Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag fyllt på hyll-loppisen med det sista loppisprylarna jag har här hemma :eek:
Men jag kunde inte hyra någon klädstång än för det var fullt, så jag hoppas på en i nästa månad. Under tiden kan jag plocka ihop de kläder som jag tror är säljbara :angel:

Jag har dessutom rensat bland barnkläder o skor och fått ihop 5 kassar som jag ska skänka till en kompis :up:

Det tar sig... :D nu är det bara sadelkammaren kvar... :crazy:

Det har gett resultat att ha en låda med "skänkes-kläder" där jag stoppar ner plagg för plagg vartefter jag tröttnar eller barnen vuxit ur dem - för idag åkte en hel sopsäck iväg till tippens klädinsamling.
En halv flyttlåda med diverse mjukisdjur, nappflaskor och prydnadssaker fick också följa med och förhoppningsvis kanske någon annan får fortsätta använda det.

Sålt två jackor och en akvariepump, det är många saker som lämnar hemmet idag :banana:

Oj, oj, vad den här roliga tråden hade hamnat långt bak... det måste GENAST åtgärdas!!!

Har insett att min strategi för att hantera mina ägodelar (som har en märklig tendens att ständigt bli allt fler...) i stor utsträckning varit att successivt "bygga ut" förvaringen. Men har man tillräckligt mycket saker så hjälper det inte att man har organiserat dem - endel "försvinner" ändå i mängden...

Inspirerad av att f f a ha gjort mig av med VÄLDIGT mycket hästprylar och ridkläder det senaste året (och samtidigt gjort en hel del "fynd" bland dessa - d v s bra saker som jag direkt vill använda men som jag glömt att jag hade) har jag därför bestämt mig för att pröva en ny strategi även i arbetsrummet. Där har jag nu helt sonika tagit bort en bokhylla för att också bli tvungen att göra mig av med en massa saker. Endel som fanns i bokhyllan kunde jag direkt göra mig av med. Annat vill jag behålla, men för att få utrymme för dessa blir jag istället tvungen att rensa bort annat i arbetsrummet. Just nu är jag visserligen i den jobbiga fasen då det ser rörigare ut än innan jag påbörjade projektet... men man kan ändå se att rummet blir mycket "luftigare" med en bokhylla mindre!

Här har jag ställt ultimatum till mannen som resulterat i att vi rensat ena förrådet i dagarna två så det är nästan klart :love:
Påbörjat rensning på vinden och sen har vi ett förråd till att tömma men där är det inte mycket som tur är :)
Har resulterat i två vändor till tippen med fullastad stor kombi och 2 vändor till PMU med lika fullproppad bil för att skänka bort grejer :D
Mannen min som tycker om att samla saker är väl inte så imponerad men jag får typ lyckorus och lättnadskänsla över att bli av med eländet :D
Imorgon när vi ska ta tag i vinden så lär vi nog hämta släpet för här ska slängas/skänkas :bump::banana:
Är för lat för att orka sälja sakerna :o

ÄNTLIGEN blev det ett litet rensande i lilla bokhyllan.
En stackars Kamasutra-bok i fin pärm och allt som inte ens är läst i fick åka ner i Sellpy-påsen. Fyra andra böcker får flytta till återvinningen.

Sen var det en kasse med studentlitteratur jag plockade ur. Ska försöka intala mig att jag aldrig kommer kika i böckerna. Fyra och ett halvt år sedan min klass gick ut, två och ett halvt år sedan jag klarade sista kursen (föräldraledig..) och böckerna har inte blivit öppnade en enda gång...det är nog dags att klippa navelsträngen :D

Inför en stundande flytt så har jag nu också rensat lite bland mina saker.
Det hjälper bra att ha en pojkvän som är väldigt pragmatisk och osentimental när det kommer till prylar.
Han rensar ju inte bland mina saker, men hans eget rensande inspirerar mig.
Endel saker har blivit slängda, som slitna och "urvuxna" kläder (och halvbrända ljus, det behöver man väl inte spara femtielva stycken av när det finns nya i massor :p)
Endel åker i bortskänkes/doneras högen, och lite har jag sålt, eller försökt sälja i allafall :D
Långt ifrån klar, men skön känsla oavsett att få rensa lite.

...och sådär på tal om att sälja (hoppas det är okej med en liten, liten trådkap)

Säljer det mesta via en loppisgrupp på facebook, och man måste ju ha med människor att göra då, människor som kanske inte alltid tänker lika som en. Så nu funderar jag lite.
När man sålt något, hur länge är det rimligt att hålla en vara för en kund? Alltså när är det okej att "ge vidare" åt nästa i kö?

Jag är ju medveten om att man får göra precis hur man vill med sina egna saker, och att allt handlar om vad man kommer överens om, men sådär allmänt sett vill jag veta lite hur andra ser på saken.

...och sådär på tal om att sälja (hoppas det är okej med en liten, liten trådkap)

Säljer det mesta via en loppisgrupp på facebook, och man måste ju ha med människor att göra då, människor som kanske inte alltid tänker lika som en. Så nu funderar jag lite.
När man sålt något, hur länge är det rimligt att hålla en vara för en kund? Alltså när är det okej att "ge vidare" åt nästa i kö?

