Förkortningen nipt kan väl knappast vara allmänbildning?Samma person visste inte om att man kan ta red på kön via nipt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förkortningen nipt kan väl knappast vara allmänbildning?Samma person visste inte om att man kan ta red på kön via nipt.
Nej. Men personen hade ingen aning om att man kan få reda på barnets kön innan födseln. T.ex. genom nipt. Eller vid ett ultraljud.Förkortningen nipt kan väl knappast vara allmänbildning?
Har personen klarat sig genom grundskolan alls? Att inte veta att bäbisar rör sig i magen känns som det är mer än den kunskapen som fattas.Nej. Men personen hade ingen aning om att man kan få reda på barnets kön innan födseln. T.ex. genom nipt. Eller vid ett ultraljud.
Ja jag fattar inte. Personen är snart 30!Har personen klarat sig genom grundskolan alls? Att inte veta att bäbisar rör sig i magen känns som det är mer än den kunskapen som fattas.
Nu vet jag ju att det heter skogkatt men jag fattar faktiskt inte varför. Antar att det är för att det är det den heter i Norge? Annars heter det ju skogskatt i Sverige och som med andra raser av olika djur försvenskar man ju namnet i många fall. Varför inte här?
När jag förtydligat, inte bara en utan två (och nu tre) gånger att det stod Exakt vad som fanns i rätten (dvs INGEN vanlig pasta) i menyn och det ändå ifrågasätts, folk ändå tycker det är helt logiskt att förvänta sig vanlig pasta
Värre när de skriver Kennel Nettan´s.Att en del människor tror att om katten har extra tår/stora tassar så betyder det att den har norsk skogkatt i släktet.
Och ja, att folk envisas med att lägga till ett s i mitten på skogkatt.
Tack!SAOL:
skogs|katt substantiv ~en ~er
• norsk skogskatt
Singular
en skogskatt obestämd form
en skogskatts obestämd form genitiv
skogskatten bestämd form
skogskattens bestämd form genitiv
Plural
skogskatter obestämd form
skogskatters obestämd form genitiv
skogskatterna bestämd form
skogskatternas bestämd form genitiv
SAOL:
skogs|katt substantiv ~en ~er
• norsk skogskatt
Singular
en skogskatt obestämd form
en skogskatts obestämd form genitiv
skogskatten bestämd form
skogskattens bestämd form genitiv
Plural
skogskatter obestämd form
skogskatters obestämd form genitiv
skogskatterna bestämd form
skogskatternas bestämd form genitiv
Har aaaaaldrig träffat någon som säger "Skogkatt", då har namnet ändå dykt upp förvånansvärt många gånger.Fast att de tar upp ordet skogskatt betyder inte att det är rätt sätt att uttala eller skriva rasnamnet på norsk skogkatt.
Siberian husky fanns inte alls vad jag kunde hitta, men lik förbaskat heter rasen så.
Shiba inu fanns inte heller, trots att det är rätt rasnamn.
Att skogskatt dyker upp är inte så märkligt, det är ju ett svenskt ord.
Problemet är bara att jag tror att SAOL kan ha fel och att de missat skillnaden mellan (det norska) rasnamnet "Norsk skogkatt" och "skogskatt" som betyder ungefär kattdjur som lever i skogen (SAOB). Men det är förstås bara en ren gissningTack!
Problemet är bara att jag tror att SAOL kan ha fel och att de missat skillnaden mellan (det norska) rasnamnet "Norsk skogkatt" och "skogskatt" som betyder ungefär kattdjur som lever i skogen (SAOB). Men det är förstås bara en gissning
Har aaaaaldrig träffat någon som säger "Skogkatt", då har namnet ändå dykt upp förvånansvärt många gånger.
Nu är förvisso inte skåningar kända för att uttala ord korrekt. I.o.m. denna tråden tänkte jag att det var dialektalt, men finns det i S.A.O.L. så.
Problemet är bara att jag tror att SAOL kan ha fel och att de missat skillnaden mellan (det norska) rasnamnet "Norsk skogkatt" och "skogskatt" som betyder ungefär kattdjur som lever i skogen (SAOB). Men det är förstås bara en ren gissning
Amehn! Nu måste jag lära mig säga "Skogkatt" och läxa upp alla att de säger fel.Och det är just därför folk som faktiskt föder upp och äger skogkatter blir irriterade. För att nästan alla säger fel men hävdar att de har rätt.
Men det är inte lätt att säga skogkatt om man inte uttalar det ovanligt långsamt.Och det är just därför folk som faktiskt föder upp och äger skogkatter blir irriterade. För att nästan alla säger fel men hävdar att de har rätt.
Sant! Det ligger inte riktigt rätt på tungan. Men jag tror det är lättare att komma undan med skokatt än skogSkatt. På Skelleftemål blev det nog så oavsett.Men det är inte lätt att säga skogkatt om man inte uttalar det ovanligt långsamt.
Fast jag gissade enbart efter att bara hittat belägg för det allmänna skogskatt i SAOB. Så frågan är fortfarande öppen känner jag.Amehn! Nu måste jag lära mig säga "Skogkatt" och läxa upp alla att de säger fel.
Mvh Betterwittern
Och det norska ursprungliga namnet är väl skaukatt (som är lätt att säga)?Sant! Det ligger inte riktigt rätt på tungan. Men jag tror det är lättare att komma undan med skokatt än skogSkatt. På Skelleftemål blev det nog så oavsett.
Verkar vackert heta Norsk Skogkatt även vid registrering i Norge.Och det norska ursprungliga namnet är väl skaukatt (som är lätt att säga)?