Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tar alltid kort med mobilen på recept jag tycker är intressanta och så lägger jag de bilderna i en mapp som i sig har kategorier. På så vis slipper jag ha en massa papper.

Använd digitaliseringen!! :)

DET var ju smart!!! Att sortera ALLA pappersrecept i kategorier har ändå inte funkat eftersom det i t ex Buffé kan vara intressanta recept tillhörande olika kategorier på samma blad... Och när jag provade att spara Bufférecepten i ICA:s app så blev det ännu ett ställe att kolla på - vilket jag snart glömde bort... Med din variant borde det ju dessutom gå att ordna så att jag har tillgång till recepten oavsett om jag har MacBook, Ipad eller IPhone tillgänglig...! Måste definitivt testa att lägga upp ett sådant mappsystem!

Har fortsatt att sortera och trots att det blir ännu mer utspritt så vet jag i alla fall att något hänt :D Köpte ny möbel med förvaring som jag hämtade idag men det blev lite konstigt i möbleringen så fick möblera om... haha. Tog en tripp på IKEA och det blev inte så mycket lådor då jag tänkte avvakta. Men en Branäs rottingkorg och en "undersängenlåda" :) Nu ska väl saker kunna ha en plats! Ja... inte alls lite fler saker med hem :p

Jag tar alltid kort med mobilen på recept jag tycker är intressanta och så lägger jag de bilderna i en mapp som i sig har kategorier. På så vis slipper jag ha en massa papper.

Använd digitaliseringen!! :)

Klurar fortfarande på detta...!!! Har du eller någon annan ett bra tips på hur jag skulle kunna göra mappsystemet tillgängligt både på mobil, IPad och min MacBook? Tänkte först att jag redan har en sådan lösning, men det är ju bildströmmen som automatiskt överförs mellan enheterna... Ett mappsystem för recept skulle inte följa med där...

Klurar fortfarande på detta...!!! Har du eller någon annan ett bra tips på hur jag skulle kunna göra mappsystemet tillgängligt både på mobil, IPad och min MacBook? Tänkte först att jag redan har en sådan lösning, men det är ju bildströmmen som automatiskt överförs mellan enheterna... Ett mappsystem för recept skulle inte följa med där...

Någon molnförvaring kanske? Fast då måste du ju ha internet hela tiden (vilket man iofs har för det mesta). Eller en extern hårddisk med wi-fi :idea:

Berättade om HMs textilinsamling, som jag läste om här, för pojkvännen och han gick lite feeling och fyllde kassen med skräp som jag påbörjat plus en till och lämnade in dem på en butik - bra!

Idag gjorde jag en sak jag blundat för ett tag nu. Boden har haft påhälsning av möss, det visste jag, men jag har inte riktigt vågat titta i kartongerna som står där inne. Kartongerna innehåller också saker från barndomshemmet som ska gås igenom så det var ju lite känslor inblandade också. Nu tog jag i alla fall mod till mig. Ett par skinnskor var söndergnagda och likaså några plagg i en trälåda där de boat ordentligt. Där fanns även drivor av solrosfrön som de hittat i boden. Några gamla ullfavorittröjor var helt förstörda, bla min tonårstids fina Busneltröja och så en klädnypspåse min farmor gjort i slöjden (den kan nog gå att laga). Resten hade klarat sig och jag var så lättad! Men för att inte riskera bakslag bar jag in alla kartonger i mitt lilla hus igen...:arghh:

Jag har också anmält mig till 30-dagarsutmaningen och hoppas kartongerna på ett magiskt sätt är borta efter september månads utgång... Jag fattar verkligen inte hur man kan hinna få ordning med bara 10-15 minuters dagliga uppgifter. Jag måste säga att jag är väldigt skeptisk med tanke på hur mycket jag har att ta hand om så det blir verkligen intressant att se hur det ska gå. Tack för tipset @Minett.

Avslutade dagen med en rejäl laddning till återvinning, utöver "veckoladdningen" kastade jag en massa foderemballage, glasburkar och plastdunkar efter altanbehandling.

