Allmänbildning?

Bifogade filer

• Screenshot_2018-03-13-10-58-44.webp
    Screenshot_2018-03-13-10-58-44.webp
    159 KB · Visningar: 8
Haha ja. :D Jag brukar för övrigt tänka ”allt större än en räv”, samt djur jag skulle bli förvånad över att köra på (tänker mig att utter och örn platsar in där :D), för att slippa komma ihåg alla specifikt.

Sen skulle jag ju hellre rapportera en gång för mycket och få höra att jag inte behöver, än tvärtom.
Ja man kan ju alltid ringa 114 14 liksom :) Jag ringde om älg på fel sida viltstängsel en gång och fick massor av beröm för att jag ringde.

Det var först vid HemPC-reformen 1998 som det började hända saker på allvar. Och även om det då plötsligt köptes PC till många hem, så inte var det de äldre som satte sig och började lattja i Excel. I många hem kapades datorerna av barn och ungdomar.

1988 (som var det årtal som triggade mig i denna subdebatt) hade typ 1% av Bukefalisterna en privat PC hemma. Max 10% av denna procent hade Excel på den datorn. Förmodligen var
spridningen bara 1% av den där procenten.

Då är jag i trygg nördgrupp med andra ord. Med 5 hemdatorer (första 1982 sedan ökades det hela på och 1988 hade vi både 2 PC, en Amiga 500, en C64 och en halvskrotad Vic-20). Med Excel 2.0 och senare TurboCalc på Amiga fanns alla möjligheter att utforska kalkylarkens värld. Även om personligen låg det enda intresset i att programmera dessa apparater på deras absoluta maxgränser och utnyttja både features och buggar för att göra intressanta (men helt onyttiga) saker.

När extraminnet till Vic-20 inköptes var himmelriket nära, man kunde designa dubbelt så stora program. Tänk ett extraminne stort som en Jan Guillou-bok som kunde lagra hela 3 kilobyte. Lillebror som skrev BASIC-program till Vic-20 på foten på dagis kunde inte längre använda foten som enda underlag för att fylla hela minnet vid hemkomsten från dagis.

Det är lite synd att Microsoft så totalt har greppat den mindre insatta publiken, så att det till och med betraktas som allmänbildning att kunna använda just deras program - snarare än att kunna använda typen av program till att skapa resultat.

Jag är 50 och kan lägga in siffror i Excel - och få dom att försvinna spårlöst. Jag har verkligen försökt komma på tricket med det programmet men det är en förbannelse. Kolumner hoppar omkring och låser sig, saker som gick att göra i en ruta går inte i en annan. Nä, Excel är för en viss sorts människor. Jag tror inte på raser annars men när det gäller Excel så tror jag det finns en Excelras (ofta med titulaturen ekonomer).
Alltså nu har vi ju glidit ifrån grejen. Men jag skrev i mitt inlägg att -det är nog få som behärskar Excel, och menade just det. Jag behärskar tex inte Excel och jag använder det varje dag (inklusive formelfunktionerna). Som en hjälp, som tur är slipper någon annan se vad jag har i mina blad. Men uppenbarligen har du ju nått den nivån som jag förväntade mig att det inte är någonting konstigt om en 70 åring kan.

Det kan jag erkänna att jag inte är helt säker på. Men det är för att jag till 90% kör inne i stan, där är det störst risk för att köra på idioter utan reflexer :cautious: Men jag gissar på rådjur, vildsvin, älg och ren? Och att man ringer 114 14? Hur är det med järv, björn och lo? De bör väl ingå men är ovanliga?

Saxat från viltolycka.se :
Enligt § 26 i Jaktlagen och § 40 i Jaktförordningen måste en sammanstötning mellan motorfordon och björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn rapporteras till polisen även om djuret inte är synbarligen skadat. Platsen för sammanstötningen måste också markeras. Att inte anmäla en sammanstötning är straffbart och belagt med böter.

Det vilt som du har kolliderat med kan antingen ligga dött på plats eller ha gått vidare mer eller mindre skadat. Skadat och trafikdödat vilt ska omhändertas.