Jag är ju medveten om att man får göra precis hur man vill med sina egna saker, och att allt handlar om vad man kommer överens om, men sådär allmänt sett vill jag veta lite hur andra ser på saken.
Typ 24 timmar skulle jag hålla den, skicka en "påminnelse" hör jag inget efter en "påminnelse" typ dagen efter skulle jag gå vidare. Så är inte affären avklarad på 2-3 dagar går jag def vidare.

Typ 24 timmar skulle jag hålla den, skicka en "påminnelse" hör jag inget efter en "påminnelse" typ dagen efter skulle jag gå vidare. Så är inte affären avklarad på 2-3 dagar går jag def vidare.

Okej, jag märker att jag tydligen är väldigt tålmodig jag då :D
Har en viss tolerans eftersom det ibland kan handla om lite avstånd här, men just nu har jag en "kund" som frestar mitt tålamod lite. Tycker att hon är lite respektlös i sitt sätt.
Andra, som haft längre avstånd, och hämtat billigare saker har tagit sig tiden att köra enbart för detta, men denna "hör av sig nästa gång hon kör förbi". Detta trots att hon bara bor i grannbyn :meh:

Okej, jag märker att jag tydligen är väldigt tålmodig jag då :D
Har en viss tolerans eftersom det ibland kan handla om lite avstånd här, men just nu har jag en "kund" som frestar mitt tålamod lite. Tycker att hon är lite respektlös i sitt sätt.
Andra, som haft längre avstånd, och hämtat billigare saker har tagit sig tiden att köra enbart för detta, men denna "hör av sig nästa gång hon kör förbi". Detta trots att hon bara bor i grannbyn :meh:
"höra av sig nästa gång hon kör förbi" :banghead: Så respektlöst för din tid. Antingen säger man "jag har ärende förbi din by om 3 dagar, kan du hålla den tills dess?" Eller så kommer man fan på en gång om man ska ha det :meh:

Efter att jag och @Matmissbrukaren svävat iväg lite väl mycket med positiva försäljningar i Gnälltråden :o kändes det som att vi behövde en ny tråd :bump:

Jag är i ett stadie i livet då jag blivit trött på att ha mycket saker. Så jag rensar, lite i taget, och sakerna försvinner grej för grej. Men det tar ju sån tid (jag har varit en samlare...)! Ibland tappar jag helt inspirationen till detta ibland till synes hopplösa projekt... Att läsa om andra som tappert kämpar på i sitt rensande brukar ge mig pepp att ta itu med ännu en grej som ska bort.

Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt, skänkt iväg, lämnat iväg, kastat? :)

Den här tråden har jag total missat. Tidigare bodde jag i 1 rum o kök. Med utgång från köket hade jag en inglasad balkong... I hallen en klädgarderob man gick in i 4 m djup. Jag hade bott i lägenheten 23 år.

Balkong - Hästbråte med mkt bra o ha saker. Kök - Skafferi, lådor och skåp - proppat med papper, bra o ha saker, konservburkar från annodecimal osv... Garderob, kläder, komradio, gamla elprylar, säkert tre sådana där färdigklädda allmänt fula adventsgranar med ljusslingor, böcker, papper, bra och ha saker ända fram till dörren så man ja fick klättra över saker och ting. Men på något mystiskt vis visste jag exempelvis att lucialinnet låg 2.5 meter in, till vänster, under J (barnet jag var extramorsa åt för herrans massa år sedan - läs 23 idag) och att komradion låg 1.5 meter in, till höger 42 cm ner under sopsäcken med Sandemoböckerna.

När jag då skulle byta höftleder, kom vi fram till att jag behövde flytta då jag bodde 1.5 trappa upp. Sagt och gjort. Vi hittade en kanon fin 2 r o kv åt mig. Veckorna innan operation, blev jag satt i lägenheten med sopsäckar och kartonger och fick packa ihop de grejer jag absolut skulle ha med mig och inte. Jag var inte på långa vägar färdig när jag skulle läggas in.

Min syster och mamma tog resten och det mesta försvann i tomma intet och jag började om på ny ula i min nya lägenhet.

Nu har jag bott i denna lägenhet i 7 år och det börjar lite kännas som att det nog är dags att byta höfter igen... Jag börjar ofta och röja rejält i något hörn, men flyttar oftast sakerna från ett hörn till ett annat innan orken tar slut och sedan är det är dags att börja om från början igen...

Men hästprylarna som låg på altanen 2.5 år efter den vackra vitas bortgång, åkte sedan till tippen... trots att jag försökte sälja av grejerna. Hon slet sällan ut något och jag var noga med att sålla bort slitna prylar och hålla sakerna hela och rena i övrigt.

