Hej och tack för ditt vänliga mail. Här kommer ett snabbt svar från mobilen, fortsätter gärna mera ingående i morgon.
Fetthalten är från VOM i främsta hand, men även från köttet. Vi har ju bara kött från KRAV-djur och företrädesvis mjölkkor. Dessa har fått leva ett långt liv med somrar på grönbete. Därav är VOMmen mycket fetare och sprängfylld med massor enzymer och vitaminer. Om du jämför ett kött eller VOM från ett djur som fodrats med pellets och stått i ett bås hela sitt korta liv bara för att sedan slaktas, så har det inte fått i sig lika mycket nyttigheter.
Om det är extra mycket fett på vommen eller köttet så brukar vi skära bort det, men det är främst för det kosmetiska utseendet för hundägarnas skull och även om vi torkar dem till Barking Burgers så att inte allt fett smälter. Så det är inte gör att vi tycker det är dåligt. Jag brukar ta av de resterna och ge mina hundar Hugo och Celine.
Vi har även linfröolja i maten för att få rätt balans mellan omega 3, 6 och 9. Och det är ju rent fett.
Vår veterinär och docent Anna Hielm-Björkman anser att hälsosamt fett är väldigt viktigt för hundar och vi litar på hennes recept och råd eftersom hon har 25 års erfarenhet och även publicerat många vetenskapliga studier i ämnet.
Jag skall fråga om hon ser nån specifik risk med pankreatit, men hon skulle säkert ha pekat ut det ifall det förelåg.
Jag drabbades själv av bukspottskörtelinflammation för 20 år sedan. Fick då rådet att inte alls äta kött. Det kom tillbaka och nästa läkare i England sade tvärtom, ätt kött och hälsosamma fetter men dra ner ordentligt på stärkelse och allt som kan omvandlas till stärkelse i kroppen. Har inte haft några problem alls efter det. Men nu är jag ju inte hund heller
Hoppas jag kunde svara på det mest aktuella. Skall även prata med Anna.
Vänligast,