Allmänbildning?

Vad menar du med merparten?
Antingen kom Excel till folket för 30-35 år se'n, eller så kom den inte.

1988, 30 år se'n var de hottaste operativsystemet på PC-datorerna Windows 2.0 - ett operativ en absolut majoritet av oss i den här tråden aldrig sett live. (eller kanske OS/2 var ännu hottare..?)
Det var först med Win95 som datorerna började bli var mans maskin i Sverige.

Njaee, de allra flesta bör väl ha kommit i kontakt med i varje fall Windows 3.11?

Av office-verktygen är Excel det jag hanterar allra bäst.
De problem som behöver lösas klarar jag ofta av att lösa. Eller jag vet vilka funktioner jag behöver använda, och på vilket sätt.

Problemet är dock se'n de började med de här jävla tabbflikssystemet, där alla olika funktioner scramblats och sedan slumpats ut, så hittar jag ingenting av det som jag vet finns.

Tack Microsoft, för att ni har lagat någonting som inte varit trasigt åt mig.

Något av det lurigaste med Excel är att koden man skriver (om man vill göra mer avancerade saker) är lokaliserad. Så när det lyser rött efter att man försökt göra en enkel IF-ELSE så är det bara att rätta till =OM(ÄRTOM(A1);44-A2;A1) osv.

Det ger fantastiska möjligheter att jobba med irrelevanta problem inom globala koncerner och jag har ännu inte träffat människan som omfamnat denna idé som god. Däremot finns ett utbrett missnöje på nätet med en del roliga inlägg.

Kalkylark är en av de riktigt klassiska datorfunktionerna, men datorer blev väl ändå inte allmängods förrän långt efter Internets intåg? Så allmänbildning är lite starkt tycker jag. Särskilt om man nämner en enda leverantörs program som Excel.

Många av er som läser har Numbers på telefonen.

Kalkylark är en av de riktigt klassiska datorfunktionerna, men datorer blev väl ändå inte allmängods förrän långt efter Internets intåg?
Det var först vid HemPC-reformen 1998 som det började hända saker på allvar. Och även om det då plötsligt köptes PC till många hem, så inte var det de äldre som satte sig och började lattja i Excel. I många hem kapades datorerna av barn och ungdomar.

1988 (som var det årtal som triggade mig i denna subdebatt) hade typ 1% av Bukefalisterna en privat PC hemma. Max 10% av denna procent hade Excel på den datorn. Förmodligen var spridningen bara 1% av den där procenten.

Blir alltid lika förvånad över när folk med körkort inte vet vilka vilt som det är anmälningsplikt på vid trafikolyckor, eller hur man gör för att anmäla viltolyckor :confused:

Blir alltid lika förvånad över när folk med körkort inte vet vilka vilt som det är anmälningsplikt på vid trafikolyckor, eller hur man gör för att anmäla viltolyckor :confused:
Det kan jag erkänna att jag inte är helt säker på. Men det är för att jag till 90% kör inne i stan, där är det störst risk för att köra på idioter utan reflexer :cautious: Men jag gissar på rådjur, vildsvin, älg och ren? Och att man ringer 114 14? Hur är det med järv, björn och lo? De bör väl ingå men är ovanliga?

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 602
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 556
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 222
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar