Jag försökte googla på antalet/andelen analfabeter i Sverige - det verkar saknas information
Den senaste statistiken är sedan 1970-80-tal och talar om en läskunnighet på en bra bit över 90% kanske ända upp på 99% (Men varje procent motsvarar flera tiotusentals människor). De inkluderar dock inte någon definition av läskunnig.
Det skulle finnas en EU-rapport som jag dock inte hittar - enligt den har 17% av de svenska högstadieeleverna och ungefär lika stor andel av de vuxna läs- och skrivsvårigheter/är funktionella analfabeter (dvs kan inte läsa på nivå mellanstadiet)
Jag hittar amerikansk statistik.
Hoppas, hoppas, hoppas att det är en brist i min allmänbildning vad gäller google-krafter snarare än en kunskapsbrist i samhället. Vi bygger ju allt mer på att människor ska hantera sina myndighetskontakter etc via internet - tänk om det finns jättemånga som blir helt utelämnade när man inte längre kan gå till ett kontor och prata med en människa
PS Googlingen visar dock att en enormt imponerande andel av de invandrare som kommer i kontakt med SFI gör resan från somalisk analfabet till läskunnig på det svåra, smala språket svenska. Och fort går det också. De klarar ofta en sådan sak på åtta månader! Respekt! Kudus till dem och deras lärare
PPS att vara analfabet/funktionell analfabet är inget att hålla mot en individ - vi fungerar alla olika. Men eftersom det är allmänt känt att alla människor inte knäcker läskoden, så skulle det en oerhörd gemensam skam, om vårt samhälle inte ens håller reda på hur många av oss medborgare som har det problemet