• Placera ut varningstriangel så att inte fler olyckor händer.
  • Markera alltid olycksplatsen så att jägare med eftersökshund kan hitta platsen.
  • Ring 112 och anmäl olyckan.
  • Även om viltet ligger dött på platsen ska markering ske som information till andra trafikanter att olyckan är anmäld till polisen.
  • Häng upp markeringsremsan på den sida av vägen som viltet försvann efter kollisionen.
  • Vid kollision med vildsvin, björn, varg och lodjur placeras markeringsremsan cirka 100 meter från olycksplatsen. Informera polisen om detta.
  • Om möjligt avlägsna döda djur från vägbanan, men tänk på din egen säkerhet.
  • Försök inte att själv göra ett eftersök, djurets lidande kan förvärras.
  • Försök inte att själv avliva det skadade djuret om du inte har den kunskapen.
  • Om du har kört på en hund, försök aldrig att avliva den, låt veterinär avgöra.
Vid kollision med övriga viltslag, utöver de ovan nämnda, gäller inte någon formell anmälningsplikt till polisen. Om man har kolliderat med ett mindre djur ska man se till att djuret blir avlivat och om möjligt avlägsnat från vägbanan, men som tidigare nämnts tänk alltid på din egen säkerhet.
:)

När extraminnet till Vic-20 inköptes var himmelriket nära, man kunde designa dubbelt så stora program. Tänk ett extraminne stort som en Jan Guillou-bok som kunde lagra hela 3 kilobyte. Lillebror som skrev BASIC-program till Vic-20 på foten på dagis kunde inte längre använda foten som enda underlag för att fylla hela minnet vid hemkomsten från dagis.
Jag minns när hårddisken lanserades för PC. Det måste ha varit 1985.
Helsidesannons i datormagasin:

Winchesterdriven.
[bild]
10 Megabyte. Mer än vad en människa någonsin kommer skriva under sin livstid.

Enligt § 26 i Jaktlagen och § 40 i Jaktförordningen måste en sammanstötning mellan motorfordon och björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn rapporteras till polisen även om djuret inte är synbarligen skadat. Platsen för sammanstötningen måste också markeras. Att inte anmäla en sammanstötning är straffbart och belagt med böter.

Det vilt som du har kolliderat med kan antingen ligga dött på plats eller ha gått vidare mer eller mindre skadat. Skadat och trafikdödat vilt ska omhändertas.

• Markera alltid olycksplatsen så att jägare med eftersökshund kan hitta platsen.
  • Även om viltet ligger dött på platsen ska markering ske som information till andra trafikanter att olyckan är anmäld till polisen.
  • Häng upp markeringsremsan på den sida av vägen som viltet försvann efter kollisionen.
  • Vid kollision med vildsvin, björn, varg och lodjur placeras markeringsremsan cirka 100 meter från olycksplatsen. Informera polisen om detta.
  • Om du har kört på en hund, försök aldrig att avliva den, låt veterinär avgöra.
Vid kollision med övriga viltslag, utöver de ovan nämnda, gäller inte någon formell anmälningsplikt till polisen. Om man har kolliderat med ett mindre djur ska man se till att djuret blir avlivat och om möjligt avlägsnat från vägbanan, men som tidigare nämnts tänk alltid på din egen säkerhet.
Oj, jag trodde att 112 bara var för akuta ärenden, inte såpass triviala saker ändå.

Jag minns när hårddisken lanserades för PC. Det måste ha varit 1985.
Helsidesannons i datormagasin:

Winchesterdriven.
[bild]
10 Megabyte. Mer än vad en människa någonsin kommer skriva under sin livstid.

Första egna hårddisken köptes in till Amigan för att starta BBS (Internets "föregångare" på vissa vis) och då gick hela sparkapitalet åt. Jag slog på stort och tog en 80Mbyte disk. Dyrt, men när man väl gör affär är det lika bra att ta något som kommer att räcka hela livet ut i lagringsutrymme. Förmodligen 1989-ish.

Det måste vara allmänbildning att känna till hemdatorhistorien.

Oj, jag trodde att 112 bara var för akuta ärenden, inte såpass triviala saker ändå.
Beror nog på situation. Polisen skriver ”rapportera” på sin hemsida och med länk till 114 14, men är det ett större, skadat djur som lämnat platsen är det ju lite mer akut än om djuret ligger dött i diket.

Ett skadat djur kan ju, utöver sitt eget lidande, bli aggressivt och riskera att skada andra. Jag skulle t.ex gärna slippa möta en skadad björn eller älg på en skogspromenad, t.ex.

Beror nog på situation. Polisen skriver ”rapportera” på sin hemsida och med länk till 114 14, men är det ett större, skadat djur som lämnat platsen är det ju lite mer akut än om djuret ligger dött i diket.

Ett skadat djur kan ju, utöver sitt eget lidande, bli aggressivt och riskera att skada andra. Jag skulle t.ex gärna slippa möta en skadad björn eller älg på en skogspromenad, t.ex.
Ja det där är nog var i landet man bor också. Här finns det inte björn tex ;)

På den där viltolyckeremsan jag fick vid besiktningen, står 112 med som valt larmnummer.

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 602
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 555
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 222
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V