Någon molnförvaring kanske? Fast då måste du ju ha internet hela tiden (vilket man iofs har för det mesta). Eller en extern hårddisk med wi-fi :idea:

Maken har vid något tillfälle anslutit mig till Dropbox - kanske dags att börja använda den tjänsten och testa att lägga upp ett mappsystem för recepten?!! Där ska det tydligen funka bra med både bilder och wordfiler. De senare är visst problematiska i ICloud, som jag också har, och eftersom jag redan har en mapp på datorn med endel recept som worddokument vill jag ju gärna kunna lägga över dem också!

Berättade om HMs textilinsamling, som jag läste om här, för pojkvännen och han gick lite feeling och fyllde kassen med skräp som jag påbörjat plus en till och lämnade in dem på en butik - bra!

Idag gjorde jag en sak jag blundat för ett tag nu. Boden har haft påhälsning av möss, det visste jag, men jag har inte riktigt vågat titta i kartongerna som står där inne. Kartongerna innehåller också saker från barndomshemmet som ska gås igenom så det var ju lite känslor inblandade också. Nu tog jag i alla fall mod till mig. Ett par skinnskor var söndergnagda och likaså några plagg i en trälåda där de boat ordentligt. Där fanns även drivor av solrosfrön som de hittat i boden. Några gamla ullfavorittröjor var helt förstörda, bla min tonårstids fina Busneltröja och så en klädnypspåse min farmor gjort i slöjden (den kan nog gå att laga). Resten hade klarat sig och jag var så lättad! Men för att inte riskera bakslag bar jag in alla kartonger i mitt lilla hus igen...:arghh:

Jag har också anmält mig till 30-dagarsutmaningen och hoppas kartongerna på ett magiskt sätt är borta efter september månads utgång... Jag fattar verkligen inte hur man kan hinna få ordning med bara 10-15 minuters dagliga uppgifter. Jag måste säga att jag är väldigt skeptisk med tanke på hur mycket jag har att ta hand om så det blir verkligen intressant att se hur det ska gå. Tack för tipset @Minett.

Avslutade dagen med en rejäl laddning till återvinning, utöver "veckoladdningen" kastade jag en massa foderemballage, glasburkar och plastdunkar efter altanbehandling.

Heja, heja! Så duktiga ni har varit!!! Håller med om att det känns osannolikt att man skulle hinna "få ordning på sitt liv" på bara 30 x 15 minuter...! Men man borde ju komma en bra bit på väg i alla fall! Och förhoppningsvis fått med sig en massa tips och inspiration för fortsatt röjande/organiserande! Det kan ju också vara så att det vissa dagar är ett uppdrag som man faktiskt inte har något behov av (för tillfället i alla fall) och då får man ju 15 minuter "över" att använda till något annat projekt där man behöver mer tid. Såg t ex att hon här om dagen hade skrivit om att gå igenom sina mediciner och lämna in allt utgånget till Apoteket. I o m att det inte är särskilt länge sedan jag gjorde just det skulle jag - om det kommer ett sådant uppdrag under utmaningen - kunna ägna den dagens 15 minuter till något annat.

Alla känner säkert igen hur luften totalt kan gå ur en mitt under ett större röjningsprojekt... Maken brukar beskriva det som att man först "röjer fram" för att sedan röja bort. Och orkar man inte igenom hela "röja bort-fasen" är det ju t o m rörigare än när man började... Just det drabbade mig nyligen när jag försökte rensa upp bland "alla papper" och tidningar m m. På vardagsrumsgolvet låg ett antal högar med sådant jag ännu inte kommit på hur jag skulle hantera/förvara. Men jag hade helt enkelt inte energi till att tänkandet några kreativa lösningar för dessa högar. Hela veckan har jag irriterat mig på dem - men f f a irriterat mig på mig själv som inte lyckats slutföra projektet. Men när jag i helgen fick lite lugn och ro kom jag plötsligt på bra lösningar för det mesta - och tillät mig sedan att avsätta en tömd tidsskriftssamlare till att samla det jag ännu inte riktigt visste hur jag skulle hantera. I o m detta anser jag projektet slutfört - den sista tidsskriftssamlaren får bli ett eget projekt längre fram.

MEN om jag istället för att under veckan irritera mig på att jag inte orkat slutföra hela projektet förra helgen hade tillåtit mig att glädjas åt hur mycket ja faktiskt ändå "röjt iväg" kanske jag fått energi att ta tag i resten betydligt tidigare! Note to self: det år fullt tillåtet att "krokna" mitt i ett projekt - särskilt om det visar sig ta längre tid än man trott. Fokusera på det som ändå blivit gjort - för jag är ju faktiskt en bra bit på väg!

Maken har vid något tillfälle anslutit mig till Dropbox - kanske dags att börja använda den tjänsten och testa att lägga upp ett mappsystem för recepten?!! Där ska det tydligen funka bra med både bilder och wordfiler. De senare är visst problematiska i ICloud, som jag också har, och eftersom jag redan har en mapp på datorn med endel recept som worddokument vill jag ju gärna kunna lägga över dem också!

En varning med Dropbox bara, den kan suga väldigt många GB beroende på inställningarna. En kollega stängde inte av den när denne fick låna mitt internet och plötsligt försvann nästan hela min månadsförbrukning O_o och jag brukar använda ca 20% max.

Alla känner säkert igen hur luften totalt kan gå ur en mitt under ett större röjningsprojekt... Maken brukar beskriva det som att man först "röjer fram" för att sedan röja bort. Och orkar man inte igenom hela "röja bort-fasen" är det ju t o m rörigare än när man började...

Åh, det här så typiskt jag :banghead:
Har skaffat en garderob med hyllor till hallen, toppen för att kunna få undan hundens, sambons och mina egna saker. MEN... jag har inte hittat den inredning som fungerar än, så röjning av hall är bara halvvägs. Såklart :devil: Ska ta en runda till Ikea i veckan och hoppas hitta lagom stora lådor/korgar så vi kan få lite mer ordning i hallen åtminstone.

@Minett - Evernote tycker jag fungerar bra för synkningar av anteckningar mellan enheter, ett extra plus är att man kan söka efter text även i bildfiler!

Nu kastar jag mig över garderoben och rensar stenhårt! Allt som inte använt på några månader ska ut, ut! Har en halvfull pappkasse med kläder och då har jag bara tagit lite på toppen än så länge. Kommer bli så mycket plats, så jag kan sy hur mycket jag vill!

Vacumpåsar, jag säger bara vacumpåsar. Jag älskar dem!!! :love:
Jag har idag vacumpackat täcken, kuddar och filtar. Tar knappt någon plats! :banana:
Kan du rekommendera några särskilda vacuumpåsar? För några år sedan köpte jjag sådana från Smarra saker,, men flera av dem höll inte tätt. Jag fick nya, men det var samma med dem. Så jag var väldigt anti dem, men jag gillar "idén" och vill gärna göra ett nytt försök.

Senast ändrad:
Kan du rekommendera några särskilda vacuumpåsar? För några år sedan köpte jjag sådana från Smarra saker,, men flera av dem höll inte tätt. Jag fick nya, men det var samma med dem. Så jag var väldigt anti dem, men jag gillar "idén" och vill gärna göra ett nytt försök.
Jag köpte för några år sedan från Rusta, de har fungerat bra :)

De jag köpte nu är från Biltema, jag hade några sedan tidigare som jag köpt på en marknad men de var rena skiten, de höll inte heller tätt. Bättre att köpa i butik så är det lättare att reklamera om det inte funkar. :up:

Imorgon ska åka till ett ställe där man kan hyra en plats (lagerhylla och/eller klädstång) och sedan ställer man dit sina saker och dom står för försäljningen - hur smart är inte det på en skala... :up:
Iallafall för sådana som mig som inte kan få tummen ur och fota och lägga ut på säljsidor :o

Jag ska titta hur det ser ut, hur man märker upp sina saker mm. Men redan nu lutar det åt att ge det ett försök :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
96 955
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
108 850
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar