dagens uppgift i utmaningen är att ta itu med minnessaker, arvegods och gåvor. I filmen tipsar hon om att man kan ta en bild på det man tänker göra sig av med och spara denna i ett album tillsammans med en berättelse om föremålet i fråga - så "behåller" man det på sätt och vis ändå. Just detta tips använde sig några goda vänner av när båda hans föräldrar avlidit kort tid efter varandra och de samtidigt skulle tömma både föräldrahemmet och föräldrarnas sommarstuga. Ett bra sätt inte minst när det gäller stora, skrymmande saker som möbler och liknande!

När jag nyligen hörde en intervju med Hahne i radio tipsade hon också om att man skulle fundera på om kanske någon annan skulle kunna uppskatta den sak man funderar på att göra sig av med. Jag upplever ju själv väldigt tydligt att det är lättare att göra sig av med något som kan lämnas till återvinning än något som jag måste kasta. Och I fallet med arvegods/minnessaker tipsade hon om att man även skulle tänka "lite vidare" - finns kanske någon i släkten/vänkretsen som skulle uppskatta denna? Så gjorde en mångårig brevvän till en av mina mostrar för ett antal år sedan när hon skulle tömma huset hon bott i hela sitt vuxna liv och hittade en låda med min mosters alla brev på sin vind. Hon skickade helt enkelt lådan till min moster - som fick ett slags dagbok att läsa i! Själv kan jag också tänka mig att om min bästa kompis från uppväxten skulle avveckla sitt barndomshem så skulle jag kunna uppskatta någon liten minnessak därifrån eftersom jag tillbringade i princip lika mycket tid där som hemma! Och på motsvarande sätt kan det ju vara med kusiner också!

Ytterligare en reflektion kring "Uppdraget". Mycket tack vare denna tråd var jag redan igång med olika rensningsprojekt här hemma och eftersom dessa inte är helt slutförda har jag främst velat lägga fokus på dem. MEN de dagliga uppdragen ger ändå motivation att fortsätta/avsluta dessa och dessutom också tips jag förhoppningsvis kommer ihåg och kan använda mig av när jag i framtiden ska ta mig an något av de områden hon tipsar om!

Har sålt ytterligare lite hästprylar via Facebook vilka ska postas idag och dessutom ska jag överlämna ett par hästprylar som jag ska ge till en kompis. I går blev det dessutom en ny proppfull kasse till någon textilåtervinning när jag röjde bland mina underkläder. Och efter en tråd här tidigare om att sälja trosor så kunde jag inte låta bli att fundera på om det inte var en hel förmögenhet jag var på väg att skänka bort...?! :o

Jag tror värdet på trosor är klart överskattat. Verkar väldigt krångligt om man vill vara anonym säljare och jag misstänker marknaden är mättad på anonyma trosor, har bestämt för mig att jag läst någonstans att det är lättare att sälja när kunden vet vem han köper av istället för en random person och vem vill ha sånna bekanta? :crazy:

Jag tror värdet på trosor är klart överskattat. Verkar väldigt krångligt om man vill vara anonym säljare och jag misstänker marknaden är mättad på anonyma trosor, har bestämt för mig att jag läst någonstans att det är lättare att sälja när kunden vet vem han köper av istället för en random person och vem vill ha sånna bekanta? :crazy:

Jag har som sagt inte tänkt ta reda på hur marknaden ser ut :laugh:

För en halv evighet sedan jag var väl typ 18? så typ 10 år sedan så gjorde jag ett försök att sälja trosor. Det var betydligt krångligare än vad man kan tro :meh: Absolut inte värt besväret! Det skulle önskas om modell, hur länge dom setat på, det skulle tjatas om bilder när dom satt på och helst skulle dom lämnas över personligen :meh: Jag gav upp och kastade dom vill jag minnas. :meh:

När jag åkte till loppisen och ställde iordning min säljhylla så hade jag mamma med mig. Det var för mig en riktigt bra idé :idea: som jag till en början tyckte var usel och hade lätt ångest inför :crazy:
Ångest därför att en hel del saker jag skulle ställa dit var sånt som jag fått av henne, mormor och andra släktingar...

Insikten att jag har jobbigt att släppa saker som jag fått av någon annan kom att bli väldigt tydlig nu (uppfostrad i att vara glad och tacksam över ALLA presenter som barn, så blev det också ett slags spar-tvång).
MEN vi kom att prata om det när vi tog fram sakerna och att mamma har gått igenom samma sak men kommit längre i sinnet (och kastandet) var en nyhet för mig!
Det gjorde att det blev en liten terapi-stund i att göra sig av med saker tillsammans med mamma och det var väldigt BRA :love:

Så nu kan jag verkligen ta tag i röjjet med nya krafter därför att jag vet att det är ok att släppa iväg saker även om jag fått dem ;):)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
96 955
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
108 851
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V