Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är allmänbildning att veta hur reproduktion hos människor fungerar. Att man kan bli gravid vid avbrutet samlag, att "säkra perioder" inte är så säkra...
En kollega till mig, ca 30 år och doktorand i kemi, trodde att bäbisar kunde andas i vatten. Att det var det de gjorde på babysim. Man bara släpper i dem i vattnet, och så andas de, trodde han.Ja jag fattar inte. Personen är snart 30!
När, hur och varför menar han då att den förmågan ska försvinna?En kollega till mig, ca 30 år och doktorand i kemi, trodde att bäbisar kunde andas i vatten. Att det var det de gjorde på babysim. Man bara släpper i dem i vattnet, och så andas de, trodde han.
Detta för att de andas ju i magen, var hans argument.
Eh, nä? Jag var helt chockad. Frågade mina barn när jag kom hem (de kanske var 7 och 10 år då), hur bebisar får syre i magen. De svarade direkt " från navelsträngen" Tack och lov...
Hahahahaah det har jag trott jättelänge .En kollega till mig, ca 30 år och doktorand i kemi, trodde att bäbisar kunde andas i vatten. Att det var det de gjorde på babysim. Man bara släpper i dem i vattnet, och så andas de, trodde han.
Detta för att de andas ju i magen, var hans argument.
När, hur och varför menar han då att den förmågan ska försvinna?
autocoret
Word!
Att kunna hantera en dator och ha baskunskaper ser jag som självklar allmänbildning. Enda undantaget är om du ytterst sällan behöver utnyttja en dator i arbetet och inte äger någon.
Jag har baskunskaper, men blir inte alltför sällan "den ofrivillige it-teknikern". Jag blir allvarligt förvånad över att folk inte kan göra en ominstallation av windows eller sätta en e-postregel. Folk som alltså äger en dator eller använder e-mail dagligen.
Mitt barn kunde nästan hela alfabetet vid 1,5 års ålder och nu när han är nyss fyllda 2 så har han börjat lära sig engelska. Än så länge bara enstaka ord som ”stor fågel” eller ”det snöar”, eller ”jag pratar engelska” men vi pratar inte engelska hemma. Jag lärde mig själv att läsa vid 3-4 års ålder. Så jag antar att det är genetiskt.Så var jag också, tidig alltså men aldrig några problem med läxor eller projekt. Biblioteket var min räddning sen. Barnbarnets mamma är lärare så hon har nog koll. Sen ses vi bara varannan lördag i bästa fall.
Stort antal analfabeter??Ni som tycker att det är allmänbildning att kunna excel och Outlook; har ni tänkt på att det finns ett stort antal analfabeter i Sverige idag? Och då menar jag personer som är vuxna. Personer som inte gått i skolan.
Stort antal analfabeter??
Källa på det?
Stort antal analfabeter??
Källa på det?
Och det borde väl vara allmänbildning att veta att man inte uttrycker sig om sin egen erfarenhet av ett fåtal människor i en begränsad grupp på det sätt du just gjorde?Egen erfarenhet.
Många asylsökande är analfabeter på eget språk och har jättesvårt att lära sig svenska.
Ett antal kvinnor som kommer nygifta från Kurdistan är analfabeter.
Sedan går det förstås att ifrågasätta "stort antal".
Men de är inte få.
Tyvärr.
Egen erfarenhet.
Många asylsökande är analfabeter på eget språk och har jättesvårt att lära sig svenska.
Men de är inte få.
Tyvärr.
Skyldig, jag tycker schack är så tråkigt så klockorna stannar. Vet inte varför då jag gärna spelade andra tänkarspel som barn. Men schack, hua. Kan nog under knivhot säga vad de olika gubbarna heter, hur dom rör sig intresserar mig inte.Nu kommer detta låta elitistiskt men jag blir fortfarande lite förvånad när jag träffar personer som inte kan grundreglerna i schack Jag spelar inte alls själv men det ingick i arsenalen av spel "alla" fick lära sig som små. På samma sätt som Fia med knuff, yatzy och monopol liksom. Det var inte tal om att bli bra på det eller ens förstå hur jävla svårt det är egentligen. Men vi visste hur pjäserna rörde sig och spelade ibland när inget roligare tillbjöds.
Tja.Egen erfarenhet.
Men de är inte få.
Tyvärr.
Tja.
Min egen lilla mellansvenska kommun höjde sin utbildningsnivå när det kom många asylsökande från Syrien.
Min erfarenhet kommer från utbildning av dessa nyanlända. Jag har träffat många hundra genom åren. Analfabeterna kan räknas på handens fingrar (erfarenhet från fyra kommuner) och alla har lärt sig läsa och skriva svenska.
Att de inte kan läsa och skriva när de kommer som asylsökande kan ha förklaringar. Men när de fått asyl och hamnat i SFI (som alla behöver gå) så lär de sig. Jag lovar. Med andra ord är det en tidsfråga.
Antalet med läs- och skrivsvårigheter bland människor födda i andra länder är antagligen lika stort som i Sverige. Men de lär sig. Det tar olika lång tid. Det gäller oss alla.
(Hoppas innerligt att ingen förväxlar analfabetism med låg begåvning. Hur många framstående forskare, företagsledare och samhällsbärare har världen inte missat för att de inte lärde sig läsa).