Haha! Jag är så ambivalent i mitt köpstopps-beslut... ena sekunden känns det plättlätt och andra inte alls... men jag tänker att jag får väl utforma mina egna regler så att det känns görbart, roligt och att jag vinner på det. Så jag inte avstår pga nån idé om att jag måste följa nån regel typ.
Jag tänker som sagt ha köpstopp nästa år med några undantag;
Jag får köpa:
- jobbskor om de jag har "tar slut"
- joggingskor om de jag har "tar slut"
- beställa medalj om jag är med på nåt lopp där man inte får medalj
- andra idrottskläder/utrustning jag behöver för mina lopp t ex neopren-strumpor, vantar, mössa och väst till Vansbrosimningen. Men kollar såklart efter begagnat eller om jag kan låna i första hand! Eller önskar mig i julklapp/present.
- Jag gör en fotobok varje år och den får jag beställa, samt andra foton om jag vill framkalla nåt.
- En eller två bh:ar får jag köpa
Så... det är väl inte så många undantag ändå? Kommer ni på nåt mer undantag man kan behöva ha?
Min främsta anledning till att ha köpstopp är att jag vill minska på saker och kläder som bara blir liggande och dräller här hemma. Så främsta anledningen är inte att spara pengar, men det ser jag som en kul sidoeffekt, köper jag mindre skit, får jag mer pengar att lägga på upplevelser och lite lyx ibland typ.
.
Plus att miljön ju mår bättre om jag istället för att köpa en grej jag bara kommer använda nån gång istället lånar/får beg eller byter till mig.
Jag har ännu inte kommit på några fler nyårsmål heller, så detta blir kanske mitt enda...(brukar ha några stycken).
Vi var ju några fler som skulle ha köpstopp, skulle vi gjort en lista kanske? Så kan man heja på varann
.