@Trott
Skönt att höra att det inte bara är jag som överreagerar då iallafall.
Och inte nog med detta. Lade ut saken till salu förra söndagen, alltså för över en vecka sedan.
Denna person skrev då ganska snabbt att hon köper. Jag skickade då privat lite uppgifter om när jag är hemma på dagarna och sånt, och hon skrev då att hon skulle eventuellt höra av sig nästa dag om hon skulle ha möjlighet att komma redan då.

Jag hörde inget av henne på hela veckan. Först på lördagen skickade hon och frågade om jag var hemma. Det var jag inte, och såg dessutom meddelandet först en timme efteråt.

Hon skrev då att hon hade chansat när hon körde förbi, och sedan det där om att hon hör av sig nästa gång.
Hade hon inte ens kunna skicka lite i förskott, t.ex. att "idag/om en timme kör jag förbi där, är du hemma då?" :banghead:
Man skulle ju haft lite mera förvarning då iallafall.

Är nog för snäll ibland, och har bra förståelse för att man ibland kan vara tvungen att kompromissa, men här börjar nog tålamodet tryta :cautious:

Sådär, nu har jag fått blåsa ur mig lite frustration :p

@Trott
Skönt att höra att det inte bara är jag som överreagerar då iallafall.
Och inte nog med detta. Lade ut saken till salu förra söndagen, alltså för över en vecka sedan.
Denna person skrev då ganska snabbt att hon köper. Jag skickade då privat lite uppgifter om när jag är hemma på dagarna och sånt, och hon skrev då att hon skulle eventuellt höra av sig nästa dag om hon skulle ha möjlighet att komma redan då.

Jag hörde inget av henne på hela veckan. Först på lördagen skickade hon och frågade om jag var hemma. Det var jag inte, och såg dessutom meddelandet först en timme efteråt.

Hon skrev då att hon hade chansat när hon körde förbi, och sedan det där om att hon hör av sig nästa gång.
Hade hon inte ens kunna skicka lite i förskott, t.ex. att "idag/om en timme kör jag förbi där, är du hemma då?" :banghead:
Man skulle ju haft lite mera förvarning då iallafall.

Är nog för snäll ibland, och har bra förståelse för att man ibland kan vara tvungen att kompromissa, men här börjar nog tålamodet tryta :cautious:

Sådär, nu har jag fått blåsa ur mig lite frustration :p
Jag hade definitivt i det läget (alltså nu) skicka ett meddelande att kommer hon inte inom 1-2 dagar går det vidare till nästa person. Det kan ju dörja veckor innan hon får för sig att åka förbi igen :banghead:

@Trott och @_Elly_
Så får det nog bli.
Tror nog iofs inte att det skulle ta speciellt länge före hon har vägarna förbi igen, då jag ligger på vägen in till stan från hennes håll sett, men att det då dessutom ska passa ihop med min tidtabell minskar ju möjligheterna ytterligare.

Har en bred garderob med klädstång där jag i många år känt att jag inte utnyttjat den nedre delen, under de hängande kläderna, särskilt effektivt. Tidigare i höst bestämde jag mig tillslut för att göra något åt saken och kom fram till att trådkorgar vore mest praktiskt. Men det visade sig vara oväntat svårt att hitta trådkorgar avpassade för en 80 cm garderob. Och när jag tillslut hittade sådana hos en nätbutik visade det sig att de inte skulle kunna levereras förrän tidigast 23 december. Och jag som uppenbarligen stått ut med nuvarande ordning (=oordning) i de 15 år vi bott i huset kunde nu inte tänka mig att stå ut nästan två månader till... som tur var hittade jag sedan en annan nätbutik som hade motsvarande och med leveranstiden 14 dagar - vilket väl var ungefär så länge som jag trodde mig kunna överleva utan att få detta åtgärdat. När paketet kom visade det sig dock att det blivit fel - de hade skickat korgar som bara var 53 cm breda...?!! En vecka senare - d v s i fredags - kom ÄNTLIGEN rätt trådkorgar, i helgen blev de monterade och igår gick jag igenom allt som samlats nedtill i garderoben, gjorde mig av med en del och sorterade in det andra snyggt i trådkorgarna. När det var gjort hade jag fortfarande 1,5 trådkorg tom - så min känsla att utrymmet skulle kunna rymma mer än tidigare stämde! Och dessutom är det ju oerhört mycket mer överskådligt nu!

De fellevererade trådkorgarna fick jag behålla som "plåster på såren" och det var ju en trevlig gest tycker jag! Har visserligen inga skenor att montera dem med, men de blev praktiska på en hylla i förrådet och det finns ju möjlighet att köpa till skenor framöver.

Just nu glädjer jag mig förresten lite extra åt två "fynd" som jag gjort senaste tiden, när jag fortsatt att röja bland alla mina hästgrejor och ridkläder. När jag började komma djupare ner i lagren hittade jag bl a en jättefin ridjacka som blev undanlagd och helt bortglömd när jag under ett antal år hade sponsorjackor. Samt två jättefina schabrak i "metallic" som aldrig blivit använda. Så nu är både jag och hästen "nyekiperade" utan att det kostade mig en krona! En ytterligare "bonus" av att jag gjort mig av med en massa saker!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
96 958
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
108 856
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar